Codemasters je herné štúdio, ktoré robí veľmi kvalitné racingy, to bez najmenších pochýb. Do ich herného portfólia patria také výstavné kúsky ako Dirt, Grid alebo staršia séria Toca Race Driver. No po oznámení, že získali licenciu F1 som mal veľmi rozpačité pocity, pretože pokiaľ dobre viem tak žiadny vyložený simulátor nikdy nevydali a tak som sa bál, že z zo série urobia hlúpu arkádu. No zároveň som sa tešil z toho, že akokoľvek hra dopadne, konečne si budem môcť hru vychutnať aj na svojom PC, keďže je všeobecne známe, že predtým vlastnilo licenciu Sony, ktoré vydávalo nové ročníky iba na svoje konzoly.
Prišli však prvé videá, ktoré ma ubezpečili, že až také strašné to nebude a tak, čím bližšie bol dátum vydania, tým viac som bol nedočkavý a nakoniec deň D nastal a hra sa ocitla v mojom PC. Stojí vôbec za to, kúpiť si ju? Je vhodná iba pre fanúšikov a nadšencov F1 alebo je vhodná aj pre klasického hráča racingových hier? Všetko podstatné sa dozviete keď si prečítate nasledujúcu recenziu.
Sezóna F1 je v plnom prúde a pomaly sa nám zužuje počet jazdcov bojujúcich o titul. Teraz však majú všetci hráči možnosť stať sa majstrom sveta v tejto najprestížnejšej kategórii pretekov na okruhoch, tak prečo ju nevyužiť? Kompletné licencie sú prítomné, a obsahujú 12 tímov, 24 jazdcov a 19 okruhov a tak stačí už len volant gamepad či klávesnica a môže sa ísť na vec.
Nová Fomula sa aspoň v niečom podobá druhému Dirtu a to spracovaním menu, ktoré je štylizované do paddocku tímu formuly, ktorí si pri úvodnom spustení hry navolíte ako váš prvý v kariére. Pred paddockom sa nachádza váš tímový kolega so svojimi inžiniermi, novinári, čakajúci na rozhovor s vami a vo vnútri vaša agentka, ktorá vám vybavuje kontrakty s ostatnými tímami. Tu chvalabohu všetka podobnosť s Dirtom končí a po zapnutí nejakého eventu som si povedal „Chvalabohu!“
Jazdný model, je totiž presne taký aký som očakával, teda niečo medzi rFactorom a Gridom, to znamená, že skúseným hráčom bude na zoznámenie s ním stačiť niekoľko kôl, no ani nováčikovia, alebo hráči, ktorí k F1 nejako často nepričuchnú nebudú mať problém jazdu s formulou zvládnuť. Keby sa však náhodou taká situácia vyskytla, tak má hráč k dispozícii kopu asistentov, ktorí mu jazdu uľahčia, ako napríklad ABS, ideálna jazdná línia, trakčná kontrola a podobne. Charakteristickou črtou racingových hier od Codemasters sú aj flashbacky, ktoré sú prítomné aj tu. V súvislosti s jazdným modelom tu mám pre vás jedno odporúčanie. Ani neskúšajte hrať hru na klávesnici! Potom sa vám ovládanie bude zdať strašne ťažkopádne a len ťažko mu prídete na koreň. Osobne odporúčam gamepad alebo najlepšie volant, s ktorými sa jazdenie stane pôžitkom.
Kto od hry očakával iba jazdenie po okruhoch, nastavovanie auta, bude z prístupu vývojárov veľmi prekvapený. Autori totiž dodržali slogan hry „Staň sa jazdcom F1“ doslova. Je tu prítomné všetko čo sa týka cirkusu s názvom F1. Poskytujete rozhovory novinárom medzi jednotlivými časťami pretekárskeho víkendu(dobrou správou je, že aj tie majú vplyv na zmluvy a chovanie tímu), pravidelne chodíte na popretekové brífingy, bojujete so svojim tímovým kolegom, o post tímovej jednotky (aj keď hlášku „Fernando is faster than you“ som ešte nepočul :D).
No prím medzi týmto všetkým má samozrejme pretekársky víkend, ktorý samozrejme začína tréningami, kde sa väčšinou hráč snaží trafiť to správne nastavenie monopostu a spoznávať trať, pretože to, je jedným zo základných herných mechanizmov. Proste nestačí si rovno zapnúť preteky a dúfať, že z TV oznám trať natoľko dobre, že viem, kde treba brzdiť, kde už treba pridať plyn a podobne. Tu treba mať podrobne zmapovanú každú trať, pretože inak sa častým výletom mimo trať nevyhnete. Potom prichádza na rad kvalifikácia, ktorej význam snáď ani nemusím pripomínať a napokon príde vrchol víkendu, samotné preteky, kde sa chyby neodpúšťajú a kde môžete po banálnej chybe nakoniec skončiť v druhej polovici poradia po pretekoch.
To však zďaleka nie je všetko, čo sa týka kariéry a cirkusu s názvom F1. Tu je toho oveľa viac. Priaznivcov určite poteší kompletné dodržiavanie pravidiel súčasného ročníka F1, čo sa týka dotankovávania, ktoré je zakázané, počtom mäkkých a tvrdých sád pneumatík na víkend, rovnako ako počet intermediálnych sád a sád do dažďa. To všetko prebieha tak ako v skutočnosti a preto treba uvažovať ekonomicky, a keď viem, že som dostatočne rýchly, tak nezajazdím prvú časť kvalifikácie na mäkkej sade, pretože si ju zničím a potom už nebudem mať, žiadnu mäkkú sadu k dispozícii na ďalšie časti kvalifikácie, kde už pôjde do tuhého. Keď už hráč prelezie do záverečnej časti kvalifikácie, je už iba na ňom, akú stratégiu si vyberie, či si obuje mäkké, s ktorými musí štartovať aj v pretekoch, s tým, že bude musieť zájsť do boxov skôr, alebo si obuje tvrdé, s tým, že sú pomalšie, no dlhšie vydržia. No majte na pamäti, že v kariére je minimálne jedna zastávka v boxoch povinná a rovnako je v prípade suchých pretekov povinnosť použiť obe sady pneumatík do sucha. Rovnako je v hre prítomný limit 8 motorov na sezónu, čo vás v prípade kratších pretekov trápiť nemusí, no keď plánujete prechádzať kariéru na oficiálnej dĺžke pretekov, budete si musieť dávať pozor aj na to.
Všetkých bojachtivých pretekárov poteší aktívny boj s tímovým kolegom, ktorý sa prejavuje najmä tým, že tímová jednotka má k dispozícii rôzne vylepšenia svojho vozidla skôr ako jeho kolega. Upgrady ovplyvňujú iba jazdné vlastnosti vozidla, nie jeho vizuálnu podobu. Vylepšenia sú súčasťou programu jednotlivých voľných tréningov a majú formu challengu, kedy máte zajazdiť na niekoľko pokusov daný čas a keď sa vám to podarí, tak vylepšenie je na svete. Podstatné je však to, že tieto vylepšenia aj skutočne pocítite, takže určite odporúčam do každého z nich sa pustiť.
V rámci kariéry ktorá má podľa voľby na začiatku hry 3, 5 alebo 7 rokov sa budete pretlkávať do silnejších a lepších tímov postupom času a tak na nasadnutie do Ferrari alebo Mclarenu v prvej sezóne môžete zabudnúť. Čaká vás kopa driny a zbierania bodov, pretože hoci sú to tímy z dolnej polovici štartového poľa, majú isté očakávania, ktoré sa delia na sezónne, kde máte určené aký v poradí musíte byť na konci šampionátu a kvalifikačné a pretekové, kde máte požiadavky tímu v každých pretekoch. Pri výraznejších úspechoch vám tím môže ponúknuť predĺženie zmluvy, no vyskytne sa aj možnosť ponuky od iného tímu, na ktorú odporúčam počkať. Zákulisným bojom o vašu osobu môžete pomôcť aj odpoveďami na otázky novinárov, takže odpovede vážte obozretne. Ja osobne mám za sebou jednu sezónu v Lotuse a momentálne jazdím za Renault a sledujem svoj dlhodobý cieľ, ktorým je jazda za Ferrari.
AI je na výbornej úrovni, no nevyhýba sa občasným zásekom, ktoré vedia riadne znepríjemniť a znechutiť pretekanie. Na jednej strane má AI vytvorené profily jazdcov, takže si môžete byť istý, že Hamilton bude dravý, ale taký Button bude oveľa obozretnejší a šetrnejší k svojím pneumatikám. Rovnako dobre je zvládnuté bránenie pozícii pri predbehovaní, kedy sa vám súperov jazdec snaží zabrániť v predbehnutí, čo na strane druhej často vedie k tomu, že rýchly jazdec AI nevie predbehnúť pomalšieho AI súpera. Nepáči sa mi však akýsi trhaný pohyb vozidiel pri manévroch, kde chýba plynulosť. Rovnako kvalitne vie človeka naštvať, keď počas pretekov jazdec zájde vymeniť pneumatiky, a človek ktorý vlastní tzv. lízatko a púšťa monopost zo státia v boxe čaká pokiaľ ostatný neprejdú a vás pustí až na koniec, takže stratíte niekoľko pozícii. Rovnako zamrzí bug, kedy AI jazdec počas pretekov nezamieri do boxov, vy áno a tak stratíte pozície. Autori sú už o týchto chybách upovedomený a prisľúbili nápravu.
Grafickú stránku hry poháňa populárny EGO engine, takže sa môžete tešiť na detailne vymodelované vozidlá s kvalitnými textúrami, ktoré ba mal ešte vylepšiť DX11 patch pre PC verziu. Z grafiky však opäť možno vycítiť farebné ladenie do žlta, vadilo mi to už pri Dirte a mrzí ma, že autori s tým nič neurobili. Trate sú tiež vymodelované veľmi precízne a sú takmer na nerozoznanie od skutočných predlôh. Výborne spracované sú aj pitstopy, aj keď mechanici pri vychádzaní z boxov vyzerajú dosť smiešne. A čo sa týka efektov počasia tak to je jedna báseň. Nie raz sa mi stalo, že som preteky začal na suchu, ktoré sa postupne zmenilo na hustý lejak, ktorý vyzerá fantasticky, rovnako dobre počas dažďu vyzerá aj vozovka, monopost, na ktorom sa nachádzajú kvapky vody a autorov chválim aj za efekt dažďa na monitore.
A týmto sme sa dostali ku fyzike, ktorá je výborná. Stačí niekoľko kvapiek vody a už cítite, že monopost očividne nedrží stopu, na výjazdoch ide často do šmyku a neraz sa dostanete aj do hodín. No na všimnutie dôležitosti a efektu priľnavosti nemusíte mať mokré preteky, stačí na mäkkej sade pneumatík odjazdiť niekoľko kôl a hneď prídete na to, že v zákrute ktorú ste predtým išli na plný plyn teraz musíte trochu pribrzdiť. Rovnaký efekt som si všimol aj v tréningoch, kedy v prvom, keď ideálna stopa ešte nie je pogumovaná si musíte dávať väčší pozor na plynový pedál. Pozor si musíte dávať aj na výbehové zóny plné štrku, ktoré tiež vedia riadne znepríjemniť jazdu a dokonca sa môže stať že prebodnú pneumatiku. Model poškodenia som osobne očakával trochu výraznejší, aj keď som vedel že Bernie Ecclestone, ako majiteľ práv nebudú s rozsiahlou deštrukciou súhlasiť. Uraziť sa tak dá predné krídlo a pri troche nešikovnosti sa dá uraziť aj niektoré koleso. Všetko to má samozrejme na jazdu vplyv a tak si treba dávať veľký pozor.
Kto si myslel, že možnosti nastavení budú chudobné, bude veľmi prekvapený. Tu autori zvolili, rovnako ako v prípade jazdného modelu niečo, čo poteší nielen technicky zdatných ale aj príležitostných jazdcov. Hra totiž na každej trati ponúka niekoľko typov predkonfigurvaných nastavení, no fajnšmekri sa môžu s autom hrať a nastavovať podľa ľubovôľe a jazdeckého štýlu. Opäť pripomínam, že každé nastavenie má na jazdné vlastnosti vplyv. Veľký vplyv na hrateľnosť má aj zvolená obtiažnosť, takže pri najľahšej sa môže stať, že s Lotusom vyhráte v kariére preteky, no na najťažšej ich budete mať problém vyhrať aj s Red Bullom.
Fajnšmekrov (ku ktorým patrím aj ja) nepoteší vynechanie niektorých prvkov kolotoča F1, ako napríklad Safety Car (všetko je riešené pomocou vlajok v hornej časti monitora), Warm Up pred pretekmi, víťazné kolo po pretekoch a vyhlásenie víťazov, ktoré však občasných hráčov trápiť nemusí.
Keď vás omrzí kariéra, autori tu majú pre vás pripravené ešte dve singelplayerové módy a to Grand Prix (klasická veľká cena) a boj s vlastným tieňom v móde Time Trial. A keby vás aj toto omrzelo, tak tu na vás čaká multiplayer pod značkou Games for Windows live, ktorý obsahuje 4 módy. Sprint, čiže klasické preteky na malý počet kôl, potom 20-minútová kvalifikácia, kde víťazí ten, kto má najlepší čas, dlhý pretek na s povinným pitstopom a náhodným štartovým roštom a kompletný závodný víkend. Chyby v multiplayeri sú a dúfam, že nejaký patch ich vyrieši. Čo však patch nevyrieši je malý počet hráčov, ktorý sa môžu zúčastniť jedného preteku (12).
Optimalizácia je príkladná, takže hru si zahrajú aj hráči so slabší PC, aj keď musia rátať so znižovaním detailov. Od hudby veľa nečakajte, no našlo sa niekoľko skladieb o ktoré som prejavil záujem. A zvuky? Čakáte niečo extra? Budete počuť iba(pre niekoho príjemné a pre niekoho nepríjemné) pradenie motora a občasnú hlášku od vášho inžiniera, ktorý vás informuje o stave vozidla, o vašej pozícii, alebo vás nabáda k predbiehacemu manévru.
Čo by som ešte mohol hre vytknúť, tak by to bola slabá informovanosť jazdca počas pretekov, keď napríklad ani neviete, koľko sekúnd za vami je váš prenasledovateľ, ďalej trošku prihlúply systém varovaní za kolízie, kedy sa stane, že jazdec AI do vás vrazí a vám vyskočí upozornenie za spôsobú kolíziu. No vrchol provokácie predstavujú vlajky v móde Time Trial, kedy vám vyskakuje upozornenie za skracovanie trate pri každej príležitosti a to samozrejme znamená to, že čas kola sa vám nepočíta.
Ale napriek niektorým nedostatkom autorom tlieskam. Vytvorili vynikajúcu hru, ktorú odporúčam aj fanúšikom kráľovskej motoristickej triedy, no aj obyčajným hráčom, ktorí majú radi pocit rýchlosti a víťazstiev a nevadí im preháňanie na rovnakých okruhoch. Takže hor sa do kokpitov a na trať.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
85% | ![]() |
ŽÁNER | Racingovka |
VÝROBCA | Codemasters |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Codemasters / Conquest |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | ![]() |
![]() |