Ak niečo funguje, netreba to meniť. Niežeby sme sa s týmto vývojovým konceptom zžili, ale pri treťom Arkhame každý veterán z predošlých dielov pochopí, že Origins nie je vrcholom „batmanovskej“ ságy. Milovníci spletitých herných príbehov a odyseí tento prequel ocenia, rádoví hráči však môžu mať nemalé námietky – a treba dodať, že opodstatnené.
Máte svaly, ale žiadne meno. Tentoraz bojujete so zločinom očami hrdinu, z ktorého hrdina ešte tak celkom nie je. Zločinci či policajti – hrozbu vo vás vidia takmer všetci. Jedinou osobou, ktorá jednoznačne stojí na vašej strane, je opäť komorník Alfred Pennyworth, ktorý je vskutku hodný každého centu. Priam idylický Gotham je navonok pokojný, nenechajte sa však zmýliť utešeným dojmom Vianoc. Ulice sú plné gangstrov, ktorí si šepkajú o tajomnom prízraku berúceho na seba podobu obrieho netopiera.
Recyklovanú gameplay kompenzujú príbeh a atmosféra
Hoci vývoj Origins neprebiehal pod taktovkou autorov pôvodných, resp. prvých dvoch dielov série Arkham, v gameplay len ťažko postrehnete prvky inovácie či kreativity. Štúdio Rocksteady (Batman: Arkham Asylum, Batman: Arkham City) sa len smutne prizeralo, ako bratia Warnerovci prehnali tretí diel „cez kopirák“, importujúc tak systém z predošlého dielu bez markantnejších zmien. Uznávame, nie je to úplne na škodu – veď ktorého fanúšika by potešila absencia bojových kombinácií Terminátora a „sherlockovského“ umu?
Každá minca má dve strany (čo by vám Dvojitá tvár určite potvrdila). Zachovanie tých pravých gameplay hodnôt Arkhamu, akými sú hrdinove „gadgety“, súbojové kombá či vyšetrovacie schopnosti, je ťahom racionálnym, bez väčšej pridanej hodnoty však ide o manéver, ktorý verejnosť neprijíma práve najlepšie. Opätovné uplatnenie sandboxu, teda otvoreného sveta (Gotham), je základnou podmienkou, ktorú štúdio WarnerBros. Games splnilo. Pri ďalšom koncipovaní gameplay však zamrzlo ako štedrovečerný cencúľ. Bohužiaľ, naše predstavy o brázdení mestských ulíc v Batmobile Warnerovci nezdieľali a nedočkali sme sa ani stopercentnej voľnosti pri plachtení pomedzi budovami. Vianočná atmosféra Gothamu nás pohltila a rýchle presúvanie sa z jednej mestskej časti do druhej sme používali len v minimálnej miere – o to radšej sme k cieľu dorazili pomocou príručného „navijáka“ a plachtenia. Skutočnosť, že nie na každé miesto v hre sa dá vyliezť, pričom príležitostne sa hráč nevyhne ani vyslovenej obchádzke, je ale v každom prípade ako nechať človeka topiť sa desať metrov od brehu.
Optimalizácia a kvalitný multiplayer – dve veci, ktoré Batman pod stromčekom nenašiel
Bezkonkurenčne najslabšími aspektmi Arkham Origins sú zbytočný multiplayer a bugy, kvôli ktorým fóra hernej podpory praskajú vo švíkoch. Nevyladená technická stránka nás zasiahla ako kop z nočného neba a je aj príčinou omeškania tejto recenzie. Azda najhorším hláseným prípadom bugu, ktorý postihol aj nás, je nemožnosť samotného spustenia hry, ktorá okamžite po štarte „spadne“ – áno, reč je o obľúbenej fráze „program prestal pracovať“. Podľa komentárov nespokojných hráčov možno súdiť, že túto neplechu má na svedomí jeden z oficiálnych update-ov. V tomto prípade, bohužiaľ, zostáva len a len dúfať, že bratia Warnerovci si na chvíľu dajú s filmami pokoj a dokončia projekt, ktorý sa dá, s miernym nadsadením, nazvať herným polotovarom.
Multiplayer, na rozdiel od nedotiahnutej optimalizácie, žiadnu škodu nespôsobuje, ale je možné ho pri najlepšej vôli hodnotiť neutrálne. Túto nezáživnú a v aktuálnej forme zbytočnú časť balíčka môžete s čistým svedomím schovať pod posteľ. Za oveľa vhodnejšiu by sme považovali kooperáciu viacerých hráčov pri špeciálne určených misiách, a to priamo počas single-playeru. Je veľká škoda, že nad touto možnosťou vývojári vôbec neuvažovali, rovnako ako fakt, že čas investovaný do MP mohli radšej venovať oprave nekvalitných technických pilierov celého titulu.
Batman, ktorý kríva na jednu nohu
Arkham Origins je ratolesťou, ktorá rodinu nezahanbí, no ani značku neposunie na vyššiu úroveň. To však hre v konečnom dôsledku na kvalite neuberá. Vizuálna stránka je pastvou pre oči, ktorou sa môžu pokochať aj hráči so staršími, približne dvojročnými grafickými kartami. Soundtrack je síce počas gameplay nevýrazný, plnohodnotne mu však sekunduje všadeprítomná atmosféra Vianoc a podarené, reálne vyzerajúce textúry snehu. Plachtenie a „hákovanie“ naprieč mestom vás tak skoro neomrzia a dejová línia patrí k tým vydarenejším. Za pozornosť určite stojí aj systém postupného vylepšovania vašej postavy, ktorý zahŕňa odomykanie nových súbojových schopností.Odomykanie bonusového obsahu poteší každého hráča, ktorý obľubuje výzvy. Vedľajšie úlohy zahŕňajúce známych super-zločincov zasa nenechajú chladným žiadneho fanúšika komixového univerza.
Staronový Batman je dobrý, ale nie tak dobrý, aby ste ho brali z pultov zahorúca. Krívajúca technická stránka, nepoužiteľný multiplayer a prílišná podobnosť s predchádzajúcim dielom nie sú ukazovateľmi, ktoré je pri kúpe nového titulu radno zanedbať. Najmä sa však oplatí počkať na plnohodnotnú optimalizáciu – inak riskujete, že titul preplatíte a aj tak ho budete môcť hrať až v dobe, kedy jeho cena značne klesne.
Informácie o hre

Žáner: Akčná adventúra
Výrobca: WarnerBros. GamesMontréal
Distribútor v SR: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk