Po viac než desiatich rokoch je späť. Jane Jensen, žena stojaca za jednou z modiel adventúrneho žánru, Gabrielom Knightom, sa vrátila so svojou novou hrou. Vydaniu predchádzalo mnoho odložení dátumov vydania, dokonca zmena štúdií a iné problémy, ktoré sa na výslednom produkte skrátka museli podpísať. Najmä pokiaľ išlo o finančné zaistenie projektu. Ale to už je minulosť. Hra síce vyšla koncom minulého roka, ale v českej verzii sa k nám dostáva až teraz.
Všetko sa začína počas temnej, daždivej noci. Hlavná hrdinka Samantha je potulná kúzelníčka, ktorá to má namierené do Londýna. Kvôli zlému počasiu však odbočí zle a vydá sa do Oxfordu, kde narazí na veľké sídlo. Pri dverách stojí akési dievča a do intercomu hovorí o tom, že je nová asistentka doktora Stylesa. Vyplaší ju však akýsi tieň a utečie, vďaka čomu dáva Samanthe vhodnú príležitosť vydávať sa za ňu a získať nocľah aspoň na jednu noc.
Prirodzene, nezostane to len pri jednej noci, Sam zistí, že prácu by mohla bez problémov zvládnuť, dostať dobre zaplatené a mať navyše stravu a ubytovanie zdarma. Po stretnutí s milou, staršou služobnou a výborných raňajkách získava prvú úlohu, nájsť šesť dobrovoľníkov pre vedecký experiment doktora Stylesa. Na rozdiel od služobnej na ňom toho veľa milého nie je. Kedysi to bol známy neurobiológ, ba až miestna celebrita, a zároveň aj profesor na jednej z miestnych fakúlt. Po strašnej autonehode, pri ktorej prišiel o svoju manželku sa však uzatvoril vo svojom sídle a začal robiť všetky svoje experimenty za zatvorenými dverami, vyvolávajúc tak rôzne prehnané klebety. V jeho prospech nehral ani jeho výzor. Plamene mu znetvorili polovicu tváre a tú si zakrýva maskou.
Šéfa si ale Sam vyberať nemôže, a tak sa púšťa do práce. Okrem toho sa snaží riešiť hádanky tajného, kúzelníckeho spolku Daidalos, kde sa združujú tí najlepší kúzelníci (kúzla znamenajú triky, žiadna mágia), predstiera, že je študentka jednej z fakúlt a hlavne si dáva pozor na to, aby sa neprezradila. Všetko ale naberá spád po prvom dni. Počas večerného experimentu sa udeje záhadná udalosť na rovnakom mieste, aké si dobrovoľní pokusní králici museli predstavovať. Náhoda? Dosť nepravdepodobné. Ale ďalej už nezájdem, príbeh je najlepšou časťou hry a je radosť odhaľovať jeho pozadie.
Zaujímavý je aj vďaka dvom hlavným charakterom. Mnoho dnešných adventúr ponúka možnosť hry za dve postavy, ale zväčša sa tým v hre nič nemení a je to tak urobené len preto, lebo je to dosť obľúbená možnosť tohto žánru. Nárast tohto trendu je v posledných rokoch viac než očividný a niekedy až otravný, ale v Gray Matter je to urobené naozaj výborne. Druhou hrateľnou postavou je samotný Dr. Styles a hra za neho sa nelíši len kozmeticky. Riešite s ním úplne iný typ hádaniek, mení sa celá nálada a atmosféra hry a jej tempo ako také.
Pri hre za Samanthu sa zaoberáte jej problémami. Je mladá, má jasný cieľ a vie čo chce robiť v budúcnosti. Svoju tragickú minulosť skrýva za svoj úsmev a napriek pochybnostiam postupuje dopredu. Dr. Styles je naopak zaseknutý v minulosti, všetok svoj čas vkladá do svojich experimentov a sám hráč si nie je istý, ako na tom Styles je. Balansuje totiž na hranici medzi excentrickým géniom a fantazírujúcim bláznom. Jeho príbeh sa nesie v dosť melancholickom duchu a čo je najlepšie, hra dokáže tieto emócie preniesť aj na vás, na hráča a to v prípade oboch charakterov. Mne samému sa často nestáva, že by som pri hre pocítil slzenie v očiach, ale interakcia medzi Stylesom, ktorý vyšiel medzi ľudí po dlhých rokoch a malým dievčatkom v parku, ktoré sa nevinne pýta na jeho masku bola skrátka dojímavá.
Gray Matter je, čo sa ovládania týka, klasická point&click adventúra. Prichádza síce s možnosťami, aké uľahčujú celkové hranie a podávajú hráčovi pomocnú ruku, no stále sa máte nad čím zamýšľať. Narazíte na niekoľko zaujímavých hádaniek a najmä samotný záver preverí vaše schopnosti premýšľania. Ako teda hra napovedá hráčovi? Viacerými spôsobmi. Vedľa inventára máte tlačidlo pre zobrazenie úloh danej kapitoly a percentá, nakoľko sú tie úlohy splnené. Každá kapitola obsahuje aj bonusové úlohy, ktoré pre postup ďalej nemusíte plniť, ale prehlbujú zážitok.
Ďalšou pomôckou je herná mapa, kde sa vám zobrazujú oblasti, kde sa môžete pozrieť. Pokiaľ je ich názov napísaný zlatým písmom, znamená to, že tam budete musieť vyriešiť jednu z hlavných úloh. Pokiaľ je názov biely, tak sú tam už len bonusové veci a pokiaľ šedý, tak tam pre postup ďalej nie je nič. Okrem toho tu hráčovi nič tak výrazne nepomáha a nevodí za ručičku, keď nepočítame možnosť zvýrazniť si všetky aktívne predmety na obrazovke. Nie je tu možnosť preskočiť nejaké skladačky či si nechať napovedať v denníku hlavných postáv. Čiže náročnosť je nastavená tak akurát a musíte dávať pozor a počúvať, čo postavy hovoria.
Samantha je, ako som už spomínal, pouličný kúzelník. Niekoľkokrát budete musieť kvôli získaniu veci, ktorú potrebujete predviesť nejaký trik z knihy kúziel. Funguje to asi tak, že keď nájdete v knihe ten správny trik, prečítate si (a najlepšie bude, ak si to aj niekde zapíšete) postup a v špeciálnom okne to potom po jednotlivých krokoch naplánujete, a ak to bude správne, Sam trik predvedie. Aj keď treba dodať, že nie do detailov. Peknou odmenou za vykonanie triku by bola krátka cutscéna. Mňa osobne tieto triky dosť bavili, ale pravdepodobne nesadnú každému.
Čo tiež nesadne každému, sú cutscény posúvajúce dej významne ďalej. Sú totiž spracované v podobe grafickej novely, kde sa v podstate dívate na pekné obrázky, kde sa hýbe jedine kamera, ale postavy a všetko ostatné je statické. Do toho samozrejme hovoria postavy. Buď to odsúdite ako lacné riešenie kvôli nedostatku peňazí, alebo to zoberiete ako originálne, umelecké spracovanie, je to len na vás. Mne sa to páčilo, niečo také nevidieť v adventúrach každý deň. Klasické cutscény mi vôbec nechýbali.
Pokiaľ ide o in-game grafické spracovanie, tak sa hra rozhodne nemá za čo hanbiť. Ako máte možnosť vidieť na obrázkoch, hra vyzerá skvele a ponúka množstvo nádherných obrazoviek. Animácie postáv sú okrem tých pre hlavných hrdinov trochu skromnejšie, ale na tom až tak nezáleží. Zvukové spracovanie je na jednotku, či už ide o soundtrack Roberta Holmesa (mimochodom manžela Jane Jensen a skladateľa hudby k sérii Gabriel Knight), ozvučenie okolia a predmetov alebo samotný dabing, ktorý exceluje na plnej čiare. Spočiatku som síce mal výhrady k hlasu Dr. Styles-a, ale neskôr som si pre neho nevedel predstaviť nič lepšie.
Čo hre strháva body sú technické problémy. Našťastie som nenarazil na žiadne bugy, ale často som musel stlačiť medzerník pre zvýraznenie predmetov viackrát, aby fungoval a hra je prekvapivo náročná na hardware. Rozbehnete ju síce na starších strojoch, ale buď znížite grafické detaily alebo rozlíšenie. Optimalizácia mohla dopadnúť lepšie. Hlavne keď uvážim, že loadingové obrazovky na vás číhajú doslova na každom kroku. Nie sú síce dlhé, ale otravujú. Najmä ak chcete vojsť len do vedľajšej miestnosti. Takýchto technických problémov je v hre viac a zabraňujú užiť si hru plnými dúškami.
Každopádne fanúšikovia žánru môžu jasať. Napriek polenám hádzaným vývojárom pod nohy a napriek nepríjemným technickým problémom je Gray Matter jednou z najlepších adventúr posledných rokov s príbehom a charaktermi, na aké sa len tak nezabúda. Hra prináša jedinečný zážitok, aký by bola škoda premeškať.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() |
85% | ![]() |
ŽÁNER |
Point&Click Adventúra |
VÝROBCA | WizarBox |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
DTP Entertainment AG/ TOP CD |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | ![]() |