Remnant: From the Ashes sa stal až prekvapivým hitom, a to najmä vďaka kombinácii mechanizmov zo Souls hier od From Software, zameraniu na streľbu z pohľadu tretej osoby a originálnemu svetu. Ja sám som sa k prvému dielu zhodou náhod vrátil pred niekoľkými týždňami a ponoril som sa do neho natoľko, že za pár dní som ho celý dokončil. Dobrou správou je, že to isté sa mi stalo aj pri hraní pokračovania.
Príbeh bokom, poďme rovno do akcie
Príbeh Remnant II slúži, podobne ako v prvom diele, len ako kulisa pre väčšie pohltenie do herného sveta. Ide o klasický scenár, ktorý ste už videli veľakrát. Nasleduje hneď po udalostiach z DLC pre prvý Remnant, Subject 2923, kde sa začal boj so zlom s názvom The Root. Vašou úlohou bude v tomto boji pokračovať a pokúsiť sa získať pre ľudstvo šancu prežiť. Trošku sa to komplikuje návštevou multiverza, ale vo výsledku ide o priamočiaru cestu bez akýchkoľvek rozhodnutí, ktoré by mali razantný dopad na záver. Často sú zaujímavejšie menšie príbehové linky spojené s jednotlivými lokalitami, dungeonmi alebo hádankami. Stále však nejde o primárne zameranie, Remnant II nie je žiadne ukecané RPG s rozvetveným príbehom a množstvom zaujímavých postáv.
Podobne ako v predchodcovi, značná časť kampane je procedurálne generovaná. Keďže sme na hru boli traja, vedeli sme tento fakt overiť porovnávaním našich úvodov. Každý z nás začal v inom svete a ak sme po čase spoločne navštívili lokalitu, v ktorej jeden z nás už bol, mnoho častí bolo ináč rozmiestnených alebo boli navyše. Práve tento faktor dopomáha vytvárať chytľavú hrateľnosť, keďže je vysoká pravdepodobnosť, že jednotlivé návštevy budú obsahovať iné vybavenie a aj bossov či prekvapenia. Nie všetko v hre je ale náhodné a každý svet sa musí zakončiť súbojom s hlavným bossom pre danú lokalitu. No aj v tomto prípade existujú možnosti, ako mať odlišný zážitok. Jednotlivé svety alebo univerzá sú diametrálne odlišné ako vizuálne, tak aj nepriateľmi, atmosférou a typom úloh. Hra nemá problém prejsť zo sci-fi púšte plnej robotov do pompézneho paláca obývaného okrídlenými bytosťami a ukončiť to temnou dedinou, ktorá by pokojne mohla byť aj v Bloodborne. Keďže môžete mať s jednou postavou naraz rozohranú kampaň a aj takzvaný adventure mód, nič vám nebráni zopakovať si niektorý dungeon alebo bossfight. Odmenou tak môže byť zbraň, prsteň alebo schopnosť, na ktorú by ste počas klasickej kampane nenarazili. Prípadne je to aj spôsob, ako jednoducho vylepšiť vašu postavu. Výborné sú aj niektoré hádanky, pri ktorých si niekedy aj potrápite hlavu, lebo nejde len o stlačenie troch tlačidiel v určitom poradí. Veľa z bočných úloh alebo hádaniek má navyše rôzne druhy odmien, čo opäť zvyšuje lákavosť návratu. Zamrzí prítomnosť niektorých bugov, pričom pár je naozaj vážnych, keď napríklad nemôžete získať určité vybavenie, alebo ešte horšie, prídete o možnosť rozdeľovať body do jednotlivých schopností. Počas hrania sa nám nevyhlo aj pár drobných grafických glitchov.
Skvelou zmenou je aj zameranie na konkrétny archetyp vašej postavy. Podľa toho, aký herný štýl vám najviac vyhovuje, môžete byť tank s množstvom života, ostrostrelec so smrtiacimi ranami, prípadne medik starajúci sa o celú partiu. To ste síce mohli aj v predchodcovi, no v Remnant II vaša postava disponuje aj unikátnymi schopnosťami a bonusmi, ktoré postupne levelujete a zlepšujete. K hlavnému archetypu si navyše môžete pridať druhý, takže kombinácií je až-až. V prípade, ak vás aktuálny výber prestane baviť alebo dostanete chuť vyskúšať nový, stačí ho zameniť za iný, pričom počas hrania môžete odomknúť úplné nové. Body za získaný level viete investovať aj do ostatných skillov, ktoré sa neviažu k zvolenému archetypu, ako je zvýšenie maximálneho života a podobne. Tu však drieme moja najväčšia výčitka oproti prvému dielu. Počet investovaných bodov nie je neobmedzený a limit 60 je jednoducho príliš prísny. Rozumiem, že aktuálnym prístupom bude mať väčšina hráčov svoj unikátny build a nikto nebude príliš silný, no práve neustále vylepšovanie ďalej a ďalej z prvého dielu mi chýba.
Miernych zmien sa dočkalo aj vaše vybavenie. Aj keď zbrane stále viete vylepšovať, brnenie nie a neexistuje už ani bonus z vybavenia rovnakého setu. Zaujímavým prídavkom je možnosť zmeniť relic, ktorý slúži na doplnenie života a funguje podobne ako estus flask z Dark Souls. Relicov je na výber osemnásť a ich účinky sú rozličné. Od klasického doplnenia života cez aktivovanie štítu na krátky čas až po urýchlenie dobíjania špeciálnych režimov vašich zbraní. A aby toho nebolo málo, každý relic disponuje tromi slotmi, ktoré môžete naplniť fragmentami s drobnými bonusmi. Keď všetky možnosti vylepšení a rozličných kombinácií dáte na kopu, je toho naozaj poriadne veľa. O nudu alebo nedostatok nového obsahu počas hrania nie je núdza.
Najväčšiu zábavu, samozrejme, zažijete s viacerými hráčmi. V jednej hre sa môžete stretnúť traja a aby hra nebola príliš jednoduchá, úmerne zvyšuje silu a život nepriateľov. No podobne, ako je to napríklad aj v trilógii Dark Souls, táto cesta je určite ľahšia než sólo režim. Samotná náročnosť nie je pre veteránov soulslike titulov nič extra a aj sami určite dokážete bez problémov Remnant II prejsť. Pomôcť v tom určite môže aj správny výber archetypov, napríklad Handlera, ktorý cestuje s verným psom. V prípade, ak by išlo o vaše prvé stretnutie s podobnými kúskami, určite sa nájde pár frustrujúcich častí a musíte sa naučiť trpezlivosť. No získaná odmena po ťažkom súboji vždy preváži nad negatívami.
Unreal Engine 5 nás zdraví, ale našim mašinám nedá vydýchnuť
Remnant II je po Layer of Fear len druhou väčšou hrou postavenou na Unreal Engine 5. A je to veru vidieť. Niektoré lokality sú úchvatné ako detailmi, tak aj kvalitou. To isté platí pre hru svetla, tiene a rôzne efekty. Za zmienku takisto stojí aj dizajn a spracovanie nepriateľov. Najväčší rozdiel oproti predchádzajúcej generácii tohto populárneho enginu však tkvie v technológii s názvom Nanite. Táto novinka vo verzii 5.2 umožňuje vývojárom pracovať s prostredím tak, že nie je potrebné vytvárať textúry viacerých úrovní kvality podľa vzdialenosti hráča. Nežiadúci efekt pri takomto postupe poznáme ako pop-up, ľudovo povedané doskakovanie textúr. V Remnant II nič také neexistuje a v podstate sa podarilo eliminovať akékoľvek problémy spojené s dohľadnosťou, dopadom na výkon a kvalitou obrazu. Ide o obrovský skok, ktorý by mohol nastoliť trend do budúcnosti.
Čo by sa ale trendom do budúcna stať nemalo, je optimalizácia. Napriek tomu, že hra nedisponuje raytracingom, požiadavky sú až príliš vysoké a výkon nízky. Aj na najlepšom hardvéri je ťažké udržať 60 snímok za sekundu, pričom konzolové verzie utrpeli asi najviac. Na mojom PC s RTX 3070 Ti som musel mierne ubrať úroveň detailov a v 1440p som rovnako zažíval pády pod 60. A to všetko so zapnutým DLSS. Problémom je aj nekonzistentnosť frameratu, ktorý sa hýbal od 110 až po 50. Vývojári však o týchto problémoch vedia, reagujú na ne a pracujú na oprave.
Po audio stránke ide o skvelý titul. Všetky zvuky ohlasujúce rôzne udalosti, ktoré ste mali možnosť počuť v jednotke, sú späť a pomáhajú budovať napätie na začiatku súboja – alebo naopak, dajú vám priestor na vydýchnutie po tuhej bitke. Výborne znejú aj jednotlivé zbrane či schopnosti. Často sa s nimi viažu aj unikátne animácie či napríklad zvuky pri nabíjaní. Puška, ktorá má na sebe desiatky prapodivných hýbajúcich sa prstov, je naozaj unikát. Dabing postáv je priemerný, pričom veľa rozprávania aj tak neabsolvujete. Škoda však biednej mimiky postáv v cutscénach, ktorá naozaj nedosahuje kvalít enginu.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Remnant II 2023
- Platforma: PC
- Žáner: Akčné RPG
- Vývojár: Gunfire Games
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: PGS
Galéria