Očakávania sú od Starfieldu obrovské, no 45-minútová gameplay prezentácia na Xbox Games Showcase ich dokázala aj napriek tomu prekonať.
Ak sa štúdiu Bethesda naozaj podarilo implementovať všetky herné mechaniky a prvky tak, ako ich Todd Howard a jeho tím prezentovali, pôjde nepochybne o hru roka. Samozrejme, mnohé dôležité časti zatiaľ odhadnúť nemožno – najmä technický stav hry a jej príbeh, no ak sa na Starfield pozrieme čisto cez optiku toho, čo všetko bude obsahovať, ide o absolútny videoherný masív.
„Je to prvý nový svet, ktorý sme za posledných vyše 20 rokov vytvorili. Takúto hru sme sa ešte nepokúšali spraviť, až teraz na to máme technológiu,“ prezredil Howard, režisér Starfieldu, v úvode prezentácie. V hre nájdeme vyše tisíc svetov, ktoré sľubujú špičkový mix medzi zábavou a realizmom. Napríklad osvetlenie sa mení v reálnom čase podľa pohybu slnka a rôzne biómy sú štylizované podľa toho, ako ďaleko sa od hviezdy planéta nachádza – presne tak, ako to je aj v skutočnom vesmíre.
Herná mapa tentoraz nepozostáva len z jedného sveta, ale galaxie, v ktorej sa nachádza obrovské množstvo rôznych planetárnych systémov. Všetky vieme navštíviť a objavovať, no čím vzdialenejší systém je, tým výkonnejší hyperpohon budeme potrebovať. Ten systém pripomína exploráciu v No Mans Sky, a ani zďaleka to nie je jediná paralela, ktorá tieto dve tituly spája. Starfield celkovo pôsobí ako mix NMS, Star Citizenu a Mass Effectu, najmä Andromedy, no so značným prídavkom klasických RPG hier od Bethesdy, teda Falloutu a Elder Scrolls.
Podobne ako v NMS, aj tu budeme zbierať, resp. ťažiť suroviny a realizovať rôzne misie, ako sa na každú RPG sluší a patrí.
Každá planéta má rôzne množstvo vyťažiteľných zdrojov, a je na vás, kde pristanete; či v meste alebo mimo neho. Frakcií je v Starfielde relatívne veľa – vy, ako herná postava, budete členom tzv. Konštelácie, ktorú Bethesda opisuje ako skupinu dobrodruhov a objaviteľov vesmíru.
Obrovský má byť nielen herný svet, ale variabilita predmetov. K dispozícii budete mať podľa sľubov Bethesdy veľké množstvo zbraní, skafandrov či druhov jedla, niekoľko spoločníkov, s ktorými môžete rozvíjať aj romantické vzťahy, a tiež regrútovateľnú posádku.
Veľkým prekvapením bola časť prezentácie zameraná na vesmírne lode, ktoré sú plne vylepšiteľné. Môžete ich nakupovať, predávať alebo nachádzať či dokonca ukradnúť ako praví vesmírni piráti. V každom prístave potom nájdete loďmajstra, s ktorého pomocou dokážete loď rozobrať na jednotlivé časti a tie následne vylepšiť či úplne zameniť. Výsledkom je, že dizajn vašej lode môže byť absolútne unikátny a kreativite by sa veľké medze klásť nemali.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=3NFOjh3nUF4&list=PL0il2l-B_WwY3y4YAQgUH4QuX8WWpDHVn&index=8}
To, aké časti k lodi pridáte, následne ovplyvňuje aj výzor interiéru a množstvo možností, ktoré máte k dispozícii.
Dizajn Starfieldu je mixom futurizmu a toho, čo Bethesda nazýva NASA-punk. Titul je výrazne inšpirovaný zlatou érou vesmírnych objavov a retro sci-fi.
Autori sľubujú zážitok, pri ktorom nikdy nebudete vedieť, čo vás čaká – bez ohľadu na to, či objavujete povrch planéty, šíry vesmír alebo niektoré z miest. Náš príbeh sa začne v metropole New Atlantis, vôbec najväčšom meste, aké kedy Bethesda vytvorila, no zďaleka nebude jediným; napríklad Akila City je inšpirované vesmírnym Divokým západom, zatiaľ čo Neon City pripomína niečo na štýl Cyberpunku a Las Vegas.

Prečítajte si tiež
Cyberpunk 2077 ukázal expanziu Phantom Liberty s dátumom vydania!
Gigantizmus Starfield sa údajne odrazí už v samotnom začiatku, pri tvorbe postavy. Na výber budeme mať 40 rôznych presetov, ktoré vieme ďalej detailne upravovať.
Vybrať sa budeme môcť z niekoľkých „backroundov“, teda toho, z akého prostredia herná postava vzišla. Na štýl Falloutu si zase budeme môcť vybrať z troch voliteľných „traitov“, pričom každý bude mať svoje pozitíva aj negatíva. Pri jednom z nich vás, napríklad, bude prenasledovať neodbytný fanúšik, pre ktorého budete idolom, a už na prvý pohľad je jasné, že tu sa Bethesda inšpirovala nemenovaným NPC z Elder Scrolls IV: Oblivion.
Systém levelovania bude klasický; za každú úroveň získate bod schopnosti, teda „skill point“. Každý takýto skill má potom štyri úrovne, teda „ranky“, vďaka ktorým ho viete ďalej vylepšovať. Schopnosti sú, ako sa od RPG očakáva, rôzne; niektoré vylepšujú váš booster, teda zariadenie na štýl jet packu, iné vám zasa dávajú možnosť ovládať mysľou nepriateľnú mimozemskú faunu.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=6jiDouxPU4s&list=PL0il2l-B_WwY3y4YAQgUH4QuX8WWpDHVn&index=3}
Prekvapivo to tiež vyzerá tak, že k dispozícii bude aj určitá úroveň „stealth systému“ na štýl Deus Exu a z mnohých nepríjemných situácii sa, klasicky, viete charizmaticky vykecať.
Absolútne masívnym je systém vytvárania a úprav lodí. Bethesda ho prirovnala k tomu, ako keby bola v hre ďalšia postava. Samozrejme, všetky prvky úpravy lode budú mať vplyv na jej funkčnosť a to nie len z hľadiska paliva, ale aj súbojového systému. Možete si totiž byť istí, že sami počas plavenia sa vesmírom nebudete. Ak sa však nechcete zapodievať týmto prepracovaným systémom, tak vám jednoducho stačí vybrať si jeden z rôznych predpripravených presetov lodí.
Už samozrejmosťou v BGS hrách sú spoločníci, ktorí budú tentokrát súčasťou Constellation. Štandardne vás budú sprevádzať na vašich cestách, každý z nich bude mať vlastnú osobnosť a aj perky, ktorým budú pomáhať pri objavovaní známeho a neznámeho sveta. Týchto spoločníkov budete môcť priradzovať k jednotlivým častiam lode alebo dokonca k jednotlivým základniam, kde budú môcť priamo a nepriamo pomáhať vašim snahám.
Vzhľadom na zasadenie venvalo BGS veľkú pozornosť plaveniu sa vesmírom. Vývojári prirovnali súbojový systém vo vesmíre k balansu medzi šikovnosťou hráča a manažovaním dostupných zdrojov. Tie sú rozdelené do niekoľkých kategórií a majú veľký vplyv na silu zbraní, rýchlosť cesty do „hyperpriestoru,“ sily štítov či rýchlosti pohybu. Na jednej strane ide o systém, ktorý sa dá relatívne jednoducho ovládať priamo počas boja, no na druhej strane sa zdá dostatočne komplexný. Podobne ako pri boji na zemi, aj pri boji vo vesmíre môžete po zničení nepriateľskej lode lootovať zdroje zo zničeného vraku. Navyše, nepriateľskú loď nemusíte zničiť iba pri boji. Môžete sa nalodiť a bojovať s konvenčnými zbraňami a dokonca ju môžete aj ukradnúť.
Predobjednávkové bonusy Starfieldu ponúkajú dvojicu kozmetických predmetov, pričom „deluxe“ edícia hry zahŕňa aj príbehovú expanziu Shattered Space, balíček skinov a až o 5 dní skorší prístup do hry. K dispozícii je aj zberateľská edícia s hodinkami, ktorá bude stáť 299,99€, ktorá ponúkne taktiež prístup k prvej plánovanej expanzii. Okrem toho si môžete kúpiť aj špeciálny tematický Xbox Series ovládač za 79,99€ alebo Xbox bezdrôtové slúchadlá za 129,99€.

Prečítajte si tiež
Microsoft ohlásil čiernu verziu Xbox Series S s 1TB diskom
Podľa očakávania vývojári kládli veľký dôraz na obrovské množstvo obsahu v rôznych kútoch galaxie. Hráči môžu pred vstupom na planétu skenovať aby zistili, čo sa na danej planéte nachádza. Vývojári vytvorili galaxiu a mnohé z tisícky planét sú automaticky generované. Keď sa hráč priblíži k danej planéte, tak alogritmus následne priradí planéte náhodné questy a vytvorí jej „vzhľad“ vrátane terénu, budov, nepriateľov a zvierat. Planéty vám umožnia vytvoriť základne, ktoré môžete následne rozširovať.
BGS sa pochválilo, že pre Starfield kompletne prekopali súbojový systém, čo je vidieť na prvý pohľad. Hra ponúka rôzne typy zbraní a jetpack dáva celému súbojovému systému potrebnú dynamiku. Samozrejme, každú zbraň si môžete upravovať a vylepšovať podľa vašich potrieb. Na súbojový systém má vplyv aj gravitácia. Napríklad, ak máte k dispozícii štandardné strelné zbrane, tak streľba v nízkej gravitácii pošle vašu postavu dozadu. A video dokonca naznačilo aj špeciálne schopností, ktoré budú pravdepodobne viazané na príbeh.
Todd Howard potvrdil, že hra nebude mať na Xbox konzolách Performance mód a bude fungovať v 4K/30FPS na Series X a 1440p/30FPS na Series S.
Starfield príde 6. septembra na PC a Xbox Series X/S a bude dostupný v predplatnom Xbox Game Pass.