Povedzme si to na rovinu. Aj niektorí z nás používajú adblocky (alebo adblockery), hlavne ak radi sledujete Youtube a nemenovaný zelený mimozemský malý smrad vás rozčuľuje svojimi opakovanými infantilnými reklamami o výpredajoch a tabletoch. OK, na tom nie je nič zlé, bránime sa pomocou adblocku. Prečo teda ten silný nadpis?
Prečo používať adblok?
Najprv si povedzme v krátkosti niečo o tom, čo je to adblock. Spravidla je to aplikácia alebo doplnok internetového prehliadača, ktorý zamedzuje zobrazenie reklám. Existuje ich množstvo, v rôznej kvalite. Takýto doplnok sa snaží rozpoznať obsah, ktorý vás zaujíma a ktorý vám lezie na nervy. Lepšie adblocky vám umožnia presne označiť niektorý prvok stránky ako reklamu a blokujú aj reklamu vloženú vo videách. Vy tak dostávate iba obsah, ktorý vás bezprostredne zaujíma. Na slabšom pripojení, dátovo obmedzenom, to má výhodu v zmenšení dátového toku a šetrení peňazí.
Prečo ten drsný nadpis?
To boli dôvody prečo adblocky používať. No je tu jedno veľké ALE. Prečo na niektorých weboch vidíte bannery s nápismi presviedčajúcimi vás k vypnutiu adblocku? Drvivá väčšina webov totiž žije čisto z reklamy. Asi to pre vás nie je žiadna novinka, no poviete si „to je ich problém“. Nie, je to aj váš problém, ak máte obsah týchto webov radi a počítate s ním.
Keď ako prevádzkovateľ stránky nemáte iný zdroj príjmov, iba reklamu, dostanete sa s peniazmi ľahko do mínusu a každý deň je bojom o priazeň návšetvníka. Vy, ako majiteľ vlastne doplácate na to, že pre niekoho robíte službu. Pre návštevníka niečo robíte a ešte si za to aj zaplatíte. Platíte hosting (služby serveru, na ktorom je váš web umiestnený), platíte za doménu (webová adresa ako Gamesite.sk) a často sú s tým spojené aj ďalšie výdavky napríklad za webdizajn, údržbu atď. Snažíte sa o kvalitný obsah, no niektorému návštevníkovi ani to nestačí a neodvďačí sa vám nijako. Je mu to jedno, má to v paži.
Takže pokiaľ používate adblock na webe, ktorý máte radi, jeho majiteľa tým postupne privádzate do stavu keď si povie „ja na to kašlem, nebudem dávať peniaze do stratového podniku“. Pritom ani nemusíte prestať používať adblock, stačí udeliť výnimku webom, ktoré máte radi a pravidelne ich navštevujete. Reklama sa vám zobrazí a – priznajme si to – občas môže byť zaujímavá a kliknete na ňu, aj keď ju bežne ignorujete. Uvidíte zľavu na dobrý mobil či auto so zimnými pneumatikami zadarmo a kliknete. Za takéto kliknutie zadávateľ reklamy zaplatí (väčšinou bez ohľadu na to, či si to auto kúpite) a web má drobný príjem. Spravidla ide o pár centov, a preto musí byť takýchto kliknutí veľmi veľa, aby sa dobrá stránka uživila. Nepredstavujte si, že sa topíme v peniazoch, je to presne naopak. Neustále bojujeme, aby sme vám mohli aj naďalej poskytovať informácie, rozdávať veci v súťažiach a aby sme sa mohli zúčastňovať eventov, kde sa s vami radi stretneme zoči-voči.
Myšky, klávesnice, tričká, hry…
Špecifikom herného webu je spomenutý fakt, že sa zúčastňuje eventov. Asi si predstavujete, že to platia sponzori a redaktori sa na tom zvezú. To je pravda iba z veľmi malej časti, spravidla máme zadarmo vstupné a tým to končí. Okrem toho sa pohybujeme celý čas pri stánku, aby sme vás pobavili a venovali sa vám, aj keď ako nadšenci za to nič nedostávame. Sponzori neplatia redaktorom za ich snahu, to by bola naivná predstava. Zaplatia poplatok za expozíciu a v skutočnosti títo sponzori za svoje peniaze niečo na oplátku chcú. To býva práve reklama.
Takže herný web sa zúčastní akcie, kde vám rozdáva tričká, šálky, perá, hry, časopisy a musí za to zverejniť reklamu, z ktorej niečo má, iba ak sa na ňu kliká. Vidíte ten začarovaný kruh? Nie, neoblbujeme vás, niektoré firmy si reklamu zadajú aj priamo, ale sme na Slovensku, kde by každý chcel všetko zadarmo, tak si isto viete predstaviť ako to reálne vyzerá. Dodáme, že ceny do súťaží, ktoré náš web robí v požehnanom množstve tiež nespadnú z neba a drvivú väčšinu produktov, ktoré dostávame na recenzovanie pekne vraciame spať. Nekúpeme sa v nich.
Riešenie
Pochopiteľne, môžete to všetko ignorovať a prejsť s pokrčenými pleciami. Ale keď zanikne váš obľúbený web, pretože sa nedokázal uživiť, nečudujte sa a nepohoršujte sa. Veď určite „ľahko“ vznikne iný, ktorý sa bude tiež roky prebojovávať na „bohatom“ slovenskom trhu.
Ako sme už spomenuli, nemusíte adblock úplne vypnúť. Môžete si slobodne vybrať, ktorý web podporíte, a ktorý vám za to nestojí. Zopakujeme, že dobré adblocky umožňujú udeliť stránke výnimku, väčšinou vrátane všetkých jej podstránok.
Občas sa vyskytnú aj bugy (chyby) v adblockoch, ktoré spôsobujú blokovanie nielen reklám, ale aj obsahu, ktorý reklamou nie je. To sa nedávno stalo aj nám, no nie našou vinou. Dokonca sme sa už stretli aj s adblockom, ktorý nebol celkom „košér“ a do systému zavádzal vírusy, menil domovskú stránku a pod. Takže nie všetky adblocky urobia presne to, čo by ste chceli a treba si dobre zvoliť. Podľa našich prieskumov majú najčastejšie problémy s adblockom používatelia prehliadača Chrome. Tým vôbec nechceme povedať, že by Chrome bol zlý produkt! Ono je to množstvom nekvalitných adblokov na jeho platforme.
Apelujeme teda na vás – ak používate adblock, udeľujte výnimky kvalitným webom, ktoré máte radi. Dúfame, že sa medzi ne môžeme zaradiť aj my.
Ďakujeme!