Kto by nepoznal azda jediný vojnový simulátor vydaný širokej verejnosti ako PC titul. Hoci práve teraz hovorím o Operation Flashpoint, mnohí vedia, že hovorím o predchodcovi ARMA 2. Jednalo sa o naozaj obľubený simulátor, ktorý si udržal svojich fanúšikov až dodnes, vďaka absolútnej realite a mnohým módovacím prvkom, ktoré hra obsahovala.
ARMA 2 nie je v ničom odlišná, ponechala si všetky svoje kvality, no bohužiaľ aj svoje chyby. Preto je tento titul taký kontroverzný. Na jednej strane absolútny pocit atmosféry bojiska, na strane druhej veľa chýb. Poďme ale ARMU 2 rozpitvať do základov.
{gallery}/recenzie/ARMA2.recenzia.pc.klaajo/1{/gallery}
Hlavným lákadlom hry je jej znovuhrateľnosť. Kampaň je síce pomerne krátka (OF bol oveľa dlhší), no je len decentne naskriptovaná. Čo to znamená? Znamená to, že hru môžete hrať x-krát, no vždy z nej budete mať iný herný zážitok. Nenájdete tu žiadne rovnaké scény, či už sa jedná o ľudí v zákope, alebo lietadlo, ktoré vždy v určitom okamžiku padne rovno pred vás. Každá jednotka/skupina sa riadi waypointmi, ktoré sú jediné skriptá misií. Určujú kam majú jednotky ísť, kde majú útočiť, čo majú zničiť atd. Ostatné veci, ako napríklad krytie, kedy strieľať, obkľúčiť nepriateľa, to všetko je súčasťou umelej inteligencie. Môže sa vám napríklad stať, že hľadáte teroristu, ktorý sa pohybuje v modrom aute. Neviete kde je, tak prečesávate určitý úsek až na auto narazíte. Keďže má auto nastavené, len kam má ísť, záleží len od neho, ako sa rozhodne. Jeden krát som narazil na auto v meste, kde terorista z vozu vystúpil a šprintoval sa ukryť medzi domami. Druhý krát som naňho narazil na lesnej cestičke, a tak sa rozhodol prefrčať medzi stromami, kde mi zmizol. Z týchto dvoch príkladov jedinej misie je zrejmé, že nikdy neviete, čo čakať od svojho nepriateľa, či kde sa nachádza. Je treba byť vždy obozretný a opatrný, lebo ako vy viete prekvapiť nepriateľa, vie aj on vás.
{gallery}/recenzie/ARMA2.recenzia.pc.klaajo/2{/gallery}
Realizmus prichádza ja na strane hrateľnosti. Nie len že vás jedna guľka pozbaví života (v lepšom prípade budete celú misiu krívať), ale všetky zbrane, stroje a postavy sa riadia prísnou fyzikálnou doktrínou. Guľky majú balistickú dráhu doletu a určitý čas aj k cieľu letia. Helikoptéry sa neovládajú ako v GTA, takže si pripravte letecký manuál a asi 10 pádov, kým zistíte, k čomu slúži aké tlačítko. Vozidlá zase jazdia rýchlejšie na cestách, ako po poli. Základom celého realizmu je však plocha, na ktorej sa nachádzate. Je obrovská. Obsahuje lesy, polia, cesty, dediny, mestá, jazerá, vodné priehrady, farmy…… a sú obrovské. Bežať s puškou z jednej dediny do druhej sa vám naozaj neoplatí. A najviac nas**e, keď tam peši musíte ísť a z dvoch kilometrov vás zasiahne ostreľovač. Áno, aj takéto veci sa dejú. Ste predsa uprostred vojnového konfliktu, nie v Call of Duty!
{gallery}/recenzie/ARMA2.recenzia.pc.klaajo/3{/gallery}
Medzi moje obľúbené patrí editor misií, v ktorom za niekoľko minút spravíte akúkoľvek misiu. Je to naozaj jednoduché, stačí aj jeden waypoint a máte postarané o niekoľko desiatok minút zábavy. Pre fajnšmekrov tu existuje množstvo možností, ktorými môžete vytvoriť misie s nahovorenými dialógmi, naskriptovanými kamerami a príbehovými vložkami. Práve táto časť vytvorila obrovskú základňu fanúšikov už v OF. Ak tieto hry hodíte na internet, je dosť pravdepodobné, že si ich hráči obľubia a budú hrávať vaše misie. O čo lepšie, vytvorte multiplayerové mapy a hrajte so svojimi priateľmi! Chcete obraňovať mesto, či dopraviť konvoj na 10 km vzdialené miesto? Je len na vás, aké misie, aké jednotky, aké vozidlá a aké prekážky si nastavíte. Nájde sa tu každý, či už radový vojak, sniper, tankista, pilot, medik, zakrádač, demoličný expert….
{gallery}/recenzie/ARMA2.recenzia.pc.klaajo/4{/gallery}
Záverom grafika a chybičky. Ak chcete rozbehať ARMA 2, musíte mať naozaj poriadnu šupu. Na mojom ročnom počítači ide hra na vysokých detailoch (najviac highest) maximálne 20 FPS. Čo je ale zaujímavé, moc to nevadí (10 už vadí). Nejde totiž o akčnú hru, ale o simulátor. Neviem si ale predstaviť, aký počítač zvládne najvyššie detaily. A výsledok? Na vysokých vyzerá hra naozaj úžasne. Realistickejšiu grafiku som naozaj nevidel. Aj Crysis sa môže s tými farbičkami strčiť. O to lepší je pocit, že mapy sú navrhnuté v štýle strednej Európy, včetne klasických českých a slovenských dedín, stromov, dopravných značiek a škodoviek, ktorých tam je naozaj veľa. Dokonca jedna strana konfliktu hovorí po česky a keď vy, ako americký vojak, komunikujete s civilistami, hatláte tú češtinu ako DJ z rádia Sity ( k popukaniu). Naozaj perfektný pocit z hry bohužiaľ kazia chyby, ktorých býva občas veľa. Niekedy sa vám stane, že nesplníte misiu, kvôli osobe, ktorá sa zasekla o strom, alebo vás prejde vlastný náklaďák, inokedy si všimnete civilistov zapustených do budov. Niektoré chyby sú naozaj elementárne, ako vojaci stojaci uprostred bojiska, keď okolo nich prejde nepriateľský tank a nezabije ich. Našťastie sa to stáva len veľmi zriedka (aspoň u mňa), v iných prípadoch som počul viac. Asi záleží naozaj na náhode.
{gallery}/recenzie/ARMA2.recenzia.pc.klaajo/5{/gallery}
Aj keď viem, že ARMA 2 nie je pre každého, odporúčam snáď všetkým dospelým chlapom, lebo viem, že vojna skrátka baví všetkých. Toto je pravá vojna, žiadne bandážovanie priestrelu hlavy a šup späť na bojisko, žiadne Rambo kúsky, pestrofarebné výbuchy a ohňostroje a žiadne 200 nábojové zásobníky. Všetko pekne realita, dlhé prechádzky po lúkach a pastvinách, obhliadky z helikoptérou a neskutočné napätie, keď skočíte do pasce nepriateľa. O tom je ARMA 2, nič viac, nič menej. Pripočítajte excelentný multi-player a editor misií a máte nespočetné kvantum zábavy.
![]() |
grafika atmosféra legacy mód |
![]() |
tréningy občasné grafické bugy |
80% | ![]() |
ŽÁNER | vojnový simulátor FPS |
VÝROBCA | Bohemia Interactive |
VYDAVATEĽ | 505 Games |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
![]() |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.ProGamingShop.sk |
![]() |