Inak to už asi nebude.
Táto generácia konzol je veľmi zvláštna. Najprv obaja výrobcovia nedokázali pokryť dopyt zo strany zákazníkov a to kvôli komplikáciám s produkciou spôsobenými pandémiou COVID-19. A keď sa už dodávateľské reťazce ako tak znormalizovali, tak obe spoločnosti siahli po navýšení cien svojich konzol. Čo je absolútne bizarné a bezprecedentné. Zvykom totiž je, že cena konzol postupne klesá.
Šéf Xboxu Phil Spencer však v rozhovore pre Eurogamer prezradil, že v súčasnej generácii neočakáva, že by cena konzol postupne klesala kvôli tomu, že cena ich výroby neklesá: „Ceny neklesajú,“ povedal. „Vidíme to teraz, a preto sme urobili Xbox Series S. Viem, že je tu kopa otázok typu: ‚Čo to robí? Chceli sme sa uistiť, že máme konzolu s cenou pod 300 dolárov, pretože chceme rásť a myslíme si, že vstupná cenová úroveň pre mnohé nové rodiny alebo hráčov prichádzajúcich na trh bude dôležitá.“
„Pre nás, ktorí uvažujeme o tom, kam náš hardvér smeruje a ako osloviť viac zákazníkov, je dôležitá cena. Ale nebudete môcť začať s konzolou, ktorá stojí 500 dolárov, a myslieť si, že sa dostane na 200 dolárov. To sa nestane. Pretože základné komponenty, ktoré používate – ste zvyknutí, že Moorov zákon strieľa nahor a doprava – ale vaše komponenty… už ich ako výrobca hardvéru nemôžete kúpiť, pretože nikto nevyrába takýto druh pamäte RAM alebo iné komponenty.
„Už to nie je ako kedysi, keď ste mohli prijať špecifikáciu a potom ju 10 rokov využívať a znižovať ceny. To je dôvod, prečo vidíte ceny konzol na relatívne rovnakej úrovni.“
Každé zníženie cien konzol tak pôjde pravdepodobne na úkor jej ziskovosti. Sony napríklad nedávno ohlásilo dočasnú zľavu na PlayStation 5 konzoly, no k tomuto kroku pristúpila japonská spoločnosť preto, lebo PlayStation 5 sa v súčasnom finančnom roku nepredáva tak dobre, ako Sony predpokladalo a potrebovali potlačiť predaje nahor. Navyše, taktiež potrebovala vyprázdniť sklady, nakoľko údajne chystá novú revíziu PlayStation 5.
Spencer sa taktiež vyjadril k téme možnej „Pro“ konzoly od Xboxu, nakoľko Sony údajne pracuje na PlayStation 5 Pro, ktorej by sme sa mali dočkať už na budúci rok: „Akonáhle začnete robiť mid-gen refreshe, máte pred vývojármi hromadu problémov, na akú platformu sa zameriavajú,“ povedal pre Eurogamer.
„Ak sa dostaneme do sveta konzol, kde teraz každé dva roky máme tri alebo štyri uzavreté ekosystémy, ktoré každé dva roky aktualizujú svoj hardvér, budem sa pýtať – ako to pomáha tvorcom alebo hráčom? Mne to pripadá, akoby sme tvorcom a hráčom vytvárali množstvo komplikácií v niečom, čo bolo predtým veľmi jednoduché. A možno pre nás existuje iný model.“
V inom rozhovore pre IGN k tejto téme povedal: „Sme tak trochu na konci začiatku“ súčasného cyklu konzol. „Preto si myslím, že musíme nechať vývojárov, aby sa na tomto hardvéri usadili a vyťažili z neho maximum.
„Ale pokiaľ ide o zvýšenie snímkovej frekvencie a zvýšenie rozlíšenia, stačí sa pozrieť na to, čo sa deje na PC so špičkovými GPU a špičkovými CPU, a nie je to vždy len o počte pixelov alebo rozlíšení snímok. Myslím, že sú tu techniky osvetlenia. Je tu hromada vecí, ktoré sa podieľajú na tom, aby hra vyzerala a pôsobila skvele. A v tomto odvetví máme veľa priestoru.“