Problémové dieťa Microsoftu.
Reštart značky Perfect Dark bol ohlásený v roku 2020 a na starosti ho malo nové štúdio Microsoftu, The Initiative. Bohužiaľ, nie je tajomstvom, že vývoj hry ani zďaleka nejde podľa predstáv a v súčasnosti sa očakáva, že dokončenie hry potrvá ďalšie 2-3 roky. Vyzradila to nová reportáž redaktorky IGN Rebekah Valentine, ktorá vyspovedala 13 bývalých vývojárov hry naprieč troma štúdiami.
Vývojári priznali, že Perfect Dark je výsledkom snahy budovania štúdia v čase pandémie, problematickej spolupráce medzi viacerými štúdiami, stagnácie projektu a následného odchodu veľkej časti vývojárskeho tímu. Valentine však konštatuje, že v súčasnosti už projekt nabral poriadne obrátky a v hre je epizodické vydávanie.
Čo je teda Perfect Dark? Podľa vývojárov pôjde o FPS hru, ktorá sa bude snažiť balansovať súbojový systém so špionážnymi prvkami s dôrazom na používanie rôznych gadgetov a pokročilé techniky pohybu. Pôjde o singleplayerovú hru so zameraním na príbeh.
Štúdio The Initiative vzniklo v roku 2018 a jeho zakladateľom bol bývalý veterán Crystal Dynamics či Activision Darrell Gallagher. Jeho úlohou bolo zostaviť tím veteránov v Mekke herného priemyslu – v Kalifornii. Štúdio bolo od začiatku dizajnované tak, že počas vývoja sa spojí s iným štúdiom v co-development procese a voľba padla na štúdio Certain Affinity. Táto spolupráca vznikla v roku 2019 no od začiatku bola veľmi problematická s nedostatočnou komunikáciou vízie pre hru, problematickou hierarchickou štruktúrou štúdia The Initiative a odlišnou kultúrou medzi štúdiami. „Boli sme nastavení tak, že nikto zo vzdialeného štúdia nepodával hlásenia nikomu z nášho štúdia,“ spomína jedna osoba. „Iba najvyšší manažment mal nejaký vzťah zodpovednosti.“
Obviňujem The Initiative,“ povedal jeden z bývalých zamestnancov štúdia. „Neviním našich partnerov. Rozhodli sme sa, že nebudeme nikoho brať na zodpovednosť za víziu, a jednoducho sme nechali ľudí, aby stále niečo skúšali. Áno, ľudia boli všade. Bola to obrovská hra na telefón. „Ach, to je telefón! Ja som povedal toto, ale potom tento človek povedal toto, potom išiel a hovoril so svojím manažérom, potom jeho manažér hovoril s naším manažérom, potom náš manažér hovoril s týmto vedúcim, a kým sa správa dostala na druhú stranu, bola už úplne zmrzačená na nepoznanie.“
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=S–lFTxAVs8}
Spolupráca medzi štúdiami sa tak ukončila. Výsledkom toho bola totálna stagnácia projektu, nakoľko The Initiative nemalo dostatok vývojárov, aby prebralo celý vývoj pod svoje plecia. A kvôli tejto stagnácii začali vývojári húfne odchádzať, nakoľko v Kalifornii núdza o pracovné miesta v hernom priemysle naozaj nie je. Až potom prišlo na „záchranu“ štúdio Crystal Dynamics, tvorcovia Tomb Raider. Ide mimochodom o štúdio, ktorému v minulosti šéfoval práve Gallagher. Štruktúra štúdií sa teda podobala a tak nastal čas pokračovať vo vývoji, no novým problémom bolo, že The Initiative sa medzičasom rozhodlo prejsť na Unreal Engine 5, čo taktiež nebol jednoduchý proces: „Veľkú časť projektu, ak nie takmer celý, bolo nakoniec potrebné úplne prepracovať,“ uviedol zdroj. „Pracovali na ňom už tri roky, ale tri roky práce sme nevyužili.“
Efektívne sa tak vývoj hry začal poriadne až v roku 2022. Tým, že z hľadiska počtu zamestnancov Crystal Dynamics výrazne prevyšoval The Initiative, tak efektívne sa hra postupne stáva viac hrou prvého menovaného štúdia.
Šéf Xbox Game Studios Matt Booty priznal, že hra si prešla problematickým obdobím vývoja, no podľa neho prebehlo v máji tohto roka vyhodnocovanie projektu a vývoj „nabral svoj rytmus.“ Booty v inom rozhovore taktiež prezradil, že hru by chcel verejnosti ukázať v najbližšom roku a pol.
Príbeh The Initiative každopádne poukazuje na fakt, že vytvoriť nové herné štúdio je samo o sebe veľkou výzvou a keď sa k tomu pridá pandémia a nejasná vízia, tak je to recept na katastrofu.
Ak teda ďalší vývoj prebehne hladko, tak vydania by sme sa mohli dočkať pravdepodobne v roku 2025 alebo 2026. Ak…