So začínajúcou hernou sezónou sa konečne dostáva na trh nová vlna hier na 3DS. Medzi nimi je aj ďalšia herná adaptácia známeho komixového hrdinu – Spider-Mana. Je Edge of Time konečne niečim inovatívnym, alebo je to len ďalšia zbytočná strata času?
Zlé jazyky tvrdia, že The Edge of Time pre 3DS je len chabým portom hry z PS3 a X360. Že je to len ochudobnená verzia Shattered Dimensions, ktorá nemá čo ponúknuť. Dovolím si oponovať. Kritici sa ľahko nechajú uniesť, najmä ak hrajú jednu hru na viacerých platformách. Porovnávať však verzie pre HD konzoly a pre handheldy je veľmi neférové voči vreckovým platformám.
Len málo hráčov je ochotných kúpiť si jednu a tú istú hru na rozličné platformy, keby ich aj náhodou vlastnili. Z toho hľadiska si nemyslím, že by mnoho majiteľov tejto hry riešilo, že na veľkých konzolách vyzerá lepšie. Podstatné je, že rovnaký zážitok dostanú aj do vrecka – s pútavým príbehom, filmovými efektami, slušnou grafikou, bez výraznejších framedropov – ale navyše aj s využitím dotykového ovládania, dvoch displayov, a v stereoskopickom 3D.
Spider-Man: The Edge of Time masívne využíva filmové metódy na vtiahnutie hráča do deja. Či už je to začiatok, pri ktorom vidíme umierať Spider-Mana, rozprávanie pomocou flashbackov, pútavá kamera, zvuková kulisa alebo “last-second-rescue” stratégia budovania napätia. Rovnako pomáha dabing známymi hercami – napríklad v hre budeme počuť hlas Val Kilmera, ktorý vdýchol život hlavnému zloduchovi príbehu.
Ako som už prezradil, hneď na začiatku uvidíme umierať Spider-Mana – konkrétne sa jedná o Amazing Spider-Mana, jedného z mnohých zo Spider-Man univerza. Chvíľu po tom nás animácie a veľmi pôsobivé úvodné sekvencie v budúcnosti zavedú do deja – v koži Miguela O’Haru, Spider-Mana 2099, konečne začíname chápať, čo sa vlastne stalo, čo sa deje a čo všetko je v ohrození. Samotné prepojenie dvoch Spider-Manov, ktorí spolu komunikujú pomocou časového paradoxu, je skôr zo sveta sci-fi, ale pre príbeh kľúčové. A priznajme si, že niektoré premisy sme vo svete komixov ochotní ospravedlniť, keď vedú k novému a pútavému dobrodružstvu.
The Edge of Time nie je len obyčajnou tupou hrou s plytkým príbehom, ktorá využíva známu pop-kultúrnu licenciu. Príbeh je naopak komplexný, prepletený a vzájomne sa ovplyvňujúci cez dve rôzne éry. Budúcnosť môže pomôcť s riešením situácie v minulosti, akcie v minulosti fatálne ovplyvňujú vzhľad budúcnosti. Tomu silne napomáha využitie dvoch displayov – na hornom prebieha príbeh, do ktorého práve aktívne zasahujeme, na dolnom vidíme čo sa deje na strane toho druhého Spider-Mana v inom časovom období. Kvôli hrateľnosti však väčšinu času na dolnom displayi vidíme niekoľko ovládacích prvkov, ktoré sa aktivujú až po prejdení pár kapitol príbehu. Tieto prvky sú dostatočne dobre rozmiestnené a tak veľké, že sa ľahko používajú len pomocou palcov.
Čo sa týka ovládania, hra začína s využitím základných prvkov: D-Pad pre pohyb v prostredí, smerové šípky na ovládanie kamery (k tomu sa ešte dostanem…), ABXY slúžia na skákanie a súboje a L+R pridávajú skákanie na pavučine a špeciálne schopnosti.
Hra je variabilná a zábavná – striedajú sa v nej rôzne druhy úloh, cestovanie v čase, lezenie ventiláciou a lietanie výťahovými šachtami, záchrana na poslednú chvíľu, rýchle časovky, zbieranie rozličných vecí a likvidácia mnohých rôznych protivníkov, na ktorých sa dá uplatniť viacero stratégií. K tomu sa pridávajú rozličné schopnosti dvoch Spider-Manov, každý z nich teda uplatňuje odlišné techniky boja a aj vďaka svojim povahám uplatňujú často diametrálne odlišné riešenia k podobným problémom.
Ale nič nie je dokonalé, špeciálne nie vo svete hier na motívy komiksov. Všetkým silným stránkam hry, ktorými oplýva, muselo byť niečo podriadené. V tomto prípade sa filmovosť pretláča na úkor ovládateľnosti i prehľadnosti a hra sa stáva miestami až neférovo náročnou. Predstavte si situáciu, keď máte necelé dve minúty na to, aby ste zničili tri veci rozmiestnené na rôznych miestach miestnosti, do ktorej sa ale najprv musíte dostať. Úloha je dosť náročná už sama o sebe, keďže dva z troch objektov sú umiestnené vysoko v priestore a je teda náročné sa k nim dostať – navigácia v priestore je náročná kvôli spôsobu, akým kamera sleduje Spideyho, a keď máte len jeden prst na ovládanie kamery aj pohybu. Do toho sa pridá kopa nepriateľov, ktorí sa nedajú zabiť jednou ranou a nosia so sebou štíty. Nemôžete využiť niektoré špeciálne schopnosti, pretože na dolnej obrazovke sledujete druhého Spideyho, ktorý umrie, ak nestihnete splniť svoju úlohu včas. A do toho všetkého sa pridáva problém filmovosti – po splnení každej čiastkovej úlohy sa spustí animácia, ktorá sa nedá zastaviť ani preskočiť a neúprosne vám uberá drahocenné sekundy z časomiery.
Čo sa týka použitého enginu, miestami dokáže príjemne prekvapiť, ale neubránite sa pocitu, že priestory a objekty sa recyklujú, často sú prázdne a samoúčelné. Našťastie všetko je funkčné a celkom prehľadné. V konečnom dôsledku sú ale modely postáv celkom jednoduché – predsa len 3DS nie je nijak mega výkonné zariadenie, a tak sa niekde muselo ubrať, aby hra bežala hladko a plynulo. Grafická stránka hry teda nijak neurazí, pokiaľ neočakávate priveľa, ale nepatrí ani k tomu najlepšiemu na trhu.
K pridanej hodnote hry radím aj RPG prvky – za nazbierané body sa dajú nakupovať ďalšie schopnosti pre Spider-Manov – niektoré spoločné pre oboch, niektoré špecifické pre každého z nich. Takisto je hráč motivovaný preskúmať prostredie – na rôznych miestach sú poskrývaní zlatí pavúčikovia. Tých potom možno vymieňať za ďalšie, silné špeciálne schopnosti. Na niektorých miestach sa dajú nájsť v hre poskrývané “figúrky” postáv z hry, ktoré sa dajú prezerať v galérii. Zbierať sa toho dá aj viac, novinové titulky a podobne. Najzaujímavejšou vecou sú podľa mňa kostýmy pre Spider-Manov, ktoré sa potom dajú použiť v hre a naozaj si ich treba zaslúžiť.
Spider-Man: The Edge of Time pre 3DS je prekvapivo zábavná hra, ktorá je miestami nepríjemne náročná. Ak sa však dokážete preniesť cez občasnú frustráciu z nie celkom dotiahnutého ovládania a kamery. Generické prostredia, recyklácia objektov a nejaké tie logické chyby sa tiež podieľajú na podkopávaní inak dobrej hry. Ak je však príbeh a cinematický zážitok pre vás dôležitý, ak hľadáte niečo naozaj dobré, hrateľné a čo vydrží viac ako 5 hodín hrania, môže byť práve táto hra tou správnou voľbou.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
70% |
![]() |
ŽÁNER | akcia |
VÝROBCA | Beenox |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Activision / ABC DATA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
![]() |
![]() |