Problémy pri uzatváraní.
Sága uzatvárania akvizície Activision Blizzard pokračuje ďalším dejstvom a opäť v ňom má prsty britský regulačný orgán CMA (Competition and Markets Authority), ktorá zverejnila správu odôvodnenie svojich obáv smerom k schváleniu tohto obchodu. A samozrejme, reakcia Microsoftu na seba nenechala dlho čakať.
CMA sa obáva, že tento obchod poškodí PlayStation a ďalšie „multi-herné“ predplatné služby, nakoľko Microsoft by „zadržiaval Activision Blizzard obsah“ z konkurenčných predplatných služieb. Obavy taktiež smerujú k faktu, že v kombinácii so svojimi Azure servermi môže Microsoft vytlačiť spoločnosti ako Google, Amazon či Nvidia z biznisu herného streamovania.
„Úrad CMA sa obáva, že úplná kontrola nad týmto silným katalógom, najmä vzhľadom na silné postavenie spoločnosti Microsoft v oblasti herných konzol, operačných systémov a cloudovej infraštruktúry, by mohla viesť k tomu, že by spoločnosť Microsoft poškodila spotrebiteľov tým, že by obmedzila konkurenčnú schopnosť spoločnosti Sony – najbližšieho herného rivala spoločnosti Microsoft – ako aj ostatných existujúcich rivalov a potenciálnych nových účastníkov trhu, ktorí by inak mohli priniesť zdravú konkurenciu prostredníctvom inovatívnych predplatných na multi-herných a cloudových herných služieb.“
„CMA uznáva, že najnovšie hry ABK nie sú v súčasnosti v deň vydania k dispozícii v žiadnej predplatenej službe, ale domnieva sa, že sa to môže zmeniť, keďže predplatené služby sa naďalej rozširujú. Po fúzii by Microsoft získal kontrolu nad týmto dôležitým vstupom a mohol by ho využiť na poškodenie konkurencieschopnosti svojich konkurentov.“
Ako sme však spomínali, Microsoft reagoval a už tradične v takýchto prípadoch reagoval celkom tvrdo.
Spoločnosť zopakovala, že PlayStation je najväčšou konzolovou platformou posledných 20 rokov s dvojnásobne väčším publikom ako Xbox.
„Sony sa zúčastňuje praktík, ktoré odrážajú ich pozíciu na trhu v konzolovom biznise ako napríklad zvyšovanie cien konzol bez strachu straty podielu na trhu. Náznak, že pretrvávajúci trhový líder s jasnou silou na trhu by mohol prísť o svoju pozíciu na základe straty jednej hernej série nemá opodstatnenie. Na PlayStation je dostupných viac ako 4000 hier.“
„Dôkazy hovoria o tom že menej ako (začiernené políčko)% mesačných užívateľov PlayStation (MAU) hrá Call of Duty. Aj bez týchto hráčov (čo je nepravdepodobný výsledok uzavretia obchodu) by hráčska základňa na PlayStation bola oveľa väčšia ako na Xboxe.“
„Od ohlásenia obchodu kúpilo Sony hneď niekoľko štúdií – vrátane tvorcov Destiny 2, štúdia Bungie, štúdií Haven Studios Lasengle a Savage Games a taktiež kúpili minoritný podiel vo From Software, tvorcov jednej z najväčších hier roka 2022, Elden Ring. Na PlayStation sa v roku 2021 objavilo viac ako 280 first-party alebo third-party exkluzívnych hier, čo je viac ako päťnásobok toho, čo sa objavilo na Xboxe.“
Microsoft sa vo svojej argumentácii snaží neustále poukázať aj na svoju relatívnu „malosť“ v hernom priemysle. Zopakoval, že je posledný čo sa týka počtu predaných konzol a dodal, že strach týkajúci sa herného streamovania je neopodstatnený, pretože „adopcia herného streamovania konzumentmi je zatiaľ malá.“
Spoločnosť taktiež zopakovala, že Call of Duty zostane na PlayStation konzolách: „Hodnota Call of Duty je závislá na komunite hráčov, pričom väčšina z nich je na PlayStation. Ponechanie Call of Duty na PlayStation je teda komerčný imperatív pre Xbox biznis a ekonomiku tejto transakcie. Preto Microsoft ponúkol Sony kontrakt, ktorý zaručuje dodávanie Call of Duty hier na PlayStation konzolách vrátane nových dielov a to s rovnakým množstvom obsahu… …Microsoft sa vyjadril jasne, že ráta s tržbami z distribúcie Activision Blizzard na PlayStation konzolách.“
Microsoft sa oprel aj do samotného regulačného orgánu CMA, keď skonštatoval, že „CMA adoptovala výhrady spoločnosti Sony bez kritického vyhodnotenia.“
CMA posunula vyhodnocovanie akvizície do druhej fázy, kde sa vykoná hĺbkové hodnotenie.