Game Pass to ťahá, no sám to už nezvládne.
Nebudeme si nahovárať, rok 2022 nebol pre Xbox veľmi ideálny. V niektorých oblastiach tomu tak určite bolo, no v tých najpodstatnejších sa Microsoftu nepodarilo naplniť očakávania. A za to môže jedno jednoduché slovné spojenie – odklady hier.
2022 v skratke
Xbox totiž zažil najtragickejší rok z pohľadu first-party hier pravdepodobne v celej svojej histórii. Odkladmi hier Starfield a Redfall sa vytvorila v portfóliu masívna diera, ktorá sa ničím nezaplnila. A aj keď áno, hry ako Grounded, Pentiment a As Dusk Falls nedopadli vôbec zle, tak predsa len nejde o vyslovene mainstreamové záležitosti. Potom sa vôbec nečudujeme, že Game Pass nerástol tak, ako Microsoft dúfal. Na to sú totiž potrebné first-party hry a tých bolo v roku 2022 pramálo.
Už iba Game Pass nestačí…aj keď ponuka nevyzerá zle…
Každý, kto sa snaží na herný priemysel pozerať tak trochu analyticky a nie iba „ja chcem hry“ vie, prečo je nádielka first-party hier Xboxu v roku 2022 slabá. A teraz tým nechcem obraňovať Microsoft voči kritike, pretože spoločnosť si ju plnými dúškami zaslúži. Za to, že do first-party obsahu začali investovať tak neskoro, že nič z toho nebolo pripravené vtedy, kedy to pripravené byť malo a pandémia COVID tomu očividne nepomohla. Faktom ale zostáva, že rok 2023 je rokom, kedy Microsoft musí ukázať nie len to, že vie first-party hry vydávať konzistentne, ale aj vo vysokej kvalite. Žiadne výhovorky už nie sú akceptovateľné – uplynulo 5 rokov od začiatku akvizícií Xboxu (v roku 2018) a je načase začať zbierať plody.
A opäť opakujem, nejde len o kvantitu, ale aj kvalitu. Pretože čo z toho, že Microsoft vydá Starfield, Redfall, Forza Motorsport, Minecraft Legends a ARA: History Untold a ani jedna z týchto hier nebude stáť „za to?“ Faktom je, že Microsoft a ich Game Pass potrebuje exkluzivity a potrebuje ich okamžite. No nie na úkor ich kvality. Čo je pravdepodobne hlavný dôvod odkladu hier Redfall a Starfield a hlavný dôvod, prečo bol rok 2022 z pohľadu first-party tragický.
Takže opakujem. Slov bolo dosť, teraz je čas na činy.
A tým nechcem povedať, že Game Pass je zlou službou. Práve naopak. Game Pass je suverénne najlepšou predplatenou službou na trhu a očakávam, že tento fakt bude v platnosti aj v roku 2023. Veď keď si odmyslíme first-party hry, tak už teraz máme potvrdené, že v roku 2023 sa v službe objavia hry ako STALKER 2 (keď Putinovi prestane šibať), Monster Hunter Rise, Atomic Heart, Wo Long: Fallen Dynasty, Amnesia: The Bunker, Flintlock: The Siege of Dawn, Planet of Lana, Valheim, Ark 2, Lies of P, Replaced, či Warhammer 40k: Darktide. A to sa bavíme len o hrách ktoré sú „Day One“ a absolútne neberieme do úvahy hry, ktoré do predplatného pribudnú niekoľko mesiacov po ich štandardnom vydaní. Všetko, čo sa tým snažím povedať je, že Microsoft potrebuje niečo, čo ich predplatné odseparuje od konkurencie v prípade, že sa Sony rozhodne poriadne oprieť do svojej predplatenej služby. A práve first-party obsah má byť tým jazýčkom na váhach. To čo sa udialo v roku 2022 sa už nesmie opakovať.
23. Preto.
Prečo sa to nesmie opakovať? Pretože je doslova smiešne, že Microsoft sa hrdí najväčšou zostavou first-party štúdií v hernom priemysle a výsledkom bolo (takmer) nič. 23 štúdií a jediné, ktoré dokázalo priniesť hru (dokonca dve) bolo štúdio Obsidian. Keď k tomu prirátame tragický prvý rok live service podpory Halo Infinite, tak sa ani nedivím, že panuje skepsa. Skepsa, ktorú musí vyvrátiť v prvom rade samotný Microsoft. Tak sa poďme pozrieť, na čom štúdiá Microsoftu pracujú a čo môžeme v roku 2023 očakávať. Samozrejme, bez Activision Blizzard.
- 343 Industries – tvorcovia Halo Infinite využili rok 2022 aby zistili, že live service podpora neznamená jednu novú sezónu za rok. Od štúdia očakávame v roku 2023 vydanie „BR módu“ Tatanka a hlavne pravidelné sezóny a vylepšenia hry.
- Compulsion Games – Kanadské štúdio pracuje na akčnej adventúre s označením Project Midnight a tá určite patrí do okruhu hier, ktorých ohlásenia by sme sa mohli dočkať v 2023.
- Double Fine – Rok 2023 bude pre Double Fine tichým rokom, nakoľko Psychonauts 2 vyšiel v 2021 a je jednoducho ešte veľmi skoro.
- inXile Entertainment – Kalifornské štúdio pracuje na steampunk RPG hre s označením Project Cobalt a tu vidíme šancu na potencionálne odhalenie hry v 2023.
- Mojang – Mojang pripravuje na rok 2023 hru Minecraft Legends, ktorá bude už štandardne multiplatformová.
- Ninja Theory – Britské štúdio pracuje na hre Hellblade II: Senua’s Saga a nedivili by sme sa, ak by išlo o hru určenú pre druhú polovicu 2023. Okrem toho pracujú aj na menšom projekte Project Mara.
- Obsidian Entertainment – Jediné štúdio, ktoré vydalo v roku 2022 hry (Grounded a Pentiment). Očakávam, že počas 2023 sa dočkáme prvých záberov z hrania Avowed, no na vydanie hry v budúcom roku to zatiaľ nevidím.
- Rare – Pokračujúca podpora Sea of Thieves a dlhotrvajúce ticho okolo hry Everwild. Taký bude rok 2023 pre Rare. Vydanie GoldenEye 007 sa mi veľmi rátať nechce.
- Playground Games – Playground v roku 2023 vydá druhú platenú expanziu pre Forza Horizon 5 a taktiež čakám plné odhalenie reštartu značky Fable.
- The Coalition – Tvorcovia posledných Gears hier sú „divokou kartou.“ Ťažko predpokladať, či je ich nový projekt v štádiu „môžeme ho ukázať,“ no určite by sme sa nehnevali, ak by to tak bolo.
- The Initiative – 5 rokov od vzniku štúdia znamená, že by sme mali získať lepšiu predstavu o tom, ako vyzerá hra Perfect Dark. Nemyslím si však, že sa dočkáme vydania v 2023.
- Turn 10 – Pretekárske štúdio Turn 10 plánuje v 2023 vydať soft reštart simulačnej pretekárskej hry Forza Motorsport. A za tým bude pravdepodobne nasledovať dlhá live service podpora.
- Undead Labs – Je pravdepodobne priskoro ukázať State of Decay 3 a tak si myslíme, že okolo štúdia bude v 2023 ticho.
- World’s Edge – Toto štúdio bude v 2023 extrémne zaneprázdnené. Chystá totiž konzolové porty Age of Empires II: Definitive Edition a Age of Empires IV a taktiež aj hru Age of Mythology: Retold. A všetkých by sme sa mali dočkať na budúci rok.
- Bethesda Game Studios – Starfield. To je to, čo od BGS v 2023 očakávame.
- Id Software – Doom Eternal vyšiel v roku 2020 a preto je otázne, či bude štúdio pripravené ukázať svoj nový projekt. Ak by to však tak bolo, tak by sme sa nenahnevali.
- MachineGames – Štúdio pracuje na Indiana Jones hre, no máme pocit, že pre hru je to ešte stále príliš skoro.
- Arkane – Arkane plánuje v roku 2023 vydať hru Redfall.
- ZeniMax Online – Počas roka sme sa dozvedeli, že nová herná značka tvorcov The Elder Scrolls Online je vo vývoji už viac ako 4,5 roka. Takže podľa nášho skromného názoru je na čase ukázať ju verejnosti.
- Tango Gameworks – Štúdio vydá v roku 2023 Xbox port hry GhostWire: Tokyo.
- Roundhouse – Toto štúdio pomáha Arkane s dokončením Redfall a preto neočakávame odhalenie vlastného projektu.
- Alpha Dog – Štúdio pracujúce na hrách pre smartfóny je totálnou neznámou.
A aby sme nezostali dlžní, tu sú first-party hry vydané v roku 2022 aj s OpenCritic hodnotením:
- As Dusk Falls – 78
- Grounded – 83
- Pentiment – 86
Jedno veľké ale…
Ak by sme boli v alternatívnom vesmíre v ktorom sa regulačné orgány tvária, že s akvizíciou Activision Blizzard Microsoftom nemajú problémy, tak by som mal ešte o čosi pozitívnejšie správy. Do Game Passu by totiž v deň vydania pribudlo aj štvrté Diablo a zároveň aj obrovské množstvo Activision Blizzard hier vrátane série Call of Duty. No nestalo sa a preto rok 2023 strávime sledovaním toho, či sa Microsoftu podarí pretlačiť túto masívnu akvizíciu. V súčasnosti je otázne nie len to, či sa to podarí, ale aj to, kedy sa to podarí. Pôvodný dátum uzatvorenia (30. jún 2023) sa asi nestihne splniť.
Ekosystém šliape na plné obrátky a bude aj naďalej
To, čo Microsoftu zatiaľ chýba z pohľadu first-party, to mu absolútne nechýba z hľadiska ekosystému. Xbox ekosystém je suverénne najkomplexnejší a užívateľsky najprívetivejší zo všetkých konzolových ekosystémov a to bude pokračovať aj v roku 2023. Microsoft síce nevydal „Chromecast like“ zariadenie, no podarilo sa mu dostať Xbox herné streamovanie do Samsung televízorov. Očakávame, že v roku 2023 pribudne podpora do televízorov ďalších značiek.
Microsoft bude taktiež pokračovať v čistení kritizovaného GameDVR na konzolách a vylepšovaní PC Xbox aplikácie, ktorá napriek mnohým muchám prešla v roku 2022 dlhú cestu.
Najväčší pokrok však očakávame opäť raz v Game Passe. Microsoft by mal konečne zaviesť „rodinný“ Game Pass, ktorého kontúry už zaznamenávame niekoľko mesiacov. Taktiež očakávame ešte väčšiu agresivitu pri získaní očakávaných hier do predplatného v deň vydania, čo by malo doplniť už aj tak pôsobivý zoznam. A ktovie…možno sa Microsoft konečne zbaví plateného multiplayeru, alebo aspoň služby Gold.
Rok 2023 musí byť pre Xbox bodom zlomu
Čo teda Microsoft a Xbox v roku 2023? Podľa môjho skromného názoru rok 2023 ultimátne určí, či Xbox dokáže byť zdatným konkurentom Sony v tejto konzolovej generácii. COVID sa „skončil,“ konzoly sú štandardne dostupné v obchodoch čo znamená, že ich budú predávať už iba nové hry. A tie Microsoft jednoducho musí dodať. V dostatočnej kvantite a aj kvalite. Už sa skončilo obdobie, kedy sme mohli poukázať na objektívne fakty a použiť ich ako výhovorky. Tie už jednoducho došli a nič okrem vlastnej nekompetencie neospravedlní Microsoft v prípade, že prinesú opakovanie roka 2022. Nič. Je načase aby investície začali prinášať svoje ovocie. A my to budeme so záujmom sledovať.