Novinky aj počas druhého dňa.
V piatok prebehol druhý deň súdneho pojednávania medzi americkým regulačným úradom FTC a Microsoftom o udelenie tzv. Preliminary Injuction, čo by pravdepodobne znamenalo koniec nádejam Microsoftu o akvizíciu vydavateľstva Activision Blizzard. Zhrnutie prvého dňa nájdete nižšie.
Aj počas druhého dňa zazneli viaceré zaujímavé vyjadrenia, no je potrebné podotknúť, že viacero segmentov vypočúvania, vrátane výpovede šéfa PlayStation Jima Ryana bolo neverejných a v súčasnosti teda neexistujú žiadne informácie o tom, čo zaznelo.
Primárne vypovedal šéf Xboxu Phil Spencer.
Jeden z dôvodov kúpy Bethesdy
Spencer priznal, že jedným z dôvodov prečo sa Microsoft snažil o akvizíciu Bethesdy boli informácie o tom, že Sony sa snaží získať exkluzivitu na hru Starfield – podobne ako sa im podarilo získať časovú exkluzivitu na hry Deathloop a GhostWire: Tokyo: „Spoločnosť ZeniMax je toho skvelým príkladom,“ povedal Spencer. „Keď sme získali spoločnosť ZeniMax, jedným z podnetov bolo, že spoločnosť Sony uzavrela dohodu o Deathloop a Ghostwire a zaplatila spoločnosti Bethesda za to, že tieto hry nebude dodávať na Xbox.“ Podľa Spencera tak bolo nevyhnutné zabezpečiť vlastníctvo ZeniMaxu a vydanie Starfieldu na Xbox konzolách: „Ako konzola na treťom mieste nemôžeme byť v pozícii, v ktorej by sme ešte viac zaostávali za vlastníctvom obsahu.“
Microsoft zvažoval, že Minecraft Dungeons bude exkluzivitou
Spencer prezradil, že vo vedení Microsoftu debatovali o tom, že Minecraft Dungeons bude vydaný iba na Xbox konzolách a PC, no rozhodli sa pre multiplatformovú stratégiu. Ohľadom toho nastala vtipná situácia. Právnik FTC sa snažil nachytať Spencera kvôli tomu, že v emailovej komunikácii medzi vedením Xboxu bola zmienka o tom, že hra bude exkluzívna. Spencer však reagoval, že dôležité je to, čo nakoniec spravili a nie to, čo bolo uvedené v komunikácii.
Dôvodom neexistencie PS5 verzie Minecraftu je…Sony
Právnik FTC obvinil Spencera, že schválne nevyvinuli PS5 verziu hry Minecraft. Asi si neuvedomil, že ani Xbox Series X/S nemá natívnu verziu hry Minecraft a taktiež ho zaskočil fakt, že na PS5 je možné hrať PS4 verziu hry Minecraft.
Spencer však ukázal prstom na Sony. Podľa neho Sony odmietlo štúdiu Mojang zaslať PS5 devkity: „Spoločnosť Sony sa zdráhala dodať nám devkit pre PlayStation… to nás zdržalo pri vývoji Minecraftu pre PS5. Existuje verzia Minecraftu, ktorá beží na PS5,“ hovorí Spencer, „ale nie je to optimalizovaná verzia, je to jednoducho verzia hry pre PS4. Neexistuje ani optimalizovaná verzia hry Minecraft pre konzoly Xbox Series S/X.“
Trapas s Minecraftom
Právnik FTC sa snažil poukázať na to, že keď Microsoft vydal Minecraft Legends na všetkých platformách, tak napriek tomu to tak nebolo, pretože hra nebola vydaná v predplatnom PlayStation Plus. Spencer prezradil, že tomu tak nebolo, lebo Sony nedalo Microsoftu žiadnu ponuku na to, aby hra v PlayStation Plus v deň vydania bola, nakoľko to je štandardná praktika. Následne poukázal na Minecraft Dungeons, kde Sony ponúklo Microsoftu peniaze za pridanie do predplatného a Microsoft umožnil, aby bola hra do PlayStation Plus pridaná.
Spencer prisahal vydávanie Call of Duty na PlayStation
Spencer priznal, že vo vedení Microsoftu zvažovali, že Activision obsahy by po akvizícii vynechal PlayStation konzoly, no následne pred sudkyňou prisahal, že Call of Duty na PlayStation konzolách zostane a budú tam vychádzať aj nové hry: „Myslím si, že ako sme videli už pri príprave, hráči sú aktívna a hlasná skupina. Stiahnutie hry Call of Duty zo systému PlayStation by podľa môjho názoru spôsobilo značke Xbox nenapraviteľné škody,“ povedal. Teraz to však aj slávnostne prisahal pod prísahou.
„Zdvihol by som ruku, urobil by som všetko, čo je potrebné,“ povedal sudkyni Corley na súde. „Mojím záväzkom je a mojím svedectvom je, že budeme pokračovať v dodávaní budúcich verzií hry Call of Duty na konzolu PlayStation 5 od spoločnosti Sony ak to umožní spoločnosť Sony.“
The Elder Scrolls VI nepríde tak skoro…a nemusí byť ani exkluzivitou
Šéf Xboxu skonštatoval, že do vydania The Elder Scrolls VI zostáva aj viac ako 5 rokov a preto odmietol povedať, či bude hra Xbox exkluzivitou: „Myslím, že sme trochu nevedeli, na akých platformách sa hra vydáva, vzhľadom na to, ako ďaleko je. Je pre nás ťažké to teraz určiť… Je to tak ďaleko, že je v tejto chvíli ťažké pochopiť, aké platformy to vôbec budú.“
Sony je agresívny protivník
Spencer prezradil, že boj proti Sony nie je jednoduchý, pretože ide o agresívneho protivníka: „Spoločnosť Sony je lídrom na trhu so značnými schopnosťami a agresívnym konkurentom. Vždy, keď dodávame hru na PlayStation získa spoločnosť Sony 30 % z príjmov, ktoré dosiahneme na ich platforme, a potom tieto peniaze používa okrem iných príjmov, ktoré má, na to, aby sa pokúsila znížiť prežitie Xboxu na trhu. Snažíme sa konkurovať, ale ako som povedal, za posledných 20 rokov sa nám to nepodarilo efektívne.“
Microsoft sa snažil kúpiť Zyngu
Šéf Xboxu potvrdil, že predtým, ako sa začal proces akvizície Activision Blizzard sa Microsoft snažil o akvizíciu spoločnosti Zynga, ktorá by im poskytla expanziu v segmente hier pre smartfóny. Táto akvizícia sa nakoniec neuskutočnila a Zynga skončila v rukách Take-Two.
Skupovať časové exkluzivity = kúpiť si vydavateľa
Právnik FTC sa snažil nachytať šéfa Xboxu Phila Spencera, no vôbec sa mu nedarilo. Najprv sa snažil poukázať na fakt, že Xbox divízia nenapĺňa interné ciele a napriek tomu dostala 70 miliárd dolárov na kúpu vydavateľstva Activision Blizzard: „Podnikáme v oblasti mobilných zariadení, PC a konzol, ale keď sa zamyslíte nad jedinečnou príležitosťou v súvislosti s naším dnešným podnikaním, je to práve mobilné zapojenie, ktoré Activision riadi. Snažíme sa konkurovať na trhu rastom nášho podnikania. Časť nášho obchodného rastu je niečo, čo by chceli mať naši konkurenti, takže časť nášho rastu je pravdepodobne spôsobená tým, že naši konkurenti sami tento rast nerealizujú.“
Následne sa ho snažil prichytiť na slovíčkarení ohľadom konzolových generácií. Podľa FTC totiž fakt, že Xbox Series X/S a PlayStation 5 sú súčasťou 9. generácie konzola a Nintendo Switch súčasťou 8. generácie dokazuje fakt, že nepatria do rovnakého trhu. Spencer však prezradil, že číselná generácia je čisto priemyselný koncept, ktorý nemusí v realite znamenať nič a aj keď Switch nie je súčasťou 9. generácie, tak určite spadá do kategórie „current-gen.“
Spencer následne vysvetlil, prečo Xbox nemôže bojovať so Sony pri platení third-party exkluzivít pretože takéto kontrakty musia pokrývať ušlé zisky z konkurenčnej platformy. Tým pádom je cena za takýto kontrakt pri Xboxe vyššia ako pri PlayStatione lebo ušlý zisk pri vynechaní PlayStation konzol je vyšší ako pri Xbox konzolách. Právnik FTC sa to snažil využiť a vytvoriť argument, že keď má Microsoft 70 miliárd na kúpu vydavateľa, tak má peniaze na third-party exkluzivity. Frustrovaný Spencer ho však zotrel: „Nie, keď niečo získate, nie je to platba. V skutočnosti ide o prevod hotovosti do aktíva s názvom Activision, ktoré si podľa vás zachováva hodnotu, ktorú ste získali. Z finančného hľadiska je to nesprávne.“
Stadia ožila…na chvíľu
Počas vypočúvania bol predvolaný aj bývalý produktový šéf Google Stadia Dov Zimring. Ten skonštatoval, že aj napriek najlepšej stremovacej technológii na trhu sa Stadii nepodarilo presadiť kvôli nedostatku obsahu. FTC ho predvolala aby naznačila, že konsolidácia herného priemyslu spôsobila smrť služby. Zimring prezradil, že Stadia uvažovala nad tým, že bude fungovať na Windowse, no nakoniec sa rozhodla pre Linux kvôli finančnej stránke. Ďalším dôvodom bol nedostatok vlastného AAA obsahu – Google totiž neskoro zistil, že budovanie vlastného first-party obsahu je nákladná záležitosť a výsledky by sa dostavili až o niekoľko rokov.
„Veľkolepý“ koniec
Snaha FTC o slovičkárenie so šéfom Xboxu pokračovala aj neskôr. Právnik FTC sa snažil dokázať, že Spencer nemôže sľúbiť, že bude vydávať Call of Duty hry na PlayStation konzolách keď nepozná podmienky kontraktu. Spencer mu odkázal, že berie do úvahy štandardnú vydavateľskú zmluvu a na vydávanie Call of Duty na PlayStation nie je potrebný špeciálny kontrakt.
Následne sa právnik FTC snažil zo Spencera vymámiť prísahu, že aj ďalšie ABK hry budú multiplatformové. To Spencer odmietol nakoľko skonštatoval, že ABK má hry, ktoré sú vydávané výlučne na smartfónoch (Diablo Immortal) a také, ktoré sú dostupné výlučne na PC (World of Warcraft).
Nakoniec sa právnik FTC snažil o to, aby Spencer prisahal, že Activision Blizzard hry budú pridávané do PlayStation streamovacích služieb do čoho už však stúpila sudkyňa Corley a vypočúvanie Spencera ukončila.