Vo svete pretekárskych hier s arkádovým modelom ovládania sa za posledných 20+ rokov objavilo veľa mien. Niektoré tituly sa dostali na špičku obľúbenosti, ale nemali (zatiaľ) pokračovanie, podaktoré série zase boli dlhé roky na výslní, no časom začali stagnovať a uberať sa smerom, ktorý si pohneval ich skalných fanúšikov. Existujú však aj kúsky, ktoré sú s každým pokračovaním lepšie a lepšie a bez žiadnych očividných prešľapov.
Keď v roku 2013 svetlo sveta uzrel trailer na novú arkádovicu s názvom The Crew, veľa hráčov (mňa nevynímajúc) slintalo nad možnosťami otvoreného sveta zasadeného do zmenšenej podoby USA. Samotná hra síce už tak neohúrila, no aj vďaka dlhoročnej snahe vývojárov prinášajúcich nové DLC a patche bola schopná vybudovať si stabilnú základňu fanúšikov. Tí boli viac ako potešení príchodom pokračovania v podobe The Crew 2, ktoré hneď na úvod prinieslo rad vylepšení a uspokojilo ich na ďalších pár rokov. Teraz tu však je The Crew Motorfest, ktorý sa snaží nasledovať v šľapajach svojich predchodcov, no zároveň ide trochu odlišným smerom a slušne povedané sa inšpiruje podaktorými konkurenčnými sériami.
Keď sa povie skvelá arkádová pretekárska hra, mladším ľuďom ako prvý napadne niektorý titul zo série Forza Horizon. Iným, možno mierne starším, zas jeden z dielov Need for Speed. A niektorým dinosaurom, ako som ja, prídu na um aj mená ako Burnout, Juiced, Street Racing Syndicate alebo Test Drive Unlimited. Každá z týchto hier či sérií má svoju identitu, ktorú síce občas pozmenila, no ostávala jej verná, aby si nevyslúžila hnev fanúšikov. Zmenami prešla aj séria The Crew. Od prvého dielu, ktorý ponúkal nelegálne preteky a policajné naháňačky po štátoch USA, cez The Crew 2, kde sa hráč zrazu ocitol v prostredí reality TV šou zameranej na pretekárov, ale stále sa odohrávajúcej v USA. The Crew Motorfest sa od svojich „underground“ počiatkov vydal ešte ďalej, keďže sa odohráva na zmenšenej kópii ostrova O’ahu, teda Havaj. Ten je totiž dejiskom festivalu vítajúceho všetkých od adrenalínu závislých, vôňu spálených gúm milujúcich a na vysokooktánovom palive fungujúcich ľudí. Nechcem sa v tom veľmi špárať, ale koncept pretekárskeho festivalu som už niekde videl.
Vyvážené arkádové ovládanie a AI v prevedení slon v porceláne
Tým sa však nateraz nebudeme zaoberať, keďže v pretekárskych tituloch je dôležitá hlavne tá časť, ktorá sa venuje pretekaniu. V tejto hre je možné jazdiť nielen v autách, ale dostupné sú aj lietadlá, lode či motorky. Autá sú však najčastejšie, preto je skvelou správou, že The Crew Motorfest prišiel s novým jazdným modelom a oproti predošlým dielom je ovládanie áut o dosť lepšie. Pokiaľ ste hrali niektorý z posledných dielov Need for Speed a Forza Horizon, tak arkádovosť a ovládanie je tak niekde na polceste medzi oboma sériami.
Niektoré zákruty je rýchlejšie prejsť zatiahnutím ručnej a následne pustením nitra, no pri konzervatívnom používaní bŕzd je možné staviť aj na grip. Potešilo ma, že „wallgrinding“ (využívanie zábran/budov na prejdenie zákruty bez brzdenia) tu nie je taký efektívny, pričom počas hrania som si nevšimol prílišný „rubber-banding“, čiže nevysvetliteľné zrýchľovanie AI protivníkov, ktorým sa príliš vzdialite. Až tak ma nenadchla občasná hlúposť AI súperov – tí sa totiž sem-tam rozhodnú pre istú jazdnú stopu a je im jedno, či ste v zákrute 10 metrov za nimi, alebo bok po boku. Ale v momente, keď sú protivníci za vami, je jazdenie nadmieru príjemné. Celkovo je The Crew Motorfest jasná arkádovka, ktorej ku cti slúži, že sa rovnako pohodlne ovláda gamepadom, klávesnicou aj volantom a keď si hráč zvykne na nejaké auto, bude vedieť proti jeho nedostatkom úspešne bojovať.
Starý známy tuning áut a vizuálne „vylepšovanie“
The Crew Motorfest ostáva verný systému vylepšovania, v ktorom je vozidlá možné „vytuniť“ cez diely, ktoré získate po úspešnom dokončení pretekov (alebo kúpite v obchode) a pri každom druhu vozidla sú rozdelené do šiestich kategórií. Tento systém mi trochu prekážal už v The Crew, moju averziu k nemu nezmenil ani The Crew 2 a The Crew Motorfest pokračuje v tomto trende. Pri tak prepracovanej hre a hlavne už treťom diele série by som ocenil viacero možností, ako napríklad mať možnosť zmeniť motor za úplne odlišný, prípadne aspoň vedieť meniť typ náhonu. Situácii nepomáha ani fakt, že pri naozaj silno vylepšených autách už nepadajú iba lepšie diely, ale niektoré sú často nižšej úrovne, ako už je na vozidle nainštalovaný. Systém vylepšovania je jednoducho zdĺhavý a mám pocit, že mu vývojári ostali verní hlavne preto, aby nútili hráčov míňať reálne peniaze za hernú menu. Plusom však je, že pokiaľ má človek chuť si všetky vylepšenia vygrindovať, nestojí mu nič v ceste a nemusí minúť ani cent. To sa týka aj väčšiny vizuálnych vylepšení, hoci pri niektorých možnostiach by som dal slovo vylepšení do sarkazmus indikujúcich úvodzoviek. Každý síce máme nejaký vkus a štýl, no neónové logá svietiace po bokoch auta či farebné „kockaté“ pneumatiky nie sú nič pre mňa.
Vylepšený vzhľad, no staré známe limity
Po vizuálnej stránke je The Crew Motorfest vcelku veľkým krokom vpred. Niežeby boli jednotka a dvojka vyslovene škaredé kúsky, no je na nich viditeľný postup času. Pri The Crew Motorfest môžem úprimne povedať, že jeho zobrazenie sa často až strašidelne blížilo do teritória fotorealizmu. Občas sa, samozrejme, náhodne objavil objekt, strom či povrch, ktorý realistický vzhľad mierne narúšal, no išlo o zriedkavý jav. Tieto nedostatky boli navyše viditeľné najmä pri lietaní nízko nad povrchom, takže 90% času to hráčov neohrozí. V roku 2023 som však nečakal stálu snahu vývojárov a štúdií limitovať grafické možnosti. Pomôžem si vetičkou, ktorú som napísal ešte pri recenzovaní The Crew 2: „Keď už raz mám výkonný herný počítač, ktorý graficky zvládne aj tituly v 4K rozlíšení, a potom si spustím pretekársku hru, ktorá je plná akcie, nedokážem sa uspokojiť s dvoma možnosťami, čo sa týka FPS – 30 a 60”.
Keďže už nejaký čas fungujem na monitore s 2K rozlíšením a obnovovacou frekvenciou 165Hz a hrávam pretekárske tituly, kde je možné zvoliť aj FPS bez limitov, hranie na 60 FPS je naozaj citeľný krok späť. Nie som si istý, či ide stále o limitáciu enginu, alebo sú tieto nastavenia na pevno dané, aby konzoloví hráči nezávideli tým počítačovým, v každom prípade dúfam, že v budúcnosti príde patch alebo mod, ktorý FPS odomkne.
Odklon od veľkého príbehu k mini epizódam
Máloktorému pretekárskemu titulu sa podarilo naozaj úspešne zakomponovať príbeh ako plnohodnotnú súčasť hry. Motorfest sa odklonil od jedného kohézneho príbehu a ponúka skôr seriál prostredníctvom tzv. playlistov. Každý z nich je zameraný na iné vozidlá a môže, ale nemusí hráča zaujať krátkymi videami a sprievodným dabingom. Hoci je dabing niekedy mierne kostrbatý, nikdy ma nevytrhol z hry a bral som ho skôr ako príjemné spestrenie popri jazdení. Úlohy v playlistoch sa po nejakej dobe trochu opakujú, no na O’ahu je stále čo robiť od hľadania pokladov až po plnenie špeciálnych fotografických misií. Celkovo nebol žiaden playlist pridlhý, aby ma prestali baviť autá v ňom používané a Motorfest ponúka dostatočne pestrý výber áut a vozidiel s rôznym zameraním. Od bežných cestných tátošov cez offroad a rally až po drift, drag, či hyperautá a formuly, v Motorfeste si každý nájde niečo, čo ho zaujme. Nehovoriac o pretekaní s inými živými hráčmi, ktoré je celkom dobré a prekvapivo som počas recenzovania narazil na oveľa menší počet hráčov, ktorí sa chcú len nabúrať alebo vytláčať z cesty ako vo Forza Horizon 5.
Veľa dobrého, ale aj niečo zlé
Nebudem ďalej tliachať o všetkých maličkostiach, radšej rovno vypíšem, čo sa mi na hraní The Crew Motorfest naozaj páčilo a tiež to, čo mi bolo proti srsti, prípadne som nad tým krútil hlavou.
Do toho dobrého patrí určite fakt, že hoci je mapa Motorfestu o dosť menšia ako v Crew a Crew 2, na prvý pohľad sa zdá byť živšia ako prázdne pláne Ameriky. Stále jej však chýba akýsi šmrnc, ktorý sa dá nájsť napríklad v GTA tituloch. Ovládanie je arkádové a vyvážené, a považujem ho za oveľa lepšie ako v minulých dieloch. Vizuály hry sú naozaj skvelé, hlavne svetlo, tiene a odrazy od realistických modelov vozidiel. Možnosť prepínať medzi vozidlami za jazdy je niečo, čo ponúka v tejto miere len The Crew séria a stále je to taká zábava. Multiplayer je fajn, ponúka aj zaujímavé odmeny a rebríček pre najlepších hráčov a netrpí tak zlými hráčmi ako iné hry (hoci možno som doteraz len mal šťastie). Potešila aj možnosť ovládať nakláňanie áut a motoriek pri skokoch, čo síce nie je realistické, ale bavíme sa tu predsa o arkádovej hre. A definitívne ma potešilo, že pri spustení The Crew Motorfest je možné importovať garáž z dvojky. Síce nie celú, na niektoré autá Ivory Tower a Ubisoft už nemajú licencie, ale takéto odmeny za lojálnosť sú naozaj výborné na jej udržanie.
Do kategórie negatívnych zážitkov patrí spomínané obmedzenie FPS na 30 alebo 60, v dnešnej dobe je to naozaj nonsens. Na nervy mi liezli aj AI protivníci so samovražednými sklonmi, ktorí si myslia, že sú neustále v demolition derby. Systém vylepšovania vozidiel by si tiež zaslúžil upgrade a pri hraní ma zarazil aj fakt, že hoci tu vydavateľ uvádza niečo vyše 600 dostupných vozidiel, často ide iba o viacero verzií toho istého vozidla. Hráči si potom môžu užívať deväť verzií Nissan GT-R R34, ďalších deväť verzií 370Z či päť verzií Mazda RX7, pričom iné modely úplne chýbajú. Dúfam však, že budú pridané v updatoch. Spomeniem aj nepríjemnú nutnosť grindovať vylepšenia, resp. míňať na ne reálne peniaze – grind naozaj nie je zábavný, no som rád aspoň za možnosť takmer všetko získať hraním, čiže nemusíte rovno otvárať peňaženku. Na záver spomeniem miernu vizuálnu facku, ktorú sa mi však darí ako-tak vytesňovať z mysle. Je ňou absencia funkčných spätných zrkadiel pri pohľade z kokpitu. Akože, zrkadlá sú síce funkčné, no vyzerajú, ako by na nich bol centimeter vazelíny.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
THE CREW MOTORFEST 2023
Už teraz je The Crew Motorfest nadpriemerným titulom, ktorý napriek pár chybičkám krásy dokáže uspokojiť milovníkov arkádových pretekov a jazdenia v otvorenom svete. S prísľubom vylepšení a nového obsahu do budúcnosti bude The Crew Motorfest určite hrou na dlhé herne večery a nielen na jedno posedenie.
- Platforma: PC
- Žáner: Pretekárska hra
- Vývojár: Ubisoft Ivory Tower
- Vydavateľ: Ubisoft
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Ubisoft
Galéria