Je to hra? Je to film? Nie, je to Ghost of Tsushima, to najlepšie z oboch svetov.
Keď sa nad tým zamyslíte, je to až mierne poetické – že generácia skvelých exkluzivít pre PS4 sa na konci svojho cyklu vracia do Japonska, „rodnej hrudy“ konzoly PlayStation a spoločnosti Sony.
Z hľadiska načasovania vydania mal však „Duch z Cušimy“ v mojich očiach jednoducho smolu. Hra vychádza 17. júla, teda už necelý mesiac po tom, čo sa na trhu objavil pre mnohých najočakávanejší titul roka: The Last of Us: Part II. Dve veľké exkluzivity v tesnom závese pre nás môžu byť predčasnými hernými Vianocami, no neviem, neviem, či sa na to rovnako pozerajú aj vývojári zo štúdia Sucker Punch (séria inFamous).
Ghost of Tsushima má v tomto ohľade handikep. Hráčov sa snaží zaujať z pozície outsidera, nováčika, zatiaľ čo The Last of Us má už za sebou mimoriadne úspešný prvý diel. Aj napriek očividným kvalitám GoT (Ghost of Tsushima), ktoré sme videli už v predchádzajúcich upútavkách, nie je také ťažké túto novinku prehliadnuť… nehovoriac o tom, že rozpočet niekedy jednoducho nepustí. Nie každý si môže – alebo chce – dovoliť dve hry v horizonte jedného mesiaca za dokopy vyše sto eur.
Potom tu máme ten veľký tieň, ktorý The Last of Us II vrhá. Nečudo, že pre tisíce priaznivcov „modrého tábora Sony“ je práve cesta Ellie „poslednou veľkou exkluzivitou pre PS4“. Otázkou teda zostáva, či Tsushima dokáže hráčov opantať natoľko, aby na TLoU II „zabudli“ a pri spievaní labutej piesne zablúdili myšlienkami skôr do feudálneho Japonska než post-apokalyptických Spojených štátov.
Možnosti fotomódu sú bohaté a scenérie Tsushimy také krásne, že „screenshotovaním“ tu zrejme zabijete viac času než v iných hrách.
Posledný samuraj, ktorý si poradí aj bez Toma Cruisa
Sucker Punch sa pri tvorbe svojej doteraz najambicióznejšej hry inšpiroval starými samurajskými filmami o japonských hrdinoch, ktorí ochraňovali slabších, nebáli sa pre svoju česť riskovať život a majstrovsky vládli umeniu meča. Myšlienka osamelého samuraja, ktorý na svojom vernom koňovi cvála lesom, len aby sa vzápätí tryskom vrhol na skupinu banditov, je všadeprítomná. Na rozdiel od takého Delsina z inFAMOUS však Jin Sakai nie je žiadnym „superhrdinom“. Aby ste časté boje s mongolskými hordami ustáli, budete sa musieť spoľahnúť najmä na svoje reflexy a pozorne sledovať nepriateľov, ktorí budú takmer vždy v početnej presile.
Na život osamelého vlka si radšej zvykajte. Zatiaľ čo svorky Mongolov, ktorých invazívna armáda zničila váš domov, ostrov Tsushima, hliadkujú takmer na každom centimetri tejto poslednej obrannej bašty Japonska, vy si budete musieť vystačiť len s umom, arzenálom zbraní a vernou katanou. Postupne tak však budete budovať svoju vlastnú legendu posledného samuraja.. a obávaného „Ducha z Cušimy“. A Mongoli vo vás začnú vidieť pomstychtivý, krvilačný prízrak.
Buď budete precízni a rýchli, alebo mŕtvi
Cesta meča v Ghost of Tsushima je jednoduchá na pochopenie, no pomerne náročná na majstrovské zvládnutie. Ako virtuálny samuraj, ktorý namiesto katany v rukách zviera ovládač, si nebudete musieť pamätať zložité kombá a náročné kombinácie tlačidiel. Budete sa musieť naučiť reagovať naozaj pohotovo. Väčšinu súbojov – a to najmä v samurajských „boss“ dueloch – vyhráte najmä vďaka schopnosti odraziť nepriateľov útok a okamžite zasadiť ten svoj. Ak však nebudete displinovaní a nebudete pozorne sledovať reakcie nepriateľov, náhodné stláčanie tlačidiel vás rýchlo pošle na hanbu k predkom.
Skúsenejší oponenti sa vaším výpadom bránia napríklad štítmi a hoci neustále búšenie a dotieranie dokáže zlomiť nepriateľovu obranu, zriedkakedy si budete môcť takúto agresívnu taktiku dovoliť. Ak si chcete strety s oponentmi skutočne vychutnať, musíte sa naučiť disciplíne… takmer ako pravý bojovník. Navyše, nie všetky útoky sa dajú vykryť. Odrážať šípy či výpady kopijou sa síce naučíte pomerne rýchlo, no odkotúľať sa pri hromadnom ataku do bezpečia a prehodnotiť postup je solídnou taktikou. Ráznym seknutím zo šprintu sa rýchlo zbavíte otravných lukostrelcov v pozadí a zvyšok je už na vašom uvážení.
Idylické lokality s kvitnúcimi kvetmi a padajúcimi listami zo stromov striedajú holé, drsné výjavy z vojny: mŕtve telá či horiace domy. Memento pre vás, že na ostrove Tsushima ste „pracovne“ a nie „rekreačne“.
Skupiny Mongolov, vašich úhlavných nepriateľov, ktorých vedie neúprosný generál Khotun Khan (Patrick Gallagher), sú často zložené z viacerých druhov jednotiek: od základných šermiarov až po statných obrov, ktorých údery nedokážete blokovať. Aby ste teda počas súbojov dosiahli maximálnu efektivitu, budete musieť nielen kombinovať útoky, parírovať a uhýbať sa, ale adaptívne meniť aj šermiarske techniky, tzv. „postoje“. Na začiatku máte k dispozícii len jeden, no Jin je mimoriadne učenlivý a postupne si osvojí ďalšie. Do istej miery sú všetky univerzálne, no skutočne vyniknú až pri súperoch, proti ktorým sú určené. Žiadny z nich nie je vo svojej podstate silnejší než ten druhý: záleží len na tom, ako ich použijete.
Napriek košatosti techník a prepracovanosti si súboje držia dynamiku a sú plynulé. Kedykoľvek si budete môcť pomôcť napríklad dymovnicou, ktorá zahalí váš ústup alebo ďalší útok, či dýkami „kunai“, ktorými omráčite nepriateľov a necháte ich odokrytých a zraniteľných. Jin si rýchlo osvojí dávnu múdrosť, že lepšie je radšej trochu podvádzať a žiť, než napochodovať do mongolskej pevnosti a dúfať, že sa na vás usmeje šťastie.
To, ako budete pristupovať k jednotlivým misiám či oslobodzovaniu dediniek spod mongolskej nadvlády, je poväčšine na vás. Hra vás obmedzuje len príležitostne a minimálne a z osobnej skúsenosti môžem vyhlásiť, že kombinácia samurajských a nindža taktík je zďaleka najzábavnejším spôsobom, ako si poradiť s nevítanými návštevníkmi.
Jinovo dobrodružstvo nie je len o boji za slobodu, ale aj osobnej transformácii. Začínate ako čestný samuraj, lipnúci na kódexe bojovníka – pozrieť sa nepriateľovi do očí, kým ho zbavíte hlavy a života. Postupne však budete musieť medzi svoje taktiky zahrnúť aj klam a útoky z tieňov či diaľky.
Či už vstúpite na bojisko hlavnou bránou ako samuraj, alebo si radšej nájdete dieru v plote a budete skákať po strechách ako nindža, Ghost of Tsushima jez hľadiska hrateľnosti veľmi uspokojivou hrou. Ak nemáte trpezlivosť na postupné vyradzovanie nepriateľov z prevádzky prostredníctvom bojového „tanto“ noža, jednoducho zosadnite z koňa a ak vám to situácia dovolí, vyzvite posádku Mongolov k súboju jeden na jedného. Alebo môžete naklusať do obsadenej dediny na koni, plynule z neho zoskočiť na nepriateľa a vrhnúť sa na zaskočenú presilu hlava-nehlava.
„Úprimne si nepamätám, ktorá hra ma od roku 2015, kedy Zaklínač 3 vyšiel, vizuálne viac očarila.“
Aj strielanie lukom z vysokej trávy je alternatíva, rovnako ako kombinácia týchto postupov. Hra vám vo väčšine prípadov necháva voľnú ruku, aby ste sami praktizovali štýl boja, aký vám najviac vyhovuje. Výnimkou sú len už spomínané duely so špeciálnymi protivníkmi, v ktorých vám nôž ani luk nepomôžu. Ide o efektné súboje jeden na jedného, náročnejšie než bežné šarvátky s Mongolmi. Kým sa takpovediac „zladíte“ so svojou katanou, budú trochu nepríjemné, no ak Ghost of Tsushima dokáže niečo poriadne, tak jednoznačne vás odmeniť pocitom dobre vykonanej práce – ak sa tak dá sekanie a bodanie nepriateľov nazvať.
Každú odomknutú schopnosť a objavenú techniku navyše Jin okomentuje, čo posilní váš dojem, že sa nevyskytla len tak, ale vaša postava sa ju naučila, tak ako v skutočnom živote, pozorovaním a cvičením. Niekedy, keď splníte úlohu, čas v hre sa o niečo posunie a vy pristihnite Jina, ako oddychuje v tráve, opretý o svojho koňa. Inokedy zasa dialógy v hre reagujú na to, v akom poradí plníte vedľajšie misie. Nejde o nič prevratné, ale práve takéto detaily zvyknú – aspoň v mojich očiach – odlišovať dobré hry od tých výborných.
Pomocou minihier, ktoré preveria nielen vašu pamäť, ale aj rýchle prsty, si dokážete zlepšiť svoje „odhodlanie“ v boji.
Japonský Zaklínač?
Osamelý šermiar na koni, ktorý nestrpí krivdu na bezbranných a tvárou v tvár čelí vojne. Tento opis sa hodí ako na Jina, tak aj na hrdinu inej hry, Geralta z Rivie. Paralela so Zaklínačom je síce neúmyselná, no zjavná, a to nielen v prípade hlavných postáv.
Dychberúce vizuály prostredia hry Ghost of Tsushima mi nadovšetko evokujú krásu, na akú si spomínam v Zaklínačovi 3. Západy a východy slnka, búrky aj jasné noci, nech sa už nachádzate v ktorejkoľvek časti Tsushimy, nebudete schopní odtrhnúť oči od okolitého prostredia. Ostrov je popretkávaný lúkami s vysokou trávou, lesmi s padajúcim listím, riekami, vodopádmi, poliami, plážami a útesmi. Úprimne si nepamätám, ktorá hra ma od roku 2015, kedy Zaklínač 3 vyšiel, vizuálne viac očarila.
Tsushima má však aj svoju temnú stránku, ktorá pripomína vojnou zmietané Severné kráľovstvá od Sapkowského a CD Projektu RED. Na tomto kúsku zeme sa krása ukrýva v rozľahlých poliach zaliatych slnečnými lúčmi a aj vo vypálenej dedine, ktorou cvalom prechádzate počas divokej búrky. Atmosféra hry je neskutočná, bez ohľadu na to, kde ste a čo robíte. Padajúce listy, svetlušky v noci, hejná vtákov, kŕdle vrán – časticové efekty sú povýšené na umelecké dielo, ktoré v kombinácii s harmonickým a dynamickým soundtrackom, ktorý reaguje na to, čo práve robíte, vyvolávajú nezabudnuteľný a jedinečný dojem.
Česť hre robia aj animácie. Jin si bude pridržiavať meč na opasku, aby mu pri behu neprekážal, a keď budete cválať alebo kráčať cez pampovú trávu, natiahne dlaň, aby ju cítil na vlastnej koži. Po váľaní sa v blate budete špinaví a keď skočíte do potoka, zasa mokrí.
Atmosféru hry dotvára plejáda netypických aktivít, ktoré však do hry výborne zapadajú. Kedykoľvek si počas jazdy na koni či prechádzke môžete vytiahnuť píšťalu a zanôtiť melódiu, ktorou potešíte bohov a zmeníte počasie. V Ghost of Tsushima nie je nič len pre efekt. Rozjímanie v horkých prameňoch vám trvalo zvýši zdravie a minihra so sekaním bambusu zasa vaše odhodlanie, ktoré využívate nielen na liečenie, ale aj špeciálne, smrtiace údery. Pomodlením sa pri oltároch, ktoré však nie je ľahké nájsť, získate amulety a talizmany, a skladanie poézie „haiku“ vás zasa odmení kozmetickým doplnkom v podobe čelenky.
Vo väčších dedinkách sa nachádzajú remeselníci, ktorí vám, výmenou za suroviny ako bambus, drevo, zlato či oceľ vylepšia vaše vybavenie alebo zvýšia kapacitu munície. Jin je vylepšiteľný a upraviteľný od vrchu až po spodok: outfity skladajúce sa z helmy, masky a šiat dokážete vzájomne kombinovať a zbieranie rastlín vám zasa sprístupňuje možnosť alternatívnych farebných odtieňov.
Tsushima je jednoducho plná možností, úloh a vedľajších aktivít, ktoré vás zamestnajú na desiatky hodín. Niektoré opakujúce sa mechaniky však, bohužiaľ, rýchlo omrzia, ako napríklad hľadanie líščich nor a s tým spojené sledovanie zvieraťa až ku svätyni. Uvítal by som tiež, keby autormi tak veľmi avizované objavovanie bolo viac odmeňujúce a o niečo vzrušujúcejšie. Vývojári viackrát zdôrazňovali, aká je explorácia dôležitá a že radšej pôjdu cestou menšej, ale „plnšej“ mapy. Nehovorím, že Tsushima je „prázdna“ alebo že by v nej nebolo čo nachádzať. Často nájdete len tak, zničoho nič, prostých ľudí, ktorí potrebujú vašu pomoc – rybárov, mníchov a iných, pre ktorých je samuraj stelesnením spravodlivosti a sily.
Pri voľnej jazde Tsushimou mi však akosi chýbali tie drobné príbehy, odkazy a narážky, ktoré človek našiel len tak, absolútne nečakane. Svet Red Dead Redemption 2 to, napríklad, zvládal bravúrne. Bol síce masívny, no súčasne plný zaujímavostí. Tsushima je taktiež obrovská, no ak jej niečo chýba, tak určite tie malé črepinky zaujímavostí, miesta, ktoré hovoria príbehy samy o sebe. Otvorenému, rozľahlému svetu jednoducho škatuľkovanie v podobe repertoára tých istých činností nesvedčí a nezaškodilo by, keby vývojári niektoré veci len tak pohodili v prírode. Spontánne, tak, aby ste museli nakloniť hlavu bližšie k televízoru, či dobre vidíte. Kostry uprostred lesa? V takejto polohe? Čo sa tu asi stalo? Prečo? Nuž, takéto otázky sa v Ghost of Tsushima zrejme počas jazdy lesom pýtate nebudete. A to je škoda. Tsushima je fantastická, nádherná a grandiózna, ale súčasne aj trochu sterilná a po pár hodinách vás už, okrem panorámy, neprekvapí.
„Atmosféra hry je neskutočná, bez ohľadu na to, kde ste a čo robíte.“
Jin síce nie je bohvieako výraznou hlavnou postavou, no oproti ostatným stále exceluje. Hre jednoznačne chýbajú silné, zapamätateľné charaktery. Možno to tak autori zamýšľali a ide o povestnú japonskú odmeranosť, no všetky dialógy a správanie hrdinov sú akési odťažité, nie príliš uveriteľné a chladné. Príbehová hra by vás mala k postavám a ich motívom priblížiť čo najviac, aby ste si mohli vybrať, ktoré budete nenávidieť, ktoré milovať a ktoré vám budú ľahostajné. Ghost of Tsushima v tomto smere kolíše na jednej vlne. Raz lepšie, raz horšie, je tam nejaká dynamika, no žiadny výrazný posun. Keď sa vám po prvých hodinách najviac pozdáva hlavná záporná postava v podaní herca Patricka Gallaghera, niečo je asi zle. Ale to nič nemení na tom, že budete chcieť vykopnúť ten jeho mongolský zadok z Tsushimy tak ďaleko, ako sa len bude dať!
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Ghost of Tsushima 2020
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Akčná adventúra, Stealth hra
- Výrobca: Sucker Punch
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony