Odpovede na veľmi dôležité otázky.
Asi nikto, kto má všetkých päť pohromade, nemôže spochybňovať dôležitosť včerajšieho ohlásenia. Microsoft kupuje Zenimax. Alebo, ako ju poznáme, spoločnosť Bethesda. A nielen štúdio Bethesda, ale celého vydavateľa. Či ide o začiatok veľkej konsolidácie v hernom priemysle, alebo sa len Microsoft rozhodol ísť „all-in“, to je zatiaľ dôležitá otázka. Na to, aby sme získali odpoveď, si však budeme musieť počkať.
Na niektoré otázky však odpovedať môžeme a tento článok je presne na to. Aby ste zistili čo, ako a kedy sa udialo a čo to znamená pre budúcnosť tejto spoločnosti.
Koľko stála Bethesda a čo všetko je zahrnuté v obchode
Microsoft zaplatí za spoločnosť Zenimax/Bethesda 7,5 miliardy dolárov. Vzhľadom na to, že Bethesda je jedným z mála súkromných herných vydavateľov (spoločnosť predtým nebola akciovou spoločnosťou), tak tieto peniaze poputujú do vreciek všetkých majiteľov, no prerozdelenie zostáva záhadou.
A len taká zaujímavosť. Jeden z dôvodov, prečo bola spoločnosť predaná, je fakt, že pred vyše mesiacom zomrel brat amerického prezidenta Robert S. Trump, ktorý bol menšinovým spolumajiteľom Zenimaxu a počas svojho života bol jedným z najvýraznejších zástancov toho, aby zostala Bethesda nezávislá.
A v úvode sme naschvál použili budúci čas. Totiž, hoci bol obchod ohlásený a dohoda podpísaná, tak celý sa dokončí až v druhom kvartáli finančného roka 2021, čo znamená obdobie apríl-jún 2021. Takáto veľká zmena v štruktúre nemôže prebehnúť zo dňa na deň.
Microsoft expects the Bethesda acqusition to close between January and June of 2021 fyi
— Brad Sams (@bdsams) September 21, 2020
Microsoft sa tak stane výlučným vlastníkom Zenimaxu a štúdiá sa stanú súčasťou štruktúry Xbox Game Studios. Microsoft tak navýšil počet interných štúdií z 15 na 23.
Aké štúdiá a herné značky získala spoločnosť Microsoft?
Touto akvizíciou získal Microsoft 8 nových herných štúdií a veľké množstvo herných značiek. Tým najdôležitejším je, samozrejme, samotné Bethesda Game Studios, ktoré sa samo skladá zo štyroch samostatných herných štúdií rozmiestnených po USA a Kanade. Poďme však pekne postupne.
- Bethesda Game Studios – 4 pobočky, ktoré sídlia v Rockville, Austine, Dallase a Montreale. Štúdio má viac ako 500 zamestnancov a vzniklo v roku 2001. Na „krku“ má herné série The Elder Scrolls, posledné Fallout hry a momentálne vyvíja hru Starfield a The Elder Scrolls VI.
- Id Software – Legendárne herné štúdio, ktoré stálo pri zrode FPS žánru. Štúdio má pobočku v Dallase a nemeckom Frankfurte a približne 300 zamestnancov. Tento rok vydali FPS Doom Eternal a okrem toho sú známi vďaka značkám Rage a Quake.
- MachineGames – Štúdio sídliace vo švédskom meste Uppsala má asi 150 zamestnancov a od svojho vzniku v roku 2009 sa venovali primárne hrám v sérii Wolfenstein. Naposledy vydali hru Wolfenstein Youngblood.
- Arkane Studios – Toto francúzsko/americké štúdio má pobočku v Lyone a Austine, približne 300 zamestnancov a za sebou hry ako Dishonored a Prey. Momentálne pripravuje francúzska pobočka štúdia hru Deathloop.
- Zenimax Online – Tvorcovia MMORPG hry The Elder Scrolls Online vznikli v roku 2007 a majú viac ako 350 zamestnancov. Sídlia v americkom Baltimore.
- Tango Gameworks – Týmto štúdiom získava Microsoft konečne svoje prvé japonské štúdio. Tango Gameworks vedie legendárny Shinji Mikami a za sebou má sériu The Evil Within. Momentálne chystá hru Ghostwire Tokyo a má viac ako 200 zamestnancov.
- Roundhouse Studios – Štúdio, ktoré tvoria bývalí zamestnanci Human Head Studios a má približne 50 zamestnancov. Sídlia v americkom Madisone.
- Alpha Dog Games – Štúdio, ktoré sa zameriava primárne na vývoj mobilných hier, sídli v kanadskom Halifaxe a má viac ako 30 zamestnancov.
Suma 7,5 miliardy za Bethesdu sa môže zdať ako príliš veľa, no treba mať na pamäti, že okrem samotných štúdií a štruktúry, ktorá s nimi prichádza, získal Microsoft aj prístup k lukratívnym herným značkám. Okrem značiek ako The Elder Scrolls, Fallout či Doom vlastní Microsoft odteraz aj značky Wolfenstein, Quake, Hexen, Prey, Rage, Dishonored, Evil Within, Brink atď.
A, samozrejme, týmto krokom sa stal Microsoft aj vlastníkom enginu id Tech 7, ktorý poháňal napríklad tohtoročný Doom Eternal.
Čo tento obchod znamená pre hráčov na Xbox a PC?
Vlastne iba samé dobré správy. Microsoft totiž potvrdil, že ako jeden z prvých krokov, ktoré spraví ako nový vlastník týchto štúdií, bude to, že veľké množstvo hier, ktoré tento vydavateľ za tie roky vydal, bude postupne (alebo naraz?) pridávať do predplatenej služby Xbox Game Pass – ako na Xbox konzolách, tak aj na PC.
Predplatitelia tejto služby sa tak môžu tešiť na hry ako The Elder Scrolls Online, Fallout 4, Skyrim, Doom Eternal, Dishonored 2, Prey, Wolfenstein 2, The Evil Within.
Samozrejme, ešte dôležitejšia je správa, že všetky budúce hry od týchto štúdií budú v deň vydania pridané aj do predplatného Xbox Game Pass. To znamená The Elder Scrolls VI, Starfield, Deathloop, Ghostwire Tokyo a všetky ďalšie neohlásené hry, na ktorých tieto štúdiá pracujú. A taktiež to, samozrejme, znamená, že všetky tieto hry 100% prídu na Xbox konzoly a PC. Asi jedinú výnimku, ktorú vidíme, je štúdio Alpha Dog Games, keďže ide o štúdio vyvíjajúce hry pre smartfóny a úprimne netušíme, čo s ním Microsoft chystá.
…počkať. To znamená, že The Elder Scrolls VI si na Playstation 5 nezahráme?
Úprimne? Zatiaľ netušíme. Logika dá, že Microsoft si bude chcieť budovať vlastné služby a portfólio pre vlastnú konzolu a že jednoducho zvyšné platformy odstrihne, aby tlačil hráčov buď do Xbox konzol, alebo minimálne do predplatného Xbox Game Pass na PC. Veď preto Microsoft všetky tieto štúdiá nakúpil.
No pri otázke zo strany Bloobmergu sa šéf Xbox divízie Phil Spencer vyjadril, že o prípadnej exkluzivite hier a ich vydaní na ostatné platformy sa bude rozhodovať pri každej jednej hre samostatne. Čo je veľmi vágne vyhlásenie a úprimne netušíme, čo to do budúcnosti pre Playstation 5 hráčov znamená. Pete Hines, viceprezident Bethesdy, síce potvrdil, že spoločnosť bude aj naďalej vydávať svoje hry, no to sa všeobecne očakáva iba do času, keď Microsoft preberie kompletnú kontrolu. Čiže po vydaní Deathloop a GhostWire Tokyo by mal ďalšie hry vydávať priamo Microsoft.
Ak by sme mali hádať, tak určite vidíme väčšiu pravdepodobnosť, že sa na PS5 objaví The Elder Scrolls VI, ako to, že sa tam objaví Starfield, pretože Starfield je úplne nová IP, zatiaľ čo TES je zaužívaná značka. No istota, že sa tam tie hry objavia, neexistuje.
Jedinou istotou zatiaľ je, že podpora The Elders Scrolls Online bude naďalej zahŕňať aj Playstation platformy.
Prakticky by sa to dalo zhrnúť tak, že všetky tieto rozhodnutia sú v milosrdných rukách Phila Spencera, no 7,5 miliardy je obrovská suma a teoreticky si vieme predstaviť aj taký svet, kde by sa niektoré Bethesda hry pozreli aj na Playstation, no až po uplynutí časovej exkluzivity. Čo sa týka Nintenda, tak tam by sme si skôr vedeli predstaviť vydanie hier od Bethesdy, keďže Microsoft a Nintendo si priamo prakticky vôbec nekonkurujú.
Takmer určite to však znamená, že hry od Bethesdy v budúcnosti neuvidíme na Google Stadia. Ak platia slová, ktoré povedal Spencer, že považuje Google a Amazon za najväčších konkurentov do budúcnosti, tak si jednoducho nevieme predstaviť svet, v ktorom by Microsoft vydal TES VI na tejto službe.
…nezískala náhodou spoločnosť Sony nedávno dve časové exkluzivity od Bethesdy?
Presne tak. Počas júnového Playstation 5 Showcase ohlásila spoločnosť Sony, že Deathloop od Arkane a GhostWire Tokyo od Tango Gameworks prídu na PC a PS5 v časovej exkluzivite, ktorá bude pravdepodobne trvať rok. Čo však teraz s týmito dohodami?
Phil Spencer prezradil, že všetky dohody, ktoré boli uzatvorené pred vstupom Microsoftu do spoločnosti, bude ctiť, čo znamená, že paradoxne Microsoft vydá dvojicu časových exkluzivít na konkurenčnú platformu.
Ono aj keby Microsoft chcel na tejto dohode niečo zmeniť, tak pravdepodobne na to neexistuje časový priestor, pretože ako sme si vysvetlili vyššie, celý obchod bude dokončený až v čase, keď Deathloop už pravdepodobne bude na trhu.
Bethesda a Obsidian? Ufff…
Tento obchod znamená celkom zaujímavé stretnutie. Bethesda Game Studios a Obsidian sú totiž teraz členom jednej veľkej rodiny. A prečo je to zaujímavé? Lebo tieto dve štúdiá sa istý čas nemali veľmi v láske.
Bethesda po úspechu Fallout 3 totiž poverila Obsidian vytvorením hry Fallout New Vegas. Odhliadnuc od faktu, že im na vývoj dali mizerne málo času (18 mesiacov), tak veľkú časť peňažných bonusov naviazali na Metacritic skóre. Čiže Obsidian by sa dočkal veľkej sumy, pokiaľ by hra dosiahla 85/100. Lenže hra kvôli bugom spôsobeným krátkym časom na vývoj dosiahla „iba“ 84/100. To znamenalo, že Bethesda odmietla tieto bonus vyplatiť, čo vyústilo v dosť veľkú nevraživosť medzi štúdiami. A to aj napriek tomu, že mnoho skalných fanúšikov série Fallout považuje New Vegas za ten najlepší novodobý Fallout.
V každom prípade, šanca na Fallout New Vegas 2 opäť ožila.
¯_(ツ)_/¯ https://t.co/MqyiuNsWS2
— Obsidian (@Obsidian) September 21, 2020