Dátumy príchodu next-gen konzol PlayStation 4 a XboxOne sa pomaly ale isto blížia, ale do „konzolových vojen“ sa len nedávno odhodlal oficiálne pridať aj počítačový gigant a pojem sám o sebe menom Valve. Po internete už dlhšie kolovali chýry o snahe Valve „poskladať“ svoju vlastnú konzolu, ale iba v poslednom čase začali byť oficiálne potvrdzované. Môžeme sa teda tešiť na akýsi hybrid, z časti konzola, z časti počítač, fungujúci na operačnom systéme založenom na Linuxe a ovládaný revolučným SteamControllerom.
Samozrejme že k nadupanému hardwaru patrí aj správne fungujúci operačný systém a spôsob ako ovládať hry a systém samotný. Preto budeme môcť onedlho privítať SteamMachines, SteamOS a Steam Controller. Tieto tri veci sa len nedávno dostali do rúk novinárov z viacerých internetových portálov ako Wired, TheVerge, IGN, alebo EnGadget, tak nám dovolte tlmočiť ich prvé dojmy. Ako viacerí vo svojich článkoch poznamenali, snaha spoločnosti Valve preniknúť do sveta hardwaru a konzol nie je taká nedávna. Vo Valve už viac ako dva roky sústredene zhromažďovali informácie, najímali strategicky dôležitých ľudí a pripravovali sa na túto „ofenzívu“. Služba Steam už obsahuje 65 miliónov aktívnych účtov, čiže je logicky ďalším krokom ponúknuť hráčom nielen hry, ale aj platformu/y, na ktorej si ich zahrajú. Čo je ale dôležité poznamenať, Valve neplánuje samotné SteamMachines vyrábať. O to sa majú starať externé firmy, čiže ponuka SteamMachines bude určite pestrá, od základných modelov až po silne upravené unikáty predávané v limitovaných edíciách.
Samozrejme, že pozornosť všetkých sa zameriavala hlavne na gamepad, keďže s ním budú všetci potenciálni hráči najviac „v kontakte“. Zamestnanec Valve Greg Coomer prezradil pár postrehov, ktoré viedli k vytvoreniu SteamControlleru a k jeho kvalitám. „Čo sa týka SteamControlleru, začali sme rozmýšľať nad ovládacim prvkom, ktorý by bol dostatočne otvorený. Veľa času sme strávili nad novými možnosťami v hraní, ako je virtuálna realita, a aké informácie by mal vlastne ovládač preberať od hráča a predávať hre, aby bol herný zážitok čo najlepší. Na tomto projekte nepracoval veľký tím ľudí a bola to pre nás veľmi zaujímavá výprava do doposiaľ neprebádaných končín. Jednoducho sme predkladali nápady a skúšali, čo u ľudí zafunguje a čo nie.“ Neoficiálne sa očakáva, že SteamController bude okrem obyčajného ovládania spracovávať aj niektoré z biometrických údajov, ktoré mu hráč nevedomky poskytne. Ako je možné vidieť na obrázkoch nižšie, Valve preskákalo cez viacero možných prototypov. Niektoré vyzerajú ako z iného vesmíru, iné ako spojenie starých technológií s tými najnovšími (máme na mysli gamepady s trackpadom/guličkou na ovládanie).
Samotný prototyp SteamMachine vysnívaný vo Valve bol šikovne navrhnutý pre maximum výkonu pri zabraní priestoru porovnateľného s konzolami. V takýchto prípadoch sa ale výrobcovia počítačov a hráči často stretávajú s problémom prehrievania. Šasi SteamMachine tento problém rieši skutočne brilantne, keďže vývody všetkých tepelne náročných komponentov sú riešené separátne. CPU vyfukuje vzduch vrchom, napájanie bokom, grafická karta zadom a čo je dôležité, žiaden z týchto kompnentov spolu nezdieľa „vzdušný priestor“. Znie to síce jednoducho, ale máloktoré mikro šasi dokáže ponúknuť túto možnosť a stále zachovať jednoduchý prístup ku všetkým komponentom. Samozrejme že „predvádzací model“ bol postavený iba ako inšpirácia pre ostatných výrobcov a predajcov a 300 vyrobených kusov poputuje do rúk vybraných používateľov Steamu, ktorí sa zapojili do Beta súťaže.
Celkové hodnotenie šťastlivcov, ktorí dostali možnosť vyskúšať si možnú budúcnosť počítačového (alebo možno konzolového) hrania bolo v drvivej väčšine pozitívne. Jediné zmiešané pocity vyvolával samotný ovládač, ale ako sa viacerí recenzenti zhodli, nešlo o chybu ovládača samotného, ale o príliš krátky čas, ktorí im bol poskytnutý na to, aby sa s ním dostatočne zžili. Veľmi zaujímavý koniec svojmu článku dal portál TheVerge. V celkovom hodnotení vyzdvihli plány Valve poskytnúť zarytým počítačovým hráčom akýsi odrazový mostík smerom ku konzolám a na druhej strane ukázať konzolovým hráčom, že „počítač“ je zdravá alternatíva. Ďalej hovoria o tom, že z Valve odchádzali plný nezodpovedaných otázok, ktoré považovali za veľmi dôležité, a to: Kto vlastne bude hardwerovým partnerom Valve? Koľko budú SteamMachines a SteamController stáť? Aké hry budú lákať hráčov z konzol a počítačov bežiacich pod Windowsom na Linuxový operačný systém?. Odporúčame prečítať si oficiálne vyhlásenie Valve publikované na stránkach steamcommunity.com, kde sú aj linky ku všetkým plným recenziám.