Hoci som po desiatich rokoch pomaly ani nezaregistroval nové diely Settlers (naposledy to bola 3ka, čo som hral), prišlo mi fajn, že si zase oddýchnem pri nenáročnej, slow-paced hre. Postihlo ma síce jedno veľmi nepríjemné prekvapenie, ale nebojte, dočkáte sa o chvíľu.
Settlers 7 je dobrá hra. Teda, ako pre koho. Ak ste priaznivcom dlhodobej hard-core zábavy, ani nemusíte čítať. Tí, čo si skôr oddýchnu pri hre, majú kreatívnu myseľ a teší ich skôr stavať, ako ničiť, si ale prídu na svoje. Nezaregistrujete ani kvapku krvi, nevyklikáte dušu zo svojej myšky, no potrápite svoje mozgové bunky a vaše obchodno-manipulatívne gény. Tak a poďme ale rovno k veci.
Tí, čo hrali predošlých Settlers, určite vedia o čom celá hra v základe je. Jedná sa o mix budovateľskej stratégie so stratégiou normálnou. Máte svoj hrad, staviate dedinky, ťažíte suroviny a určitým spôsobom sa snažíte rozdrviť protivníka. A máte hneď niekoľko možností. Agresori využijú armádu, obchodníci peniaze, manipulátori vieru, no a budovatelia ohromia súpera krásou svojho mesta.
Na všetko ale potrebujete infraštruktúru. Je základom celej hry, a aby ste uspeli aj proti normálnym hráčom, treba prejsť snáď celú kampaň, ktorá slúži ako veľmi rozšírený tutorial. Surovín je požehnane, preto treba začať výstavbou budov, ktoré pri vašich začiatočných limitovaných zdrojoch postavia základ ekonomiky vo vašom kráľovstve. A nebude to ľahké. Treba zabezpečiť potravu, materiály na stavby, peniaze no a v konečnom dôsledku aj suroviny, ktoré vám pomôžu zvíťaziť. Pre príklad, ak sa rozhodnete skonvertovať poddaných vášho protivníka, potrebujete mníchov, ktorí roznesú slová vašej viery. Aby ste ich mohli vôbec vyrobiť, potrebujete prejsť obrovským stromom stavieb, ktoré produkujú suroviny zrovna pre nich. A aby ste tie suroviny mohli vyrobiť, potrebujete ešte základnejšie. U našich mníchov je to pivo. Na pivo potrebujete obilie, vodu, pivovar a v neposlednom rade aj nosičov. Pivovar potrebuje jedlo, ktoré produkujete taktiež z obilia, mlynu a pekárne, a tak tak to ide dookola a dookola. Nebojte sa ale, kampaň vás pomalými, ba až nudnými krôčikmi zavedie k osvieteniu nad celou hernou mechanikou.
Nápad skvelý, no nesadne každému, a ak aj áno, ako v mojom prípade, zábava nezotrvá dlho. Postupom času si vytvoríte vlastné stratégie, ktoré už len opakujete, máp v MP je naozaj málo, preto sa už po týždni naučíte ,,ten správny build“ na tú-ktorú mapu a hra začne byť stereotypná. Zásadné zvraty v stratégii vášho oponenta, ani u seba nečakajte, keďže výstavba jednej branže (armáda, obchod, viera) výrazne časovo postihne výstavbu tej druhej. Ak si spočítate dva plus dva, vyjde vám dlhá výstavba s jednou, dvoma šarvátkami, ktoré ukončia celú hru.
Zároveň upozorním aj na najväčšiu chybu Blue Byte, a to distribúciu hry pod značkou Ubisoft, ktorá šokuje hernú verejnosť už niekoľko mesiacov svojim nepodareným a zbytočným DRM systémom s názvom Uplay. Nielenže, potrebujete stále pripojenie k internetu (ak vám čo len na minútu vypadne internet, hra sa ukončí), servery pod tlakom hackerov neustále padajú a znemožňujú hranie, možno zrovna v dobe, keď máte chvíľu na oddych u vašej hry. Preto odporúčam vážne porozmýšľať nad kúpou hry, ktorá často nefunguje.
Čo sa týka komunitného systému, nie je čo vytknúť, hra sa snaží vytvoriť veľkú komunitu, hlavne vďaka sprístupneniu vašich údajov o výhrach, achievmentoch, nových odomknutých veciach na facebooku (tento systém sa dá vypnúť ), rebríček umiestnení v tabuľkách, chatmi, dokonca aj podporou mentorov – hráčov, ktorí chcú pomôcť naučiť hrať iných.
Po grafickej stránke vyzerá hra milo a pekne, má však jeden háčik. Rozbehnete ju len na naozaj novších high-endových zostavách, pri čom ak vlastníte staršiu, či neherný notebook, budete nepríjemne prekvapený náročnosťou hry, či nepeknou grafikou na nízkych detailoch. Povedzme si na rovinu, táto hra nie je určená pre herných fanatikov, ale príležitostných hráčov, ktorí si radi pri hre oddýchnu. Pochybujem, že väčšina z nich (Vás) vlastní počítač najnovšej generácie za 800 a viac euro.
Koniec-koncov, súdiť hru s takýmito kladmi a zápormi je veľmi ťažké. Na jednej strane je hra určená pre príležitostných hráčov, na strane druhej obsahuje veľa náležitostí pre hard-core hru, ako je výborný komunitný systém, náročná grafika a drsné DRM (ktoré je skôr nepodarkom) bez vážneho účelu. Nepochopil som však smerovanie celej hry, či komu autori túto hru chcú predávať. Preto, ak vám nepomohla táto recenzia, vyskúšajte aspoň demo, ktoré vás utvrdí, či vás hra baviť bude, alebo nie.
komunitný systém grafika komplexnosť |
|
optimalizácia a dlhé loadingy dabing |
|
70% | |
ŽÁNER | stratégia |
VÝROBCA | Blue Byte |
VYDAVATEĽ | Ubisoft / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |