Herná séria Heroes of Might & Magic sa veľkými písmenami zapísala do mapy herného sveta. Či už svojimi prvými časťami, ktoré si budú viac pamätať tí skôr narodení, alebo časťami novšími, ktoré rozdelili fanúšikovskú základňu na dva znepriateľené tábory. Na záver prvého odseku mi dovoľte položiť básnickú otázku, či aj Heroes of Might & Magic VI rozčerí hladiny fanúšikovskej základne.
A na úvod odseku druhého mi dovoľte opraviť záver prvého odseku, presnejšie názov série, ktorá už nenesie poeticky znejúce Heroes of Might & Magic, ale strohé Might & Magic: Heroes VI ( ďalej už iba Heroes VI). Za touto na prvý pohľad kozmetickou zmenou sa však skrýva niečo väčšie ako usporiadanie slov. Zo zmeny názvu si môžeme odvodiť zvýšený záujem spoločnosti Ubisoft o značku a zo zvýšeného záujmu nám logicky vyplývajú nové tituly pre nepochybne veľké univerzum. Osud týchto hier však leží na kvalitatívnom a v neposlednom rade aj finančnom úspechu Heroes VI.
Príbeh sa odohráva štyristo rokov rokov pred udalosťami piateho dielu, kedy sa národy sveta Ashan pod vedením anjelov vydávajú do vojny proti zlu. Klasický námet. Do kariet tomu nehraje ani zo začiatku chaotické podávanie príbehu. Úvodná CGI animácia sa zameriava viac na súboj (mimochodom technicky aj logicky nezvládnutý) než na načrtnutie príbehu a úvod kampane sa začína chaotickou prestrihovou animáciou.
Boje zostali v duchu série. Delia sa na boje na otvorenom priestranstve a boje o hrady a pevnosti. Aj napriek tomu, že systém bojov je takmer identický, tak je tu niekoľko zmien. Prvou je vytváranie formácií na bojisku. V praxi si vysvetlíme takto. Máme dve jednotky vojakov stojacich pri sebe a máme nepriateľskú jednotku. Tým, že jednotky sú pri sebe, získavajú útočný bonus proti nepriateľovi, ale na druhej strane, obe jednotky budú zranené pri útoku na jednu jednotku.
Boje sú dlhšie a jednotky, aj menšieho levelu, sú odolnejšie, čo robí boje so slabšími jednotkami zdĺhavé a nudné.
Náročnosť bola vždy veľkou výzvou pri každej časti tejto série. Aj Heroes VI si zachováva náročnosť, ktorá dá zabrať hráčom, ale skôr tým neskôr narodeným. Takže v konečnom dôsledku sa ani Heroes séria nevyhla trendu zjednodušovania hier. Dôkazom je znížený počet surovín, ktorý robí hru ľahšou, či už kampani, alebo v multiplayeri.
Keď som spomenul multiplayer, tak pri tomto pojme ešte pár riadkov zostanem. Offline multiplayer v podobe takzvaného „hot-seat“ módu zostal nezmenený. Pribudlo iba niekoľko módov, ktoré sa však iba minimálne líšia. Okrem klasického módu, v ktorom máte k dispozícii celú mapu, je tu ešte mód umožňujúci okamžitú hru v podobe dobíjania hradu.
Titul je viac multiplayerovo orientovaný ako predošlé časti. Pribudol online účet a vaši hrdinovia získavajúci skúsenosti, nové zbrane, brnenia a prestíž v multiplayerovom ranku.
RPG systém je oproti predchodcovi otvorenejší. Okrem vopred vybraných schopností si teraz slobodne vyberáte z množstva prístupných schopností z otvoreného a prehľadného stromu schopností.
Pri slove prehľadný ma napadá užívateľského rozhranie, ktoré je na pohľad sympaticky modré a hlavne vizuálne a prehľadne spravené. Stavba miest, management hrdinu, najímanie vojsk, to všetko pôsobí tak elegantne v podaní tohto menu. Nie každému sa však bude páčiť obmedzený pohľad na mesto. Kto sa tešil na monumentálne pohľady na mesto ako tomu bolo v piatej časti, tak si musí nechať zájsť chuť a zvyknúť si na miniatúrne podobizne v malom okne.
Národy za ktoré budete môcť hrať prešli menšou úpravou. V porovnaní s ostatnými časťami chýba národ Dungeon a titul nebude obsahovať drakov, na čo sa už stihla zniesť vlna negatívnej kritiky zo strany fanúšikov.
K dispozícii máme na výber z piatych národov. Okrem ľudí, nemŕtvych, orkov a pekla tu máme novú obojživelnú rasu inšpirovanú japonskou kultúrou. Jednotky sú silné, odolné a každý národ si získa svojich fanúšikov. Národy sú rozmanité svojím spracovaním, no takmer rovnaké silou a odolnosťou, aj keď, musím podotknúť, že orkovia pôsobia ako najslabší národ hry.
Hardwarové nároky sa oproti betaverzii mierne zvýšili, čo pocítila moja zostava a uvideli moje oči. Stále mi to však neprekáža v hodnotení grafického spracovania, ktoré aj tak nehralo v sérii prim. Po grafickej stránke je hra príjemne farebná, evokujúca rozprávkové príbehy, tak ako tomu v bolo v predchádzajúcej piatej časti. Pochopiteľne, Heroes VI je oproti svojmu predchodcovi na vyššej technologicky-umeleckej stránke, no „päťka“ je napriek snahe autorov z hry cítiť.
Okrem kolísavého počtu snímkov za sekundu sa hra potýka s technickými problémami najrôznejšieho charakteru, ako napríklad blikajúci kurzor. Sú to detaily, ale každému z vás by to určite vadilo pri hraní. Nie je to však, čo by neopravil dobrý patch, ak ho autori samozrejme vydajú.
Oproti predchodcovi však pribudlo viac cut scén, ktoré sú živšie, detailnejšie, približujú príbeh, no neubránim sa pocitu, že niektoré sú jednoducho zbytočné.
Level design je ako u predošlých častiach na vynikajúcej úrovni. Mapy, či menšie alebo väčšie sú rozdelované do prehľadných sekcií patriacich jednotlivým frakciám. Pathfinding je na rozumnej úrovni a nestrácal som sa v mape.
Ruka v ruke ide s grafickým spracovaním hudobný podkladom, ku ktorému som pristupoval skepticky. Z beta verzie, kde boli použité skladby z piateho dielu, som bol sklamaný, ale o to väčšia bolo moja radosť, keď sa ozvali nové tóny. Chuťovkou na úvod je hneď skladba z hlavného menu.
Ozvučenie je celkom klasické, nie je sa na čo sťažovať, ale na druhú stranu ani čo vynášať do nebies. Veď kto očakáva od ťahovej stratégie zvukové orgie? Za zmienku stojí podarený dabing plný vhodne vybraných hercov.
Čo dodať na záver? Len toľko, že mesiac k dobru umožnil vývojárom odstrániť väčšinu z toho množstva bugov, prítomných v beta verzii. Vytvorili hru na osvedčených základoch so zmenami, ktoré sa nebudú každému páčiť a stanú sa predmetom výmen názorov. Aj napriek mnohým devíziám však hra nesiaha na trón, ktorý bude mať na večné časy obsadený tretí diel tejto ťahovej série. Veď to isto ani nebol zámer autorov, keďže by sa im cez všetko vynaložené úsilie nepodarilo. Napadá ma tak otázka, či sa oplatí pokračovať v sérii, ktorá už dosiahla svoj vrchol. Nepôsobia všetky ostatné časti ako niekoľkokrát použité čajové vrecúško? Na jednej strane áno, ale na strane druhej je tu nová generácia hráčov, ktorá tento staronový čaj viac ocení ako generácia vyrastajúca na prvých dieloch série.
Might & Magic: Heroes VI je kvalitná PC exkluzivita ponúkajúca hlavne dlhú hraciu dobu, dobré audiovizuálne spracovanie a posolstvo, že séria Might & Magic možno povstane z popola.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
80% |
![]() |
ŽÁNER | Ťahová stratégia |
VÝROBCA | Black Hole Games |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
UBISOFT / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
![]() |
![]() |