Rok 2023 nebol preplnený iba skvelými hrami, ale aj množstvom udalostí, ktoré budú vplývať na budúcnosť priemyslu počas najbližších rokov.
Skvelý rok pre hry, katastrofálny rok pre herných vývojárov
Zdá sa, že problémy pri vývoji AAA hier, ktoré spôsobil COVID-19 sa skončili a hry, ktoré boli nekonečne odkladané vyšli v roku 2023. A to rovno všetky naraz. To spôsobilo, že herný rok sa pri retrospektíve zaradí k tomu najlepšiemu v histórii a to bez najmenších pochýb. Kto v tomto roku prehlási, že nemal čo hrať tak má buď príliš úzko nastavené štýly hier, ktoré mu vyhovujú, alebo jednoducho ho hry nebavia tak, ako kedysi.
Každopádne, každá minca má dve strany. A akokoľvek môžeme rok 2023 označiť ako excelentný, tak v jednej oblasti bol doslova katastrofálny. V oblasti udržania si práce pre herných vývojárov. Rastúce úrokové sadzby, prepad akciových trhov, inflácia a zvyšovanie nákladov na vývoj hier spôsobili, že herné štúdiá a vydavatelia sa rozhodli škrtať. A škrtalo sa vo veľkom. Podľa štatistík prišlo o prácu viac ako 9000 vývojárov po celom svete. Ide doslova o šialené číslo keď si zoberieme do úvahy, že štandardná AAA hra sa v dnešnej dobe dá vytvoriť s tímom o 250 ľuďoch. Zdá sa však, že tento trend bude pokračovať. Keď sa totiž nevedia navýšiť zisky, tak sa musí škrtať v segmente investícií.
Analytici tvrdia, že jedným z primárnych dôvodov pre prepúšťanie je neochota Venture Capital firiem investovať do herného priemyslu tak, ako tomu bolo v posledných rokoch. COVID-19 totiž okrem problémoch pri hernej produkcii spôsobil aj rekordné tržby, pretože ľudia sedeli doma a preto míňali svoje peniaze na hry. Keď však prichádza pokles, obavy o návratnosť investícii sú väčšie a to má všetko dopad na to, či vývojári majú prácu alebo nie.
A neprepúšťalo sa iba z dôvodu neúspechu herného projektu ako v štúdiách Striking Distance (The Callisto Protocol) či Ascendant Studios (Immortals of Aveum). Prepúšťalo sa v známych a populárnych štúdiách ako Bungie, Naughty Dog, 343 Industries a prepúšťal aj vlastník najväčšej hry súčasnosti – Epic Games (Fortnite). Jeden prípad však vyčnieva špeciálne…

Prečítajte si tiež
Počet herných vývojárov, ktorí prišli v roku 2023 o prácu prekročil 9000
…katastrofálny Embracer
Spoločnosť Embracer Group v posledných rokoch agresívne nakupovala. Až to často vyzeralo, že ich nákupy nemajú žiaden strategický účel alebo zmysel. Zmysel však bol celkom zrejmý – masívna expanzia počas ktorej tržby z nedávno nakúpených firiem vyplatia staré dlžoby a spravia z Embracer jednu z najväčších spoločností v hernom priemysle. Išlo o delikátny stroj, kde stačilo málo a zadrhne sa. A presne to sa stalo.
Embracer totiž dlho vyjednával strategické partnerstvo so saudskou spoločnosťou Savvy Games Group. Tá mala priniesť Embraceru 2 miliardy dolárov a tieto peniaze ich mali preniesť cez obdobie integrácie štúdií do spoločnosti. Dohoda však v hodine dvanástej padla a Embracer „padol na hubu.“ Odhliadnuc od faktu, že manažment Embraceru vo svojich finančných dokumentoch rátal s týmito dvoma miliardy a to bez ohľadu na fakt, že kontrakt ešte nebol dotiahnutý (čo je problém sám o sebe) spôsobil pád tejto dohody absolútnu katastrofu pre Embracer a takmer všetky štúdiá pod ním.
Akú katastrofu? Embracer len v prvej fáze (a tá sa končí až 31. marca 2024) reštrukturalizácie zatvoril štúdiá Campfire Cabal, Volition, Free Radical Design a prepúšťal v štúdiách Crystal Dynamics, Beamdog, Zen Studios, Digic, New World Interactive, Fishlabs a Cryptic. Očakávajú sa však ďalšie prepúšťania a zatvárania a dokonca sa špekuluje o odpredaji Gearbox Software (Borderlands).
Je udivujúce, že súčasný manažment Embraceru má aj po tom všetkom dôveru správnej rady a investorov. Faktom totiž zostáva, že keď sa hovorí o negatívnych dopadoch konsolidácie priemyslu, tak Embracer je žiarivým príkladom ako zle to môže dopadnúť.
Najväčší paradox je pritom fakt, že Embracer vznikol zo spoločnosti THQ Nordic. THQ Nordic zas vznikol z trosiek vydavateľstva THQ, ktoré zbankrotovalo po tom, čo expandovalo príliš rýchlo. Deja vu?

Prečítajte si tiež
Embracer prepúšťal v ďalších štúdiách
Najväčší a najkomplikovanejší
Rok 2023 priniesol koniec jednej z najväčších ság v hernom priemysle. Microsoftu sa podarilo dokončiť akvizíciu Activision Blizzard, ktorú ohlásil ešte v januári 2022. Išlo o absolútne nepredvídateľnú horskú dráhu, kde predpoklady dokončenia akvizície lietali hore a dolu týždeň po týždni.
Len pre krátke zhrnutie. Ešte v decembri 2022 ohlásil americký regulačný úrad FTC, že Microsoft bude kvôli akvizícii žalovať. Vo februári ohlásil britský regulačný úrad CMA, že akvizícia je ohrozením konkurenčného prostredia, no v marci zmenili svoj názor a zrazu už mali problém iba s oblasťou herného streamovania. V šokujúcom vývoji však v apríli 2023 zablokovali akvizíciu a zdalo sa, že Microsoft bude musieť svoje snahy opustiť.
Microsoftu sa však podaril husársky kúsok. Získal totiž schválenie od Európskej únie, porazil FTC v súdnom spore (ktorý schválne vyvolal) a tým donútil CMA, aby si opätovne sadli za rokovací stôl. Výsledná dohoda znie, že Microsoft môže akvizíciu dokončiť, no práva na streamovanie Activision Blizzard hier boli odpredané Ubisoftu a to po celom svete s výnimkou Európskeho hospodárskeho priestoru. A aj keď FTC sa stále snaží akvizíciu prekaziť, tak od 13. októbra je Microsoft oficiálnym vlastníkom Activision Blizzard.
A apropo. Súčasťou záväzkov sú aj 10-ročné kontrakty vydávania Call of Duty hier na PlayStation a Nintendo platformách a taktiež aj kontrakty na poskytnutie práv na streamovanie ABK hier so službami ako Boosteroid, GeForce Now atď.
Keďže máme celý cirkus za sebou, tak sa môžeme pozerať do budúcnosti. Microsoft totiž touto akvizíciou za 68,7 miliardy dolárov získal najväčšieho third-party vydavateľa na trhu a efektívne sa z hľadiska tržieb bude biť so spoločnosťou Sony o druhé miesto najväčších herných spoločností na svete (prvý je Tencent). Call of Duty séria by mala od roku 2024 poputovať do predplatného Xbox Game Pass, Microsoft bude mať možnosť spraviť z budúcich Blizzard hier alebo nie-Call of Duty Activision hier exkluzivity a hlavne už plánuje spustenie vlastného Xbox obchodu pre smartfóny, ktorý budú ťahať práve Activision Blizzard hry ako Call of Duty Mobile, Diablo Immortal či Candy Crush. Ide teda o akvizíciu, ktorá má okamžitý monetárny dopad, no na dopad pre Xbox divíziu budeme musieť ešte niekoľko rokov čakať.
Problematická umelá inteligencia?
Ak bol rok 2021 v znamení NFT, tak rok 2023 patril bez pochýb umelej inteligencii. A to sa týka aj herného priemyslu a to aj napriek tomu, že sme v ranej fáze integrácie umelej inteligencie do herného vývoja. A práve tento fakt postavil dve skupiny ľudí na opačné strany barikády.
Herci, scenáristi a výtvarníci sa pochopiteľne boja o svoju prácu. Ak totiž časť ich práce bude nahradená práve umelou inteligencou, tak o ňu asi pochopiteľne prísť môžu. Na druhej strane sú tu herné spoločnosti, ktoré sa jednak začínajú obávať o neustále rastúce rozpočty hier a na druhej strane chcú navýšiť marže z predaja hier. A tie sa najlepšie zvyšujú tak, že osekáte náklady. Toto je teda bitka, ktorá započala práve v roku 2023 a sledovať jej vývoj v budúcnosti bude určite fascinujúce.
GTA VI
Je to tu. Bez debát najočakávanejšia hra vo videohernej histórii bola oficiálne ohlásená. GTA VI príde…až v roku 2025. Teda ak nedôjde k odkladu. A trailer zbúral prakticky všetky rekordy v sledovanosti herných trailerov a dá sa predpokladať, že podobne tomu bude aj s rýchlosťou predaja pri vydaní a pri ďalších traileroch.
Dá sa však predpokladať, že Rockstar bude teraz chvíľu ticho. Čo nie je veľké prekvapenie. Ide o ich štandardný postup. Možno by si však mohli rozmyslieť to, že vydajú hru iba na Xbox Series X/S a PlayStation 5 a prakticky tak vynechajú PC…teda aspoň pri úvodnom vydaní. Ale ako ich poznáme, asi to tak nebude.
PC handheldy
Tak sa nám to rozbehlo. A poriadne. Vydanie Steam Decku v roku 2022 naozaj otvorilo nový trh a rozbehlo preteky v zbrojení. Mnohí PC hráči si totiž uvedomili, že mať doma RTX 4080 je síce fajn, ale stále je to masívny PC, ktorý si len tak niekam nezoberiete. A tak sme sa dočkali vydania zariadení ako ASUS ROG Ally, Lenovo Legion GO a na trhu sú dostupné aj menej známe značky ako AYANEO. A na vavrínoch nezaspalo ani Valve, ktoré koncom roka vydalo OLED verziu svojho Steam Deck a už kuchtí jeho druhú generáciu. Otázka teraz je, či bude tento trh rásť, alebo začne stagnovať. Rozbehnuté to však má dobre.
Masívne leaky Xboxu a Insomniacu
Rok 2023 bol jedným z najplodnejších z hľadiska leakov. A to sme rok predtým boli svedkami masívneho leaku GTA VI, takže latka bola nastavená vysoko. A teraz v prvom rade odseparujeme „leaky“ od informácií, ktoré sme sa dozvedeli vďaka súdnemu sporu Microsoftu s FTC ohľadom akvizície Activision Blizzard.
Odhliadnuc od faktu, že podrobnosti nových Call of Duty hier sú leakované so železnou pravidelnosťou a Ubisoft má taktiež veľký problém udržať tajomstvá, tak rok 2023 ovládli z hľadiska leakov dve udalosti. Xbox FTC leak a Insomniac leak.
Prvý leak si spôsobil sám Microsoft nakoľko na servery uploadol interné dokumenty, ktoré neboli redigované a dozvedeli sme sa tak veci ako je napríklad plán revízie Xbox Series X a S konzoly, nový ovládač s podporou haptickej odozvy, masívny list plánovaných Bethesda hier a taktiež aj rôzne biznis informácie, ktoré Microsoft určite nechcel ukázať verejnosti. A aj keď šéf Xboxu následne pricupkal s vyhlásením, že plány sa zmenili (čo môže byť do určitej miery pravda), tak na pôsobivom množstve interných informácií to nemení prakticky nič. Teraz už prakticky môžeme sledovať to, aké množstvo informácií a plánov sa uskutoční presne v takej podobe v akej boli leaknuté a kde zas nastanú zmeny.
Snáď ešte väčšou bombou bol decembrový leak štúdia Insomniac Games. Ransomware skupina sa totiž zmocnila veľkého množstva interných dát a po neúspešnom pokuse o vydieranie ich zverejnila na internet. A čo sme sa dozvedeli? Okrem rôznych strategických plánov Sony, počtu predaných kópií takmer všetkých first-party hier PlayStation a aj o zrušených plánoch štúdia na vytvorenie „GTA Online“ Spider-Man hry sme sa dočkali masívneho leaku týkajúceho sa hry Wolverine. Ten obsahuje prakticky kompletný scenár, spustiteľný build hry, zoznam postáv, plánovaný rok vydania, rozpočet atď. Okrem toho sme sa dozvedeli aj to, že okrem Marvel’s Spider-Man 3 pracuje Insomniac aj na Venom hre, a X-Men hrách popri ktorých by sa mal na trhu opäť objaviť aj Ratchet. Prakticky vieme, aké sú plány štúdia na najbližšiu dekádu.

Prečítajte si tiež
Microsoft chystá Xbox Series X bez Blu-ray mechaniky a aj nový ovládač
Unity kontroverzia
Ako zabiť svoj biznis za niekoľko dní? Spýtajte sa dnes už bývalého šéfa Unity Johna Riccitiella. Ten vo svojej snahe vytiahnuť z vývojárov ešte viac peňazí prišiel s nápadom integrovať do Unity enginu novú platobnú schému, ktorá by donútila vývojárov platiť za každú inštaláciu hry. Tento nápad bol prevedený do praxe napriek tomu, že zamestnanci Unity upozorňovali, že ide o hlúpy nápad, ktorý má navyše množstvo logických dier. Ale ako to už býva, manažment vie najlepšie, čo je pre spoločnosť dobré.
A výsledok? Odchod šéfa Unity, ustúpenie od nových podmienok a to len niekoľko dní po ich zavedení a hlavne absolútne zničená povesť jedného z najobľúbenejších enginov v indie segmente. Mnoho vývojárov totiž oznámilo presun svojich projektov na iný engine aj napriek tomu, že Unity nakoniec ustúpilo. Dôvera je totiž v biznise veľmi dôležitá a keď si Unity dovolilo taký krok, tak podobnú hlúposť môžu vymyslieť prakticky kedykoľvek.

Prečítajte si tiež
Unity predstavilo zmeny ohľadom ich kontroverznej poplatkovej politiky
Zmeny na vrcholoch Xboxu a PlayStationu
Nie je ničím prekvapujúce, že ľudia prichádzajú a odchádzajú. Napriek tomu sa však dvaja výrobcovia konzol dočkali poriadnych zemetrasení aj keď v jednom prípade to dáva celkom logický zmysel.
Poďme však pekne po poriadku. Z PlayStation divízie odchádza jej doterajší šéf Jim Ryan. Ten sa stal prezidentom PlayStation v roku 2019 a videl pivot k live service hrám a napriek tomu, že ovocie jeho snáh sme zatiaľ nemali ako vidieť, tak je desiatky rokov v rôznych sektoroch PlayStation divízie naznačujú, že nájsť správneho nástupcu nebude až tak jednoduché.
V Microsofte zas museli upratovať. Na čele je viditeľne unavený Phil Spencer, no vzhľadom na to, že Xbox first-party divízia sa za niekoľko rokov efektívne strojnásobila, tak museli nastať nejaké zmeny. Tie sa týkali primárne menovania Sarah Bond do pozície prezidentky Xboxu, zverenie všetkého herného obsahu do rúk Matta Bootyho, ktorý doteraz šéfoval iba Xbox štúdiám a hlavne efektívne rozdelenie Activision Blizzard a King do troch separátnych segmentov biznisu. Bobby Kotick je taktiež preč. Ďalším dôvodom bolo neúspešné vydanie hry Redfall – fakt, že Xbox a Bethesda spolu nehovorili na dostatočnej úrovni. Bethesda sa tak k Xbox objatiu pritiahla bližšie a Microsoft bude na hry svojho vydavateľstva dávať väčší pozor. Snáď.

Prečítajte si tiež
Šéf PlayStation odchádza zo svojej pozície!

Prečítajte si tiež
Xbox prekopal svoje vedenie (aj) aby sa vyhol ďalšiemu Redfallu
Koniec E3
Ako zdochýnajúci kôň. Tak pôsobila v posledných rokoch výstava E3. Už pred pandémiou COVID-19 začala strácať účastníkov, no pandémia jej smrť značne urýchlila. V roku 2021 sa síce podujatie uskutočnilo, no kombinované digitálno/fyzické podujatie nikoho nenadchlo a väčšina veľkých vydavateľstiev sa naň vykašľala a priniesli si svoje prezentácie so svojim načasovaním.
Bolo teda jasné, že niečo sa musí zmeniť. A musíme vzdať ESA hold, pretože sa naozaj snažili nájsť cestu, ako udržať E3 relevantnou výstavou v čase Twitchu a sociálnych sietí, no nakoniec došli k rovnakému záveru k akému došiel takmer každý. E3 nie je potrebná a ani nebude. A tak E3 definitívne skončila.

Prečítajte si tiež
Výstava E3 je oficiálne mŕtva
Koniec Google Stadia a priškrtenie cloud ambícií
Možno vám to príde ako celá večnosť, no Google Stadia ukončila svoju činnosť v tomto roku, konkrétne 18. januára. Skončila sa tak krátka kapitola služby, ktorá bola prakticky od začiatku odsúdená na neúspech kvôli nedostatku ochoty spoločnosti Google investovať a zle nastavenému biznis modelu.
Dokonca už aj Microsoft začal svoje cloud snahy pribrzďovať pričom viackrát hovoril o tom, že trh nerastie tak rýchlo, ako sa očakávalo. Na druhej strane to však nebráni iným spoločnostiam, aby ponúkané miesto na trhu zabrali.
Počas roka totiž nie len že spoločnosť Sony ohlásila streamovanie PlayStation 5 hier, ale Nvidia očividne naozaj verí svojej streamovacej službe GeForce Now. Tá nie len že prináša nové úrovne s lepším a lepším vizuálom a výkonom, ale Nvidia dokázala do svojho košiara prilákať napríklad aj spomínané hry od Xbox Game Studios, Bethesdy a Activision Blizzard.

Prečítajte si tiež
Google Stadia oficiálne končí! Ovládač však žije ďalej
Zvyšovanie cien predplatného a koniec Goldu
Rok 2023 a predplatené služby sa niesol v duchu zvyšovania cien. A to platí aj pre herný priemysel. Po zvyšovaní cien siahol najprv Xbox (ten okrem toho zvýšil aj oficiálnu cenu Xbox Series X konzol), ktorý zvýšil cenu predplatného Xbox Game Pass o 1€ mesačne a Xbox Game Pass Ultimate o 2€ mesačne a potom nasledovala spoločnosť Sony, ktorá výrazne navýšila poplatky za PlayStation Plus pri kúpe predplatného na dlhšie obdobie čím efektívne znížila výhodu ich nákupu.
A aby toho nebolo málo, Microsoft sa po viac ako 20 rokoch odhodlal zakopať značku Xbox Live Gold pod čiernu zem. Konzoloví hráči však naďalej musia za online hranie platiť, pretože s ukončením Xbox Live Gold prišla nová služba Xbox Game Pass Core s iným štýlom poskytovania knižnice hier, no s rovnakým mesačným poplatkom.

Prečítajte si tiež
RIP Xbox Live Gold: Službu od zajtra nahrádza Xbox Game Pass Core

Prečítajte si tiež
Sony výrazne zvyšuje ceny predplatného PlayStation Plus
Katastrofa s názvom The Day Before
Hráči sú nepoučiteľní. Varovných signálov okolo The Day Before bolo také množstvo, že je až absolútne nepochopiteľné, že hra bola druhá vo wishliste na Steame. Ani najväčší skeptici však asi nepredpokladali, že hra bude takou katastrofou, akou sa nakoniec stala. Nie len že hra ani zďaleka nepripomínala to, čo sa sľubovalo (pôvodne malo ísť o MMO hru so survival prvkami) ale bolo celkom zrejmé, že bola poskladaná z Unreal Engine assetov počas niekoľkých mesiacov. A výsledok hovoril za všetko.
A aká bola hra katastrofálna? Taká, že po niekoľkých dňoch oznámilo štúdio Fntastic, že zatvára svoje brány, pretože z 200+ tisíc predaných kópií im hráči vrátili viac ako 91 tisíc a jednoducho nemajú ako pokračovať s ďalším vývojom. Hra bola následne stiahnutá z predaja úplne a hráčom boli vrátené peniaze. Doslova fiasko.