Kapitán z nutnosti.
Bez ohľadu na to, či predá Xbox Series X/S viac konzol ako Playstation 5, alebo menej konzol asi sa všetci zhodneme, že Xbox biznis je v oveľa lepšej kondícii a má oveľa lepšiu reputáciu, ako tomu bolo pred vydaním Xbox One v roku 2013. Vtedajšie zlyhania okolo DRM ochrany, povinného Kinectu a vyššej ceny za menej výkonnú konzolu poznamenali celú generáciu a zo začiatku sa už Xbox nikdy nespamätal.
Všetko sa však začína od začiatku, no nechýbalo veľa a v tomto roku by sme sa dočkali vydania iba jednej konzoly. Microsoft totiž po zjavnom neúspechu Xbox One uvažoval o ceste von z konzolového biznisu. Prezradil to Phil Spencer v rozhovore pre Shacknews.
Začalo sa to odchodom nepopulárneho Dona Mattricka ešte pred vydaním Xbox One v júli 2013. Jeho odchod však znamenal, že na vydaní konzoly pracovali tri samostatné tímy bez stabilného vedenia. Platformový tím, ktorému šéfoval Marc Whitten, first-party tím pod vedením Spencera a marketingový tím: „Nemyslím si, že to bol dobrý krok keď hovoríme o stabilite tesne pred vydaním,“ prezradil Spencer.
Na začiatku roka 2014 odišiel z Microsoftu aj Marc Whitten a zdalo sa, že loď sa potápa a budúcnosť Xboxu tak zostala na pleciach Phila Spencera, ktorý mal za úlohu ukázať novému šéfovi Microsoftu Nadellovi, že má zmysel ostať v hernom priemysle: „Playstation predával oveľa viac konzol. Ostaneme v hernom biznise, alebo urobíme iné rozhodnutie?“
„Nadella vtedy nerozumel hernej divízii, pretože nebol jej súčasťou a nepohyboval sa ani v jej blízkosti. Myslím si, že dôvod, prečo som sa stal šéfom Xboxu bol primárne ten, že nikto iný nezostal. Pokladal som sa za posledného človeka, ktorý ostal pri stole a na tom je určite niečo pravdy. Preto chcem, aby moje ego ostalo na pozadí.“
Toto stretnutie však zjavne vyšlo a Nadella vyjadril Xbox divízii plnú podporu. Následne začal Xbox tím investovať do spätnej kompatibility, do vývoja nových konzol, začal rušiť doterajšie chyby a Spencer bol v roku 2017 povýšený do Senior Leadership tímu a zodpovedá sa priamo Nadellovi. Následne Microsoft spustil službu Game Pass, pustil sa do herného streamovania a nedávno zvýšil počet interných štúdií na číslo 23 akvizíciou Bethesdy.