Necromunda je jednou z hier, ktoré si ľahko zameníte za trojáčkový titul, no nenechajte sa zmiasť výbornou atmosférou, ktorá z tejto hry priam kričí. Jasné, je to frenetická strieľačka na štýl Dooma, ktorá sa ani inak neprofiluje, no až na niekoľko situačných návalov adrenalínu vás až taká skvelá jazda nečaká. Naopak, ide o relatívne nudné dobrodružstvo, ktoré zaujme, ale nepohltí, pobaví, ale nenadchne.
Je tam atmosféra, veľmi dobrý dizajn úrovní a obstojná hrateľnosť, no krajne nezaujímavý príbeh v kombinácii s opakujúcim sa herným vzorcom rýchlo omrzia každého, kto nepatrí ku skalným fanúšikom sveta Warhammeru 40 000 či frenetických strieľačiek na štýl Dooma.
Ako už názov napovedá, v Necromunde sa chopíte úlohy nájomného lovca, ktorého živobytím je zabíjanie ľudí za peniaze. Takáto premisa nemusí byť vôbec zlá, hoci už z tohto priam kričí nedostatok kreativity.
Hra sa odohráva v jednom z tzv. úľových miest univerza Warhammer 40K, čo v slovenčine neznie tak dobre ako v angličtine, ale čo už. Vaším ihriskom bude miesto nazývané „Underhive“, teda akési kyberpunkové podsvetie, kde vládnu gangy. Koniec koncov, kde inde by aj lovec odmien ako vy našiel prácu? Hoci pracujete poväčšine sólo, na všetkých prácičkách vás sprevádza váš mastif, psí pomocník, ktorého privoláte stlačením pískacej hračky a ktorý po chvíľke hryzenia nepriateľov skočí do vzduchu a zmizne.
Váš pes je totiž ako hra samotná; skvelý nápad, od ktorého máte veľké očakávania, no nakoniec sa po krátkom čase rozplynie vo vetre ako prd… teda, presne ako váš štvornohý kumpán.
Necromunda: Hired Gun nie je zlou hrou, no dobrou tiež nie. Ide o obstojnú kratochvíľu s veľmi slabým príbehom, takmer žiadnymi hlavnými postavami a dobrou atmosférou. Je to obrovská škoda; hre skrátka chýba akákoľvek hĺbka. Misie sú zaujímavé len vďaka dizajnovej odlišnosti jednotlivých úrovní a občas vám hra naservíruje hromadnú prestrelku s armádou nepriateľov, ktorá vás vytrhne z nudy a v dobrom zmysle slova zdvihne tlak. V každom prípade vás so železnou pravidelnosťou bude na konci každej misie čakať boss, na ktorého porazenie však nebudete potrebovať nejakú premyslenú taktiku. Ani takéto elitné NPC totiž nemajú nejakú skrytú slabinu, ktorú budete musieť najprv odhaliť – jednoducho ich zasypete tonou olova, pretože nejde o nič viac ako o klasický „bulletsponge“.
Po úspešnom zdolaní bossa sa vrátite do centrálnej lokality nazvanej Martyr´s End. Okrem troch príbehových NPC, obchodníka so zbraňami, obchodníka s vylepšeniami do zbraní a doktora, ktorý vám a vášmu psovi dokáže za slušný balík peňazí augmentovať časti tela, tam však nie je nič. Vždy si tak pokecáte najprv s jednou postavou, potom druhou a nakoniec treťou. Potom prejdete k terminálu, kde si vyberiete buď príbehovú misiu, alebo vedľajšiu misiu, kde budete musieť splniť špecifický cieľ, aby ste dostali výplatu.
Znie to nezaujímavo a aj to také je. Hra vás skrátka nijako nemotivuje plniť kontrakty, aby ste mali peniaze na všetky tie interesantne pôsobiace vylepšenia zbraní a augmentácie, pretože tieto mechaniky samotné akosi nefungujú. Aj bez vylepšených zbraní budete s trochou šikovnosti nesmrteľným a nepriestrelným cyberpunkovým kovbojom. Augmentácie, tak veľmi potrebné napríklad v Deus Exe, som polovicu hry ani nevyužíval, lebo som na ne zabudol. A nijako mi nechýbali. Ak totiž príde do tuhého, skrátka použijete svoj hák, pritiahnete sa k nepriateľovi a na jednu ranu ho skosíte útokom zblízka, ktorý slúži ako nejaký „finišer“. Nepriateľ našupu umrie, vám sa doplní časť zdravia a bojujete ďalej. Takáto „vampirická“ schopnosť navyše platí aj po chvíľke strieľania do nepriateľov, takže o zdravie nikdy nebudete mať obzvlášť veľkú núdzu. Výziev je v hre veľmi málo.
Pokiaľ ide o vášho psa, ten je, bohužiaľ, ešte zbytočnejší. V náročných situáciách dokáže trochu pomôcť, to áno, ale poväčšine nebudete mať vôbec potrebu zavolať ho von z búdy. A keď aj príde, pomotá sa okolo vás len chvíľu, prípadne zabije jedného nepriateľa a postojí na mieste, pretože umelá inteligencia v tejto hre tiež za veľa nestojí. Raz som asi trikrát tesne netrafil nepriateľa z diaľky a on nepohol ani brvou, len hliadkoval ďalej.
Okrem vystreľovacieho háku, ktorý je, uznávam, mimoriadne praktický, budete môcť napríklad behať po stenách, čo je však opäť pramálo využitou mechanikou. Skôr by som ju zaradil do akýchsi imidžových prvkov Necromundy než do tých praktických. Práve to, aký obraz dokáže hra na prvý pohľad vytvoriť, je asi jej najsilnejšou stránkou. Prostredie je dokonalo cyberpunkové a futuristické, má výbornú atmosféru a ja len a len ľutujem, že sa vývojári radšej neubrali cestou takého Metra, teda príbehovej, pohlcujúcej FPS hry.
Keby totiž tento titul nebol neustále sa opakujúcou odrhovačkou, ale príbehovo založenou hrou s uceleným, lineárnym postupom, tak ako trilógia od 4A Games, bolo by to úžasné. Takto ide len o síce atraktívnu, ale stále prázdnu škrupinu, pod ktorou sa nič extra neukrýva.
Úplne márne to nie je len vďaka tomu, že rýchle prestrelky dokážu byť občas štýlové a vcelku zábavné, hoci samy o sebe k lepšej známke nestačia. Hru si zapnete pred spaním na hodinku, aby ste prešli jednu misiu a išli do postele s dobrým pocitom, že ste najlepším ostrostrelcom v tejto časti galaxie. Na druhý deň však už ani nebudete vedieť, prečo vlastne bojujete a o čo v hre ide. Keď už, Necromunde by viac svedčil kooperatívny štýl, pretože načo máte singleplayer, ak v ňom robíte len to, čo by ste vlastne robili v hre pre viacerých hráčov? Ďakujem, ale ak by som chcel len bezduchú strieľačku, radšej skúsim šťastie s niečím on-line.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
NECROMUNDA: HIRED GUN 2021
- Platforma: PC
- Žáner: akčná
- Vývojár: Streum On Studio
- Vydavateľ: Focus Home Interactive
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad