Autori Husk si dali za úlohu vytvoriť survival horor, ktorý by sa mohol rovnať legendám. Hru, ktorá vás vystraší tak, že budete žobrať o ďalšie vystrašenie vo zvrhlej extáze desivého herného opojenia. Ak ste si už vopred obzreli hodnotenie, zrejme už tušíte, ako táto snaha dopadla. Žeby to bola iba otázka vkusu autora tejto recenzie? Posúďte sami.
Aby bol zážitok silnejší, všetko sa odohráva z pohľadu prvej osoby. Voláte sa Matthew Palmer a na začiatku príbehu sa veziete vo vlaku s manželkou a dcérou. Hovoríte o tom, že idete navštíviť svojho otca, ktorý nebol práve ideálnym otcom. Už sa blížite k cieľovej stanici, keď tu zrazu… vaša dcéra to už nedokáže vydržať a spolu s mamičkou odídu na WC. Presne tam odíde aj celý dej hry. Vo vlaku zostanete sám, neviete, čo sa stalo ani čo sa od vás očakáva. Po tom, ako ste vyšli zo svojho kupé, kráčate dlhými chodbami vagónov (vďakabohu, dá sa aj bežať). Všade je pološero, tma, temno… závesy na oknách vejú vo vetre, vlak sa bezhlavo rúti do neznáma a nikde ani živej duše. Nevidíte takmer nič. Keby stál pred vami rozzúrený medveď grizly, tak doň veselo narazíte. Ešte šťastie, že tie sa vo vlakoch často nevyskytujú.
Po dlhšom pobiehaní tam a späť zistíte, že stačí nájsť kľúč od elektrickej rozvodovej skrinky a nahodiť ističe, aby sa vám rozsvietilo. Myslím vo vlaku, nie v hlave, v tej stále nebudete chápať, o čo ide. Po ceste narážate na kopu predmetov, ktoré si môžete obzrieť. Nič viac. Obzriete si ich, ale význam nemajú. Hneď po rozsvietení svetla sa vydávate na úžasné dobrodružstvo plné skvelých zážitkov. To by sa vám páčilo, však? Tak na to rýchlo zabudnite! Po vagónoch budete blúdiť dosť dlho a ako vravela jedna nemenovaná učiteľka z Nitry: „Ako zakliaty prd v lampáši“. Až sa nakoniec celá vlaková súprava vykoľají a vy sa preberiete na trávniku v cieľovej destinácii. Ide o mestečko Shivercliff, v ktorom by mal bývať váš otec. Žena a dcéra nikde. Zrejme budú ešte na WC…
Jedine týmto názorným opisom úvodu hry bolo možné sprostredkovať vám tú hroznú nudu, ktorú vám Husk poskytne. Sem-tam sa vás hra pokúsi vystrašiť nejakým prudkejším, alebo naopak jemným, no strašidelným zvukom. Ostrieľanému hráčovi to však vyvoláva prinajlepšom úsmev na tvári, prinajhoršom budete gúľať očami a mrmlať si čosi o trapase. My sme sa dokonca občas smiali. Áno, až také zlé to je.
Technická stránka by mohla hru vytiahnuť smerom hore, ale nestalo sa tak. Základom je Unreal engine 4 a grafika je veľmi nekonzistentná. Občas si poviete „Hm, táto scéna sa im celkom podarila“, ale väčšinu času budete mať pocit, že ste práve vypli Duke Nukem 3D, v rádiu hrajú Backstreet Boys, vaša sestra si listuje v časopise Bravo a vy hráte počin z roku 1995, v ktorom sa, mimochodom, dej odohráva. Hudba sa objaví asi po hodine hrania, ale nemáte pocit, že by nejakým spôsobom atmosféru dotvorila. Ak chceli tvorcovia dosiahnuť, aby sa hudba v tejto hre spájala so záhadnosťou, podarilo sa im to. Je nám záhadou, na čo ju vôbec použili, keďže nepodporuje atmosféru hororu.
Okrem toho máme podozrenie, že hlavný hrdina asi nebude čerstvý absolvent Hardvardskej univerzity, keďže ten „brilantný génius“ asi po hodine blúdenia prázdnymi priestormi začne trúsiť hlášky typu: „Niečo tu nie je v poriadku“. Áno? Nehovor! Naozaj, nie je! Po čase začnete zisťovať, že jediné tvory, ktoré sa v meste nachádzajú, sú akýsi zmutovaní zombíci. Aké originálne…
Ak nájdete v ponurej miestnosti kovovú trubku, s ktorou budete rozbíjať zámky na dverách, môžete ňou zombíkovi klepkať na čelo pokojne aj minútu, nezabijete ho. Môžete ho tým jedine tak omráčiť a potom utekať preč. On však za vami bude bežať a nastane jedna z dvoch alternatív. Buď vás chytí a zabije a vy sa vrátite k najbližšiemu checkpointu, alebo stratí záujem. My sme takto pred jedným zombíkom utiekli do miestnosti v jednej z budov a zabuchli mu dvere pred nosom. Detinské, však? No predstavte si, stratil záujem a odišiel. Asi nevedel stlačiť kľučku… Možno to znie ako skvelá zábava, ale nie je. V skutočnosti je to retardovaná AI. Rozmiestnenie checkpointov tiež nepoteší, keďže vás loading vráti o desať minút hrania naspäť a manuálne ukladanie tu neexistuje. V prípade tejto hry to znamená dobré dva kilometre pobiehania. Neskôr sa podľa všetkého dostanete aj k strelným zbraniam, no tak dlho sme hrať nevydržali.
Keby ste si náhodou mysleli, že pohyb po strašidelných miestach môže byť zaujímavý, vedzte, že hra je prísne koridorová. Pohybujete sa v presne stanovenej línii, musíte prejsť presne danými dverami, po ulici presne definovanou cestou, aby ste sa dostali ďalej a hádanky, ktoré musíte kvôli ďalšiemu postupu vyriešiť, sú o ničom. Buď nájdete pohodené kľúče na stole, alebo kód k bezpečnostným dverám kdesi na post-it papieriku či obnovíte odstavený elektrický prúd posunutím páky.
Možno si hovoríte, že taká hororovka môže zabodovať aspoň temnou atmosférou. Viete, čím sa vás tvorcovia pokúsia vystrašiť? Prídete na opustenú benzínovú pumpu, nájdete tam baterku, vložíte do nej batérie, zasvietite si na okolie a na televízore, ktorý doteraz iba šumel sa zrazu objaví odtlačok ľudskej dlane a zaznie hrôzostrašný zvuk. Žiadne sofistikované pokusy o temno a úzkosť, ale útok na základné reflexy hráča.
Nebudeme sa pokúšať dojiť mŕtvu kravu. Husk je zlá hra. Veľmi zlá hra. Jedna z najhorších. Ak vás baví blúdiť opustenými interiérmi a exteriérmi nočného Shivercliffu a vystraší vás samotné prostredie, nech sa páči. Ste masochista a medzi bičovaním svojho tela a chodením po sklených črepinách radi hráte nezmyselné hry? Zaobstarajte si tento titul, ale nehovorte, že sme vás nevarovali. Ospravedlňujeme sa, že vám nepovieme, ako hra pokračuje a skončí. Keď raz príde naša chvíľa, pokojne zomrieme v blaženej nevedomosti. Na tomto svete ešte nevytlačili dosť peňazí na to, aby nás bolo možné prinútiť hrať Husk viac ako zopár hodín. Aj to sme podstúpili iba z lásky k vám, našim čitateľom.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Husk 2017
Husk je realistický survival-horror o bolesti a hľadaní odpustenia v mestečku Shivercliff, ktoré je z neznámych príčin opustené. Táto hra vzdáva hold klasickým thrillerom, ako sú Silent Hill či Twin Peaks.
- Platforma: PC
- Žáner: survival horor
- Výrobca: UndeadScout
- Distribútor v GB: IMGN.PRO
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad