Fanúšikovia JRPG sa konečne dočkali pokračovania úspešnej, i keď menej známej hry, Rainbow Moon. Hráči ale tentokrát padajú z Mesiaca plného príšer na zemský povrch a otázkou ostáva, či rovnako nepadla aj kvalita, ktorá zaručila pozitívny ohlas prvého dielu.
Po rokoch vývoja tu máme Rainbow Skies, ktorá vyšla na PS4, PS3 a dokonca aj starú PS Vita. Hra je nabitá obsahom rôzneho druhu, od klasických taktických RPG súbojov po rybárčenie, chytanie či kríženie príšer a skúmanie každého kúta herného sveta a hľadanie pokladov. Občas ale škodí aj priveľa dobrého.
Pripravte sa na dlhý pád
Hráči sa v Rainbow Skies dostávajú do úlohy Damiona, arogantného mladíka, ktorý sa chce stať najlepším lovcom príšer. Aby ale príliš nevyskakoval z kože a myslel aj na niečo iné než na svoj dobrý vzhľad a možnú slávu, dáva na neho pozor o niečo rozumnejší Layne. Taká klasická anime dvojka, nafúkaný hrdina a kamarát s chladnou hlavou, ktorý ho pri každej príležitosti uzemní.
V úvode zavalí hráča hromada textu, čo je pri JRPG bežné. Všetky možnosti sú do detailov vysvetlené a nechýbajú ani tutoriál sekvencie. Miestami to ale zachádza až do takých detailov, že v jednej chvíli sa dozviete o kľúči, ktorý musíte nájsť, a v priebehu ďalších pár minút vám niekoľko NPC dookola opakuje, ako sa dá ten kľúč použiť a čo s ním treba robiť. A keď ho konečne nájdete, je vám niekoľkokrát povedané, že ním treba otvoriť dvere, ktoré celý čas svietia na obrazovke. To zbytočne naťahuje úvodné momenty a odďaľuje hlavnú časť hry, ktorou je behanie po svete a bojovanie s príšerami. Našťastie, hra si to po čase prizná a umožní hráčom úplne preskočiť dialógy. Síce sa rád rozprávam v RPG hrách s každou NPC, no pri Rainbow Skies som sa po pár rozhovoroch, ktoré buď zašli do nepochopiteľného flirtovania, alebo opakovania toho istého, pristihol pri tom, že som ich začal preskakovať. Príbeh teda nie je silnou stránkou tohto titulu, poprípade vás od vnímania príbehu odradia dlhé a nepodstatné rozhovory. Je to škoda, nakoľko samotná podstata deja znie zaujímavo.
Damion a Layne po pár komplikáciách padajú zo svojho domova v oblakoch na povrch Zeme. Tam ich nešťastnou náhodou spojí zaklínadlo s čarodejnicou Ashly a začína sa púť s cieľom zrušiť zaklínadlo. Popri tom však odhaľujú pravdu o svojom lietajúcom domove a o tom, že zvyšok sveta si nežije tak veselo.
Našťastie, dialógy nie sú jedinou a už vôbec nie najpodstatnejšou časťou Rainbow Skies. Základom je totiž rozsiahly systém súbojov a úloh, ktoré hráč plní.
Možností je veľa v každej oblasti hry
Systém všetkého v hre je dotiahnutý do detailov, čo má za následok, že niekedy pôsobí až príliš komplikovane. V rámci postupu postáv sa, okrem obyčajných úrovní, brnenia a zbraní, môže každý charakter naučiť rôzne typy znalostí, je možné zvyšovať charakterom silu, životy a ostatné štatistiky dôležité na boj. Všetko sa to robí pomocou herných predmetov, ktoré sa dajú získať ako odmena za boj, za splnené úlohy od NPC alebo sú skryté v hernom svete. Navyše, šikovní hráči si budú dávať pozor aj na to, aby ich postavy boli najedené, nakoľko aj to ovplyvňuje ich výkon v boji.
Okrem hlavných úloh môže hráč plniť aj množstvo vedľajších misií, ktoré je možné pozbierať od NPC, poprípade medzi úlohami existuje záložka výziev a po ich splnení sa odomknú rôzne odmeny. Občas ide o klasický RPG lov príšer a hľadanie predmetov, inokedy je potrebné vyzvať na boj záhadné príšery, preskúmať jaskyne, nájsť skryté poklady. Všetko je pekne kategorizované v hernom menu, a tak má hráč stále prehľad o tom, na koľko percent má splnenú hlavnú dejovú líniu, ako aj všetky ostatné časti hry. A úloh je v hre viac než dosť! Zatiaľ čo hlavný príbeh ponúka zopár desiatok hodín, nároční hráči, ktorí chcú z hry vyťažiť maximum, svoj herný čas presunú do stoviek. Všetko okrem hlavných úloh je ale nepodstatné a aby hráč hru prešiel, nemusí urobiť nič navyše. Aspoň sa ho o tom hra snaží na začiatku presvedčiť, no skutočnosť nie je vždy taká jednoduchá, hlavne, ak vám cestu skrížia silní nepriatelia, na ktorých sa musíte pripraviť. Často sa však stane, že mnohé vedľajšie úlohy si hráč ani nevšimne, a potom ostane v úžase, čo všetko sa dalo urobiť predtým, než opustil niektorú hernú oblasť.
Vedľajšie úlohy majú často lákavé odmeny, či už zbraň alebo kamene potrebné na posilnenie bojovníkov. Často sa dá ísť od jedného hlavného questu k ďalšiemu, náročnosť začne exponenciálne stúpať. Niekoľkokrát som sa tak ocitol v situácii, že jeden súboj som vyhral aj so zatvorenými očami a ten ďalší sprevádzali slzy, krv a plač herných postáv. A to som hral iba na základnej náročnosti. Po čase sa dá náročnosť niekoľkokrát zvýšiť a s náročnejšími bojmi prichádzajú aj lepšie odmeny. Nie vždy však stoja za to všetko, čo musí hráč urobiť, aby dokázal poraziť aj silnejších nepriateľov.
Sprvu som pre postup musel iba odhaliť celú mapu oblasti a nájsť skryté poklady, čo nebol problém. Herný svet je totiž po grafickej stránke prekvapivo detailný. I keď modely postáv sa mi zdali menej kvalitné a úplne mi do sveta nezapadali, aj na tie sa dalo zvyknúť. Čarovné lesy, pláže a jaskyne boli ale rozhodne o úroveň vyššie. Pobehovanie svetom bolo aj o to zábavnejšie, že v hre plynie čas a deň sa strieda s nocou. Aby bolo po zotmení možné nájsť poklady a včas zbadať príšery, je potrebné mať zapálenú fakľu alebo iný zdroj svetla. Neskôr ale zábavné skúmanie a hon za pokladmi nahradili hodiny farmenia materiálov, čo už taká zábava nebola.
Pre posilnenie postáv sú potrebné už vyššie spomenuté kamene. Sprvu ich nie je potrebných veľa, no pre boj so skúsenejšími nepriateľmi je základom úspechu posilnená družina bojovníkov. A zatiaľ čo na začiatku si HP alebo silu zvýšite zopár modrými kameňmi, neskôr sú potrebné červené, ktorých aj po hodinách hrania budeme mať iba zopár tuctov. Štatistiky sú však bez schopností na dve veci, a preto je potrebné trénovať postavy aj v iných smeroch. Zozačiatku nevedia hrdinovia nič, no neskôr je možné kúpiť alebo nájsť knižky so zameraním na útoky, mágiu, liečenie, kradnutie a iné formy boja. Každá takáto knižka naučí postavu jeden základný útok a umožní naučiť sa ďalšie. Napríklad základná magická knižka naučí Ashley Fireball. Ak však chcete poznať lepšie kúzla, je potrebné dostať fireball na vyššiu úroveň. A to sa podarí iba po tom, čo ho vyčarujete desiatky ráz. A tu sa znova dostávame k farmeniu. Navyše, na začiatku sú schopnosti slabšie než základné útoky, čo úplne podkopáva motiváciu ich vôbec používať, na čo hráči doplatia neskôr, keď je súboj takmer nemožné vyhrať bez pokročilých schopností, pomocou ktorých je možné znemožniť viacero nepriateľov naraz.
Samotné súboje nie sú ničím výnimočným oproti iným RPG, respektíve JRPG s taktickými ťahovými systémami. Počas boja pohybujete svoje postavy po štvorcovom bojisku, každý spojenec alebo nepriateľ má zopár ťahov a možnosť, či chce použiť útok, schopnosti alebo pomocný predmet. Poradie ťahov si môžete kedykoľvek pozrieť, vďaka čomu je možné plánovať akcie do budúcna a pripraviť sa na nepriateľský útok. Rôzne príšery majú iný typ útokov, a tak sa taktika dá využiť aj v tejto oblasti, nakoľko niektoré útoky sú efektívnejšie proti istým typom príšer. Zaujímavou a zároveň nepríjemnou súčasťou boja sú animácie útokov. Všetko okrem základných útokov má svoju animáciu, či už ide o jednoduchý efekt letiacej gule alebo niekoľkosekundovú cutscénu. To robí súboj zaujímavým. Pokiaľ teda nie je na bojisku tucet rovnakých príšer a každá čaruje svoje kúzla. Hra ponúka možnosť animácie preskočiť stlačením R2, no to u mňa fungovalo málokedy a pritom som si istý, že som odohral dosť hier na to, aby som vedel, ako sa na ovládači stláča a drží R2.
Našťastie, je tu však absencia náhodných súbojov. Príšery sú zobrazené buď v hernom svete s informáciou, koľko príšer sa proti vám v boji postaví, ak s danou postavičkou skrížite cesty, alebo sa vám v rohu obrazovky zobrazí možnosť boja, ale nezačne, kým ho nepotvrdíte a tak je možné ho ignorovať.
S príšerami môžete bojovať alebo žiť
Najzaujímavejšou mechanikou hry je pravdepodobne možnosť jednotlivé príšery ovládať, trénovať a dokonca aj chovať. Po čase sa hráčom sprístupní možnosť získať vajíčka príšer, a tak si vychovať vlastnú potvoru, ktorú je možné vychovávať a použiť ako plnohodnotných bojovníkov. Každá príšera sa môže naučiť inú kombináciu schopností, no je ich vždy potrebné vytrénovať takmer od nuly. Našťastie, pri nich to ide o niečo rýchlejšie než pri hlavných postavách a sú porovnateľne silnejšie. Keď som so svojou prvou príšerou, chodiacou burinou, zasadil úder a videl som vyššie čísla, než keď bojujem s hlavným hrdinom, hneď ma prešla chuť starať sa o neho. Nanešťastie, je nemožné vypustiť z tímu hlavné postavy a zo začiatku môžete mať v parte iba jednu príšeru, i keď ju môžete mimo boja striedať s inými monštrami.
Dá sa získať vajíčko takmer každej príšery, ktorú na cestách stretnete, podmienkou je iba to, že ich musíte poraziť viackrát. Neskôr máte možnosť príšery aj chovať a získavať tak tiež nové a lepšie vajíčka, no tá sa odomyká až po ďalších odohratých hodinách.
Dokonca sa dá z príšery urobiť vodca a potom aj po hernej mape beháte ako potvora, čo pridáva na zábave. Rozprávať sa s NPC ako veľký sliz, kostlivec, zombie alebo lietajúca včela, sa totiž nedá v každej hre.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Rainbow Skies 2018
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: JRPG
- Výrobca: SideQuest Studios
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Plan of Attack
galéria