Život na ponorke nie je žiaden med lízať. Stále dookola len voda, voda a voda. Zúžený priestor, zlé postele, priemerná kuchyňa a… žiadne ženy. Jednoducho – táto práca je len pre pravých chlapov. No na druhú stranu môžu títo chlapi ovplyvniť svet. A vy to vďaka sérii Silent Hunter môžete dokázať tiež – teraz už po piaty krát.
Príbeh piateho dielu Silent Hunter sa opäť odohráva počas 2. svetovej vojny a opäť sa chopíte nemeckého U-botu, s ktorým budete bojovať na šírom Atlantickom oceáne a Stredozemnom mori (hra sa teda opäť vrátila do pôvodných končín, vzhľadom na to, že štvrtý diel sa odohráva v Tichom Oceáne). Celá kampaň je navyše plynulá, a tak sa už kvôli misám neteleportujete, ale celú hru prejdete s jednou posádkou, s ktorou budete musieť dopĺňať v prístavoch zásoby a na misie priplávať. Avšak – teraz to má oproti predošlým dielom obrovskú zmenu. Rozdávať rozkazy budete môcť už priamo z prvej osoby! Môžete sa tak slobodne prechádzať po lodi a palube.Všetky akcie sa následne prevedú v reálnom čase do hry. Tento prvok skvelo pridáva na realistike hry a veľmi sa mi prechádzanie po lodi páčilo.
Za jediné mínus by som tu považoval zvuk klopkania topánok o palubu, ktorý znie naozaj otrasne. Inak je ale naozaj skvelé, že už sa neotáčate len na mieste, poprípade občas posuniete kameru na preddefinované miesto. Môžete teraz pokecať s posádkou (mimochodom, každý člen má vlastný príbeh, ktorý si môžete rozhovormi ďalej rozviť), čím im zdvihnete morálku (tá sa na druhú stranu automaticky zníži pri nečakanom napadnutí), prinútiť ich aby rýchlejšie pracovali, skontrolovať motory, či správne fungujú atď. Navyše môžete v ponorkách stretnúť aj reálne, dobové vybavenie, ako napr. kódovací stroj Enigma. Taktiež sa všemožne točia ukazovatele apod. Osobne som sa niekedy naozaj cítil ako reálny kapitán ponorky, ktorý má pod nohami 20 tisíc tonové monštrum, a môže ovplyvniť chod vojny. Ďalšou zmenou je jemne upravený interface, ktorý je podľa mňa teraz viac priehľadnejší a usporiadanejší, čo je určite plus. Spomínaná morálka posádky je veľmi dôležitá – ak je totižto nízka, odozva na vami zadaný rozkaz je dlhšia, čo je pri boji značná nevýhoda.
Okrem tejto výhody zvýšenej morálky je aj to, že za úspešne splnenú misiu dostanete bodíky, ktorými si vylepšíte posádku. Inžinier tak bude môcť rýchlejšie opravovať poškodenie lodi, čo sa rovná v spojení s vysokou morálkou dvojnásobnému ušetreniu času. Každý váš krok teraz zmení priebeh hry, a tak sa môžu zmeniť napríklad obchodné trasy apod. No ale, dosť bolo už teórie – ide sa bojovať. Boje sú ako v predošlých dieloch postavené na taktike a reálnosti. Tá sa tu dá všemožne nastaviť, pomocou zapínania/vypínania funkcií ako obmedzené palivo, stabilizácia pohľadu, realistická doba nabíjania apod. Osobne som hral na 45 percentnej miere reálnosti, a bola to pre mňa výzva, takže pred človekom, ktorý hru dohrá na 100 percentnej reálnosti budem mať naozaj veľký rešpekt. Ak plánujete ticho zaútočiť, musíte sa na to dobre pripraviť. Nie je teda od veci skontrolovať si vzdialenosť medzi vami a cieľom, či dôkladne si obísť (alebo skôr oboplávať?) terén, poprípade si ho obhliadnuť z vtáčej perspektívy, ktorá je teraz tri krát väčšia, než pred tým. Následne vypnúť motory, aby ste ponorkou nevyrobili hluk. Ten si môžete (spolu s rôznymi aspektmi, ako napr. hladina apod.) skontrolovať na mape, ktorú môžete mať minimalizovanú v rohu, a nemusíte tak neustále prepínať.
Po úspešnej príprave na boj sa stačí vynoriť na hladinu (kvôli vypusteniu torpéd), uzamknúť cieľ a na mape sa pohrať s rýchlosťou a smerom torpéda. To sa hodí najmä pri vyššej obtiažnosti, keď musíte zarátavať smer a rýchlosť cieľu, poprípade to, že si váš všimne a začne utekať. Po úspoešnom zasiahnutí torpéda sa môžete na prehľadnej mape pozrieť, ktoré časti sú poškodené, a koľko vody do ponorky natieklo. Ak využijete takýto tichý útok na skupinku ponoriek, tie ostatné začnú panikáriť (teda sa im zníži morálka) a je vcelku ľahké potopiť aj tie ostatné. Ak teda máte k dispozícii ďalšie torpéda. Po vystrelení totižto istý čas trvá, kým sa opäť nabijú. Grafika hry nezažila nejaký väčší posun oproti štvrtému dielu, a tak ma dosť zarazila príšerná optimalizácia hry. Aj keď by som mal podľa požiadaviek spustiť hru na najvyšších detailoch, musel som trochu ubrať. Najmä pri zrýchlení času (ten sa využíva pri dlhých presunoch) mi hra neskutočne sekala, a nemohol som v podstate robiť nič iné, než sledovať pohyb ponorky na mape. Navyše hra trpí dlhými, aj keď nie veľmi častými loadingami.
Zvuková stránka je skvelá, najmä výbuchy, no dabing postáv je otrasný. Postavy sú nahovorené akousi lámanou angličtinou s trápnym nemeckým prízvukom a otrasnou intonáciou hlasu. Osobne som zhruba po piatich hodinách hrania dospel k jemnému stereotypu, no nie je to až také zlé. AI protivníkov jemne pokulháva (niekedy sa do vás nevedia trafiť ani po troch strelách), no ak hráte na vysokej úrovni realičtisnosti, nevadí to. Hra je vybavená taktiež českými titulkami, ktoré sú spracované slušne.
Osobne sa mi Silent Hunter 5 páči. Rád sa totižto piplám vo veciach a taktizujem. Páči sa mi grafický kabátik, no mrzí ma blbá optimalizácia, kvôli ktorej si ho nemôžem vychutnať na plno. Páči sa mi nový FPS pohľad, ktorý do série priniesol svieži závan vetra. Hru by som odporučil najmä ľuďom s dávkou trpezlivosti a času, ale táto hra si to zaslúži.
|
audiovizuálne spracovanie FPS pohľad taktizovanie |
|
optimalizácia a dlhé loadingy dabing |
80% | ![]() |
ŽÁNER | simulácia |
VÝROBCA | Ubisoft Romania |
VYDAVATEĽ | Ubisoft / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | ![]() |
![]() |