Poznáte ten pocit, keď dopozeráte poslednú epizódu svojho obľúbeného seriálu a zrazu vás skľúči akási úzkosť? Kombinácia eufórie zo skvelého zážitku a smútku, že už nenávratne skončil. Presne taký pocit sme mali po dohraní druhého a zároveň posledného DLC k tretiemu Zaklínačovi.
Príbeh a prostredie
Ak ste čakali s hraním Sŕdc z kameňa až doteraz, bolo to zbytočné. O víne a krvi (OVAK) príbehovo nenadväzuje na základnú hru ani na prvé DLC. Aby sme boli presní, základnú hru musíte mať, aby ste si zahrali, ale nič viac nemusíte. Začať možno rovno hraním OVAK. Ak nemáte uloženú vlastnú postavu s levelom aspoň 35, hra vám ju dá aj s kompletnou výbavou na prežitie.
Príbeh sa začne tým, že Geralta povolá na pomoc krásna, no nie veľmi priateľská, jej výsosť, kňažná Anna Henrietta (alias Anarietta) do svojho kniežatstva Toussaint pomocou dvoch cnostných rytierov. Nebude to pre nič iné ako pre klasické odstránenie monštra, v tomto prípade zvaného Šelma. Problém je však v tom, že slovo klasické tu vôbec nie je na mieste. Šelma nie je nejaký bežný Topivec, ktorého skolíte jednou ranou. Občania Toussaint, ktorí ho videli zoči-voči, už „obhrýzajú reďkovky zospodu“, takže nevedno ani to, akého je vlastne druhu. Tými občanmi boli rytieri…
Po príchode do kniežatstva začnete rozmotávať zamotané klbko až detektívnej hlavnej príbehovej línie. Teda hneď po tom, čo sa spamätáte z úplne nového prostredia, diametrálne odlišného od toho, čo sme v hre doteraz videli.
Autori dali Toussaint a hlavnému mestu Beauclair veľmi príťažlivý vzhľad. Vojnou zmietaný depresívny sever definitívne necháte za sebou a vkročíte do krajiny blahobytu, bujnej prírody a večného žúrovania, v ktorej sa Geralt už kedysi pohyboval, a tak ho tu všetci poznajú. Kochanie sa výhľadmi nás pri hraní neustále brzdilo. Obloha je viac modrá, voda viac mokrá, Slnko svieti jasnejšie, vtáčiky štebocú a veveričky… robia to, čo veveričky zvyknú robiť, ak na juhu vôbec nejaké žijú. Na uliciach sa nepovaľujú mŕtvoly, aj keď sa tu povaľujú opilci. Skrátka nádherné idylické prostredie francúzskeho vidieka plného viníc, lúk posiatych levanduľou a smaragdovo modrých jazier. Nájsť tu trochu Fisstechu je ťažké, aj keď to nie je celkom nemožné. A aj tu sa predsa nájdu tmavé zákutia.
Mapa Toussaint je dostatočne veľká a preskúmať ju celú vám potrvá dosť dlho. DLC obsahuje 90 questov a malo by vystačiť na 30 hodín čistého času hrania. My sme hlavný príbeh s časťou tých vedľajších dotiahli do konca za približne 17 hodín. Popri hlavnej línii, vedľajších úlohách a vyhľadávaní schém na výrobu zaklínačského vybavenia sem-tam dostanete požiadavku aj od majiteľov viníc, ktorí potrebujú vyčistiť svoje pivnice od monštier. Občas na vás zamávajú tiež bežní občania, ktorí privítajú pomocnú ruku zaklínača.
Priamo z deja neprezradíme nič, len to, že Geralt stretne niekoľko starých známych a žiadosť Anarietty o odstránenie Šelmy sa zamotá takým spôsobom, že až do konca hry si nebudete istí, či už viete, ako sa veci naozaj majú, kto čo zamýšľa a čoho je eventuálne schopný. Boja je v datadisku o čosi menej, ako to bolo v hlavnej hre alebo v prvom DLC. Všetko je to však v znamení zábavy a vôbec nám to teda nevadilo. Dostanete sa dokonca aj do… Ale to neprezradíme, možno si domyslíte podľa screenshotov.
Zmeny
Vo chvíli vydania OVAK hráči dostali aj nový významný patch 1.21, ktorý mení prakticky celé grafické rozhranie, ale aj kozmeticky upravuje herné postupy. Nové rozhranie postavy, rozvrhnutie inventára do skupín, nové zbrane, nové sady brnení, nové typy monštier, nové prostredie, nové animácie, nový výborný soundtrack, zmeny na mape, rýchle cestovanie loďami atď. Na čo si pomyslíte, to zaznamenalo zmenu kvôli patchu alebo DLC. To však nemusí vždy znamenať zmenu k lepšiemu a v niektorých prípadoch sme mali pocit, že sa prehľadnosť úkonov a rozhrania s novými možnosťami trochu znížila. Napríklad parametre postavy, ako aj množstvo poškodenia, ktoré dokážete udeliť oceľovým či strieborným mečom, už nevidno v inventári, ale až po stlačení klávesu C, pričom dostanete oproti minulosti oveľa podrobnejšie štatistiky, vrátane odolností. Pozitívne je, že v inventári vidíte postavu Geralta a môžete si na nej vzhľadovo vyskúšať aj predmety, na ktoré zatiaľ nemáte level. V tomto prípade zrejme tvorcovia mysleli aj na hráčky, pretože niekoľkokrát narazíte na kompletné sady brnení a na každom kroku nájdete nádoby s farbami, ktorými môžete jednotlivé kusy výbavy zafarbiť. Budete teda chodiť zladení a vyzerať presne podľa svojho estetického cítenia. Týka sa to však iba zaklínačského vybavenia, ostatné nezafarbíte. Ak sa teda zaujímate o to, či vám farebne ladia čižmy s účesom, prídete si na svoje.
Pochváliť musíme nový systém výroby predmetov u kováčov. Ak vám k výrobe konkrétnej veci chýba nejaká surovina, jedným kliknutím si ju môžete okamžite kúpiť priamo od majstra, ak ju má vo svojom obchode. Proces to podstatne urýchľuje a zjednodušuje. Treba si však dať pozor, pretože občas takéto kliknutie môže znamenať aj kúpu veľmi drahého materiálu potrebného na veľmajstrovský stupeň výzbroje.
Bez povšimnutia nesmie zostať ani zmena v systéme mutácií. Mutagény, ktoré vám neboli doteraz od istého levelu postavy pramálo platné, môžete využiť na výskum nových schopností. Takéto mutácie môžete mať aktívne štyri. Okrem toho pribudlo aj miesto na štvrtý mutagén, ktorý možno označiť za aktívny aj s troma ďalšími schopnosťami. Malá rada: ak vám bude doručený list od Yennefer, splňte úlohu čo najskôr, aby ste si nové mutácie užili čo najviac.
Pri pohybe krajinou môžete naraziť aj na miesta, ktoré sú označené ako sídlo tlupy. Sú to opevnenia rôznych zločineckých bánd, na ktoré sa treba dobre pripraviť, lebo zvyčajne ich na mieste bude niekoľko desiatok a nebudú vás šetriť. Po zabití ich šéfa toto miesto oslobodíte. Neveľká zmena, trochu pripomínajúca Far Cry, ale poteší. Čo sa nezmenilo, je originalita každej úlohy, skvelá hrateľnosť, strhujúci hlavný príbeh a štipka toho pravého zaklínačského sarkastického čierneho humoru.
Prečo je to také dobré?
O víne a krvi je hlavne o víne a o krvi. Určite si poviete, že to nie je žiadne závratné zistenie, no v porovnaní so Srdcami z kameňa je toto oveľa výstižnejší názov. Duša alkoholika aj pracovníka transfúznej stanice tu zaplesá. Víno a hrozno je všade okolo vás, rôzne odrody a značky nachádzate na každom kroku. Aby sme vás navnadili, prezradíme, že už na začiatku hry vám kňažná Anna Henrietta ako zálohu za vyriešenie prípadu Šelmy daruje starú vinicu Corvo Bianco (vraj to znamená Biely havran, čiže Biely vlk dostane Bieleho havrana). Budete si teda môcť budovať aj vlastnú „domácnosť“. Vrátane detailov, ako je vystavenie trofejí vo svojej izbe, kúpa brúsneho kameňa na vylepšenie zbraní, stola na vylepšenie výzbroje či získania nových dočasných bonusov pomocou kúpy lepšej postele a stajne pre Plošticu… či Švába (ako by sa po slovensky mala volať vaša kobyla Roach?) Víno v názve sme teda objasnili a prečo krv? Krv ako symbol pokrvného rodinného puta, krv ako podobenstvo s vínom, symbolom kraja, a krv ako obživa upírov. Tí zohrajú svoju významnú rolu v príbehu.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Zaklínač 3: O víne a krvi 2016
Druhé a záverečné rozšírenie príbehu zaklínača Geralta z Rivie. O víně a krvi vás zavedie do úplne novej lokality slobodného kniežactva Toussaint. Prinesie viac než 20 hodín hernej doby a množstvo nového vybavenia.
- Platforma: PC
- Žáner: RPG
- Výrobca: CD Projekt Red
- Distribútor v SR: CENEGA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: CENEGA