Určite netreba pripomínať, akou značkou v hernom svete Wolfenstein je. Starší hráči si určite spomenú na deväťdesiate roky strávené v operačnom systéme MS-DOS a dlhé odpoludnia zabíjania náckov v legendárnom Wolfenstein 3D. Išlo vtedy o druhú 3D strieľačku na svete!
Po dlhých rokoch čakania sa v roku 2001 dočkalo svojho pokračovania s názvom Return to Castle Wolfenstein(RtCW), ktoré zaznamenalo veľký úspech, nielen v single-playeri, ale aj v neskôr vydanom Enemy Territory, ktorý bol stiahnuteľný zdarma a ponúkal, na tú dobu, perfektný multi-player. Dlhú históriu tejto hernej série ukončil Enemy Territory: Quake Wars roku 2007, kde sa tvorcovia zamerali na perfektný multi-player a vynechali single.
Ale nechajme históriu históriou a poďme sa rovno pozrieť na to, čo nám prináša dnešok. Wolfenstein sa od svojho predchodcu skoro vôbec nezmenil. Neviem, či to mám ohodnotiť ako plus, či mínus. Na jednej strane, starý dobrý Wolfík, na strane druhej, stará hra. V roli B.J. Blaskowitza, amerického tajného agenta, sa dostávame do nemeckého mesta Eisenstadt, kde nemeckí nacisti realizujú svoje tajné experimenty s názvom ,,Black Sun“. Ak ste hrali RtCW, určite už tušíte o čo sa jedná. Experimenty spojené s čiernou mágiou a inými dimenziami od predchodcu značne pokročili a už od začiatku sa s paranormálnymi javmi začnete stretávať v naozaj veľkej miere. Po získaní vzácneho artefaktu nadobudnete niekoľko schopností, ktoré z vás spravia mašinu na zabíjanie. Spomalenie času, či vytvorenie obranného štítu, odrážajúceho guľky na nepriateľa vám mnoho-krát uľahčia mnohé šlamastiky, do ktorých sa počas hry dostanete.
Aj keď je hra na 90% lineárna, spočiatku pôsobí ako ľahké RPG. V meste sa môžete voľne pohybovať, pomáhať odboju v prestrelkách, či nakupovať a vylepšovať svoje zbrane za peniaze, ktoré počas dobrodružstva zarobíte. Ako príklad uvediem Kar98k, nemeckú pušku, ktorá je na začiatku úplne zbytočná. Ak si ale kúpite tlmič a optiku, z úplne zbytočnej zbrane vytvoríte perfektnú a tichú sniperku, ktorá bez upozornenia nepriateľa zničí všetky hliadky v okolí. Vylepšení na zbrane je kvantum a za peniaze môžete až do konca hry kúpiť len ich zlomok. Preto treba kupovať veľmi opatrne.
Misie sú už ale o niečom inom. Hoci v meste spolupracujete s miestnym odbojom, v misiách sa z vás stáva takzvaný ,,lone shark“. Nehovorím, že je to zlé, no atmosféra celý čas trpí. V podstate každá misia pozostáva z jednej úlohy. Dostať sa z bodu A do bodu B, niečo zobrať/zabiť a utiecť. Medzi bodom A a B sa nachádza azda 100 nacistických jednotiek spolu s niekoľkými potvorami z inej dimenzie, či neviditeľnými ,,assassinmi“, ktorých je ale vidno vďaka jednej zo schopností artefaktu, ktorá je 90% hry zapnutá. Táto schopnosť zvýrazňuje nepriateľa zelenou aurou (dá sa vylepšiť, aby videl aj cez steny) a sprístupňuje priechod cez steny, pokiaľ sa na nich nachádza symbol. Zároveň zmení svet na zelený a po okolí poletúvajú nejaké potvory, ktoré keď strelíte, explodujú. Je to dobrá schopnosť, preto ju každý skúsený hráč bude využívať vždy, keď to pôjde.
Hovoriť o Wolfensteine ako o peknej hre je trochu zavádzajúce. Hra síce je pekná, no trpí veľkými nedostatkami. Textury sú kockaté, tieňovanie zastaralé, špeciálne efekty ako oheň je azda ,,joke“. Ak si k tomu pripočítate zelenú dimenziu, v ktorej sa nachádzate väčšinu hry (artefakt), zistíte, že hra neponúka veľa scenérii. Eisenstadt v konečnom dôsledku pripomína grafikou starý RtCW čo je preboha osem rokov starý titul! Nebyť detailov, ako voda, či plyn/para, cítil by som sa ako v starej hre.
A na záver opäť otázka: Vyrovná sa Wolfenstein svojím predchodcom? V určitom zmysle áno. Vyrovnal sa primitívnym príbehom, linearitou a s dvoma zavretými očami priemernou hrateľnosťou. Grafikou určite nie, Quake Wars podľa môjho gusta vyzerá lepšie. Prečo teda míňať peniaze za hru, ktorá sa ani nedokázala vyrovnať svojim predchodcom? Ak ste skalným fanúšikom tejto série, či je to vaša povinnosť, ako ortodoxný hráč prejsť všetkých potomkov slávnej Wolf3D a pochopiť, ako moc hry s takou značkou môžu klesnúť… Ostatným odporúčam strieľačky s dobrým príbehom a kvalitnou grafikou.
![]() |
občas dobré prestrelky |
![]() |
grafika príbeh linearita atmosféra |
70% | ![]() |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | Raven Software |
VYDAVATEĽ | Activision / CENEGA |
![]() |
|
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.ProGamingShop.sk |
![]() |