Aj keď je to stále škoda.
Viem, že som asi jeden z mála v galaxii, ktorý pri oznámení o zabití Anthem Next vyronil nostalgickú slzičku. Väčšia starej gardy fanúšikov BioWare sa už nevedela dočkať, kedy tento projekt skape, aby sa mohlo BioWare venovať Dragon Age a Mass Effect sériám. Lenže ja mám celkom spadnuté na looter hry a každá hra, ktorá by ma dokázala dostať z mojej Destiny závislosti je vítaná. Bohužiaľ, Avengerom sa to nepodarilo, The Division bol tiež hlbokým sklamaním (aj napriek počiatočnému nadšeniu) a fáza Warframe ma už tiež prešla.
Asi najviac ma smrť Anthemu zasiahla z dôvodu, že som videl ten potenciál. Základy hrateľnosti boli totiž zvládnuté skvelo. Nezvládnutý bol iba endgame. A to je niečo, čo sa podarilo za rok fixnúť aj štúdiu Bungie pri Destiny. Práve Destiny ma naučilo, že ak sú základy hrateľnosti dobré, tak dorobiť sa dá aj príbeh, aj endgame a aj všetko ostatné.

Prečítajte si tiež
R.I.P. Anthem: Electronic Arts zabil ďalší vývoj prepracovania tejto hry
No faktom zostáva, že EA sa rozhodlo tak, ako sa rozhodlo. Ak mám byť úprimný, tak okrem arogancie BioWare pri vývoji som mal tendenciu obviňovať aj EA. Za to, že BioWare nedali dostatok času, za to, že majú pozornosť mojej 3-ročnej dcéry – ak sa niečo okamžite nestane hitom, tak to musí zomrieť. Môžeme argumentovať o tom, či sa BioWare malo vôbec púšťať do looter hry a je relevantná debata, no faktom zostáva, že keď sa už raz do toho pustili, tak to mali dobojovať do konca. Pretože ten potenciál ma bude štvať ešte veľmi dlho.
Takže, ak by som mal zhodnotiť svoje pocity po ohlásení „smrti Anthem Next,“ tak asi by to bol hnev a sklamanie. Z objektívneho uhla pohľadu som chápal, že EA nechce riskovať investovanie ďalších miliónov dolárov za účelom oživenia tohto projektu, no v hlave mi stále vŕta to, čo sa podarilo Bungie v prvom roku po vydaní Destiny. A hľa, prešlo 6 rokov a Destiny stále funguje a zarába Bungie desiatky miliónov dolárov mesačne.
Od tohto ohlásenia prešlo niekoľko dní. A ja som sa myšlienkami opäť vracal k tomuto ohláseniu. Ani neviem prečo. Dokonca som si Anthem znovu nainštaloval, aby som zistil, ako funguje na Xbox Series X. A aby som zistil, že matchmaking zíva prázdnotou. A moja minireflexia ma zaviedla k zmiereniu s touto stratou až do momentu, keď som zistil, že Anthem možno zomrel, aby mohlo BioWare žiť.
Ak ste to totiž nedávno nepostrehli, tak EA okrem Anthem Next zrušilo aj Project Gaia od štúdia EA Motive, čo mala byť ďalšia „live service“ hra a aby toho nebolo málo, tak EA umožnilo BioWare zmeniť zameranie novej Dragon Age hry, ktorá tak tiež nebude zameraná na tieto prvky a ponúkne čistý zážitok pre jedného hráča. A mám pocit, že za tieto rozhodnutia položil svoj život práve Anthem.
Vlastne ani neviem, či bolo spraviť looter hru od BioWare viac nápadom samotného štúdia, alebo EA. Je zrejmé, že EA vyvíjalo tlak na vytvorenie vlastného Destiny, no ako bolo často dokázané, EA nie je typ vydavateľa, ktorý by prikazoval. On vás jednoducho iba postrčí správnym smerom.
Zlyhanie Anthem v kombinácii s úspechom Jedi Fallen Order však pravdepodobne ukázal EA, že sa dá fungovať…normálne. Totižto, väčšina veľkých vydavateľov má svoje zaužívané značky a veľké hity, ktoré im garantujú pravidelný prísun stoviek miliónov (Take-Two má GTA, Ubisoft má Assassin’s Creed…), ktoré následne používajú na investície do riskantnejších a menej výnosných projektov. EA si podľa mňa predstavovalo, že Anthem predá aspoň 10 miliónov kópií a cez mikrotransakcie prinesie pravidelný prísun peňazí. Teraz však zistilo, že možno by nebolo odveci investovať radšej do Dragon Age, ktorí majú fanúšikovia radi, ktorí síce možno nepredá toľko koľko Anthem, no EA má vyššiu garanciu návratnosti, pretože vedia, že tradičné RPG hry pre jedného hráča sú to v čom je štúdio dobré.
Zomrel tak Anthem, aby sa EA nestalo továrňou na live service hry? Zdá sa. Neúspech priniesol precitnutie a reflexiu, čo už teraz prejavuje na plánovaní ďalších hier od tohto vydavateľa. A to je dobré. Pretože neúspech Anthem mal byť presne reflexiou.
Čo teda s EA? Ja osobne si myslím, že vydavateľ začne napodobňovať ostatných vydavateľov. Dojenie športových sérií, Battlefieldu, Sims 4 a ďalších masívne populárnych hier s mikrotransakciami použije na financovanie hier ako Mass Effect, Dragon Age, (?)Dead Space, Fallen Order 2 atď. Znamená to, že tieto projekty budú bez mikrotransakcií? Určite nie. Ale minimálne to znamená, že EA už nepotrebuje s každým projektom všetky peniaze sveta, ale stačí im aj trochu menej no s oveľa menším rizikom.
Takže, aj keď som smutný, že Anthem zomrel, tak aspoň zomrel z dobrého dôvodu.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.