ANNO je značka, ktorá si prešla obrovskou premenou. Hoci som nehral ANNO 2070, predošlé tituly som mal rád a bolo tomu tak hlavne preto, lebo bolo na nich niečo originálne. Na trhu teraz máme množstvo ekonomických či city-building hier, ale ANNO 2205 trafilo klinčekom po hlavičke a zarezonuje predovšetkým milovníkom sci-fi.
2205-ka je naozaj krásnou hrou. Grafika je ikonická a vďaka tomu ma aj z veľkej časti udržala sedieť za monitorom. Nejde len o grafické efekty, ale aj o architektúru budov, variáciu lokácií a zaujímavých interakcií na mape. Keď uvidíte autá poletujúce medzi mrakodrapmi, pochopíte, o čom hovorím. Avšak grafika, bohužiaľ, nezaručuje zábavu, len ju umocňuje. Základná hrateľnosť spočíva v budovaní vašej korporácie, ktorá sa snaží dostať na Mesiac a zahájiť tam ťažbu. Keďže sa nachádzame v 23. storočí, množstvo vecí sa zmenilo (čo čiastočne napovedá aj príbehová zložka hry) a vy máte na starosti nielen platy zamestnancov, ale ich celý život. Kde budú bývať, čo budú jesť, piť, čítať, skrátka, vaši zamestnanci majú svoje potreby, ktorých je postupom času stále viac a viac.
Tu začína klasická surovinová hra, kde sa vyžijú najväčší mikro-ekonomickí fajnšmekri. Bohužiaľ, systém nebol moc vylepšený, a tak po síce dlhej dobe (zábavnej), zistíte, že sa naháňate stále za inými surovinami a vytvoríte patent, ktorý funguje. Bodka. Vaše mestá začnú vyzerať rovnako a z hry vyhodíte premennú, ktorá je vlastne jej jadro – ekonomické rozmiestňovanie budov.
V dnešných budovateľských stratégiách tento repetitívny systém rieši komplikovaný model infraštruktúry, v ktorej musíte myslieť na to, že výstavbou výškových budov na obrovskej ploche vznikne na určitej ceste dopravný kolaps. Tu nie a tým pádom riešite len blízkosť a počet služieb v okolí.
Z Farmville syndrómu bez klikania vás, našťastie, dlho drží výstavba monumentov, ako je napríklad vesmírny výťah či obrovská vodná elektráreň, no po príbehovej stránke hra opäť trpí. Príbeh je nemastný-neslaný a nebyť toho obrovského „achievmentu“ v podobe letenky na mesiac, hra by vás veru moc nemotivovala. Nemotivuje vás ani vaša konkurencia, čo považujem za veľké zlyhanie. Hra obsahuje väčší počet minihier, ktoré ale do hry vôbec nezapadajú a podľa mojich odhadov mali asi oživiť príbehovú časť titulu. Súboje na lodiach, ktoré si môžete zlepšovať (bez možnosti výberu), je naozaj priemerný, ba až vyslovene nudný. Hľadanie surovín na ostrove a klikanie vo mne evokovalo instantný „rage“, keď som si spomenul na všetky tie o ničom F2P hry z roku 2008 a jazdy na loďke za účelom hľadania vecí pod vodou zlepšeniu nálady moc nepridalo.
Hra ponúka tri rôzne variácie prostredí, ktoré obmieňajú budovy a celkový koncept výstavby miest. Na začiatku sa rozostaviate na krásnych lesnatých a trávnatých ostrovoch, kde budete riešiť základné potreby, ako napríklad jedlo, voda a energia, no v zamrznutej Arktíde je potrebné riešiť hlavne teplo. Tým, že v ľadovom kráľovstve toho moc nevypestujete, bude potrebné zaviesť obchodné cesty. Tým pádom pendlujete medzi lokáciami a dopĺňate si suroviny medzi nimi. Na záver sa dostanete na poslednú destináciu – na Mesiac, kde opäť budete riešiť iné potreby, ako napríklad silové polia chrániace kolóniu pred meteorickými dažďami. Posun vpred a diverzita prostredí vás udržia hrať naozaj dlho, odomykajúc nové budovy, suroviny a ľudí, čím stále vytvárate dopyt po niečom z uvedených jednotiek. Je to príjemný proces, pokiaľ máte čo odomykať, a v tom, našťastie, hra exceluje až do konca. Hneď ako postavíte poslednú budovu a začnete ťažiť posledný typ suroviny, hra stráca zmysel.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

ANNO 2205 2016
ANNO 2205 vás zavedie do budúcnosti, kde sa zhostíte korporácie, ktorá má v úmysle využiť surovinový potenciál Mesiaca. Ponúka tri unikátne typy lokácií, ktoré preveria vaše zručnosti vo výstavbe funkčných miest, mikromanažmentu a taktických manévrov. Krásna grafika ponúka aj naozaj dychvyrážajúce scenérie miest a kolónií, ktoré vytvoríte.
- Platforma: PC
- Žáner: budovateľská stratégia
- Výrobca: Ubisoft
- Distribútor v GB: Ubisoft