Atóm mi je svedkom, že som sa veľmi snažil Fallout 76 milovať tak ako ostatné diely série.
Hra, žiaľ, nie je ani tak veľmi o prežití v postapokalyptickej pustatine ako o povestnom prižmurovaní oka. Bethesda mala všetky šance zalíškať sa skeptikom, ktorí začali tĺcť mečmi o štíty hneď po ohlásení hry ako multiplayerového titulu. Nevyužila však ani početné príležitosti a ani samotný potenciál vôbec prvej falloutovskej „onlajnovky“, z ktorej sa nakoniec stal simulátor zbierana šrotu.
Pre milovníkov série mohlo (a malo) ísť o jedinečný a historický moment. Namiesto toho tu však máme placebo, ktorým si väčšina hráčov môže akurát tak skrátiť čakanie na Fallout 5. 76-ku som skúšal počas B.E.T.A. testovania na PC a v ostrej verzii na PS4 Pro a môžem konštatovať, že rozdiely takmer neexistujú. Zážitok pôsobí rovnako: uniformne a nedokončene. Jasne, obrovské aktualizácie s veľkosťou desiatok gigabajtov sa postarali o mnohé „bugy“ a „glitche“, ale nie o moje sklamanie. Na PC hra pôsobí ako konzolový port, čomu používanie UI (User Interface, hráčske rozhranie) a absencia bežnej palety grafických nastavení len nasvedčujú. Na PS4 Pro sa titul vyznačuje chýbajúcimi možnosťami nastaviť si obraz podľa vlastných preferencií: žiadny „slider“ pre intenzitu svetlosti či manuálne vyladenie HDR – ba dokonca ani žiadna možnosť výberu, či vôbec s HDR chcete hrať alebo nie. Na môj vkus je obraz v hre až príliš svetlý a hra mi nedáva ani len najmenšiu možnosť niečo s tým spraviť. Je to v hernom priemysle 21. storočia normálne? Asi ťažko.
Takéto hodnotenie sa mi, veru, píše ako dlhoročnému fanúšikovi skutočne problematicky, ale cítim povinnosť vynechať čo najviac svojich hlboko subjektívnych myšlienkových pochodov. Aby som to uviedol na správnu mieru: Niekto ako ja, kto vyrastal na prvých dvoch Falloutoch počas strednej školy a potom prešiel „výšku“ ruka v ruke s Fallout 3 a New Vegas, totiž dokáže Falloutu 76 odpustiť až príliš veľa, oveľa viac než si Bethesda zaslúži. Pre mňa 76-ka nie je len o sklamaniach. Objavovanie nových lokácií, cestovanie po Apalačii a spoznávanie osudov jej bývalých obyvateľov je pre mňa záživnou aktivitou, ktorá má dokáže zabaviť na dlhé hodiny. Jednoducho, Fallout a jeho alternatívnu históriu plnú nukleárneho sajrajtu zmiešanú s post-apo tematikou zbožňujem. Je to svet, ktorý mi sadol, ktorého sa nikdy „neprežeriem“, aj keby v ňom mal chýbať plnohodnotný príbeh či dokonca NPC. A ako už tušíte, to je presne prípad nového online Falloutu.
Ako naozaj veľký fanúšik dokážem Bethesde odpustiť mnohé, ale ako hráč len veľmi málo. A teraz si dávam ružové okuliare dole…
Keď sa pletie z ho*na bič
Ako som už načrtol, 76-ku sprevádzala nevôla komunity od samotného začiatku a zatiaľ som nevidel nič, čo by, podľa môjho názoru, malo postoj hráčskej základne zmeniť. Kobercové nálety cielených negatívnych recenzií na Metacritic a podobných platformách sú síce naozaj… detinské, ale možno práve to Bethesda potrebuje. Obrovský kopanec do zadku za to, že nedokáže vydať hotovú hru, ale skôr polotovar. Ak by som mal Fallout 76 k niečomu prirovnať, bol by to tortový korpus. Fajn základ pre úžasný gastronomický zážitok, ale bez šľahačky, džemu, polevy, marcipánu a iných vecí dosť mizerný, suchý zákusok. 76-ka má obrovský potenciál, ale samotný štart hry a rozhodnutia jej autorov napovedajú, že možno zostane nevyužitý. Ide, samozrejme, o predikciu, predpoveď – ale ak by som mal niekomu po zhruba 30 hodinách strávených v hre povedať, prečo by si ju mal kúpiť, dosť by som musel loviť v pamäti individuálne zážitky. Či už to je prvý kontakt s bájnym Mothmanom alebo objavenie chalúpky sériového vraha, ktorý obetiam kosákom odsekával hlavy, Fallout 76 je plný takýchto špeciálnych „Easter Eggov“, objavov, ktoré vás motivujú rozľahlú Apalačiu neúnavne preskúmavať. Ale čo zvyšok? Čo príbeh, soundtrack, umelá inteligencia, súbojový systém, grafická stránka alebo úlohy?
Ale predovšetkým – čo ten, tak veľmi obávaný a kontroverzný, multiplayer?
Výzva? Hm, tá sa sedí na pive s ľudskými NPC…
Ťažko povedať, či to je chyba alebo prednosť, no neraz sa mi pri niekoľkohodinovom hraní stalo, že som iného hráča nestretol ani raz. Vtedy som sa cítil úplne, ale fakt úplne ako pri hraní Falloutu 4. Určite dokážete pochopiť prečo – rovnaký engine, takmer identické vizuály a zrecyklované časti hry, najmä rôzne objekty: zbrane, časti vašej základne a podobne. Netrúfam si povedať, či by ste z Falloutu mali väčší pôžitok v skupine alebo sólo – ja som skúsil oba varianty a takpovediac mi to je jedno, rozdiel je totiž minimálny. Isteže, zdolávanie príšer je ľahšie vo dvojici, v trojici a tak ďalej, ale na nové úrovne postupujete pomerne rýchlo a väčšinu nepriateľov aj tak tvoria len tzv. „Scorched“, teda akýsi zmutovaní, no nie veľmi nebezpeční ľudia, a potom bežní ghúlovia, takmer neškodní krysoprasovia a divoké psy. A keď aj stretnete niečo ako graftonské monštrum, celkom desivo vyzerajúcu obrovskú príšeru, s dostatkom nábojov nemáte problém inak silného oponenta „zabugovať“ a 10 minút ho soliť muníciou z loveckej pušky, až kým neľahne. Ak sa človek vyslovene nerozbehne bezhlavo do oblastí s podstatne vyšším výskytom nepriateľských NPC s vysokou úrovňou, výzvy sa nedočká.
PvP, teda hráč vs. hráč, je – aspoň podľa mojich skúseností – takmer neexistujúce. Dôvod je veľmi jednoduchý: jediná vec, ktorú získate zabitím iného hráča, je šrot, pomocou ktorého staviate základne a vylepšujete či opravujete si zbrane a brnenie… a toho je všade viac než dosť. Jediným problémom tu je váhová kapacita vášho inventára, ktorá je otravne nízka, a tak musíte pravidelne presúvať svoj C.A.M.P., teda „základ základne“, aby ste nájdený šrot mohli bezpečne uložiť do svojej skrýše. Je to ešte menšia zábava než to pri čítaní vyzerá, a to je už čo povedať! Navyše, keď zabijete hráča, budete mať status hľadanej osoby a ostatní odrazu budú, pomocou rýchleho cestovania (Fast Travel), hneď za vaším chrbtom. Ak vás zabijú, budú môcť beztrestne zobrať všetok váš šrot, ale vaše zbrane a brnenia sú za každých okolností v bezpečí, či už vás zabije hráč alebo príšera alebo či máte na chrbte pomyselný PvP terč. Chýba adrenalín, chýba radosť či vzrušenie, chýba motivácia. Fallout 76 síce môže byť multiplayer titulom, ale výrazne orientovaným na špecifický typ správania, ktorým je PvE (Player vs. Enviroment, tzn. hráč vs. prostredie = zabíjanie NPC, príšer…). Ja som sa v útočení na iných nikdy nevyžíval, práve naopak, vyhýbal som sa tomu, ale – na rozdiel od Bethesdy – dobre rozumiem tomu, že nie každý je taký. A nie je nič horšie, ako keď hráčom dáte hráčom obrovské ihrisko a umelo okliešťujete ich možnosti „vyblázniť sa.“
Fallout 76, skrátka, vyšiel z Vaultu s holým zadkom. Jasne, hra ponúka desiatky hodín objavovania na obrovskej mape, (vlažný) hlavný príbeh, drobnejšie vedľajšie úlohy a neustále sa opakujúce (nudné) eventy, ktorých sa môže zúčastniť každý hráč na mape. Teoreticky je toho dosť aj na rok ležérneho hrania, ale prakticky, teda reálne, toho Falloutu 76 nesmierne veľa chýba. Aj napriek svojej kolosálnosti som mal pri hraní pocit prázdnoty, ktorého som sa nevedel zbaviť. Aby Fallout 76 dokázal prekročiť už teraz obrovský tieň negativity, potrebuje viac obsahu – oveľa, oveľa viac. Viac zbraní, viac brnení, viac dobrých „questov“, viac výziev, viac druhov nepriateľov… viac, viac, viac!
V prvom rade by sa však mala napraviť dosť zlá optimalizácia, a to na všetkých platformách. Podobne ako na PC, aj na PS4 Pro hra niekde „lagne“ na pár sekúnd, čo je pri onlajnovke vskutku problémom. V druhom rade by Bethesda mala rozríšiť grafické nastavenia o elementárne záležitosti a do tretice by mal prichádzať pravidelne nový obsah, a to ZADARMO. Žiadne hlúposti do ich in-game obchodu, nič, čo súvisí s mikrotransakciami. A v neposlednom rade by naozaj, naozaj mali prísť ľudské NPC. Ak by totiž Bethesda mala rozum, pripravila by, naprieč všetkými servermi, obrovský event, niečo v štýle príchodu Bratstva ocele vo Falloute 4. Vtedy išlo o epický moment, na ktorý spomínam dodnes. Toto Fallout 76 potrebuje – šokovať hráčov. V opačnom prípade: dovidenia. A keď raz príde Fallout 5, plnohodnotný, singeplayerový Fallout, aj posledné zvyšky verných 76-ku odinštalujú, aby spravili miesto tomu, na čo skutočne čakali.
Ja si skutočne, úprimne prajem, aby Bethesda vystrčila hlavu zo svojej energozbroje a pozrela sa na svet vlastnými očami a nie akousi marketingovou optikou. Znie to naivne, ja viem, ale nie je ťažké domyslieť si, čo by hráči od Falloutu 76 chceli. A ten potenciál, ojojoj! Ten tam je, treba ho len využiť. Ja som sa, podobne ako milióny ďalších, online Falloutu bránil zubami-nechtami, preklínal Bethesdu, lámal nad ňou palicu. Ale teraz mi nie je ľúto, že 76-ka je multiplayerová – je mi ľúto, že nie je spravená dobre. A bude to chcieť veľa pozornosti zo strany vývojárov, aby to zmenili. Engine sa už zmeniť nedá, ale treba hľadať smery, ktoré by mohli kompenzovať takéto, už nenapraviteľné, nedostatky. Teraz som z Falloutu 76 smutný, to áno, ale na jeho budúcnosť sa teším. A veľmi dúfam, že vôbec nejaká bude.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Fallout 76 2018
Fallout 76 je prvým dielom slávnej post-apo série, ktorý je možné hrať online. Hra sa odohráva len 25 rokov po páde atómových bômb a tzv. Veľkej vojne, ktorá spôsobila apokalypsu, po chronologickej stránke ide teda o pomyselnú prvú časť rozsiahleho Fallout univerza.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: RPG
- Výrobca: Bethesda Softworks
- Distribútor v GB: Bethesda Softworks
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony