Po dvadsiatich rokoch znova ožíva Resident Evil 2, jeden z najvplyvnejších survival horor titulov.
Keď si spomínam na to, ako som prvýkrát hral Resident Evil 2, vybavia sa mi dve veci – nekonečné pohľady na otvárajúce sa dvere a hororová atmosféra, ktorá vo mne vždy vedela vyvolať strach. Po toľkých rokoch je super zapnúť si novú verziu klasiky s tým, že z týchto dvoch spomienok v hre ostala iba jedna.
Vitajte v Raccoon City
Predstavte si, že vás čaká prvý deň v práci. Idete si po ceste a ako býva zvykom, v dôležitý deň nemôže nič ísť podľa plánu. Zastavíte sa natankovať a možno niečo zahryznúť. Problém je len ten, že zahryznúť si chce aj každý, koho stretnete. Do vás. A začína sa peklo.
Jednoducho povedané, Leon, jeden z našich hlavných hrdinov, to má blbé. Jeho prvý deň v role policajta Raccoon City nemohol začať horšie. Hra vám dovolí zvoliť si za hernú postavu aj Claire, ktorá má síce inú motiváciu pre návštevu mesta, skončí ale v rovnako zlej situácii.
Príbeh aj po dvoch desaťročiach obstál dobre. Miestami bol pre potreby remakeu osekaný, napríklad v prípade Leona a jeho minulosti, no nie je to nič, čo by pri hraní spôsobovalo veteránom nepríjemnosti. Cieľ majú Leon a Claire totožný – prežiť pohromu a pochopiť, čo sa stalo. Napriek možnosti zvoliť si postavu netreba očakávať úplne odlišný dej. Claire aj Leon vám ponúkajú viac-menej rovnaké dobrodružstvo, no s dostatkom malých variácií, aby ste sa nenudili a boli motivovaní zahrať si po skončení hry aj za druhú postavu. Nech budete hrať za kohokoľvek, vaše kroky pôjdu rovnakým smerom. Budete sa musieť prebiť cez policajnú stanicu plnú mŕtvol, ktoré nevedia ostať ležať a celý čas budete premýšľať nad tým, čo sa mohlo stať, že je všetko v Raccoon City tak nanič. A čím bližšie sa dostanete k pravde o machináciách Umbrella Corporation a o tom, čo sa stalo, tým väčšie potvory vám pôjdu po krku. Cestu vám skrížia rozliční nepriatelia, v rukách nebudete mať rovnaké zbrane a aj NPC, s ktorými prídete do kontaktu ako Leon alebo Claire, nebudú rovnaké.
Dnes je na výčape strach
Hlavným lákadlom hry je silná atmosféra, zovretie napätia, strachu a beznádeje, ktoré vás chytí po úvodných scénach a nepustí až do záverečných titulkov. Od prvej chvíle, keď po vás skočí pochodujúca mŕtvola, sa začína jeden veľký kolotoč emócií. Resident Evil 2 k navodeniu hororu ale nepotrebuje jumpscare. Hoci párkrát na vás niekto či niečo vyskočí spoza rohu a dvihne vám to poriadne tlak, nie je to hlavný dôvod, prečo sa báť. Často tou najväčšou hrozbou nie sú nepriatelia, ktorí vám budú chcieť odhryznúť kúsok tela, no tí, ktorých uvidíte z diaľky. Budete ich počuť, ako k vám pomaly kráčajú a vy budete vedieť, že v rukách nemáte žiadnu zbraň, ktorá ich dokáže zastaviť.
Hneď v úvode hry sa ocitnete na policajnej stanici a len ťažko tam nájdete okrem vás niekoho živého. Dlhé tmavé chodby sú plné nepriateľov a či sa ich rozhodnete zneškodniť, alebo budete iba utekať, pocit beznádeje neupadne. Hladné náreky nemŕtvych, vŕzgajúca podlaha pod vašimi nohami, dramatické melódie soundtracku či iba jednoduché ticho, vždy je v hre aktívne niečo, čo sa vám snaží nahnať zimomriavky. To sa pekne dopĺňa s faktom , že hoci sú priestory policajnej stanice veľké, neustále vo vás hra vyvoláva pocit klaustrofóbie a cítite sa ako vo väzení. Každý kúsok priestoru je využitý a má svoj účel.
Keďže ide o survival horor, vašou úlohou je prežiť a máte na to aj patričné nástroje. Zbraní je v hre niekoľko a v boji vám budú pomáhať aj rôzne liečivé rastliny a predmety. Munície je na pohľad málo, a tak je často efektívnejšie pred smrťou utekať, než sa jej postaviť s pištoľou v ruke. Nie vždy to je možné a niekedy je lepšie odstaviť príšery, ako ich mať neustále v pätách.
Postup v Resident Evil 2 sprevádzajú okrem boja aj rôzne hlavolamy. Občas ide iba o nájdenie kľúčových premetov, často sa budete musieť nad riešením problému zamyslieť a pri niektorých prekážkach nie je zbytočné mať po ruke zápisník. Súčasťou starého dizajnu hry je aj nutnosť vrátiť sa na už navštívené miesta, čo nemusí byť pre každého zábavné. Našťastie, hra vie vždy takéto situácie oživiť. Síce neviem, či v prípade Resident Evil je oživiť to správne slovo.
Toto všetko sme tu mali už v roku 1998. Hrôzu Resident Evil 2 posúva na novú úroveň moderné spracovanie hry. Keďže bol titul prerobený v novom engine, všetky technické problémy sú preč. Takmer žiadne loading screeny, veľkým plusom sú plynulý prechod hernými oblasťami a dynamická kamera, ktoré nahradili statické herné scény minulého storočia.
Najvýraznejšou zmenou je grafické spracovanie, ktoré je kvalitou na úrovni súčasných hier. Zombie v Raccoon City nikdy nevyzerali tak dobre. Nielen v cutscénach môžete vidieť detaily ich rozpadajúcich sa tiel a keď sa do vás zahryznú, je sa naozaj na čo pozerať. Herné prostredia sú tiež prerobené od základov, a tak si môžete plne vychutnať rozmanité priestory, do ktorých vás príbeh zavedie.
Ako rýchlo budete v hre postupovať, závisí od vašej odvahy, šikovnosti a náročnosti, ktorú si zvolíte. Hra ponúka pri štarte tri režimy. Assisted má slabších nepriateľov, aim assist a časť vášho zdravia sa obnoví automaticky. Hardcore je plný silných nepriateľov, možnosť ukladať si hru je obmedzená a aj munície nie je v hre nadbytok. Standard je zlatá stredná cesta, bez výhod Assisted režimu, no nepriatelia nie sú až takí odolní ako v Hardcore.
Mne trvalo prvé prejdenie hry podľa počítadla herného času niečo pod desať hodín, v tom nie sú zarátané smrti a snaha rozlúštiť hádanky. Titulkami zážitok Resident Evil 2 nekončí. Skutočný ending totiž uvidíte až po druhom zdolaní hry. Po prvom prejdení sa vám otvorí scenár 2 pre Claire alebo Leona, podľa toho, za koho ste hrali prvýkrát. Pri druhom hraní sú isté veci v hre odlišné, to je ale prekvapenie pre tých, ktorí sa dostanú tak ďaleko. Hra tak dáva dôvod prejsť hru dvakrát za každú postavu a vždy bude zážitok trochu iný. Popri hraní sa vám budú odomykať concept arty a možnosť pozrieť si detailné 3D modely použité v hre. To je malá novinka, ktorá pridáva na zážitku z opätovného hrania.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Galéria