Už to začína dávať zmysel.
Sexizmus a toxické pracovné prostredie sa v posledných mesiacoch a rokoch stávajú veľkou témou herného priemyslu. Vývojári rozprávajú často hororové príbehy, ktoré nemajú s harmonickým pracovným prostredím nič spoločné. A do rozširujúceho sa zoznamu problematických štúdií sa zaradilo aj štúdio Moon, tvorcovia Ori hier.
Reportáž z vnútra štúdia zverejnil redaktor VentureBeat Dean Takahashi, ktorý vyspovedal niekoľkých súčasných a bývalých zamestnancov štúdia. Problémy pritom majú svoj pôvod u dvojice šéfov štúdia. Thomas Mahler a Gennadiy Korol totiž fungovali na princípe indie štúdia, no rasizmus, sexizmus a šikanovanie boli ich bežnými pracovnými metódami. A to napriek tomu, že hlásajú „otvorené a úprimné pracovné prostredie.“ Problémom štúdia je taktiež to, že tieto konverzácie sú uchované v textovej podobe, nakoľko Moon Studios už od svojho počiatku funguje na princípe práce na diaľku.
Táto atmosféra prispela k niekoľkým problémom samotného štúdia. Prvým bola slabá retencia zamestnancov. Tí, ktorí si prežili šikanu zo strany zamestnávateľa skočili po prvej voľnej príležitosti odísť zo štúdia, čo malo neblahé následky na tempo vývoja Ori hier. Aj preto boli tieto hry následne niekoľkokrát odkladané. Zároveň je však potrebné podotknúť, že majitelia štúdia naviazali veľkú časť odmien na bonusy a bez vydanej hry sa pochopiteľne tieto bonusy odkladali a zároveň udržiavali zamestnancov chtiac-nectiac v štúdiu ak o ne nechceli prísť.
Mahler a Korol dostali priestor na vyjadrenie a prakticky skonštatovali, že vyspovedaná vzorka zamestnancov nereprezentuje 80 členov štúdia Moon Studios, ktorí „prosperujú a vytvárajú každý deň skvelú prácu.“
Výpovede zamestnancov však hovoria o niečom inom: „Keď som videl Oriho a recenzie, bol som dotknutý príbehom a priateľským zjavom. A potom som sa rozprával s vedením štúdia. A to bolo také, že „toto nie sú určite ľudia, ktorí za stoja za takýmto príbehom. Nie sú totiž milí a sú veľmi krutí.“
Despite its beautiful Ori games, Moon Studio is called an ‘oppressive’ place to work https://t.co/A95PDjToU4
— GamesBeat (@GamesBeat) March 18, 2022
„Boli obaja zakladatelia bojovní? Áno! Týkalo sa to iba ich dvoch? Áno! Chovali sa neprofesionálne za bežných okolností? Áno! Boli obťažujúci? Áno!“ napísal jeden z nich.
Toto správanie šéfov štúdia sa však netýkalo iba vlastných zamestnancov. Jez Corden z webu Windows Central totiž potvrdil, že Microsoft nevydáva ďalšiu hru od štúdia (tú vydáva Private Division) pretože agresia a správanie sa zakladateľov bola prejavovaná aj voči členom Xbox vydavateľského tímu. Zakladatelia tak efektívne „spálili všetky mosty“ s Xbox tímom. Navyše, podľa Jeffa Grubba z VentureBeat Microsoft veľmi dobre vedel, aká kultúra panuje v Moon Studios a preto sa rozhodol, aj napriek úspechu Ori hier, nefinancovať vývoj ďalšej hry štúdia.
{embed_video //www.youtube.com/clip/UgkxqXeCN750EvdThdApyQS80CCugaGtS8rN}