Tak ako každý rok, tak aj v minulom roku sme zverejnili zoznam predpovedí na rok 2023. Je teda čas skontrolovať, ako sa nám darilo.
MICROSOFT DOKONČÍ AKVIZÍCIU ACTIVISION BLIZZARD, NIE VŠAK V ROKU 2023
Rok 2022 ovládla plánovaná akvizícia Activision Blizzard Microsoftom. Bohužiaľ, aj napriek tomu, že už asi všetci sú unavení z počúvania nového vývoja situácie, tak je zrejmé, že táto sága sa neskončí ani v roku 2023. Dopady sú jasné a to z krátkodobého a aj dlhodobého hľadiska. V prvom rade to znamená, že Diablo IV v predplatnom Xbox Game Pass v deň vydania sa konať nebude. A taktiež je otázne, či vôbec akvizícia prejde.
Osobne predpokladáme, že Microsoft za pomoci právnych a strategických ústupkov pretlačí túto akvizíciu cez CMA (Veľká Británia) a Európsku Úniu. To by sa malo udiať v úvodných mesiacoch roka 2023. Zároveň si však myslíme, že FTC si pôjde tvrdohlavo za svojou ideológiou „rozbiť“ Big Tech spoločnosti a Microsoft a FTC sa stretnú na súde, ktorý sa natiahne až do roku 2024. Microsoft nakoniec zvíťazí, no oveľa neskôr, ako predpokladal.
VERDIKT: Áno aj nie. Microsoft skutočne dokončil akvizíciu Activision Blizzard, no stihol to v roku 2023. Aj keď na poslednú chvíľu a dokonca musel kvôli problémom s regulačnými orgánmi predĺžiť akvizičnú dohodu. Od októbra je však už ABK pevne v rukách Microsoftu, takže Modern Warfare 3 bol už technicky Xbox hrou.
GAME PASS PÔJDE KOZMETICKY S CENOU HORE
Je to iba otázka času. Hry išli s cenou hore a s cenou hore pôjde aj Game Pass. Myslíme si totiž, že rok 2023 bude pre Game Pass evolučným. Microsoft totiž prinesie jemné úpravy v štruktúre a taktiež aj funkciách svojej predplatenej služby. Myslíme si, že Microsoft konečne zavedie „rodinný plán“ pre Game Pass, no taktiež kozmeticky upraví cenu existujúcich úrovní a to o 1€ v našom regióne. Taktiež uzavrie všetky „medzery,“ ktoré umožňujú získať Game Pass Ultimate lacnejšie a na konci sa Microsoft zbaví služby Gold a nejakým spôsobom ju transformuje do Game Passu za nižší mesačný poplatok.
Toto zvýšenie však bude musieť byť doplnené o solídnu nádielku first-party hier. Ten zoznam na 2023 vyzerá na papieri dobre. No papier znesie veľa.
VERDIKT: Áno. A nie len Game Pass. Po zvyšovaní cien siahlo aj Sony pri PlayStation Plus. Celkovo bol rok 2023 veľmi plodný na zvyšovanie cien hier a predplatených služieb, čo bolo často argumentované ako reakcia na vysokú infláciu.
ROK 2023 SA ZARADÍ MEDZI NAJLEPŠIE ROKY V HISTÓRII VIDEOHIER Z HĽADISKA HIER S HODNOTENÍM 85+
Ak si mám spomenúť na najlepšie videoherné roky, tak okamžite mi napadne rok 2007 alebo prípadne rok 2011. A presne tam mieri aj rok 2023. Za všetko môže štandardne COVID, ktorý spôsobil početné odklady hier a mnoho z nich pristálo práve v roku 2023. To znamená, že okrem plejády hier, ktoré si to od začiatku cielili na rok 2023 sa dočkáme aj plejády hier, ktoré mali prísť na trh v tomto roku, no nestihli to. Výsledkom toho bude fakt, že rok 2023 sa zaradí medzi herné roky s najvyšším počtom hier s priemerom hodnotení 85+ vo videohernej histórii.
Hry ako Dead Space (remake), Hogwarts Legacy, Wo Long: Fallen Dynasty, Lies of P, Star Wars Jedi: Survivor, Forza Motorsport, Redfall, Starfield, Resident Evil 4 (remake), The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Diablo IV, Spider-Man 2, Baldur’s Gate III, Alan Wake 2, Silent Hill 2 (remake), Pragmata, Stalker 2, Space Marine 2, Armored Core IV, Silksong a množstvo ďalších má veľkú šancu získavať vysoké známky v recenziách a očakávame, že pri ohlasovaní ocenení The Game Awards to bude poriadne „nabité.“ A to vôbec neberieme do úvahy hry, ktoré ešte ani len nie sú ohlásené a indie hry, ktoré môžu pozitívne prekvapiť.
Verdikt: Určite áno! Aj napriek tomu, že kopa očakávaných hier sa z roku 2023 presunula (Space Marine 2, Stalker 2 atď.), tak herný rok 2023 sa zaradil k tým najlepším vo videohernej histórii. V číslach sa to dá vyjadriť jednoducho. Podľa OpenCritic sme mali v roku 2023 2 hry, ktoré prekročili priemer hodnotní 95, 16 hier v rozmedzí priemeru hodnotení 90-95 a 43 hier, ktoré mali rozmedzie priemeru hodnotení 85-90. Absolútny masaker.
PLAYSTATION VR 2 NEPREKROČÍ TIEŇ PREDCHODCU
Sony sa chystá na veľký rok. Špekuluje sa o vydaní novej verzie PlayStation 5 a veľký dôraz bude kladený aj na druhú generáciu VR headsetu od Sony s názvom PlayStation VR2. Osobne však neočakávame, že PSVR2 spraví veľkú dieru do sveta. Predaje budú na úrovni prvej generácie a tzv. addoption rate zariadenia sa bude držať na úrovni do 7%. Hlavným dôvodom bude vysoká cena, ktorá odradí možných záujemcov, nakoľko na trhu sú zariadenia ako Meta Quest 2 a údajne už aj HTC chystá „ľudový“ VR headset, čo sťaží možnosti Sony. Navyše fakt, že Sony neplánuje plnohodnotnú podporu PC platformy poškodí vyhliadky a potenciál zariadenia.
Faktom je, že veľa bude závisieť od hernej podpory a s výnimkou niekoľkých hier ako Horizon: Call of the Wild zatiaľ ponuka pre PSVR2 pozostáva z portov VR hier z iných platforiem, čo asi na úspech veľmi stačiť nebude.
Ale…možno ostaneme prekvapení.
Verdikt: Áno. Aj keď úvodné predaje PSVR2 boli sľubné, tak následne vo VR segmente „zdochol pes“ a podľa najnovších odhadov už PSVR2 dokonca zaostáva v predajoch za svojim predchodcom. Meta Quest je úplne v inej lige v kategórii predajov VR headsetov.
NÁVAL NOVÝCH HIER ZACHRÁNI VIDEOHERNÝ PRIEMYSEL PRED RECESIOU
Vyhliadky na rok 2023 nie sú až tak dobré. Inflácia, pokračujúca vojna na Ukrajine a ďalšie aspekty maľujú celkom temnú blízku budúcnosť, počas ktorej si budú mnohí musieť uťahovať opasky. A keď sa uťahujú opasky, tak zábavný priemysel je tou prvou položkou na zozname škrtov. Preto mnoho analytikov očakáva ťažký herný rok z hľadiska rastu.
Herný priemysel totiž zažil nevídaný boom počas pandémie, kedy sa míňanie za tento druh zábavy dostal na absolútne čísla. A aj napriek tomu, že pandémia je v dnešnej dobe (chvalabohu) minulosťou, tak herným spoločnostiam sa akosi podarilo udržať tržby a zisky na podobnej úrovni. To však už v roku 2023 platiť pravdepodobne nebude.
Napriek tomu však očakávame, že množstvo veľkých herných vydaní v roku 2023 spôsobí, že herný priemysel neupadne do recesie, ale bude aj naďalej rásť. Na horizonte máme niekoľko multimiliónových predajných hitov ako napríklad Starfield, Tears of the Kingdom, Spider-Man 2 či Hogwarts Legacy, Diablo IV či Star Wars Jedi: Survivor. Všetko však teoreticky môže zhatiť fakt, že na budúci rok sa viac ako po dekáde prvýkrát nedočkáme nového dielu Call of Duty. Napriek absencii tejto série si však myslíme, že herný priemysel komplikovaný rok 2023 ustojí s gráciou.
Verdikt: Pravdepodobne. Aj keď na finálne dáta si ešte musíme chvíľu počkať, tak odhady hovoria o tom, že vďaka silným a populárnym herným vydaniam zažije herný priemysel za rok 2023 medziročný nárast.
NINTENDO KONEČNE ODHALÍ NOVÚ KONZOLU
Nikto nepopiera extrémy úspech konzoly Nintendo Switch. No v posledných rokoch rastú hlasy, ktoré volajú po tom, aby Nintendo konečne prinieslo nástupcu tejto konzoly. Pri všetkej úcte k úspechu je totiž Switch technologicky zastaraný a mnohé hry už ukazujú zastaranosť tohto hardvéru. Napríklad Bayonetta 3. Navyše, západné štúdiá (s výnimkou indie) sú prakticky vylúčené z možnosti vývoja svojich hier na túto platformu, pretože orezanie týchto hier do formátu, aby ich Switch zvládol by si vyžadoval príliš veľa peňazí. Aj preto sa mnohé štúdia uchýlili k tomu, že na Switch portujú hry prostredníctvom herného streamovania. To však so sebou prináša ďalšie problémy.
Preto si myslíme, že Nintendo konečne predstaví nástupcu svojej konzoly. No zároveň si myslíme, že táto nová konzola nepríde na trh v roku 2024 a Nintendo „dodrží“ podobný dátum vydania, ako pri prvom Switchi. Pre Nintendo asi nemá veľký zmysel čakať, pokiaľ sa predaje Switchu prepadnú úplne a je lepšie vychádzať z pozitívnej vlny smerom do novej generácie.
Verdikt: Nie. Napriek tomu, že už všetci tušíme, že Nintendo vydá svoju konzolu na budúci rok, tak japonská spoločnosť o nej zatiaľ odmieta hovoriť a radšej hrá mŕtveho chrobáka. Pravdepodobne ešte totiž nechce ohroziť stále solídne predaje Switchu.
AKVIZÍCIE SA VÝRAZNE SPOMALIA A NIEKTORÉ SPOLOČNOSTI ZAŽIJÚ PROBLÉMY KVÔLI MASÍVNEJ EXPANZII
Po hodoch býva bolenie brucha. Zatiaľ čo v posledných rokoch ekonomického boomu bolo celkom logickým krokom peniaze investovať a financovať tak budúci rast, tak to sa v posledných mesiacoch mení a namiesto expanzie prichádzajú v mnohých spoločnostiach výrazné škrty a snaha ušetriť kde sa dá. Preto očakávame, že rok 2023 neprinesie ani zďaleka také množstvo akvizícií a investícií, ako tomu bolo v posledných rokoch.
Navyše, myslíme si, že spoločnosti ako Embracer Group, ktoré vystrelili doslova raketovou rýchlosťou zažijú prvé veľké problémy kvôli svojej neriadenej a masívnej expanzii. Prvé náznaky prišli už teraz, kedy spoločnosť zavrela jedno zo štúdií vrámci akvizície západných štúdií Square Enix. Presne o takýchto škrtoch hovoríme a ďalšie očakávame aj na budúci rok.
Verdikt. Absolútne áno. Dokonca by som povedal, že aj ja som podcenil, ako veľmi katastrofálny rok nás čaká. Viac ako 9000 prepustených herných vývojárov, hromada zatvorených štúdií a absolútna katastrofa ktorou je Embracer Group.
NIEKTO VYTVORÍ PORIADNEHO KONKURENTA SLUŽBY XBOX GAME PASS
Sony v roku 2022 skúsilo vytvoriť konkurenta predplatnej služby Xbox Game Pass. Či sa mu to podarilo, necháme na vás, no predpokladáme, že v roku 2023 sa do kategórie multi-game subscription pridá ďalšia spoločnosť. A teraz nemáme na mysli existujúceho vydavateľa, skôr inú spoločnosť na štýl Amazon. Tej by takáto forma predplatného sedela. Má Twitch, ktorý by jej pomohol s promom a má dostatok peňazí na to, aby vedel zafinancovať rast takejto služby. A v poslednej dobe sa navyše spoločnosti začína v hernom priemysle celkom dariť, tak prečo sa nepustiť do niečoho takéhoto?
Verdikt: Nie. Zatiaľ sa nikto neodhodlal. Technicky sú tak Microsoft a Sony jediné spoločnosti s tzv. multi-game subscription službami. A v neistej ekonomickej situácii asi nikto ďalší riskovať nemieni.
SÚBOJ SUMMER GAME FEST A E3 2023 SPÔSOBÍ, ŽE OBE PODUJATIA BUDÚ SKLAMANÍM
Rok 2022 si pre seba uchmatol Geoff Keighley, ktorý využil absenciu E3 a dostal svoj Summer Game Fest na piedestál. Na rok 2023 však E3 hlási svoj návrat, no hlási ho aj Keighley.
A čo je ešte horšie, obe podujatia sú cielené na začiatok júna. Čo z toho vznikne? Nič dobré. Za predpokladu, že ani jedno podujatie neustúpi a tvrdohlavo si pôjde za plánovaným dátumom, tak si myslíme že tým utrpia obe podujatia. Obsah, ktorý by bol určený pre jedno podujatie bude totiž rozdelený na dve samostatné podujatia, pričom ESA a Keighley budú bojovať o priazeň u vydavateľov a vývojárov. Čo neznie veľmi dobre. Dávalo by trochu väčší zmysel, keby E3 ostala v júnovom formáte a Keighley by si prebral augustový Gamescom, no v biznise priestor pre racionálne myšlienky nie je.
Verdikt: Nie. E3 to totiž vzdala a najprv zrušila ročník 2023 a následne aj celé E3. Keighley tak „vyhral“ a v budúcnosti si tak na jeho tvár budeme musieť zvykať.
STARFIELDU ANI HRY SPIDER-MANA 2 SA NEDOČKÁME ANI V ROKU 2023
Ehh. Možno ste to už niekde počuli. Hra XYZ má prísť na jeseň v roku XYZ. No ako to už býva, tesne pred dokončením hry vývojári zistia, že potrebujú viac času na vyladenie a preto utekajú za vedením a žiadajú o dodatočný čas. Vedenie o tom nechce počuť, pretože toto mal byť ich veľký jesenný titul, no nakoniec zistia, že je lepšie hru odložiť a vyhnúť sa tak zničenej reputácii.
Takýto osud podľa nás čaká hry Starfield a Spider-Man 2 v roku 2023. Myslíme si totiž, že ani jednu z týchto hier v budúcom roku neuvidíme. Ak by sme mali špekulovať ešte ďalej, tak vydanie Starfield je o čosi viac pravdepodobnejšie, nakoľko v súčasnosti údajne cieli na prvý polrok 2023 a aj keby prišlo k ďalšiemu odkladu, tak to by nemuselo automaticky znamenať odklad na 2024. Pri Spider-Man 2 je to však buď jeseň 2023 alebo rok 2024.
Verdikt: Nie. Obe hry stihli prísť v roku 2023 – jedna v septembri a druhá v októbri.
HALO INFINITE ZAŽIJE PORIADNU RENESANCIU
Je až neuveriteľné, ako štúdio 343 Industries spackalo live service podporu Halo Infinite. Teda prvý rok live service podpory. Ak sa to vôbec podporou dá nazvať. Zdá sa, že štúdio prišlo na to, že nejakú live service podporu treba robiť až po vydaní hry, čo nie je excelentný plán. Výsledkom toho je, že zatiaľ čo štandardné live service hry majú 3-mesačné sezóny, tak v Halo Infinite sme stále v…druhej sezóne. Viac ako rok po vydaní.
Predpokladáme však, že v roku 2023 sa Infinite zaradí medzi tie hry, ktoré zrejú ako víno a to sa masívne odrazí na počte aktívnych hráčov. Podľa nás dostane Infinite v 2023 špekulovaný Battle Royale mód (Tatanka), kvantum nového obsahu a hlavne nové možnosti a to všetko prispeje k tomu, že hráči dajú hre druhú šancu. Infinite tak nebude prvou a ani poslednou hrou, ktorá prejde počas svojho fungovania veľkou transformáciou.
Verdikt: Áno. Reštrukturalizácia štúdia zjavne pomohla a štúdio nie len že dodalo sľubovaný počet sezón, ale prinieslo aj obsah navyše. Z Infinite sa tak v priebehu roka stala jedna z najlepšie podporovaných live service hier na trhu. A zatiaľ k tomu nepotreboval ani stále vyvíjaný Tatanka mód.