Ak čítate túto recenziu, buď ste sem náhodne klikli, alebo ste fanúšikmi pen-and-paper hier. Drakensang(DS) mi padla do rúk z holého neba, netušiac, o čo sa jedná. A bol som veľmi prekvapený, čo som na DVD s jej menom našiel.
Poznáte ten pocit, keď čakáte rok na hru, ktorá vám nedá spať a nakoniec zistíte, že za moc nestojí? DS je prípadom opačným. Pri inštalácii som ako tak spozoroval grafiku, o ktorej som si povedal, že nevyzerá vôbec zle, no pochyby stále neodchádzali. Až pri hlavnom menu a tvorbe svojej postavy som nadobudol pocit absolútneho blaha. Perfektný systém tvorby postavy, tisíce možností (za to veľmi prehľadných), krásna grafika…. Ako skúsený Neverwinter Nights-er, Icewind Dale-r, a oldschool Fallout-er som sa dostal do tranzu, pri ktorom mi zabralo pol hodiny, kým som vytvoril perfektného liečiteľa/lukostrelca. Hra sa spúšťa a….. Príbeh začína…
{gallery}/recenzie/drakensang/1{/gallery}
Hneď na začiatok musím podotknúť, že hra je strašne dlhá (podľa hráčov na fórach sa jedná o cca 80 hodín čistého času, kým hru prejdete), takže za týždeň som nestihol celú hru prejsť. Hra vtiahne človeka už po chvíli hrania, akonáhle stretnete prvú postavičku, ktorá sa k vám pridá do skupiny. Jej, ako prvej, vyrozprávate príbeh, ktorý vás zaviedol do sveta Aventuria. Váš blízky priateľ vás pozval do svojho sídla v neďalekom meste Ferdok, no čoskoro zistíte, že sa stal obeťou série rituálnych vrážd, ktoré majú niečo dočinenia s drakobijcami. Celý príbeh je pravdaže rozprávaný cez rozhovory s postavami, ktoré môžete zastrašovať, zvádzať, či prehovoriť.
{gallery}/recenzie/drakensang/2{/gallery}
Tým sa dostávame do tvorby postavy, ktorá je vlastne základom celej hry. Na začiatku vytvoríte postavu len jednu (je to škoda, no našťastie je v hre množstvo dobrodruhov, z ktorých si vytvoríte vlastnú skupinu), ale v skupine budete mať až 4och členov. Celý systém je založený na nemeckej verzii Dračího doupě/Dungeons and Dragons – The Dark Eye (Das Schwartze Auge), čo síce dá na začiatku zabrať, no ak ste hrali hry podobné, do obrazu sa dostanete celkom rýchlo. Systém je o trochu zložitejší, zameriava sa na dlhšie boje, častejšie hádzanie ,,virtuálnou kockou“ a využívanie skôr podporných, ako x druhov útočných schopností. Pripravte sa teda naozaj taktické boje, pri ktorých budete využívať skôr pasce a paralizačné/podporujúce kúzla. Zároveň aspoň polovicu svojich trikov využijete mimo boja. Ako príklad uvediem pick-locking, kradnutie, všímavosť, zvádzanie, vyhrážanie, znalosť miest/prírody/zvierat/rastlín, craftovanie, plíženie, liečenie a znalosti mágie (pri riešení hádaniek). Všetky schopnosti znásobujú vaše základné atributy, ako je sila, charizma, obratnosť, zručnosť, inteligencia a ďalšie.
{gallery}/recenzie/drakensang/3{/gallery}
Aby som vás už zbytočne nenaťahoval, áno, jedná sa o real-time RPG, ktoré môžete hocikedy stopnúť, rozdať úlohy a už sa len pozerať. Všetky hody kockou je možné prezrieť v bočnom paneli, aby ste mali kompletný obraz o tom, prečo, či ako ste zomreli, alebo utrpeli také vážne zranenia.
Čo som si ale po 20 hodinách všimol, je absencia buggov. Hra beží perfektne dokonca aj na starších zostavách, pri ktorých si zachováva svoj pôvab, aj keď nie taký krásny, ako na detailoch najvyšších. Pri nich sa síce nestretnete s fotorealizmom, no vaše oči sa budú pásť na akoby kreslenej 3D grafike, kde nenájdete ani jednu kocku, či lacnú textúru. Diverzita miest nie je až taká veľká (vo Ferdoku strávite podstatnú časť svojho dobrodružstva), no vďaka príbehu je to pochopiteľné.
{gallery}/recenzie/drakensang/4{/gallery}
Ak by som mal spomenúť niečo negatívne, pre príležitostných hráčov by to bola zložitosť a pomalý priebeh boja. Postave trvá minimálne 4 sekundy, kým použije schopnosť, sťahovanie zvierat sa stane nočnou morou, ak počet mŕtvych zvierat prevýši 10 za 5 minút hrania. Komunikácia s NPC je tiež zarážajúca, keďže je nahovorená len prvá časť rozhovoru, ostatné si musíte prečítať. Ak nie ste zastáncami hard-core RPG titulov, tento titul nie je pre vás. Vôbec. Hra vás zmätie už na začiatku a frustrácia vás donúti hru vypnúť.
Drakensang má dva verdikty. Jedným je verdikt pre dlhodobých hráčov RPG, ktorí roky čakajú na počin ako je tento. 80 hodín hrania, perfektný systém tvorby postavy, krásna grafika, obrovské kvantum rozhovorov a možností…. kvalitný príbeh. Srdce mi zaplesalo! Bohužiaľ, táto hra nie je pre všetkých, drvivá väčšina príležitostných hráčov Simsov nad hrou pokrúti hlavou, chvíľu bude búchať do klávesnice a nakoniec hru odinštaluje. Preto si hard-core hráči budú musieť pridať bodík do konečného hodnotenia.
{gallery}/recenzie/drakensang/5{/gallery}
![]() |
80 hodín hrania grafika príbeh hrateľnosť |
![]() |
zložitosť u príležitostných hráčoch len sčasti nahovorené dialógy pomalosť schopností |
85% | ![]() |
ŽÁNER | RPG |
VÝROBCA | Radon Labs |
VYDAVATEĽ | THQ / CENEGA |
![]() |
|
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.ProGamingShop.sk |
![]() |