Daedalic pokračuje v trende pohlcujúcich, atypicky krásnych hier. AER je minimalistickým umením, ktoré vo vás zanechá maximálny zážitok.
Tituly ako New Beginning či Pillars of the Earth spája nielen rovnaká značka, ale najmä výrazná atmosféra, ľahký, takmer rozprávkový grafický štýl a dôraz na príbeh ako centrálny pilier.
Slabšie Journey
AER medzi takýmito skvostami nezaniká, no vyčnieva z radu netradičným spôsobom rozprávania príbehu, krátkou hernou dobou a absenciou akýchkoľvek protivníkov. Minimalistickým, no očarujúcim spracovaním, s dôrazom na atmosféru, najväčšmi pripomína konzolový hit Journey, a podobne ako on sa zameriava na silné momenty vyplývajúce nie zo scenára, ale z pohlcujúcej audiovizuálnej kombinácie. Memories of Old síce nezvláda dotiahnuť tento aspekt až do takých výšin ako Journey, no na strane druhej poskytuje hráčovi celkom iný, oveľa väčší svet – a najmä možnosť preskúmať ho z orlej perspektívy.
Hlavnou postavou je hrdinka Auk, obdarená schopnosťou premieňať sa na vtáka podľa ľubovôle, vyslaná na cestu naprieč Krajinou bohov, z ktorej po veľkej katastrofe zostali len osamotené, vznášajúce sa ostrovy uprostred ničoty.
Hráčovou úlohou je preskúmavať tieto pozostatky kedysi krásnej zeme a nájsť tri časti kľúča, ktorý odomyká dvere do Stvoriteľovho chrámu, kde drieme pradávne zlo. Hoci cestujete sami, príležitostne sa stretnete s duchmi strážcov krajiny, ktorí majú podobu veľkých zvierat. Títo duchovia stáli pri zrode ľudskej rasy a asistovali vašim prapredkom pri prvých krôčikoch, a teraz, aj keď len dobrou radou, pomôžu aj vám pochopiť zaujímavé pozadie hry.
Písať o ňom viac by bolo, z mojej strany, sabotážou vášho zážitku. Príbeh si budete po úryvkoch skladať sami a každá nová informácie je v podstate drobnou odmenou za vašu zvedavosť.
Príbeh ako bonus
Zvyčajnú ucelenú príbehovú líniu nahradilo odkrývanie fragmentov minulosti prostredníctvom rozhovorov, starých zvitkov či kamenných tabúľ. K dispozícii nemáte žiadne záznamy, denník alebo čokoľvek, čo by vám hovorilo, kam sa ďalej pohnúť. Byť to je nepraktické, keď sa k hre vrátite po dlhšom čase, znalosť scenára je v Memories of Old len bonusom, nie podmienkou.
„Keď skočíte do priepasti, rozprestriete krídla a ľahko nimi zamávate, hra je, naopak, na vrchole svojich síl. Vtedy AER vyniká najviac.“
Takýto „kontrast“, vyváženie úsilia, ktoré musí hráč vynaložiť, a odmeny v podobe informácií, ktoré za to dostane, je v Memories of Old nastavený dobre. Hra je svižná, plynulá, no ak prestanete dávať pozor, môže sa vám stať, že odrazu letíte nevedno kam. Puzzle v chrámoch a jaskyniach sú rôznorodé, adekvátne ku charakteru hry a vcelku zábavné, a lokácie mimo hlavnej mapy sú niekedy nádherne farebné, inokedy tmavé, no zakaždým ide o vizuálnu lahôdku.
S objavovaním nových miest sú späté aj herné trofeje (Achievements); ak vás teda „omáčky“ okolo príbehu nezaujímajú, stále budete mať motiváciu hľadať nové, zatiaľ ešte nepoznané zaujímavosti. Keď skočíte do priepasti, rozprestriete krídla a ľahko nimi zamávate, hra je, naopak, na vrchole svojich síl. Vtedy AER vyniká najviac; keď vás v tomto čarokrásnom svete unášajú vysokou rýchlosťou vzdušné prúdy, keď kľučkujete pomedzi ostrovčeky vo svojej animálnej podobe. Nejde o nič komplikované či prevratné, no elegantný let naprieč svetom AERu bol pre mňa zakaždým skvelým oddychom, keď som sa vrátil z práce a zapol si na chvíľu PS4.
Krátke, ale intenzívne
Voľné plachtenie nad lietajúcimi ostrovmi, strmý prelet naprieč hustými, obrovskými oblakmi a skúmanie minimalisticky krásneho sveta z vtáčej perspektívy majú dovedna obrovské, detsky nádherné čaro, ktoré po tom, čo so žiarivým chvostom pristanete na pevnej zemi ako kométa práve spadnutá z nebies, nezmizne, no v mojom prípade ho niekedy vystriedalo mierne sklamanie z kvantity plnohodnotného obsahu. To, čo v hre je, som si skutočne užil, no mnohé miesta v Krajine bohov sú holé, s generickým „zátiším“, a teda pôsobia ako cez „kopirák“.
Čo do kvantity striedmejší, kvalitatívne je existujúci obsah na vysokej úrovni. Hlavolamy sú zábavné a ladia s tempom hry, texty sú priam až umelecké a keď vojdete do niektorého z interiérov, nepôjde o žiadnu rutinu, ale budete sa cítiť živo. Každý môj krok sprevádzala zvedavosť, čo nájdem na konci obrovských tunelov a ako to ďalej ovplyvní moju hru. Ak si odmyslím kulisy ostrovčekov, bez ktorých by však krajina pôsobila napohľad veľmi chudobne, táto hra nepozná stereotyp.
A v takomto prípade mi neprekáža ani dĺžka hry, ktorá sa točí zhruba okolo piatich hodín.
AER mi zahral na city, ulahodil oku a z herného hľadiska som nemal problém s ničím; vtáčí let je upokojujúci, pôsobí uveriteľne a je veľmi plynulý, čo maximalizuje zážitok z tohto krátkeho, no intenzívneho dobrodružstva.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
AER: Memories of Old 2017
Memories of Old je hrou založenou na výraznej atmosfére a skúmaní sveta zloženého z lietajúcich ostrovov. Hlavná hrdinka je obdarená schopnosťou kedykoľvek sa premeniť na vtáka, čo ju predurčuje k tomu, aby zachránila zvyšky roztrieštenej krajiny vysoko na nebi pred zrútením sa do ničoty.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Dobrodružná hra
- Výrobca: Forgotten Key
- Distribútor v GB: Daedalic Entertainment
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Dedalic Entertainment