Kto by to bol povedal, že najočakávanejšia hra poslednej dekády sa zmení na najväčší „failׅ“ roku 2020?
Pre hráčov po celom svete bol Cyberpunk svetlým bodom na konci tunela – akýmsi grandióznym zakončením inak pošahaného roku 2020, ktorý drží pod krkom pandémia koronavírusu. Zábavný priemysel dostal poriadnu šupu. Mnohé filmy pre lockdowny a reštrikcie týkajúce sa kín „padli na hubu“, iné boli na poslednú chvíľu preložené na budúci rok, ako napríklad nový James Bond.
Ekonomické a zdravotné následky vyčíňania koronavírusu sú gigantické. Nepreháňam, keď poviem, že wuchanský „smrťák“ nám všetkým zmenil životy. V tých lepších prípadoch ide len o povinné nosenie rúšok a izoláciu, čo aspoň pre hráčov nemusí byť až taký problém. Keď je realita za oknami o ničom, stačí zapnúť počítač či konzolu a môžeme si takpovediac vybrať realitu alternatívnu. A tá cyberpunková od CD Projektu predstavovala sakra dobrú vyhliadku na december. Plány na sviatky bol jasné.
Konečné vydanie Cyberpunku teda sprevádzal neskutočný „hype“, po úspechoch Zaklínača 3 mal CD Projekt RED nad vchodom do štúdia zlatú gloriolu a každému vývojárovi dobreže z chrbta netrčali anjelske krídla. Toto štúdio bolo skrátka vzorom dokonalosti. Od Cyberpunku sa očakával minimálne výkon GOTY, ak nie prekonanie nejakého historického míľnika.
Radšej mali hru znova odložiť
Zdá sa však, že zlé správy sa rokom 2020 potiahnu ako sopeľ až do samotného konca, a týka sa to aj Cyberpunku, ktorý som zapol s obrovskými očakávaniami a… no, tu by som chcel napísať, že som ho vypol s obrovským sklamaním, ale nebola to pravda. Hra ma totiž po niekoľkosekundovom lagu vyhodila sama.
Sedem či osem rokov vývoja, niekoľko odložení vydania, desiatky miliónov eur v nákladoch – a mne aj tak nezostáva nič iné, než si kúpiť Cyberpunk 2077 na PC, alebo sa modliť, že ten technický „čurbes“ dá CD Projekt RED do poriadku nejakým patchom.
To, v akom stave hra beží na konzolách, je v mojich očiach absolútne nepredstaviteľné. Aby som bol úplne objektívny, hru recenzujem na Xbox One X, a teda neviem z vlastnej skúsenosti posúdiť, aký je výkon napríklad na PS4 Pro – ale pár minút gúglenia úplne stačí k tomu, aby som si spravil obraz. Je to buď rovnako zlé, alebo ešte horšie. Prečítajte si články, pozrite fóra alebo gameplaye, ak neveríte.
Na Xbox One X – konzole, ktorá bola donedávna najvýkonnejšou na trhu – Cyberpunk beží ako s chromou nohou. Za hodinu hrania som zažil viac bugov než v celej Valhalle, ktorú som recenzoval predtým.
Raz som musel v Cyberpunku loadovať uloženú pozíciu, lebo sa mi „pokazil“ quest, inokedy sa NPC vznášajú vo vzduchu a na začiatku vedľa mňa „vybuchla“ stolička, pričom Jackie si nerušene užíval svoju misku s rezancami v ázijskom bistre.
Night City, teda Nočné mesto, vyzerá pôsobivo a lákavo. Pri pohľade na mapu nepochybujem o tom, že ponúka kvantum misií, možností, zážitkov a tajomstiev. Veľmi by som chcel tomu čaru prepadnúť, užívať si niečo, čo malo byť majstrovským dielom naozaj talentovaného tímu vývojárov. Ale čo z toho, keď vyjdem na ulicu a hra začne sekať ako bláznivá? Čo mám z toho, že môže ísť obsahovo o výbornú hru, keď jej technický stav je žalostný?
Najhoršia je jazda autom
Nepatrím k hráčom, ktorí si potrpia na plynulých 60 snímkov za sekundu alebo na špičkovú grafiku. Nie som včerajší a viem, že za takými zážitkami treba ísť na PC. Nepovažujem sa za obzvlášť fajnového hráča, ale hral som na minulej generácii konzol nejeden open-world s dobrým vizuálom. Nechcem teraz porovnávať hry, pretože ide o iné štúdiá, iné enginy a tak ďalej, ale výsledok tohto pozorovania je jasný: ide to. Dá sa spraviť open world, ktorý má dobrý výkon a slušnú grafiku, aj na Xbox One X.
Všetko je ešte horšie, keď sadnem do auta, vtedy už to hraničí s nehrateľným stavom. Odhadom 15 fps a menej a niekoľkosekundové lagy (!!!) sú konštantným problémom. Bol som schopný znášať to možno hodinu s tým, že som varioval medzi interiérmi, kde to ide aspoň ako-tak, a tými pekelnými exteriérmi. A to ani nehovorím, že ak sa zadívam do diaľky, všetko je rozmazané, akoby som si nakvapkal do očí kuchynský olej, a celkovo ide hra prinajlepšom vo FullHD – a som si istý, že vonku klesá rozlíšenie na obyčajné HD.
4K, hoci len „fejkové“, asi nečakal nikto. Ale toto je ako vrátiť sa 10 rokov dozadu.
Opakujem: takto sa Cyberpunku darí na Xbox One X, niekdajšiemu kráľovi konzolového výkonu. Pripomeňme si, že to bola práve prezentácia Microsoftu, kde vyšiel na pódium Keanu Reeves, aby hru oficiálne predstavil.
Pripomeňme si aj to, že Xbox One X naposledy vyšiel v dizajnovej verzii inšpirovanej práve Cyberpunkom ako balíček obsahujúci konzolu a hru samotnú.
Povedzme si aj to, že CDPR túto hru vyvíjal práve na dnes už last-gen generáciu konzol. Nejde teda o žiadne kompromisy či bonusy. Verzia pre next-gen (Xbox Series X a PS5) vyjde až budúci rok, Cyberpunk bol a je primárne určený, okrem PC, pre Xbox One a PS4.
Už len to stačí na to, aby som len žasol, ako je možné, že tento herný megahit ide na konzole tak beidne. Pochopím ešte slabý výkon pri základných verziách Xbox One a PS4 – teda žiadne X či Pro variácie, ktoré majú pod kapotou „viac koní“.
Cyberpunk však robí z výkonnej konzoly, ktorú Microsoft na trh uviedol v roku 2017, kalkulačku. Keby som bol šéfom divízie Xbox, bol by som riadne nahnevaný.
Ale to je nič v porovnaní s tým, aký som nahnevaný teraz – nie ako recenzent, ktorý si nemôže v pokoji robiť vlastnú prácu, ale najmä ako hráč. Som neskutočne sklamaný, že po toľkom čakaní, po toľkých sľuboch, po takom šialenom marketingu dostanem do rúk verziu hry, ktorá je, a poviem to narovinu, pre mňa nehrateľná.
Pretože hranie by malo byť relaxom a zábavou, nie oči drásajúcim utrpením a rozčuľovaním sa, že to zase seklo, prípadne, že mi zblbol nejaký „quest“ a neviem, čo mám robiť ďalej.
Premýšľam tiež, či to, že pred vydaním boli k dispozícii len recenzie PC verzie, je náhoda alebo zámer.
Cyberpunk 2077 je pre mňa najväčším herným sklamaním roku 2020. Pôvodne som myslel, že recenziu uverejním neskôr kvôli tomu, že lokálny distribútor poslal neskoro kľúč. Ale teraz vidím, že to bude ešte neskôr. Počkám si, či CD Projekt RED niečo so súčasnou technickou kvalitou hry spraví, aby som si mohol Cyberpunk užiť tak, ako to aj tvorcovia zamýšľali. Nepochybujem totiž o tom, že do tejto hry išlo neskutočné množstvo kreativity a pracovného času.
Snáď to bude v roku 2020 vidieť aj na iných platformách než na PC, pretože takéto fiasko, takúto podpásovku si konzoloví používatelia nezaslúžili.