Séria Operation Flashpoint má za sebou zaujímavú históriu. Jej korene siahajú do roku 2001, kedy české Bohemia Interactive vydalo OF: ColdWarCrisis. Hra v tom čase slávila veľké úspechy ako taktická strielačka, prinášajúca so simuláciou hraničiacu hrateľnosť. Naši západní susedia vydali pre tento titul zopár rozšírení, ale oficiálneho pokračovania sa séria od českého štúdia nikdy nedočkala. Dôvodom boli nezhody s vydavateľom Codemasters, ktorý až po 9 rokoch značku obnovil aj keď s neoficiálnym, ale stále pokračovaním. Hra išla v podobných šľapajách, ale od realizmu trocha upustila. Bude platiť v tejto sérii staré dobré, do tretice všetko dobré?
Za posledných 10 rokov sa toho v FPS žánri poriadne veľa zmenilo. Začalo sa v ňom hlavne sústreďovať na multiplayer a singleplayer začína hrávať druhé husle, čo sa podpisuje jednak na jeho dĺžke, ale aj na štruktúre máp. Samozrejme, nie každý vývojár sa vydáva touto cestou. Podobne poňali britskí Codemasters OF: RedRiver. Namiesto klasického multiplayeru, ktorý kompletne vyškrtli, stavili na Co-op so štyrmi ľuďmi, ktorý je využiteľný jednak v kampani a potom v samostatných misiách, ktoré už do kampane nespadajú.
Ale pekne po poriadku, príbehovo sa táto hra podobá svojim koridorovejším sestreniciam asi najviac. V sľubovanom veľkolepom príbehu sa vžijete do role lídra štvorčlenného Firetímu Bravo, ktorý spolu s dvoma ďalšími tímami tvorí skupinu amerických výsadkárov, ktorá je poslaná do Tajikistanu, čo je krajina zrazená na kolená občianskou vojnou. Rebeli sú pre dobre vycvičených a skúsených amerických vojakov nerovný súper, ale do konfliktu sa zamieša aj Čínska ľudovo osloboditeľská armáda, čo je najväčšia armáda na svete až s troma miliónmi aktívnych osôb. Čínski komunistickí hodnostári si naplánovali začlenenie Tajikistanu do svojej obrovskej krajiny a neštítia sa rozmliaždiť všetko, čo im stojí v ceste. Ide o priemerný príbeh, ktorý obstojne spája jednotlivé misie do ucelenej hry. Je podávaný pomocou briefingov na začiatku každej novej úlohy a potom ešte raz seržantom Knoxom, ktorého monológom počas cesty k prvému checkpointu každej misie som nikdy neprišiel na chuť. Je možno pravda, že nadávka ako každé druhé slovo patrí do vojenského slangu, ale privítal by som aspoň možnosť tieto in-game videá preskočiť, avšak táto možnosť absentovala.
Keď sa už konečne z vrtuľníka alebo známeho Hummeru dostanete s vybavením, ktorým vami vybratá jedna zo štyroch trieda disponuje(za misie z kampane budete dostávať body, ktoré môžete investovať do zlepšovania celého vášho tímu a za všetky misie budete získavať skúsenosti pre triedu, ktorú práve hráte a tým budete môcť odomykať nové vybavenie ako zbrane a optiku, ale aj perky), hra vám dá ochutnať z jednej zo svojich najväčších devíz. Veľkosť jednotlivých máp, v ktorých sa počas kampane so svojím Firetímom a ostatkom skupiny pohybujete sú mnohonásobne väčšie ako tie z obyčajných koridorových FPSiek. Dizajnéri si pre nás pripravili slušnú paletu úloh, ktorá obsahuje obraňovanie jednotlivých pozícií alebo ničenia nepriateľských konvojov. Misie mi prišli stereotypné až ku koncu kampane, ale dovtedy som si ich pestrosť celkom užíval.
Samotná kampaň je rozdelená do 3 aktov a jej dĺžka je zhruba 8-10 hodín v závislosti od zvolenej zložitosti (hra obsahuje aj Hardcore mód, v ktorom bude hýbať všetok interface, teda žiadny kompas, mini mapa, počet nábojov je určený pre skalných fanúšikov realistických strielačiek). Okrem samotnej kampane hra ponúka už spomínané 4 typy samostatných misií. Práve v tomto móde asi najviac využijete Co-op, lebo sa hrá na skóre, ktoré je udeľované či už za rýchlosť vyslobodenia rukojemníkov alebo za každý meter, ktorý vami ochraňovaný konvoj prejde. Vaše výsledky sú následne zapisované do online tabuliek.
Veľké planiny s menšími či väčšími usadlosťami, niekedy až celými mestečkami budú zaujímavo ovplyvňovať jednotlivé prestrelky s chabo vyzbrojenými rebelmi alebo po zuby ozbrojenými vojakmi ČĽOA. Málokedy budete bojovať s modernými zbraňami proti nepriateľovi len s niekoľkými metrami medzi sebou, lebo takéto súboje končia väčšinou s vašou postavou ležiacou na zemi prinajlepšom v stave, kedy sú vám ešte členovia vášho tímu schopní podať prvú pomoc, prinajhoršom rýchlou smrťou a teda nutným načítaním posledného checkpointu. Pohyb po priestranných mapách vám budú zľahčovať spomenuté vozidlá, ktorým neskôr v kampani aj sadnete za volant, prípadne za guľomet na streche. Vaši nepriatelia majú prístup k ešte širšiemu výberu vozidiel, napríklad vrtuľníkom a obrnením vozidlám, na ktorých miesto pilota a vodiča sa nanešťastie nedostanete.
Áno, ako líder tímu ste schopný v kampani dávať ďalším členom tímu rozkazy. Slúži na to menu, ktoré sa dá kedykoľvek počas hry zapnúť a poslať vojakov pod vaším velením na určité miesto alebo nariadiť im kryciu paľbu. Boti na tieto rozkazy reagujú rýchlo a celkom obstojne ich plnia, čo vám pri niektorých situáciách určite razantne pomôže, pričom najviac narážam na možnosť oživenia padlého, ale nie ešte úplne mŕtveho člena tímu. Počas kooperácie s inými hráčmi, to závisí len a len od nich samých, takže sa treba niekedy pripraviť na brnkanie po nervoch. Menu rozkazov nie je v hre jediné. Je tu ešte jedno a to menu bojovej podpory. Myslím tým hlavne podporu leteckú a možnosť zoslať na nepriateľov salvu z mínometu alebo húfnice. Použitie týchto cheatov závisí od danej misie. Ak sú v oblasti nepriatelia z protilietadlovými zbraňami, veliteľstvo určite nebude riskovať použitie drahých strojov a teda najprv budete musieť týchto nepriateľov zneškodniť.
Grafické spracovanie hry je asi najslabším aspektom hry. Je síce výhoda, že hru rozbeháte aj na vcelku starých strojoch, ale vek Ego Engine sa už rozhodne začína ukazovať. Je síce pravda, že hra vám z času na čas poskytne malebné výhľady a svetelné efekty vás ešte stále niekedy donútia len tak zastať a poprechádzať sa v západe slnka medzi stromami dolín Tajikistanu, ale textúry budov zbraní už jednoducho zaostávajú. Aj na úplne najvyšších detailoch sa občas stalo, že vzdialené textúry boli úplne rozpixelované a takéto veci ma jednoducho vytiahli z atmosféry.
OF: RedRiver skrátka ponúka čosi iné. Najbližšie sa to dá porovnať asi s Armou, ale RedRiver sa od realistickosti trocha viac odkláňa. Pravdepodobne nejde o hru pre úplne každého, ale keď si po chvíli zvyknete na takýto typ hry, určite si s ňou pár hodín zábavy užijete. Z hry asi nevyťažíte asi toľko, čo zo štandardného COD koidného multiplayeru, ale ak ste práve z tohto už unavení, tak je Operation Flashpoint: RedRiver práve pre vás.
|
![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
75% | ![]() |
ŽÁNER | taktická FPS |
VÝROBCA | Codemasters |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Codemasters/ CONQUEST |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | ![]() |
![]() |