RoboCop síce nie je tak populárny akčák 80. rokov ako ostatné klasiky typu Terminátor alebo Rambo, no dystopický svet a najmä jeho hlavný hrdina ponúkajú veľa priestoru pre kreatívne štúdio. Tým poľský Teyon jednoznačne je, o čom svedčia aj ich predchádzajúce hry, ktoré sa zamerali na práve vyššie spomínané kultové postavy. Kvalitatívne to však hlavne v prípade Ramba nebolo nič extra, pričom práve RoboCop: Rogue City vyzerá, že chytili ten správny smer.
Vernosť na maximum až po RoboCopove „Trouble“
Rogue City nie je titul pre masy a ani sa ním nesnaží byť. Vývojári dobre vedia, na koho cielia a idú do toho naplno. Vernosť a poklona predlohe je cítiť zo všetkých strán. Či už je to farebná paleta, reklamy, produkty, rôzne odkazy, postavy, ale aj sarkastický čierny humor. Jednoducho, všetko dýcha atmosférou filmov. Peter Weller si navyše zopakoval svoju úlohu RoboCopa, takže aj jeho hlas prispieva k pocitu, že ide o seriózne pokračovanie. Dej je zasadený medzi druhý a tretí diel trilógie, pričom do Detroitu sa dostal nový zločinec. Nový chlapík, ako znie jeho meno, má v hrsti kadekoho aj na najvyšších pozíciách polície a politiky. Samozrejme, ostáva to na RoboCopovi, aby ho odhalil a prekazil jeho diabolské plány. Aby toho nebolo málo, treba k tomu pridať aj štipku sprisahania, posttraumatický syndróm a máte čo vyšetrovať.
Hra prekvapivo nie je typickou lineárnou strieľačkou zo starej školy, ako by ste možno očakávali. Samotné strieľanie a akčné sekvencie tvoria odhadom dve tretiny náplne a zvyšok je detektívna práca, rozhovory a aj únavné chodenie. Jednotlivé misie sa skladajú z návštev rôznych lokalít, ktoré ponúkajú aj bočné cestičky, pričom nahliadnuť môžete aj do niekoľkých interiérov. RoboCop, verný svojej predlohe, žiaľ, nevie behať, zohnúť sa či skákať. Skúmanie otvorených lokalít preto vie byť často úmornejšie, než by hráč čakal. Našťastie, časť Detroitu, ktorú opakovane navštívite, je pomerne živá a často po ceste natrafíte na bočnú úlohu alebo nejaký incident, takže vašu pozornosť vždy niečo upúta. Po úspešne dokončenej misii vás čaká návrat na policajnú stanicu spolu s vyhodnotením, ako sa vám darilo. Následne dostanete ďalší brífing, prípadne pomôžete kolegom s menšími úlohami. Striedanie akčných sekvencií s policajnou prácou tempu hry nijak neuškodilo, práve naopak. Pre mňa je tento prístup ideálny a tých približne 17 hodín som sa dobre zabával.
Čo by to bol za akčák v štýle 80s bez poriadnych prestreliek?
Akcia je ako z reklamy na čokoládu Forte – „To je mäso!“. Naozaj, v Rogue City sú prestrelky masaker, kde pozostatky nôh, rúk či rozstrelených hláv spolu s kusmi omietky, zlomeného nábytku, skla a ostatných predmetov nebude chcieť odpratávať žiadna upratovačka. Pomáha tomu aj prehnaný fyzikálny model, pri ktorom telá, prípadne ich časti lietajú cez celé miestnosti. Aj zásah z obyčajnej pištole je evidentný a nepriatelia na zásahy často verbálne reagujú. A ako bonus, RoboCop so svojou silou nemá problém niekoho schmatnúť a hodiť do ostatných nepriateľov, prípadne o strop. Ďalším faktorom sú explózie, keďže všade je obrovské množstvo výbušných sudov či propánových bômb, ktoré môžete aj hádzať. Taký kovový kontajner sa zase dá použiť ako provizórny štít a následne zmeniť na lis pre všetko medzi ním a stenou. V skratke, keď sa situácia upokojí, máte pocit, že sa bojiskom prehnal hurikán.
Nástrojov na vysporiadanie sa s gangstermi Detroitu je celá plejáda, no najvernejšou zbraňou aj tak zostáva klasická pištoľ Auto 9, ktorá sa schováva v nohe RoboCopa. Okrem nej sa vám do rúk dostanú rôzne druhy brokovníc, útočných pušiek, samopalov a aj niekoľko špeciálnych kúskov s výbušnými vlastnosťami. Avšak oproti vylepšenej Auto 9 (hlavne v neskorších fázach hry) sú ostatné strelné zbrane v podstate len pre efekt. Vernú pištoľ viete upraviť inou základnou doskou s rôznymi čipmi, vďaka čomu z nej získate napríklad plne automatickú zbraň na úrovni bežného rotačného guľometu. Okrem modifikovania Auto 9 hra obsahuje aj strom schopností, pričom ako prvú určite vylepšite dedukciu, pretože na poslednej úrovni vám zvýši množstvo získavaných skúsenostných bodov až o tridsať percent. Tie, mimochodom, získavate za všetko, čo urobíte. Dokončené misie, bočné úlohy, ukončené vyšetrovanie či nájdené dôkazy a, samozrejme, aj za samotnú pacifikáciu nepriateľov. Okrem toho si môžete odomknúť rôzne vylepšenia ako štít, zosilnený pancier odrážajúci guľky, tlakovú vlnu, vylepšené skenovanie či spomalenie času. Priznajte sa, kedy naposledy ste hrali strieľačku obsahujúcu bullet-time, alebo teda klasické spomalenie času ako z Matrixu?
Pokiaľ sú vašimi oponentmi ľudia, hra exceluje a ukazuje to najlepšie, čo môže ponúknuť. Situácia sa však mení, ak sa proti vám postavia iné robotické mašiny. Prvý súboj s ED-209, známym aj z prvého filmu, bol veľmi bolestivý, zdĺhavý a nezáživný. Možno aj kvôli mnou zvolenej úrovni náročnosti, no tzv. „bullet-sponge“ nepriateľov v hrách, do ktorých len sypete jeden zásobník za druhým, naozaj nemám rád. Týchto situácií, našťastie, nie je veľa a primárne sa postavíte proti niekoľkým frakciám gangov ši špeciálnych jednotiek.
Lesk kovu na RoboCopovi je vďaka Unreal Engine 5 o úroveň vyššie
Po technickej stránke je RoboCop nezvyčajný kúsok. Na jednej strane je postavený na Unreal Engine 5, čo so sebou prináša množstvo benefitov oproti hrám minulej generácie. No keďže sa stále radí medzi prvé tituly poháňané týmto motorom, trpí aj všetkými čerstvými neduhmi. Niektorú textúry sú až absurdne realistické a množstvo detailov vie ohúriť, avšak niekedy trvá aj niekoľko sekúnd, kým sa korektne načítajú, pričom tento proces prebieha po blokoch, či už veľkých napríklad na ceste, alebo malých na oblečení postáv. To sa týka aj dohľadnosti – aj keď ju v nastaveniach vymaxujete, pri kráčaní vidíte, ako sa scenéria pred vami postupne mení a viditeľné je to najmä na svetelných efektoch, ktoré sa akoby zrazu objavujú. Na škodu je aj chýbajúca podpora hardvérového nasvietenia technológiou Lumen. Jej softvérová verzia je nedokonalá a za určitých okolností spôsobuje vizuálne artefakty, ktoré pôsobia rušivo.
Titul tým pádom neobsahuje žiadnu podobu raytracingu alebo pathtracingu. Nepotešia ani bugy, pričom niektoré mi znemožnili v hre pokračovať a pri jednom, ktorý sprevádzal pád celej hry, som musel navštíviť aj Steam fóra, aby som zistil, či vôbec má riešenie. Optimalizácia je, našťastie, oproti trendu roku 2023 dobrá a aj na 3070 Ti sa RoboCop: Rogue City hýbal nad 60 snímkach za sekundu pri maximálnych detailoch. Hudobných motívov je pomenej, no ide najmä o skladby z filmov alebo ambientné tóny zmiešané s ruchom mesta. Zvuky sú rovnako ruka v ruke s filmom a pokiaľ si ho pustíte pred hraním, nepoznáte rozdiel.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
ROBOCOP: ROGUE CITY 2023
- Platforma: PC
- Žáner: FPS
- Vývojár: Teyon
- Vydavateľ: Nacon
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Dead Good PR
Galéria