Zatiaľ čo najnovší Deus Ex kladie ľudstvu otázku, či je správne hrať sa na Boha, From Dust túto filozofickú otázku pretavuje do samotnej náplne hry, ktorá je, ako sami vývojári tvrdia, spirituálnym dedičom Populous, diela Petera Molyneuxa z doby, kedy sme od neho mohli očakávať aj niečo iné než Fable sequely.
Za týmto počinom možno nájsť Erica Chahiho, človeka stojaceho okrem iného aj za kultovou klasikou Another World, čiže očakávanie nie tak úplne tradičného herného zážitku je na mieste a v tomto prípade From Dust jednoznačne nesklamal. Fanúšikovia Populous či Black&White budú ako doma, ale nielen pre nich je hra určená. Je určená pre všetkých trpezlivých a vytrvalých hráčov, ktorí chcú počas hrania uvažovať. A to nielen o tom ako prejsť nástrahy, ktoré treba pre postup ďalej prekonať, ale aj o téme a myšlienke toho, čo sa pred vami neustále deje.
Aby ste to naozaj pochopili, tak si to skrátka musíte zahrať, pocítiť obrovskú silu prírody a jej nespútanosť. A pocítite ju už hneď na jednej z prvých z celkovo trinástich príbehových máp, kde vám vašu malebnú a rozvíjajúcu sa osadu spláchne dvadsať metrová tsunami. Avšak náplňou From Dust nie je stavať obydlia ľuďom a stráviť všetok čas mikro-manažmentom ich života. Dokonca ich ani priamo neovládate. Ako Boh, zvaný „Breath“ (Dych) máte kontrolu len nad určitými silami prírody a vašou úlohou je viesť ľudí do starodávnych brán, ktoré pre nich zanechali ich pradávni predkovia.
Každá mapa obsahuje minimálne dva totemy a niektoré aj ďalšie oltáre. Brána prastarých otvárajúca cestu do ďalšieho sveta sa otvorí len vtedy, ak ľudia osídlia všetky totemy na mape. To je v podstate všetko. Samozrejme ich osídlenie je postupne stále ťažšie a ťažšie. Na začiatku sú totemy hneď dostupné, no delí ich od seba voda či láva a vy musíte urobiť pre ľudí cestu. Lenže nestačí do vody nahádzať tonu piesku. Pokiaľ sa naň totiž bude vkuse tlačiť silný prúd vody, tá sa nakoniec nahromadí a vystavanú cestičku znovu zaleje. V hre je treba počítať s reálnou fyzikou, a to je na nej to najlepšie. Túto situáciu by ste mohli vyriešiťodklonením toku rieky.
Ale to sú len začiatočné levely, neskôr môžu byť totemy pochované v mori či hneď pod aktívnym vulkánom, chrliacim lávu každé dve minúty. Tu sa už dostanú k slovu spomínané oltáre, poskytujúce hráčovi rôzne schopnosti, ako napríklad možnosť „zhustiť“ vodu a spraviť do nej cestu (čitatelia Biblie vedia o čom je reč) alebo mať na niekoľko sekúnd k dispozícii nekonečné množstvo zeminy, čo sa hodí práve na miestach, kde sú totemy na nedostupných miestach.
Okrem iného sa postupom hry potvrdí aj staré známe „oheň je dobrý sluha, ale zlý pán“, akurát že vo From Dust to platí pre každý prírodný element. Dobrým príkladom sú vodné a ohnivé stromy. V určitých oblastiach sa ľudia ocitnú na vysoko ohnivých priestranstvách, čo spôsobujú aj ohnivé stromy umiestnené neďaleko totemov. Na ochranu pred nimi slúžia vodné stromy, ktoré vybuchujú pri kontakte s ohňom. Ale ak ich náhodou zle nasadíte, môže sa stať, že všetka voda sa začne liať do osady, čo tamojších ľudí veľmi nepoteší.
Záver príbehového módu udáva ďalší dôvod na zamyslenie sa a zaručí, že vám hra z hlavy nevyšumí hneď ako ju vypnete. Ale príbehový mód je v skutočnosti len prípravou, tréningom, kde sa naučíte všetko potrebné, aby ste sa mohli pustiť do oveľa náročnejšieho Challenge módu, pozostávajúceho z tridsiatich máp. Každá z nich ukladá čas, za aký ju zdarne dokončíte a môžete sa porovnávať s ľuďmi z celého sveta. Môže sa stať, že potom, ako dokončíte náročnú mapu za desať minút a ste so sebou spokojní, sa pozriete na skóre ostatných a zistíte, že ste to mohli zvládnuť o niekoľko minút rýchlejšie. Čiže súťaživí ľudia si tiež prídu na svoje.
Všetko sa navyše nesie v krásnom audiovizuálnom spracovaní, či už ide o výbuch sopky, pohyb masívnej vlny tsunami, silné otrasy zeme, ale aj pokojnejšie udalosti ako príliv a odliv morskej vody alebo stekanie lávy. Už len to stačí na perfektnú atmosféru a ako fanúšik kvalitných tycoonov som trochu sklamaný, že From Dust neobsahuje freemode, kde by som sa mohol len tak vyblbnúť so stavbou ostrova. Určite by to pridalo pár hodín hracieho času, ale napriek tomu hra ponúka dostatok obsahu nato, aby vystačila na minimálne desať hodín.
Ale dosť už chvály. Je tu jedna vec, kaziaca pôžitok z hrateľnosti a to je ovládanie. Ako máte možnosť vidieť na obrázkoch, From Dust je stratégia. Konzolová stratégia. Na konzolách by sa dal ospravedlniť fakt, že pohyb kurzorom zároveň hýbe aj kamerou, ale keď to isté si musia pretrpieť aj PC hráči, niečo je zle. Na ovládanie si po čase zvyknete, ale nikdy sa nestane úplne pohodlným. Pohnutie myškou znamená aj pohnutie kamerou a v mnohých prípadoch, kedy na vás tlačia časové limity a o úspechu rozhodujú sekundy a rýchle reakcie, tak vás ovládanie môže ľahko zradiť. Našťastie to nerobí hru nehrateľnou, ale rozhodne ju nerobí ani lepšou a na PC sa naozaj mohlo ovládanie kurzoru a kamery oddeliť.
Občas vám zavarí aj pathfinding. Ono ako som spomínal vyššie, samotných ľudí neovládate. Len klikáte na totemy a oltáre a oni sa k nim už sami vydajú, ale dosť často majú problém nájsť cestu a zaseknú sa, aj keď ste vystavali prírodný most pár metrov od nich. Nakoniec si správnu cestu nájdu ale tiež vám to môže sem-tam spôsobiť problémy.
From Dust je jedinečná hra so špecifickou, tajuplnou atmosférou, akú nevidieť len tak a na konci dňa sú jej problémy odpustené, aj keď nie zabudnuté. Nebyť ich, tak by som s hodnotením išiel podstatne vyššie, ale tak či tak ide o vysoko odporúčaný titul pre tých, čo chcú raz za čas aj „niečo iné“ a radi sa zamýšľajú nad vecami prezentovanými pred nimi.
|
Hrateľnosť Atmosféra Audiovizuál Realistické správanie prírodných živlov |
|
Ovládanie Pathfinding |
80% |
|
ŽÁNER |
Hra na Boha |
VÝROBCA |
Ubisoft Montpellier |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
|
UBISOFT / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|