Najviac si to odniesol Activision Blizzard.
Koncom minulého týždňa oznámila Xbox divízia celkom veľkú redukciu počtu zamestnancov. Aj keď v rovine percent nejde až o také strašné číslo (8% zamestnancov divízie), tak celkovo išlo o 1900 ľudí.
Šéf Microsoft Gaming Phil Spencer ozrejmil prepúšťanie ako elimináciu redundantných pozícií, nakoľko sa v súčasnosti vykonáva integrácia vydavateľstva Activision Blizzard do štruktúr Xboxu a niektoré pozície už sú obsadené vrámci týchto štruktúr ľuďmi z Xboxu. Prepúšťanie sa však nedotklo iba takýchto pozícií a vyhadzov dostali aj mnohí herní vývojári a masívne sa to dotklo hlavne štúdií Activision Blizzard.
Poďme však poporiadku. Podľa informácií redaktora WindowsCentral Jeza Cordena Microsoft „skonsolidoval“ zamestnancov Xboxu, ktorí mali na starosť predaj fyzických hier, čo nie je až také prekvapujúce, nakoľko Xbox je konzolou, ktorá má suverénne najvyšší podiel digitálnej distribúcie a mnoho hier Xboxu už vo fyzickej podobe ani nevychádza (Hi-Fi Rush, Hellblade 2). Tím údajne nebol rozpustený úplne, no jeho možnosti v budúcnosti asi budú viac obmedzené.
Microsoft taktiež rozpustil interné oddelenie podpory pre Activision Blizzard hry s plánom tento segment biznisu outsourcovať externým spoločnostiam.
Multiple sources tell me that Microsoft is laying off the entire internal customer support team(s) for ABK games, save a few.
— Jez (@JezCorden) January 25, 2024
MS will outsource the rest to external companies abroad.
ABK was one of the few games pubs with a high-quality internal customer support team.
Teraz však k samotným štúdiám. Prvou veľkou obeťou redukcií bol Blizzard. Z tohto legendárneho štúdia odišiel jeho šéf Mike Ybarra a taktiež aj šéf dizajnu Adam Adham. Microsoft taktiež údajne prepustil väčšinu tímu, ktorý vyvíjal už zrušenú survival hru Odyssey, na ktorej pracovalo približne 100 ľudí a škrtov sa dočkal aj Overwatch 2 tím, kde napríklad stratil prácu hlavný naratívny dizajnér. Blizzard však aj po škrtoch patrí medzi najväčšie herné štúdiá na svete, nakoľko zamestnáva takmer 6000 zamestnancov.
V bezpečí neostali ani Call of Duty tímy. Prakticky všetky hlavné tímy sa dočkali istej formy redukcií počtu vývojárov (Infinity Ward, Treyarch), pričom Tom Henderson prezradil, že najťažšie si to odnieslo štúdio Sledgehammer Games (tvorcovia Modern Warfare 3), ktorí prišli o 30-40% zamestnancov.
Following on from yesterday’s story on Sledgehammer Games – Sources have told me that 30% of Sledgehammer Games staff have lost their jobs.https://t.co/OJ3x8wynvF
— Tom Henderson (@_Tom_Henderson_) January 25, 2024
Škrty nastali aj v podporných štúdiách ako napríklad High Moon Studios a Toys for Bob (Crash Team Rumble, Crash 4), pričom prvé menované štúdio prišlo o 10% a druhé menované štúdio o 30% všetkých zamestnancov.
Dobrou správou je, že štúdiá spadajúce pod Xbox Game Studios a Bethesdu odišli z týchto čistiek viac-menej bez ujmy a škrty sa týkali primárne komunikačných a komunitných pozícií.
Prečo však Microsoft vykonal takéto masívne škrty tak skoro po dokončení akvizície? Odhliadnuc od faktu, že herný priemysel nerastie a to je dôsledkom prepúšťania v mnohých iných štúdiách a herných spoločnostiach mnohí poukázali aj na fakt, že od momentu, kedy bola akvizícia Activision Blizzard ohlásená vydavateľstvo poriadne narástlo – zatiaľ čo v roku 2021 hlásil Activision Blizzard 9800 zamestnancov, tak v polovici minlého roka už Activision hlásil približne 15500 zamestnancov. A nakoľko vydavateľstvo bolo v procese akvizície, tak manažment nemal dôvod hľadieť na efektivitu svojho biznisu, čo pre Microsoft samozrejme neplatí.
Tak či tak to iba podčiarkuje smutný rok 2024. Podľa štatistík prišlo iba za január o prácu 5600 pracovníkov v hernom priemysle čo je viac ako polovica počtu pracovníkov herného priemyslu, ktorí prišli o prácu za celý rok 2023.