Hry podľa filmov sa tu vyskytujú ako na bežiacom páse. Taktiež môžeme v dnešnej dobe vidieť filmy podľa kníh, ktoré sa až po filmovom spracovaní prevedú do hernej podoby, či dokonca filmy podľa samotných hier. Ich kvalita je po väčšine priemerná. Pred nedávnom vyšla hra Dante´s Inferno, ktorá bola spracovaná podľa historického literárneho diela, a bola naozaj kvalitná. Teraz sa nám do rúk dostáva ruská hra podľa ruskej (modernej) knihy s názvom Metro 2033…
Predpokladám, že kým ste nepočuli o tejto hre, nepočuli ste ani o knihe. Ani sa vám nedivím – presne tak to bolo aj u mňa. Niet tomu ani divu, veď kniha sa v našich končinách ešte ani neobjavila (objaví sa až 21. apríla). Našťastie sa ale v Rusku (tam bola kniha bestsellerom) našlo schopné štúdio, ktoré spojilo svoje sily s vydavateľom THQ, vďaka ktorému sa hra dostala do celého sveta, a máme tu skvelú hru. Ale nepredbiehajme. V hre je (takisto ako v knihe) hlavný hrdina mládenec Arťom. Keď bol náš Arťom ešte malé neviniatko, Moskvu zasiahla nukleárna katastrofa. Spolu s ďalšími tisíckami ľudí si museli nájsť úkryt v tunajšom metre, z ktorého sa tak stal najväčší atómový úkryt na svete. Hra začína zhruba 20 rokov po katastrofe, keď už celé metro funguje ako menší štát. Stanice sú malé dedinky (tým myslím naozaj malé), medzi ktorými vás čaká boj o prežitie. Po metre totižto behajú rôzny mutanti (samozrejme to spôsobila radiácia), ktoré nie sú až taký ťažký na zdolanie, no začína sa tu vynárať nový druh mutantov, ktorý okrem útoku fyzického vám môže poškodiť aj psychiku. Ako sa ale zdá, u Arťoma útoky na psychiku nefungujú, a tak sa na pokyn záhadného Lovca rozhodne zachrániť svojich „bratov“.
Začiatok hry je spracovaný skvelo, perfektne podáva príbeh, a jednoducho plní svoju funkciu – vtiahne vás do hry. Žiaľ, časom prvotné nadšenie z hry opadáva, čo je škoda, lebo potenciál nato (vzhľadom na dobrú knižnú predlohu) má. Našťastie ale postupom hry (aspoň u mňa) neopadával strach. Metro 2033 je totižto (okrem FPS) aj hororovou hrou. Tomu pomáha skvelá atmosféra, kde som mal pocit, že naozaj sa tu niečo stalo, že naozaj môžem ochrániť ľudí atď. Akčnejšie začiatky hry postupne striedajú tiché prechody metrom, kde počujete každé šuchnutie či kvapnutie vody. Zvuky sú spracované bravúrne a skvelo dotvárajú atmosféru. Nikdy neviete, odkiaľ, kedy a hlavne čo na vás vyskočí. Okrem spomínaných mutantov budete v hre totižto bojovať aj proti svojim vašim bratom súdruhom, presnejšie banditom, ktorí ukradnú čo môžu a potom to predajú (o spôsobe obchodovania neskôr). Tí sú oproti mutantom značne zraniteľnejší, no na druhú stranu disponujú omnoho vyspelejšou inteligenciou.
Zatiaľ čo mutanti na vás vybehnú väčšinou po skupinkách, a potom po jednom útočia (ich eliminácia je teda vcelku ľahká), banditi na vás budú útočiť kľudne aj desiati naraz. Síce toho veľa nevydržia, no aj tak mi súboje s nimi dali zabrať. Niektorým súbojom sa ale dá aj vyhnúť, iné sa zase dajú urobiť aj tichým štýlom. Naň som ale nemal nervy, banditi sú ako Sherlock Holmes, začujú každé šuchnutie, reagujú na zhasnutie svetla atď. Určite je ale plusom, že je táto možnosť v hre, aj keď je veľmi obtiažne to dokázať. Banditi taktiež používajú rôzne paste, ako plechovky, ktoré vydávajú zvuk, či ostne. Ak si ich ale včas všimnete, nie sú žiaden problém. Navyše mi aj veľmi rýchlo dochádzala munícia, a tak som niekedy musel siahnuť aj po vrhacích nožoch či dynamitoch. Zo začiatku sú zbrane navyše dosť nepresné, takže sa tento problém zdvojnásobuje. Nové zbrane niekedy nájdete pohodené na zemi, môžete ich ale získať aj za splnené misie či nákup. Posledná možnosť je ale veľmi zdĺhavá. „Zlaté“ náboje (presnejšie tie, ktoré si ešte pamätajú katastrofu) sa získavajú veľmi pomaly, a dobré zbrane sú veľmi drahé, aj keď sa oplatia. Nakupovať môžete aj obyčajné náboje (to je ale vzhľadom na vzácnosť zlatých nábojov) veľmi nevýhodné, a navyše ich nájdete pohodené kde-tu, vzhľadom na rýchlu spotrebu. Môžete si za ne kúpiť ale napr. lekárničky či filtry do plynových masiek. Tie využívate keď ste na povrchu, a majú len obmedzený čas (ten si môžete kontrolovať na štýlových hodinkách). Po jeho uplynutí musíte vymeniť filter – ak ho nemáte, ste mŕtvy.
Maska navyše pri súbojoch dostáva rany, takže časom na nej vidno praskliny, či zarosenie od zimy. Levelov na povrchu ale nie je veľa, čo je dobré. Sú totižto dosť plytké, a chýba im tá metrovská atmosféra. Grafika hry patrí ku špičke. Je veľmi ale veľmi detailná, najmä hra svetla a tieňov, čo neskutočne pridáva na atmosfére. Navyše podporuje aj DirectX 11. Exceluje taktiež dabing. Osobne som zvolil (vzhľadom na prostredie) ruský, ktorý je naozaj profesionálny. Ten anglický je trocha horší, no na druhú stranu sa v ňom používa aj zopár ruských výrazov. Hra má aj českú lokalizáciu, ktorej kvalita je trocha horšia. Mám pocit, že anglický preklad bol robený z ruštiny, a ten český z angličtiny, vďaka čomu sa tam nájde pár chýb, no až také zlé to nie je. Hracia doba je okolo 7 hodín, čo mi vyhovovalo, lebo ku koncu som už zažíval aj jemnú dávku stereotypu.
Metro 2033 je podarenou hrou. Má skvelú atmosféru, grafiku, zvuky a dabing. Škoda len mierne nevyužitého potenciálu a AI nepriateľov. Asi nám teraz len ostáva čakať na Metro 2044.
Grafika Zvuky Dabing Začiatok hry |
|
Trocha nevyužitý potenciál Kolísavá AI |
|
85% | |
ŽÁNER | Akčná/Horor |
VÝROBCA | 4A Games |
VYDAVATEĽ | THQ / CDPROJEKT |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |