Kovbojský klobúk, v rukách veľký volant, slama trčiaca z kožených čižiem a v rádiu hrajú country vypaľovačky. Tak nejako si predstavujeme amerického kamionistu. American Truck Simulator vám dá šancu stať sa jedným z nich a brázdiť cesty naprieč Spojenými štátmi.
To isté, len v ružovom
Hneď na začiatku treba povedať, že pokiaľ poznáte Eurotruck Simulator 2, táto hra je od tých istých českých tvorcov a v podstate je so svojím bratom takmer zhodná, len je zasadená do amerického prostredia. Počkajte, neodchádzajte! To vôbec neznamená, že nie je dobrá alebo zábavná.
Posun v oblasti grafiky v porovnaní s európskym variantom nevidno. Ak tam nejaký je, je príliš nenápadný a žiadne vizuálne orgie sa nekonajú. Napriek tomu je grafické spracovanie prijateľné. Budete sa pohybovať po diaľniciach, ale aj po cestách menšieho významu, a pri prevzatí a doručení zásielky bude potrebné prejsť mestom so všetkým, čo k tomu patrí (oproti realite sú aj mestá zmenšené). Jazdiť budete cez deň i v noci. Nielen v tme sa prejaví detailnosť a reálnosť. Budete musieť prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, aby ste neoslňovali protiidúce vozidlá. Počas dažďa použijete stierače a ak radi robíte „tutuuuut!“, nezabudnite si nadefinovať kláves pre klaksón.
Celá hra dýcha realitou a pocit autentickosti najviac vystupňujete, ak máte k dispozícii volant a najlepšie aj monitor väčšej uhlopriečky. My sme mali k dispozícii 34“ ultraširoký monitor a volant s pedálmi. Zážitok bol skvelý. Hrať možno aj na klávesnici a trebárs aj na notebooku, a to vďaka nízkej hardvérovej náročnosti. Vtedy je atmosféra o čosi slabšia, no aj tak nie je na zahodenie. Pri hre na klávesnici odpadá pocit fyzickej únavy, ktorý pri volante a pedáloch po dlhšom hraní naozaj budete mať.
A pointa?
Hlavnou náplňou ATS je doručovanie zásielok po krajine a budovanie vlastnej transportnej spoločnosti. Mapy sú založené na podobe reálnych máp v zmenenej mierke a čas ubieha rýchlejšie. Znamená to, že napríklad za 20 reálnych minút prejdete 300 virtuálnych kilometrov, takže sa nezačnete nudiť.
Na začiatku nemáte nič, prvý kamión vám zamestnávateľ zapožičia a bude znášať aj všetky potrebné finančné výdavky. Po doručení prvého nákladu si zvolíte mesto, v ktorom budete mať svoju firemnú garáž. Vezmete zopár zákaziek, pri ktorých vám bude kamión poskytnutý a v medzičase vám e-mailom príde správa o tom, že si môžete zobrať od banky pôžičku a zaobstarať si vlastný ťahač. Vtedy sa začína tá zaujímavejšia časť hry. Požičiate si peniaze, navštívite predajcu a zvolíte si jeden z ponúkaných modelov s rôznymi parametrami (na začiatku to bude ten najlacnejší a najslabší). Budete sa musieť starať o palivo, čiže dotankovávať na pumpách, strážiť si spotrebu a každá menšia nehoda vás bude stáť pokutu za poškodenie cudzieho auta a náklady na opravu toho vášho. Ťahač možno, našťastie, poistiť, čo pri opravách oceníte.
Časom budete môcť svoju firmu zveľaďovať, no najskôr musíte zarobiť dostatok peňazí. Po pomerne drahom rozšírení kapacity garáže si možno v pracovných agentúrach najímať ďalších vodičov, ktorí budú pre vás jazdiť a zarábať vám ďalšie peniaze. Nie všetci sú rovnako šikovní a nepýtajú si rovnaký plat, takže voliť treba s rozumom.
Money, money, money, must be funny!
Aby sme mohli hovoriť o plnohodnotnom simulátore kamiónovej prepravy, hra musí disponovať reálnymi dopravnými pravidlami a prepracovaným finančným systémom. V prípade ATS to na 100% platí. Môžete jazdiť ako cestný pirát, no dlho vám to nevydrží. Pokutu dostanete po porušení cestných pravidiel pomerne často a policajných áut jazdí okolo dosť veľa. Prefrnknúť križovatkou na červenú či prekročiť rýchlosť sa neoplatí, pretože pokuty sú nastavené akosi vysoko vzhľadom na vaše zárobky. Nie je výnimočná situácia, keď na začiatku vezmete zákazku za 3000 dolárov a po odčítaní pokút a cien za opravy vám zostane tretina. To si treba zvážiť, ak splácate pôžičku za ťahač, pretože splátky sú každodenné a nie malé.
Smerovky sa pravdepodobne tiež naučíte používať vo vlastnom záujme, pretože aj keď do vás narazí iné vozidlo, hra vždy zaúčtuje pokutu vám. To nám prišlo trochu nespravodlivé, no systém posudzujúci vašu vinu či nevinu by bol veľmi objemný a náročný. Nehovoriac o tom, že ak by takýto systém fungoval v hre, mohli by sme ním nahradiť poistných likvidátorov škodových udalostí aj celú dopravnú políciu s inšpektorátom.
Kabína a HUD
Pochopiteľne, že aj kabíny jednotlivých modelov ťahačov sú vymodelované podľa reálnych predlôh, takže ani v tomto smere sa jednotvárnosť nekoná. Prvky týkajúce sa informácií o navigácii možno upravovať podľa potreby. Ak nebudete používať tempomat, je viac ako užitočné nechať si zobrazovať aktuálne rýchlostné limity. Napriek tomu, že ide o americký kontinent, v menu si budete môcť nastaviť naše merné jednotky a jazdiť budete po pravej strane cesty. Takže netreba mať obavy, ak chcete vidieť kilometre, kilogramy a 24-hodinový časový cyklus, nie je to problém.
Čo sa nám trochu nepáčilo v európskej verzii, sú malé ciferníky rýchlomeru a otáčkomeru. Jednak, že na nich je rýchlosť zobrazovaná v míľach za hodinu, a jednak, že ak chcete svoju rýchlosť rozoznať rýchlym pohybom oka, budete si ju musieť nechať zobrazovať na navigačnej obrazovke v pravej časti palubnej dosky. Prílišné zaostrovanie na malé čísielká sa rovnako ako v reáli môže skončiť haváriou, zramovaním zvodidiel alebo, v lepšom prípade, vybehnutím z cesty.
Ovládanie
Čo sa týka možností v menu, hra je totálne prepracovaná. Nastaviť možno prakticky všetko a podporované sú všetky možné druhy ovládačov. S naším volantom bol trochu problém, pretože citlivosť riadenia bola privysoká aj na najnižšom nastavení, a tak sme na diaľniciach mali ťažkosti s udržiavaním rovného smeru jazdy. Hlavne, ak sme sa ocitli v hustejšej premávke, v zákrute a s rýchlosťou okolo 80km/h a viac.
Na klávesnici je to o čosi jednoduchšie, no volant má svoje čaro. Nechýbajú tu ani nastavenia mŕtveho chodu volantu, plynového či brzdového pedálu, podrobné nastavenia reakcií force feedbacku a množstvo iného. Ak disponujete volantom s radiacou pákou, v tejto hre si asi neprídete veľmi na svoje. V prípade kamiónu totiž prevodovky majú aj 12 a viac stupňov, nie ako Jožkova štvor-rýchlostná škodovka…
Force feedback je v tomto prípade kapitola sama o sebe. Atmosféru posúva o kus vyššie, pretože vďaka nemu doslova cítite odozvu vášho nákladu na terén aj váš štýl jazdy. Nemusí to byť vždy klasický náves s tovarom prekrytým plachtou, občas budete prevážať napríklad aj bager či valec. Každý náklad sa chová inak a hra zohľadňuje aj jeho hmotnosť a fyzikálne zákony. Ak sa neovládnete a preženiete to s rýchlosťou, môže sa vám stať, že náklad rozkolíšete a v najbližšej zákrute skončíte s prevráteným vozidlom. Náklady na nápravu škôd, resp. odťah vám budú, pochopiteľne, tiež účtované. Po krátkom tréningu v udržaní sa vo svojom jazdnom pruhu však možno zvládnuť aj uháňanie diaľnicou v rýchlosti nad 100km/h, na väčšine ciest to však bude znamenať prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti pre kamióny s rizikom pokuty.
Nám sa celkom zapáčila možnosť automatickej motorovej brzdy, vďaka ktorej sme predišli množstvu kolízií, pri ktorých sme nepočítali s hmotnosťou celého kolosu. Napríklad pri pripájaní sa na diaľnicu z pripájacieho pruhu s prudkým klesaním. Fyzikálne zákony a realita panujú aj pri rozbiehaní sa s ťažkým nákladom. Kamión sa nebude hýbať ako Porsche 911, ale pekne realisticky sa bude pomaly rozbiehať s patričným zvukovým efektom zaberajúceho motora disponujúceho silou niekoľkých stoviek koní.
RPG-like prvky
Ako vodič sa budete neustále zlepšovať a budete dostávať body skúseností podľa kvality vašich služieb. Po každej zákazke vás čaká slovné ohodnotenie, súpis finančných nákladov a pripočítanie bodov skúseností (resp. aj odpočítanie za spôsobené nehody). Pri odovzdávaní nákladu možno získať aj bonusové body za parkovanie návesu. Isto si viete predstaviť, že nejde o ľahkú záležitosť, a preto máte až tri možnosti náročnosti, ako a kam náves zaparkovať. Ťažšiu s cúvaním, ľahšiu bez a treťou možnosťou je nechať to tak a tovar odovzdať bez bonusu jednoduchým stlačením Enteru. Pri prevzatí nákladu takú výhodu nemáte. Musíte zacúvať k návesu a pripnúť ho k ťahaču.
S postupom na vyššie levely si budete môcť svoje schopnosti prispôsobovať. Takže dostanete možnosť zlepšovať sa napríklad v preprave nebezpečného nákladu, alebo budete získavať príplatky za tovar vyššej finančnej hodnoty. Každopádne to potrvá dosť dlho, kým sa budete aj s vašou transportnou spoločnosťou kúpať v peniazoch a vyžaduje si to poctivú prácu, čo je opäť reálny prvok.
Ak budete chcieť maximalizovať reálnosť, môžete si nechať zapnutú simuláciu únavy. V tom prípade sa vaša postava – vodič po dlhšej práci unaví, začne zívať, bude sa mu zahmlievať pred očami a vy budete musieť vyhľadať buď odpočívadlo, alebo v mestách niektoré z parkovísk, kde si pospíte. Využiť možno napríklad aj parkovisko v autoservise, v ktorom si môžete pri tej príležitosti nechať vykonať opravy, alebo dokonca aj rôzne vylepšenia ťahača. Autenticitu poškodenia motora tvorcovia vyriešili tým, že pri vyššej úrovni poškodenia vám bude motor náhodne „zdochýnať“ a na palubnej doske bude svietiť výzva na navštívenie servisu.
Autori na podporu komunity spojenej s hrou vytvorili aj web s názvom World Of Trucks, na ktorom možno zdieľať svoje screenshoty, diskutovať a komunikovať s ostatnými hráčmi. Nám to prišlo zbytočné, no podľa počtu príspevkov sa dá konštatovať, že si aj tento krok našiel svojich priaznivcov.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
American Truck Simulator 2016
Späť do Ameriky! Českí vývojári z SCS Software, tvorcovia populárnej kamiónovej hry Euro Truck Simulator, sa opäť vracajú za oceán, kde so sériou 18 Wheels of Steel kedysi začínali. Môžete sa tak tešiť na nádherné americké prostredie s mestami, ako Los Angeles, alebo San Francisco a hlavne na tradičné americké trucky.
- Platforma: PC
- Žáner: simulátor
- Výrobca: SCS Software