Zaujímavo pôsobiaca adventúra od legendárneho japonského dizajnéra Hidea Kodžimu ešte nemá stanovený ani len približný dátum vydania, Hideova hra sa však už dávno začala. Zapojili sme sa do nej aj my a v troch traileroch sme sa pokúsili nájsť indície o príbehu a zápletke v hre.
Po odchode z Konami sa Hideo Kodžima vo veľkom štýle vrátil na scénu pod modrými farbami PlayStation a ako sa zdá, vo svojom štúdiu vôbec nezaháľal. V roku 2016 nám na konferencii E3 predstavil svoj najnovší počin Death Stranding. Ako sa neskôr ukázalo, čím viac fragmentov z hry nám bolo ukázaných, tým viac sa prehĺbila naša nevedomosť o nej. Dnes, po takmer dvoch rokoch od ohlásenia, troch traileroch a nespočetných rozhovoroch s Kodžima-sanom začína nadobúdať mozaika faktov o hre Death Stranding konkrétny tvar.
Zopár faktov na úvod
Death Stranding má byť podľa všetkého akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, hrateľnosťou pripomínajúca sériu Uncharted, ktorá sa bude odohrávať v otvorenom svete. Pre jej vývoj exkluzívne na PS4 (možno PS5) si developeri zvolili Decima Engine, ktorý sa výborne osvedčil pri Horizon: Zero Dawn. Čiastočne známe je aj hviezdne herecké obsadenie na čele s Normanom Reedusom a Madsom Mikkelsenom. Nejasnú úlohu v príbehu má aj režisér Guilermo del Toro s hercami Troy Bakerom a Emily O’Brian. Otáznik vysí aj nad hlavnou ženskou protagonistkou, ktorú by podľa klebiet mohla stvárniť Diane Kruger alebo Stefanie Joosten (známa ako Quiet z Metal Gear Solid V). Podľa slov hlavného dizajnéra k nám má hra doraziť už pred rokom 2019 (na to by som sa osobne nespoliehala). Informáciou o roku vydania sme však vyčerpali konkrétne fakty a pomaly, ale isto prechádzame do vôd fantázie a domnienok.
Palice, laná a smrť
Podľa odvážneho tvrdenia Hidea Kodžimu má hra prispieť akčnému žánru rovnakou mierou, akou prispel Metal Gear žánru Stealth (taktické špionážne hry). Čo je nové samozrejme nemusí byť aj dobré, inovácie od japonského génia si ale veľmi radi necháme vysvetliť: Prvým nástrojom vyrobeným človekom je palica slúžiaca na obranu a udržanie vzdialenosti od nebezpečných vecí. Druhým nástrojom je lano, ktoré má naopak pomôcť získať a pritiahnuť dôležité veci. V akčnom žánri predstavuje palica podľa Hidea streľbu, údery a kopance. Jeho inovácia má priniesť zatiaľ nepoznaný ekvivalent lana (áno, som rovnako zmätená ako vy). Toto však nie je zďaleka jediná novinka. Hra sa pozrie z iného uhla pohľadu aj na smrť a kooperáciu s inými hráčmi. Po smrti postavy sa vo väčšine akčných titulov vrátime v čase o niečo skúsenejší, s väčšou pravdepodobnosťou zdolať nepriateľa, no hlavne s možnosťou začať boj odznova. Death Stranding sa pokúsi hráčov naučiť akceptovať smrť. Po úmrtí sa dostaneme do akéhosi prevráteného limba, očistca v podobe oceánu, kde po každej smrti dostaneme nový odtlačok ruky na telo. V tomto očistci budeme z pohľadu prvej osoby hľadať svoje doposiaľ nadobudnuté veci, možno vrátane vlastného tela. Vzápätí nato sa vrátime do okamihu smrti. Znamená to, že nebudeme mať najmenšiu šancu napraviť svoje chyby a všetky rozhodnutia ostanú permanentné.
Sam a dieťa, BRIDGES a PORTER
V treťom traileri opisujúcom chronologicky začiatok hry sa konečne dozvedáme meno hlavného protagonistu Sama. Okrem mena je ale odhalené niečo omnoho dôležitejšie. V udalostiach po prológu sa stretávame s dvoma spoločnosťami BRIDGES a PORTER , ktorých traja členovia zrejme po kolízii ostávajú zranený napospas tajomným entitám. Ako poznáme Kodžimu, mená spoločností nie sú vybrané len preto, aby ulahodili uchu hráča. PORTER, spoločnosť pre ktorú pracuje Sam, znamená ten, ktorý nesie, alebo ten, ktorý stojí pri dverách. BRIDGES, po slovensky mosty, má vo svojom logu mapu U.S.A. pokrytú pavučinou s centrom niekde v okolí Washingtonu alebo Philadelphie. Čo ale reprezentuje tajomné dieťa v inkubátore? Z toho mála, čo nám vývojári ukázali je zjavná iba spojitosť s prístrojom, ktorý sa aktivuje v prítomnosti nepriateľov. Väčšina ľudí zastáva názor o dieťati ako o symbole samotného života hráča alebo nadchádzaujúcej ľudskej generácie. To by ale bolo príliš jednoduché pre Hidea Kodžimu. Preto zatiaľ odložme mystický zárodok v inkubátore stranou a venujme sa veciam, ktoré vieme (čiastočne) vysvetliť.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=8QyElGLGrn0&t=417s}
4 explózie
V úvode a v závere tretieho traileru sa od Sama dozvedáme o štyroch explóziách. Po detailnejšom rozbore zisťujeme, že sa nejedná o explózie, ale o dôležité míľniky pre vývoj ľudskej existencie.
1. explózia: veľký tresk, zrodenie času a priestoru
2. explózia: zrod slnečnej sústavy a Zeme
3. explózia: začiatok samotného života na Zemi
Štvrtá explózia je označená ako naša posledná. Vráťme sa teraz k spoločnosti BRIDGES, konkrétne k jej logu. Stred pavučiny v okolí dvoch veľkých miest môže predstavovať práve centrum explózie, v prípade, ak už nastala. Z predošlých hier je známy aj Hideov blízky vzťah k problematike jadrových zbraní. Nie je výlučené, že štvrtú explóziu môže mať na svedomí ľudstvo použitím atómovej bomby, ktorá mohla otvoriť priechod pre tajomné entity alebo dokonca podmieniť ich zrod. Tým sa konečne dostávame k hlavnému zloduchovi a záhadným entitám.
Nepriatelia v Death Stranding
S postavou stvárnenou Madsom Mikkelsenom, akýmsi mutantom ľudskej a novej, neznámej rasy, sa stretávame v druhom traileri. Veľmi sympaticky na nás nezapôsobil, veď čo by sme čakali od muža, ktorému z očí vyteká čierna tekutina. Bližší pohľad si zaslúži aj samotná čierna tekutina, ktorá je indikátorom prítomnosti tajomných entít. To nás privádza naspäť k slovu PORTER. Sam je totiž profesionálny prevážač mŕtvol. O tie sa ale tajomní tvorovia vôbec nezaujímajú. Naopak prahnú po živých ľudských dušiach. Presvedčíme sa o tom v momente, kedy je jeden z členov posádky nasilu ťahaný a vzápätí po streľbe do hlavy pustený. Prečo a kam Sam mŕtvoly preváža zatiaľ nie je známe. Isté ale je, že má špecifický vzťah k Timefallu. Už názov nám prezrádza spojitosť s plynutím času. Timefall je dážď spôsobujúci rapídne zrýchlenie starnutia, s ktorým sa sretávame v úvode traileru pri rastlinách a pri zranenom mužovi bez ochrannej kombinézy, uväzneným pod prevráteným vozidlom. Posadnutosť záhadnými chlapíkmi so schopnosťou vznášať sa, si Hideo neodpustil ani v tejto hre a preto spolu s Timefallom na scénu prichádza známa postava, ktorá gestom nápadne pripomína zlochucha z druhého trailera. Ako je z reakcie prítomných jasné, muža vidí len Sam. A práve to môže byť jedna z jeho špeciálnych schopností.
Priestor pre teórie hráčov
Hideovi sa táto hra na Sherlocka naozaj podarila a je neuveriteľné koľko indícií a detailov dokázal ukryť do 16 minút CGI videí. Z nespočetných množstiev teórií mi nedá nespomenúť dve konkrétne. Pre vysvetlenie tej prvej sa musíme vrátiť do konca štvrtej minúty tretieho traileru. Pohľad na ruku muža ťahaného neviditeľnou (alebo nevidenou) silou smerom hore jednoznačne odhaľuje funkciu náramku ako indikátora zdravia hráča. Popri tom ako sa muž bodá nožom prechádza farba spektrami PS4 ovládača od modrej až po červenú. Z bližšieho pohľadu z prvej a druhej ukážky ale už vieme, že náramok sú v skutočnosti putá. Prečo by si niekto zvolil putá ako ukazovateľ zdravia? Pamätáte si na úvod, kde sa hovorilo o novom pohľade na smrť? Možno hrá smrť pre Sama celkom opačnú rolu. Možno je Sam doslova pripútaný k životu a nemôže umrieť. Po každom zničení jeho fyzickej schránky je znovuzrodený v nekonečnom oceáne, prinútený pokračovať vo svojej misii dôležitej pre ľudstvo. To, čo Sam nesie ako PORTER je zodpovednosť o zachovaní ľudskej rasy, alebo aspoň zabezpečenie odpočinku pre mŕtvych.
Druhá teória je o niečo temnejšia. Veľa ľudí obchádza myšlienku o svete mŕtvych v Death Stranding kvôli jej jednoduchosti. Pozrieť sa vo videohre na svet mŕtvych Hideovými očami génia môže však byť nesmierne zaujímavé. Podľa tejto skromnej teórie nie je štvrtá explózia ničím iným, než ďaľším, posledným míľnikom vo vývoji ľudstva. Míľnik, pri ktorom sme otvorili hranice medzi svetom živých a mŕtvych. To by vysvetľovalo dôležitosť nenarodeného dieťaťa, ktoré je mostom medzi dvoma svetmi. Keď už sme pri mostoch, veľavravný názov spoločnosti BRIDGES v tomto prípade prezrádza most, alebo bránu do tohto sveta, ktorou Sam preváža mŕtvych. S istotou môžem povedať len to, že pod taktovkou Hidea Kodžimu do seba nakoniec všetky indície krásne zapadnú.