Posledných pár rokov som sa po stránke recenzovania venoval skoro výhradne len hardvéru. Niežeby som popri testovaní nových skriniek, mobilov, notebookov a iných technologických serepetičiek nehrával hry, ale išlo len o relax a možnosť odpútať sa od reálneho sveta. Aké boli moje najobľúbenejšie typy virtuálnych svetov? Občas nejaká FPS, inokedy RPG či RTS, ale najčastejšie poriadne a adrenalínom a vysokooktánovým palivom voňajúce pretekárske hry. Už dávnejšie som vedel o tom, že tento rok na jeseň do zoznamu pretekárskych titulov pribudnú nejaké novinky, ale netušil som, že v priebehu pár týždňov budem dve z nich recenzovať. Po arkádovej zábave v The Crew Motorfest, ktorý som si vcelku užil a budem sa doň vracať, keďže Forza Horizon 5 ma už mierne omrzela, je tu ďalší titul so slovíčkom „Motor” v mene. A keď som už spomenul tú Forzu Horizon, nebude prekvapením, že druhou novinkou je nástupca Forza Motorsport 7.
Očakával by som, že nasledovníkom sedmičky bude osmička, ale Xbox Game Studios sa rozhodli číslovku z nejakého dôvodu vynechať a tak sa k nám dostala Forza Motorsport. Bavíme sa však o spoločnosti, ktorá má v mene Xbox a je previazaná na Microsoft, takže označovanie vymykajúce sa logike by nemalo byť príliš prekvapujúce (Xbox, Xbox 360, Xbox One, Xbox X, resp. na druhej strane Windows XP, Windows Vista, Windows 7, 8, 10…). Odhliadnuc od samotného názvu, čím môže najnovší diel zaujať? Rozhodli sa vývojári namieriť na milovníkov hardcore simulácií, urobili otočku o 180° a lovia vo vodách milovníkov arkád, alebo ide o pokus o jazdenie na zlatej strednej ceste? To som sa rozhodol za posledný týždeň zistiť a moje postrehy, názory a verdikt si môžete prečítať nižšie.
Séria Forza vznikla ako odpoveď na nadmieru úspešné hry Gran Turismo, ktoré stále patria medzi to najlepšie, čo je z realistickejších pretekárskych kúskov dostupné na platforme PlayStation. Prečo by malo mať exkluzívnu sériu len Sony, keď Microsoft tiež vydal vlastnú konzolu a mal dosť peňazí na kúpu pár štúdií? Spočiatku sa Forza držala určitých pravidiel ako napríklad dostatočná obťažnosť, aby nad ňou neohŕňali nosy ani hardcore hráči, ale aj zábava, ktorá zaujme a udrží aj menej skúsených pretekárov. Forza tituly sa dali hrať ako na gamepade, tak na volante a verzie vydávané už aj na PC neodstrašia ani milovníkov klávesníc. Zatiaľ čo Gran Turismo sa vyberalo skôr realistickou cestou, Forza bola vždy trochu rozpoltená, čo vyvrcholilo jej rozdelením na zábavné arkádovky s príponou Horizon a serióznejšie s dodatkom Motorsport. Od vydania Motorsport 7 ubehlo už šesť rokov a hoci sa stále nájdu hráči, ktorí si užívajú sedmičku, bolo načase priniesť niečo nové.
Ako návrat domov… po rekonštrukcii
Nová Forza Motorsport ostáva viac-menej verná svojim koreňom. Štúdio Turn 10 Studios bolo založené ešte v roku 2001 s jediným cieľom – vydať pretekársku hru pre nadchádzajúcu konzolu Xbox a od tohto cieľa sa doposiaľ nevzdialilo. Všetky Forza Motorsport tituly na Xbox a neskôr aj na PC boli vytvorené práve týmto štúdiom a roky praxe sa nezaprú ani pri najnovšom diele. Hoci som skôr fanúšikom arkádových racingoviek, simulátorom a realistickým titulom som občas otvorený.
Preto bolo naozaj príjemné cítiť sa ako pri návrate do rodného domova, kde som sa už dlho neukázal. Kuchyňa je premaľovaná, v obývačke je nový nábytok, k domu pribudla garáž a aj strechu bolo treba vymeniť. Ale stále je to ten istý dom, aký som pred šiestimi rokmi obýval. Ako metafora to vcelku funguje, nie? Áno, po spustení hry je vidno, že ide o moderný a nie viac ako päť rokov starý produkt, menu je prehľadné, futuristické a pritom neokázalé. Kto už mal spustenú jednu z predošlých Forza hier, zorientuje sa v ňom bleskurýchlo. A kto ešte Forzu nehral, strávi maximálne pár minút, kým zistí, kde sa čo nachádza.
Nový jazdný model po starom
Forza Motorsport ale vždy išla svojou vlastnou cestou a hoci obsahuje perfektné modely reálnych áut, tratí a takmer fotorealistickú grafiku, jazdný model nikdy nebol úplne simuláciou. Dôraz bol kladený skôr na zábavne jazdenie ako na divokom koni, než ako na frustrujúce krotenie nasrdeného býka. Pred vydaním hry a jej recenzovaním som si však ešte nebol istý, či sa v Turn 10 Studios nerozhodnú vydať sa realistickejším smerom a požičal som si pre istotu Logitech G27 volant s pedálmi. Predsa len, v tých pravých simulátoroch je takmer nemožné plnohodnotne ovládať autá klávesnicou a gamepad je len o niečo lepší. Forza Motorsport však (ne)sklamala a hoci som asi polhodinu strávil prispôsobovaním nastavení, aby bol pocit z ovládania čo najlepší a s volantom som prešiel celý tutoriál, čoskoro putoval do skrine, keďže ovládanie klávesnicou bolo (aspoň pre mňa) oveľa príjemnejšie. Áno, ako sa neskôr ukázalo pri jazde s inými živými hráčmi, tí, ktorí siahli po volante či gamepade v spojení s manuálnou prevodovkou, boli schopní z vozidiel vyťažiť o tých pár percent viac. Pri singleplayer kariére a niektorých online lobby mi však volant alebo gamepad vôbec nechýbali.
Jazdný model Forza Motorsport je o čosi bližšie k simulátorom ako k čistým arkádam, ale je to naozaj len o kúsok. Pre začiatočníkov je výhodou to, že si jednoducho navyknú, pre profíkov zas to, že môžu byť predvídateľne rýchly. Nevýhodou na druhej strane je, že to neuspokojí tie extrémnejšie konce spektra, ktoré požadujú buď úplne arkádové ovládanie, alebo chcú realizmus. Do Forza Motorsport tiež pribudli novinky ako zastávky v boxoch, klesajúca úroveň paliva a rôzne zmesi pneumatík a ich opotrebovanie. Na toto všetky si treba dávať pozor, inak bez zastávky v boxoch preteky buď nedokončíte, alebo s úplne rozšľahanými gumami, ktoré sa postarajú o výlety z trate či prestrelenie každej zákruty.
Vizuálne prevedenie
Od moderných AAA hier sa očakáva, že budú vyzerať naozaj dobre, ak nie fotorealisticky. Niektorým titulom sa to podarí, iné radšej stavia na špecifický umelecký štýl, aby sa nemuseli zaoberať vysokým rozlíšením či realistickými modelmi. Forza Motorsport ponúka na vysokých nastaveniach na PC vcelku príjemné vizuály, no možno som čakal niečo viac. Áno, samotné autá vyzerajú naozaj dobre zvonku aj zvnútra, ale trate, svet a krátke scénky, ako je napríklad pódiová ceremónia, vyzerajú nemastno-neslano. Akoby boli mierne rozostrené, resp. niekto omylom znížil saturáciu farieb. Neviem to presne špecifikovať, ale aj niektoré staré hry sa novej Forza Motorsport minimálne vyrovnajú, ak ju rovno neprekonajú. Samozrejme, je možné povedať si, že autá, ktoré sú to najdôležitejšie, vyzerajú úžasne, ale podľa mňa by mala celá hra pôsobiť ako jeden kohézny celok.
Zábava, zábava, zábava – alias veľa rovnako dobrého = repetitívnosť
Občas premýšľam nad tým, či bývali staré hry tiež tak repetitívne ako moderné tituly a tieto negatíva sa mi v spomienkach časom zablokovali, alebo sa nové hry po krátkej dobe opakujú. Niežeby bola Forza Motorsport nejako extrémne nudná a neponúkala určite možnosti spestrenia hracieho času, no v hlavnom móde sólo kampane s názvom Builders Cup som sa po prvých pár hodinách pristihol pri civení do blba a ťukaní do enteru. Nechápte ma zle, som veľkým zástancom kampaní pre jedného hráča vo väčšine titulov a Builders Cup je naozaj skvelý na odskúšanie toho, čo si môže s autami hráč dovoliť bez rizika, že by mu niekto nadával v multiplayeri. Ale prišlo mi čudné, že prvá polovica šampionátov, kde sa jazdí na pomalších autách, sa väčšinou skladala z viacerých tratí a väčšieho počtu kôl ako neskoršie výzvy s rýchlejšími autami.
A po prvých pár hodinách mi naozaj začalo liezť na nervy, že pred každými pretekmi bolo treba odjazdiť aj minimálne tri skúšobné kolá. V prvom či prvých dvoch šampionátoch by som to pochopil, každý nemusí poznať tú-ktorú trať ani to, ako sa budú správať rôzne autá, ale naozaj je nutné strácať občas až šesť minút pred každými pretekmi, keď by som do nich oveľa radšej skočil priamo po hlave a prinajhoršom ich po prvom kole reštartoval? Takto som si musel ísť rutinu sem-tam narušiť do multiplayeru, aby som bol schopný ďalej pokračovať v kampani. Alebo som si zahral proti rivalom, prípadne pustil trať, kde som si nastavil dynamické počasie a čas dňa. Hoci keď spomínam dynamické počasie, nejde priamo o systém, ktorý sa osvedčil v iných sériách a kde sa dá vybrať napríklad z možnosti „preteky začnú za monzúnových podmienok, v polovici sa vyjasní a trať vyschne, aby na konci začalo jemne popŕchať”. Nie, počasie je možné vybrať špecifické, alebo existuje možnosť dynamického počasia pod kolónkou „Variable”. Tam však nikdy neviete, aké podmienky na trati budú a ako dlho. Do budúcnosti sa na tento systém hádam v Turn 10 Studios pozrú, jeho vylepšenie by totiž bolo určite vítané.
Funkčný systém penalizácií a (ne)funkčnosť AI protivníkov
Realistickejšie hry sa často inšpirujú pravidlami motošportu a v prípade nevhodného jazdenia udeľujú tresty. Niektoré tituly to majú vyriešené lepšie, iné nie až tak. V predošlom diele Forza Motorsport patrilo riešenie penalizácií skôr do tej druhej skupiny. Šesť rokov je však dosť času, aby bol tento systém vylepšený a ja môžem s radosťou povedať, že drvivú väčšinu času funguje tak, ako by mal. Vďaka tomu mohli z tratí zmiznúť bariéry z pneumatík, ktoré zabezpečovali, aby si hráči neskracovali trať preletením rovno cez šikany. Pokiaľ som nevyšiel z trate naozaj takým štýlom, ktorí mi citeľne zlepšil čas, trest nebol nikdy udelený. Rovnako aj pri miernych ťukancoch s AI protivníkmi, najmä v zákrutách, si systém nič nevšímal, pokiaľ som nevytlačil protivníka či dvoch a nezískal tak nezaslúžené pozície. A funguje to dokonca aj pri hraní s ďalšími ľuďmi, nielen s AI.
Práve umelá inteligencia je však časť, v ktorej Forza mierne pokrivkáva. Poznáte frázu, že ľudia osamote sú inteligentné bytosti, ale dav ľudí sa riadi výškou IQ toho najhlúpejšieho účastníka? Asi tak to funguje aj tu. Pri štarte dvadsiatich a viacerých áut sú protivníci nerozhodní, pomalí, takmer vyhľadávajú kontakt a veľmi radi vytláčajú hráča, ktorý sa ich snaží bez dotyku obehnúť po vonkajšej časti trate. Keď sa však zvýšia rozostupy a najmä keď sa od stupídnej masy odpútajú jeden, prípadne dvaja AI pretekári, môžu začať ozajstné súboje. Počas hrania sa mi viackrát stalo, že kým som sa v prvých kolách preplietol cez zástup pomalších pretekárov, malo prvých pár AI protivníkov náskok pol kola alebo viac a dobehnúť ich si vyžadovalo veľmi veľké úsilie. Samozrejme, obťažnosť je možné meniť, sám som sa uspokojil so strednou, kde už normálne padajú tresty a protivníci sú zbehlejší, no stále sú dostupné tzv. „rewindy“, ktorými je možné pretočiť späť čas a napraviť tak chybu.
Honba za peniazmi a grind za vylepšeniami
Žiaden hráč nemôže očakávať, že hneď po prvom spustení hry bude mať dostupné úplne všetko. Autá, kozmetické predmety, peniaze a po novom systém vylepšovania áut. Neviem, čo majú štúdiá proti osvedčeným systémom vylepšovania, aké boli už v hrách ako Need for Speed Underground, ale obchod s vylepšeniami v jednom titule ide čisto kasíno štýlom, ďalší sa tvári, ako by bol vytrhnutý z RPG a niektoré pretekárske kúsky vylepšovanie neponúkajú žiadne. Vo Forza Motorsport sa autá, našťastie, vylepšovať môžu, no ide o strašný grind, v ktorom som málokedy videl zmysel. Aby ste totiž na auto mohli nainštalovať lepšie komponenty, je potrebné najprv získať dosť XP správnym jazdením v pretekoch na zvýšenie jeho úrovne, čo následne odomkne nové diely. Ale to ešte nie je všetko.
Autodiely nie je možné kupovať za peňažné odmeny z pretekov. Nie, tie slúžia na kupovanie kozmetických predmetov a nové autá. Na vylepšenia je určená separátna mena, ktorej nikdy nie je dosť. A dvojnásobne stupídny je fakt, že keď si aj nejaké auto naozaj obľúbite, vylevelujete, vylepšíte do určitej úrovne a následne sa rozhodnete kúpiť ďalšie totožné auto, ktoré chcete používať v pretekoch s iným obmedzením výkonu, musíte tento proces opakovať. Pár tátošov som dostal do veľmi dobrého stavu, ale naozaj nevidím zmysel snažiť sa vylepšovať viac ako pár vozidiel. To by som potom totiž nerobil nič iné, len sa ráno zobudil, najedol, celý deň grindoval a šiel spať. A ani peniaze samotné nie je tak jednoduché získavať. Áno, za každé preteky sú finančné odmeny a zaujímavý je aj systém, keď sa môžete rozhodnúť, z akej pozície chcete štartovať a podľa toho získate bonus, pokiaľ skončíte na pódiu. To však znamená, že každé preteky sa spočiatku zmenili na demolition derby, kým som sa nepredral dopredu a nedobehol zrazu veľmi rýchlych pár protivníkov. Vždy by to však mohlo byť aj horšie, ehm, Need for Speed Payback, ehm.
Zoznam tratí a áut a vyhliadky do budúcnosti
Momentálne na tom nie je Forza Motorsport s obsahom nejako zle, v ponuke má 20 tratí s rôznymi konfiguráciami a tiež viac ako 500 áut, hoci v niektorých prípadoch ide len o odlišné verzie toho istého základného modelu. Na tieto čísla sa však treba pozerať aj v kontexte jej predchodcu. Forza Motorsport 7 totiž ponúkala 34 tratí a viac ako 700 áut. Nedokážem pochopiť, prečo v tak veľkej hre z časom preverenej série chýbajú napríklad trate ako Spa-Francorchamps, prípadne konfigurácia Nordschleife, keď už sa tu nachádza Nürburgring. Zachytil som síce správy, že minimálne tieto trate a k tomu aj ďalšie autá pribudnú v budúcnosti, nerozumiem však, prečo tam nie sú už od vydania.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Forza Motorsport 2023
- Platforma: PC
- Žáner: pretekárska hra
- Vývojár: Turn 10 Studios
- Vydavateľ: Xbox Game Studios
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Microsoft
Galéria