S filmom Prince of Persia prišla na trh zároveň aj hra. Séria začala vychádzať v roku 1989 a teraz, v roku 2010 prišiel aj jej 13. diel, Zapomenuté písky. Po predošlom animovanom diele prichádza návrat k starému štýlu grafiky. Hrateľnosť sa však nezmenila a stále nám bol naporcovaný skvelý kus zábavy, ktorý pripúta k stoličke a len tak ľahko nepustí.
Hra začína mladým krátkym príbehom o tom, čo predchádzalo Princovmu príchodu do mesta, kde ho jeho brat mal zaučit ako vládnuť ríši. V prvej misii, ak sa to teda dá v hre nazvať, sa naučíte základom boja a pohybov, či už po stenách, po zemi alebo prehupovaniu sa po rýmsach. Keď je už bitka skoro prehratá, váš brat urobí najväčšiu chybu jeho života a uvoľní niečo, čo malo ostať navždy uväznené…
Aby sa však nepovedalo že prezrádzam príbeh tak sa radšej presunieme ku kvalitám hry z oblasti hrateľnosti, aj keď sa nedá povedať, žeby k nim príbeh nepatril. Tááákže, začneme asi tým, čo bolo pre sériu vždy hlavným znakom. Logické hádanky, šplhačky po stenách. Ako som už spomínal v prvej úrovni sa hráč oboznámi so základnými skokmi, behaním po stene a skokmi na stenu. Celá hra bude zameraná viac na skákanie po stenách ako na neutralizáciu nepriateľa. S tým je aj úzko spojené ovládanie ktoré bude v hre založené na 2 tlačítkach, ktoré sa nebudú dať ani prestaviť. Bude to medzerník na úkony zamerané na výskoky a pravé tlačítko myši pre behanie po stenách. Postupom v hre však bude pribúdať okrem ťažších prekážok aj nové možnosti hlavného hrdinu. Najprv dostane hlavný hrdina možnosť vracať čas, teda ak sa vám nepodarí preskok cez pascu, netreba hneď loadovať hru, stačí vrátiť čas na úroveň pred skokom a pokračovať obozretnejšie. Okrem toho dostanete aj možnosť zmrazovať vodu alebo prebiehať vzduchom. Ako som už písal tieto sily budú pribúdať postupne, teda prirodzene s ich potrebnosťou v hre. Pri týchto pasciach sa budú vyskytovať aj všakovaké prekážky, preto bude často potrebné dávať pozor a dopredu si rozmyslieť kedy sa medzi húpajúcimi sekerami treba prešmyknúť. V niektorých miestach sú však pasce vymyslené tak stupídne a frustrujúco že ich prejdenie bude záležať čisto na šťastí ako na načasovaní. Miestami bolo totiž potrebné robiť „skákavé kombá“ ktorá nebolo zdola možné odhadnúť a hore človek zistil že mal začať o sekundu skôr, lebo mu práve po prstoch prešla píla a on sa zrútil dole kde sa rozbil ako bábika.
Druhou, tou menej podstatnou, aj keď zábavnejšou časťou sú súboje. Na úplnom začiatku hry to bude nepriateľská armáda, no následne budete musieť bojovať s magickou armádou ktorá mení všetko čoho sa dotkne na kameň. Samozrejme, na vás tieto čary neplatia, ale prečo nie, vám neprezradím. Každopadne, AI v hre je neuveriteľne tupá a pomalá a správa sa absolútne nereálne. Niekedy nepriateľom trvá aj 2 sekundy dokým sa len odhodlajú napriahnuť ruku s mečom a zaútočiť na vás. Samozrejme reakcie vášho hrdinu sú omnoho rýchlejšie a často stihnete 30 nepriateľov neutralizovať aj bez toho, aby sa vás jeden z nich čo i len dotkol. Typov nepriateľov bude viac, každý bude mať inú úlohu a bude ho treba zabiť iným spôsobom. Od základných bojovníkov a ich tažšie varianty, cez nepriateľov so štítom ktorým ho bude najprv treba vykopnúť a potom ich už len seknúť až po gigantických bossov na ktorých často zaberie len takzvaný Mighty Strike. Celý kombat sa bude odohrávať pomocou myšky, teda stredným koliečkom myši môžete odkopnúť protivníka a ľavým sekať mečom. V hre teda radšej nečakajte nejakú variáciu ovládania a často budú kombaty len o čo najrýchlejšom klikaní do myšky. Aj už spomíinaný mighty strike sa používa pomocou ľavého tlačítka, stačí ho len chvíľu podržať dokiaľ meč nedostane ohnivú auru. To samozrejme ešte neznamená, že v hre je malá variácia útokov. Aj keď sa seká jedným tlačítkom, stále je možne skákať na nepriateľov zo vzduchu a zapichnúť im meč priamo do srdca, alebo používať na nich kúzla. Osobne som ich celú hru nevyužíval, keďže som sa skôr zameriaval aj vo vylepšeniach na fyzický útok. Kúzla si môže v hre hráč vybrať za body vylepšenia ktoré sa akumulujú za zabíjanie nepriateľov. Na každú ďalšiu úroveň je ich treba o 20 viac a začína sa na 20 (až po strop 300). Samozrejme, za každého mŕtveho dostanete istý počet bodov. Čím ťažší protivník, tým viac bodov hráč dostane.
Grafické spracovanie hry taktiež nezaostáva. Hneď v úvode musím spomenúť neuveriteľne skvelú optimalizáciu vďaka ktorej hra na plných detailoch nepadla pod hranicu 70FPS. Síce si človek nablízko všimne trocha neostré a rozmazanejšie textúry, no aj tie len na niektorých objektoch, a keďže väčšina hry prebieha v pohľade z asi 2 metrovej vzdialenosti od hrdinu, tento „problém“ je len ťažko povšimnuteľný. Za zmienku stojí aj pohyb postavy a celkovo mimika tváre v scénach hry. Ústa sa správajú absolútne prirodzene, vlasy v scénach povievajú, beh hrdinu, točenie na tyči skoky a všetky úkony su rozanimované dopodrobna a vyvolávajú len oku lahodiaci úkaz na obrazovke. Ako som na začiatku spomínal, že neviem či môžem hovoriť o misiách práve preto, že človek v hre nikdy nevypadne z obrazu kde je a ako sa tam dostal. A práve preto, že v celej hre je background loading. Teda od začiatku hry, až do jej konca v hre nezažijete ani jeden jediný load. Samozrejme, pokiaľ teda neumriete a nebudete mať energiu na návrat v čase.
Taktiež zvuková stránka v hre je spracovaná skvele, či už zvuky rozpadávajúcej sa stavby, zvuky hrdinu keď sa prehupuje z tyčí, či dokonca aj jeho komentáre udalostí v hre. Hlavne tieto komentáre v hre dotvárajú omnoho živší obraz o tom ako dej prežíva hlavný hrdina a čo mu behá hlavou.
Čo dodať nakoniec? Osobne som predošlé diely nehral a vraj sú veľmi podobné tomuto. Teraz som však pochopil že som spravil neuveriteľnú chybu. Princ zapôsobil skvelou grafikou, animáciou, prostrediami ktoré sa priebežne menia a hlavne zaujímavým príbehom. Preto, ak v týchto dňoch nemáte čo hrať, nerozmýšlajte a siahnite po Princovi ktorému okrem Uplay, niekedy frustrujúcim okamihom a občasným stereotypom fakt nemám čo vytknúť.
Všetky videá si môžete pozrieť tu.
Svižná grafika Žiadne loadingy Dobrý príbeh Skvelá hrateľnosť |
|
Občas frustrujúce Časom stereotyp Uplay DRM |
|
80% | |
ŽÁNER | Hack and Slash |
VÝROBCA | Ubisoft |
VYDAVATEĽ | Ubisoft / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |