Najnovšia herná inkarnácia pavúčieho muža sa tentoraz, rovnako ako minulý rok, zaobišla bez filmového či akéhokoľvek iného sprievodu. Spiderman: Edge of Time je už druhou hrou v podaní kanadského štúdia Beenox patriaceho pod Activision, ktoré sa doteraz zaoberalo predovšetkým portovaním, úprimne povedané, všemožných herno-filmových smetí na najrôznejšie platformy. Herný Spiderman je s nami už skutočne dlhú dobu, stále je však pre Activision potencionálnou dojnou kravou.
Vopred sa ospravedlňujem za trochu negatívne naladený úvod, ale inak sa na to proste pozerať nedá. Ešte ani nestihli uschnúť pavučiny minuloročného Shattered Dimensions a hneď je tu rychlopečené multiplatformové pokračovanie, ktoré akoby strácalo inšpiráciu, spoliehajúc sa na toľkokrát prevarené cestovanie v čase naprieč dimenziami. Čím teda môže Edge of Time prekvapiť, respektíve odpudiť?
Držme sa najprv prvej možnosti, pretože hra ma po niekoľkých hodinách skutočne dosť prekvapila. Domov som si ju niesol s očakávaním totálneho braku, viď hore uvedené fakty spolu s nie práve lichotivým hodnotením jedného zahraničného servera. Po naštartovaní na tom nič nemení ani pokus o akčný úvod v duchu Uncharted, ktorý sa snaží plynulo prejsť do hlavného menu, všetko čo však prezentuje je škaredá grafika. Úvod je rýchly a chaotický, s neustále sa striedajúcim časovým obdobím, ostatne ako celá hra. Hra vás totiž v duchu predchodcu hádže do kože viacerých Spidermanov, tentoraz dvoch – súčasneho Petera Parkera a Miguela O' Haru, Spidermana z roku 2099. Ten je rozhodnutý postaviť sa spoločnosti Alchemax, ktorá sa začína zahrávať s cestovaním v čase. Konkrétne je to vedúci spoločnosti Walker Sloan, ktorý je aj hlavným antagonistom hry. Sloan sa snaží vytvoriť alternatívnu budúcnosť tým, že sa vráti v čase a so svojimi poznatkami založí Alchemax o niekoľko desiatok rokov skôr.
Tento časový paradox následne ovplyvní celý svet a univerzum Spidermana sa zmení na nepoznanie. Peter Parker už nepracuje ako fotograf pre Daily Bugle, ale pre Alchemax. Z Venoma je biely Anti-Venom a Jonah Jameson predáva výrobky v teleshoppingu. Spiderman 2099 ostane vo svojej dobe ako jediný nedotknutý, pretože sa do dimenzionálneho portálu dostal spolu so Sloanom, a je na ňom, aby veci napravil. Hra teda prakticky začína smrťou súčasneho Spidermana, čo priamo nasleduje na onú nešťastnú udalosť s cestovaním v čase. Následne sa vo flashbacku prenesiete späť a dozviete sa, čo všetko k tomu viedlo. Celé je to však tak zamotané ako to znie, preto niet divu, že je z toho v úvode taký guláš. Hrou teda budete simultánne prechádzať za obidvoch hrdinov, každého v inej dobe.
Vďaka Spidermanovej DNA, ktorú Miguel nájde v archívoch spoločnosti, je možné, aby boli obaja v neustálom kontakte, čo nahráva kvázi kooperácii, ktorú budete v hre využívať často. Vytváraním kvantových paradoxov v čase môžete ovplyvniť budúcnosť natoľko, že z existencie napríklad vymažete prototyp robota, ktorý by inak v budúcnosti robil Miguelovi vrásky na tvári. Zničením geneticky zmutovaných experimentov zase zabránite, aby títo mutanti neskôr v čase napadli a zabili vášho parťáka, alebo jednoduchým rozbitím steny instante zmeníte architektúru budovy. Hra vás neustále ženie vpred a pod nohy hádže kvantá nepriateľov i miestami aj často frustrujúce časovky. Edge of Time si drží primeranú náročnosť, ktorá ale môže kopec ľuďom robiť problémy. Isté pasáže sú drsné a bežne sa môže stať, že ich niekoľkokrát opakujete. Checkpointy bohužiaľ nie sú umiestnené tak často, ako by ste čakali. Na druhej strane na výber máte na začiatku aj Easy mód.
Za predpokladu, že sa prehryziete cez nudnejší úvod, si vás hra vďaka akčnému tempu a neustálym prepínaním hrdinov pripúta k obrazovke. Svoju úlohu tu zohrávajú aj naozaj efektne spracované a návykové súboje, ktoré spočiatku odrádzajú komplikovaným ovládaním s množstvom pohybov, no po troche cviku už budete rozdávať údery jedna radosť. Ovládanie oboch Spidermanov je nachlp rovnaké, len s menšími kozmetickými úpravami. Súčasný Spidey ovláda svoj verný pavúči zmysel, ktorým sa po aktivovaní dokážete vyhýbať nepriateľom a laserom, kdežto 2099 využíva svoj oblek na zrýchlený pohyb, vďaka čomu môže byť doslova na dvoch miestach súčasne, čo využijete často pri odpútavaní pozornosti. 2099 celkovo pôsobí vyspelejším dojmom, odpovedajú tomu však aj jeho nepriatelia, takže hra je po celú dobu pomerne vyvážená. Ďalšie schopnosti alebo upgrade tých získaných si môžete zakúpiť za EXP, a to buď pre každého Spideyho zvlášť, alebo pre oboch súčasne. Je nutné podotknúť, že súboje prebiehajú hladko ako po masle, a ani pri väčšom počte nepriateľov nemusíte zúfať. Vďaka veľkému počtu pohybov máte vždy ako osviežiť monotónne búchanie do tlačidiel, s ktorým samotným by hra ďaleko nedošla. Paradoxne, súboje, bohužiaľ, tvoria 90% hry a aj keby boli neviem ako zábavné, časom vás, chtiac či nechtiac, do svojich sietí chytí stereotyp. Nepomáha tomu ani skladba nepriateľov, ktorí pozostávajú z kópií rovnakých robotov a stráží. Už úplne to zabíjajú monotónne a koridorovité prostredia labákov a tovární. Pritom práve v tomto by mal mať Spiderman oproti ostatným hrám navrch. Keby autori pridali viac ikonických, či prepracovanejších nepriateľov, alebo aspoň spracovali do hry mesto, podobne ako tomu bolo v ostatných častiach, Edge of Time by to rázom vystrelilo do vyššej kategórie. Sem tam síce dostanete o niečo viac priestoru v podobe obrovského skleníka, kde si to rozdáte s Black Cat, väčšinou však ostáva hojdanie sa na pavučine len utopickou predstavou.
To, čo hra stráca na iných frontoch si čiastočne kompenzuje veľmi vkusným výberom dabingových hercov a zvukovej stránky všeobecne. Za spomenutie stoja určite hlasy Spidermanov Josh Keaton a Christopher Daniel Barnes, ktorí už s pavúčim mužom majú niekoľkoročné skúsenosti, a predovšetkým samotný Val Kilmer v úlohe Sloana. Zvyšok osadenstva tvoria už klasicky profesinálni dabingoví herci. Pomyselnú čerešničku na torte dáva ešte vynikajúca hudba a ústredný motív z pera Gerarda Marina, známeho predovšetkým ako skladateľa soundtracku ku God of War. Tam, kde pokrivkáva vizuálne slabší grafický kabátik, tam naopak excelujú CG animácie, aké doteraz naozaj nemala žiadna hra zo série. Za predpokladu, že Edge of Time dotiahnete do zdarného konca a bude sa vám ešte máliť, môžete sa vrhnúť na Web of Challenges, kde si zopakujete krátke úseky z hry tak, aby ste sa po splnení danej úlohy umiestnili na niektorej z medailových pozícii. Odomknúť môžete niekoľko nových kostýmov a kopec bonusového materiálu.
Najnovší Spiderman síce určite dieru do sveta neurobí, no fanúšikovia sa zaňho aspoň nemusia hanbiť. Solídny systém súbojov a neokukaná príbehová línia môžu znieť lákavo, ak však nepatríte medzi nadšencov komiksového pavúka, pravdepodobne odídete od hry sklamaní. Pretože aj napriek pomerne krátkej hernej dobe neponúka potrebnú variabilitu a mlátenie do robotických plechoviek namiesto húpania sa po Manhattane vás po čase omrzí, čo je veľká škoda, keď berieme do úvahy ostatné vyššie spomenuté aspekty. Spiderman: Edge of Time by minimálne potreboval podopilovať niekoľko aspektov, vrátane ovládania, ktoré miestami škrípe a súbojov, ktorých je jednoducho príliš veľa, nezáležiac na tom, aké sú kvalitné. Hra však napokon môže poslúžiť ako dobrá odreagovačka Veď kopanie zadníc v koži Spidermana bola (a dúfame, že aj bude) vždy svojím spôsobom uspokojujúca činnosť.
|
![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
65% |
![]() |
ŽÁNER | akcia |
VÝROBCA | Beenox |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Activision / ABC DATA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
![]() |