Trojročný proces sa však ešte nekončí.
Ešte v roku 2020 sa udiala veľká kauza týkajúca sa hry Fortnite. Epic Games sa totiž pokúsil obísť platobné systémy spoločností Apple a Google v ich mobilných obchodoch na čo obe spoločnosti reagovali stiahnutím hry Fortnite zo svojich obchodov. Epic Games zas na túto situáciu reagoval žalobou a po troch rokoch sme sa dočkali verdiktu v žalobe proti spoločnosti Google.
A Epic Games sa podarilo zvíťaziť. Súd skonštatoval že:
- Na zariadeniach so systémom Android existuje protimonopolný trh
- Spoločnosť Google „úmyselne získala alebo si udržala monopolnú silu zapojením sa do protisúťažného správania“
- Spoločnosť Google uzavrela dohody, „ktoré neprimerane obmedzovali obchod“
- Spoločnosť Google nezákonne viazala používanie obchodu Google Play na používanie služby Google Play Billing
- Spoločnosť Epic bola poškodená v dôsledku porušenia protimonopolných zákonov spoločnosťou Google
Epic nazval toto víťazstvo „víťazstvom pre vývojárov aplikácií a konzumentov po celom svete“ a spoločnosť taktiež skonštatovala, že toto rozhodnutie dokazuje, že praktiky spoločnosti Google sú nelegálne a zneužívajú dominantné postavenie na trhu.
Victory over Google! After 4 weeks of detailed court testimony, the California jury found against the Google Play monopoly on all counts. The Court’s work on remedies will start in January. Thanks for everyone’s support and faith! Free Fortnite! https://t.co/ITm4YBHCus
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) December 12, 2023
Zatiaľ však nejde o finálne víťazstvo. Google sa totiž plánuje odvolať a spoločne so spoločnosťou Epic Games majú priniesť riešenie na vysporiadanie sa s touto protizákonnou situáciou. V prípade ak by Epic zvíťazil úplne, tak pre Google (a následne aj pre Apple) by to mohlo znamenať veľké problémy. Takéto rozhodnutie by ich totiž mohlo prinútiť úplne otvoriť svoje ekosystémy a prakticky by im odobralo 30%, ktoré teraz musia vývojári aplikácií a hier odovzdávať spoločnostiam Google a Apple po vykonaní každej transakcie na App Store a Play Store.
Spoločnosti, ktorý tento vývoj situácie veľmi vyhovuje je určite Microsoft. Ten totiž plánuje v priebehu budúceho roka spustiť vlastný Xbox obchod na smartfónoch a otvorenie oboch ekosystémov by znamenalo, že nemusia odovzdávať 30% transakcií vo svojoch hrách.