Wasteland nie je práve jedna z hier, na ktorú by v obchodoch čakali davy, alebo sa o nej non stop hovorilo na internete. No práve táto hra položila základy väčšiny úspešných post-apokalyptických RPG. Po viac ako roku od svojho vydania prichádza tento skvost aj na konzoly, a to rovno v Directors Cut verzii.
Pôvodná hra Wasteland bola svojho času tou, ktorá položila základy velikánom, akým je dnes napríklad séria Fallout. Ani samotná Bethesda sa pred tým neskrýva a prínos Briana Farga, ktorý sám pracoval na prvých Falloutoch, pokladá za stavebné kamene ich série. Pokračovania Wastelandu bol dlhoročný Brianov sen a cez Kickstarter a fanúšikov na celom svete sa mu ho podarilo splniť. V roku 2014 tak na PC vyšlo dlho očakávané pokračovanie legendy, ktoré bolo veľkolepé a prinieslo všetko, čo by mohol fanúšik ťahových RPG a Briana od Wastelandu čakať. Hra dokonca zožala taký úspech, že sa Brian začal pohrávať s myšlienkou verzie hry aj pre konzolových hráčov. Dnes sme tu o viac ako rok neskôr, s Directors Cut verziou pre PS4 a rovno vám môžem povedať, že o desiatky hodín budete mať pri tejto hre dozaista postarané.
Podrobnejšie sa v recenzii pozrieme konzolové prevedenie a Directors Cut verziu. Brian je totiž jeden z ľudí, ktorí nerobia veci polovične a ani konzolová verzia Wastelandu nie je len trápny port, ale kompletne „prekopaná“ a konzolám prispôsobená hra. Rovnako tak je na tom aj Direcors Cut verzia, ktorá neprináša len už všetko doteraz vydané, ako je tomu dnes zvykom, ale dodáva nový obsah, mení veci, ktoré ste poznali z pôvodnej hry a tým prináša nový zážitok aj hráčom, ktorí v hre strávili už niekoľko desiatok hodín ešte pred Directors Cut verziou.
Osobne som pri pôvodnom Wastelande 2 na PC strávil vyše stovky hodín a musím povedať, že verziu na PS4 si znova užívam, ako by som hral hru, keď som sa k nej dostal po prvýkrát. Je jasné, že niektoré veci si pamätáte a ostali nezmenené, no podstatné sú práve mnohé maličkosti. Tie vás prekvapia na miestach, ktoré ste si mysleli, že poznáte, a pri situáciách, o ktorých ste si mysleli, že viete, ako skončia. Práve tu je potenciál Directors Cut, meniaci priebeh malými detailmi, no v niektorých prípadoch dokonca úplne pozmeňuje známe oblasti a questy. Na príklad uvediem časť hry v Rail Nomads, v ktorej bola kompletne prerobená základňa Rail Thieves. Okrem podstatne väčšej oblasti vás čaká aj väčšia výzva, no aj väčšie odmeny. Obsah nie je však všetko, čo Direcors Cut mení. Vývojári z inXile si zobrali k srdcu pripomienky komunity a priniesli zmeny aj do niektorých z herných mechanizmov.
Veľmi vítanou bola zmena fungovania Energy zbraní, ktoré teraz fungujú na princípe vodivosti, namiesto prerážania brnenia. Jednoducho povedané, teraz nie je podstatné, aké silné brnenie váš nepriateľ má, aby vaša napríklad laserová puška bola efektívna. Podstatné je, ako veľmi je jeho brnenie vodivé. Nepriatelia v Power Armoroch a roboti z kovových zliatin sa tak môžu pripraviť na úplne nové prekvapenie a hráči konečne môžu do svojich Ranger tímov zakomponovať efektívne energy zbrane.
To ale nie je všetko! Ak by vám stovky strategických možnosti z pôvodnej hry nestačili, Directors Cut prináša niečo navyše pre vaše postavy a taktiku! Už pri vytváraní svojho „core“ Ranger tímu si všimnete, že máte na výber možnosti výberu novo pridaných Perkov a Quirkov. Každý z nich veľmi jedinečný prinášajú postavám oveľa hlbšiu kustomizáciu a možnosti dlhodobej taktiky, ktorá sa vám vráti z dlhodobejšieho hľadiska, no niektoré ponúkajú aj rýchle bonusy, ako napríklad jednoduché pridanie +1 k vášmu armoru. Možností je tak mnoho a vy nebudete vedieť, čo si skôr vybrať. Vyberajte s rozumom, lebo to, čo sa vám zdá byť ako správna voľba, v danej chvíli nemusí platiť o oblasť ďalej. Perk body sú vzácne a je ich málo.
Druhou a o nič menej podstatnou stránkou Directors Cut konzolovej verzie bol prechod z PC ovládania na konzolové ovládače. Treba povedať, že inXile robilo naozaj čo sa dalo, ovládanie je dobré, no mohlo byť aj lepšie. V podstate nejde ani tak o ovládanie, na ktoré sa dá pomerne rýchlo zvyknúť, ale skôr o problémy, ktoré ho sprevádzajú. Napríklad, zlé nastavenie kamery v niektorých oblastiach a ovládanie kamery ako takej bude tŕňom v oku po celú dobu hrania. Voľne rozhliadanie sa okolo seba je naozaj skoro bolestné a keď sa k tomu niekedy pripojí ešte aj dosť zlá detekcia označovania a interakcia s prostredím, máte niekedy chuť vybuchnúť. A že niekedy vybuchnete! Keď namiesto odistenia bomby ju proste odpálite a môžete loadovať o minútu späť, čo by sa dalo prežiť, keby všetky loadingy v hre netrvali dlho a hra vám pri nich ešte k tomu aj občas nespadla. Božechráň, ak ste si hru zabudli dlhšiu dobu uložiť!
K tomu sa, bohužiaľ, pripája aj trochu zlá technická stránka, ktorá sa prejavuje v nie častých a intenzívnych sekundových mrznutiach a vo výraznom neplynulom pohybe postáv, ktoré sa okrem toho často kdekoľvek zasekávajú. Graficky síce Wasteland 2 ostáva na úrovni PC, síce vývojári sľubovali výrazné vylepšenie vizuálu a animácií, no veľké uhlopriečky pri konzolách tomu pravdepodobne neprospievajú a hra pôsobí na väčších telkách trocha zastaralo.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Wasteland 2: Drirectors Cut 2015
Wasteland 2 je priamym nástupcom rovnomennej hry z roku 1988, ktorá sa do dejín zapísala ako vôbec prvé post-apokalyptické RPG a tiež ako inšpirácia slávnejšieho Falloutu. Do tej doby žiadne iné CRPG neumožnilo hráčom ovládať jednotlivých členov partie a zadávať im taktické povely, nie ešte im dať priestor k morálnym voľbám, ktoré ovplyvňujú herný svet. Na rozdiel od svojich súčasníkov vložil Wasteland moc do rúk hráčov, takže si každý mohol vytvoriť svoj vlastný štýl hry.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Ťahové RPG
- Výrobca: inXile Entertainment
- Distribútor v SR: KON TIKI
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: KON TIKI