Ešte jeden ťah a spať. Obľúbená veta priaznivcov ťahových stratégií je opäť v móde. Tentoraz sa o jej návrat na výslnie postaralo štúdio Firaxis, a to pokračovaním legendárnej série Civilization. Šiesty diel ťahovej stratégie nám síce neservíruje revolúciu, za to sa však hráči dočkali poriadnej evolúcie.
Oznámenie novej „Civky“ v máji vyvolalo rozporuplné reakcie. Vývojári sľubovali množstvo zaujímavých noviniek, ktoré však prekrylo výrazné grafické spracovanie pripomínajúce kreslené free-to-play tituly. Hráči sa preto vydesene pýtali, či sa chystá prispôsobovanie masám. Po niekoľkých desiatkach odohratých hodín však môžeme povedať, že obavy sa nepotvrdili. Civilization VI rozhodne nejde cestou zjednodušovania, práve naopak – stratégovia sa môžu tešiť na nové výzvy.
Ak ste touto legendou nedotknutí, vedzte, že cieľom hier Sida Meiera je previesť svoj národ od staroveku až po modernú dobu a popritom, ako v správnej 4X stratégii, preskúmavať svet, expandovať, bojovať a robiť množstvo ďalších činností. Na výber máte z devätnástich civilizácií od Ameriky až po Sumerov, pričom ďalšie sa očakávajú v sťahovateľných prídavkoch. Svojich súperov môžete pokoriť rôznymi spôsobmi – vojensky, nábožensky, kultúrne či technologicky.
Najvýraznejšej zmeny sa dočkalo plánovanie a výstavba miest. Jednotlivé políčka v okolí mesta navyše už neslúžia iba na stavbu baní, fariem či rôznych unikátnych vylepšení samotných civilizácií. Musíte na ne umiestňovať tzv. „districts“, čiže akési mestské štvrte. Dokopy ich je dvanásť a plnia rôzne úlohy – Campus je štvrť na podporu vedy, Commercial Hub slúži na obchod, Harbor dovolí mestám, ktoré nemajú priamy prístup k moru, vyrábať námorné jednotky a podobne. S nimi sú viazané aj niektoré obmedzenia – ak budete napríklad chcieť postaviť univerzitu, budete najskôr potrebovať Campus. Počet štvrtí je navyše viazaný na populáciu v meste – čím viac má obyvateľov, tým viac si môžete dovoliť postaviť štvrtí. Do hry sa tak dostáva ďalší taktický element, ktorý dokáže v prípade chybného rozhodnutia kruto trestať.
Aj divy sveta po novom zaberajú jedno políčko mimo mesta, preto s nimi treba narábať opatrne. Spočiatku chvíľu trvá, kým sa človek naučí, ako správne využívať systém mestských štvrtí a hra sa vlečie. Chce to však iba prax. Pri výbere lokality pre mesto je taktiež nutné dávať pozor na omnoho viac faktorov. Rast mesta po novom ovplyvňuje „housing cap“, ktorý určuje, do akej miery sa môže rozvíjať. A najvhodnejšie miesto je pri rieke. Ignorovať neradno ani „amenities“, ktoré nahradili globálne šťastie.
Ako sa vyjadril dizajnér Ed Beach, vývojári chceli urobiť hru nevyspytateľnejšou a hráčov prinútiť, aby sa prispôsobovali v každej novej hre. Problémom päťky totiž bolo, že množstvo ľudí si časom našlo ideálnu stratégiu, ktorú následne neboli ochotní meniť. Tomu chceli vývojári zabrániť a podarilo sa. Výraznou pomôckou v boji proti stereotypu je systém politických kartičiek. Tie si odomykáte zbieraním kultúrnych bodov, pričom aktívnych môžete niekoľko kartičiek naraz. Jednotlivé karty sú rozdelené do štyroch kategórií – vojenské, ekonomické, diplomatické a nezaradené, a pridávajú rôznorodé bonusy ako +100% produkcie ľahkej a ťažkej kavalérie, 50% zľavu pri upgradovaní jednotiek a podobne. Do hry prinášajú výrazné oživenie a veľkú variabilitu v rôznych situáciách. Ak sa totiž usilujete hrať mierovým spôsobom, no zrazu čelíte konfliktu, nie je problém ich zmeniť, prípadne rovno celú vládu na nejakú, ktorá by dávala viac priestoru vojenským kartičkám.
Menšieho prepracovania sa dočkal aj technologický strom. Obsahuje síce niekoľko nelogickostí, keď niektoré z posledných technológií je možné vyskúmať aj bez toho, aby ste mali vyskúmanú napríklad takú oceľ, avšak inak o ňom môžeme hovoriť iba v pozitívach. Dôležitým novým prvkom sú tzv. „eureka“ momenty – každá technológia má podmienku, ktorú ak splníte, tak skrátite dobu na jej výskum o polovicu. Pri dobrom plánovaní tak dokážete získať výhodu v podobe technologického napredovania oproti ostatným civilizáciám.
Doteraz sme hru v podstate iba chválili, no má aj svoje muchy. Najväčším problémom je umelá inteligencia, Achillova päta série. Je ale pravda, že v prípade šestky môžeme pochváliť agresívnejších barbarov. Tí vedia spočiatku poriadne podkúriť a pokiaľ svojmu vojsku nebudete venovať zvýšenú pozornosť, môžete na to doplatiť aj stratou hlavného mesta. Zabrániť sa tomu dá pomerne jednoducho – stačí, ak si budete všímať barbarských skautov a zabíjať ich predtým, než utečú do tábora podať správu o vašej lokalizácii.
Čo sa týka samotných civilizácií, tam prichádzajú problémy. Áno, aj vaši súperi sú agresívnejší a konflikty v 50. ťahu vôbec nie sú zriedkavé aj vďaka zníženiu postihu za vyhlasovanie vojen, avšak umelá inteligencia občas pri presúvaní jednotiek koná absolútne nelogicky a v mnohých prípadoch nedokázala využiť veľkú početnú prevahu. Tento problém možno vyriešiť nájdením si ľudských protivníkov v hre pre viacerých hráčov.
Iritovať vás však bude nielen počas bojov, ale aj počas mierového obdobia. Ďalšou kontroverznou novinkou sú agendy. To sú akési typy správania, ktoré má každý líder nalinajkované. Disponuje dvomi, pričom jednu má pevne danú, druhá sa zas mení pri každej hre. Na papieri to znie výborne, avšak veľa z nich funguje nezmyselne a počas hry je niekedy nemožné udržiavať dobré vzťahy s ostatnými civilizáciami. Ukážkovým príkladom sú Aztékovia. Montezuma vás bude mať rád iba vtedy, ak nebudete disponovať luxusnými surovinami, ktoré on má. Ak máte čosi, čo on nie a nemáte ochotu podeliť sa o to, po pár ťahoch prichádza z jeho strany oficiálne kritizovanie a zábava môže začať. Agendy sú skrátka zaujímavý nápad, ktorý ale potrebuje dobrúsiť, lebo hoci rozumieme, že človek sa nemôže zavďačiť každému, momentálne pôsobia otravne, rovnako ako prepracovaná diplomacia.
Zamrzia aj niektoré nedotiahnuté mechanizmy. Šanca vyhrať nábožensky je síce lákavá, čo však z toho, keď ide iba o posielanie apoštolov a misionárov z jedného miesta na druhé? Takisto niektoré unikátne jednotky či schopnosti civilizácií dokážu v spojení s inými prvkami hry priniesť dotyčnému hráčovi až neférovú výhodu. Skúste sa postaviť Gilgamešovi a jeho vojnovým vozom, keď vy ste radi, že ste vytrénovali aspoň pár bojovníkov. Nelogicky pôsobia rozhodnutia vynechať niektoré obľúbené prvky z minulých dielov. Prečo sa nedajú premenovávať mestá? Prečo nemôžeme nastaviť produkciu v mestách do fronty?
Technická stránka Civilization VI je veľmi dobrá. Ako sme už spomínali, grafika síce v prvých momentoch vyvolala rozpaky, avšak po chvíli si zvyknete a svojmu účelu slúži veľmi dobre, pričom najmä divy sveta a animácia ich výstavby vyzerajú krásne. Zvukovo sa hre tiež nedá čo vytknúť, sprevádzať vás budú rôzne hudobné motívy jednotlivých národov a k tomu fantastická hlavná pieseň Sogno di Volare (Sen lietania). Za ňou stojí opäť skladateľ Christopher Tin, ktorého dielom bol aj ústredný motív Civilization IV Baba Yetu. A ako čerešnička na torte je Sean Bean ako rozprávač.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
CIVILIZATION VI 2016
Slávna séria Civilization tento rok oslavuje 25. výročie vzniku a pri tejto príležitosti prichádza jej šieste pokračovanie. Opäť sa postavíte proti najslívnejším vodcom ľudskej histórie pri stavbe svojej mocnej ríše.
- Platforma: PC
- Žáner: ťahová stratégia
- Výrobca: Firaxis
- Distribútor v GB: 2K Games
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega