Anno Domini 1602, 1503, 1701, 1404, 2070… Aspoň takto to zatiaľ vyzerá s podarenou nemeckou sériou stratégií Anno. Nanešťastie som sa k nej dostal až pri predposlednom diely. Po dohraní Anno 2070 mám zmiešané pocity. Hra bola síce o niečo ľahšia a možno aj zahŕňala menej obsahu ako jej predchodca, avšak by bolo priam hriechom dať jej malé skóre. Ale dosť bolo ospevovania, poďme sa pozrieť, ako to vlastne vyzerá.
Zo začiatku vložím stručný úvod do série. Hra sa zameriava hlavne na vytváranie svojho vlastného mesta s fungujúcim obchodom a v druhom rade loďstva s armádou. Našťastie je v hre možnosť hrať aj sólo, takže si celú mapu necháte len pre seba. Potom sa už človek sústredí len na budovanie svojho veľkého mesta/veľkých miest. Samozrejme, mesto tvoria ľudia. Osadenstvo modelujú vrstvy a tie konštituujú rôzne požiadavky. Každá z vrstiev obyvateľstva má isté potreby, ktoré budú vždy zahŕňať tie z predošlej úrovne + novo nadobudnuté. Napríklad v 1404 to bola krčma ako uspokojenie aktivity a kaplnka ako naplnenie náboženskej potreby. Samozrejme, keď vyrástlo mesto a isté stavby dostali povýšenie, tak následne bolo potrebné stavať na uspokojenie iných aktivít nové budovy. Lenže okrem krčmy oplývajúcou hojnosťou piva či kostola oplývajúcim hojnosťou ducha, bolo nutné saturovať aj pominuteľným dobrom. Chlieb, alkohol i ryby sú vhodné k nasýteniu obyvateľstva a aj k mnohým iným potrebám, ktoré sa míňajú. Preto je potrebné pri väčšej populácii zabezpečiť aj ich väčšiu manufaktúru. S tým bude spojená rozpínavosť námorníctva a expanzia na ďalšie ostrovy, kde je často potrebná úrodnosť istého produktu alebo hojnosť istého nerastu.
Ale teraz už poďme k zmenám v 2070. Kde sme skončili, tam aj budeme pokračovať. Zmena je najväčšia ohľadom nerastov. Už nebude na každom ostrove určený presný počet baní a surovín v nich, ale bude určený počet surovín pre celý ostrov a bane bude možné naplniť podľa vlastnej vôle. Ak teda budem chcieť mať ostrov, ktorý bude do všetkých mojich kolónií vyvážať urán, tak neotvorím baňu na urán jednu (ako by to napríklad bolo možné v predošlom diely), ale rovno štyri. Ako naložiť s uránom je už potom na hráčovom uvážení. Buď bude atómová elektráreň, obohacovanie munície alebo „atómovky“…
Okrem toho je možné manufaktúru zriaďovať pod vodou. Tam bude, samozrejme, na ťaženie nová surovina, a to základ dnešnej doby – ropa. Ďalej tu bude miesto na ťaženie pre všakovaké iné suroviny. Väčšina z nich sa uplatní len v tej najvyššej vrstve obyvateľstva, čiže skorá podmorská expanzia nebude až tak dôležitá. Zriaďovať tieto podmorské základne bude možné, ak vaše obyvateľstvo dosiahne 3 stupeň – Eco/Tycoon Engineers. Potom bude potrebné dokúpiť technológiu frakcie S.A.A.T. a následne aj ponorku.
Novým prínosom do série sú aj strany. Rozdeľujú sa na ECO, TYCOON a S.A.A.T. Výber záleží dosť na osobnom guste. Zatiaľ, čo TYCOON ponúka extrémne rýchly rozvoj, ktorý potrebuje relatívne málo miesta a umožňuje ťažbu nerastov omnoho rýchlejšie, ECO sa sústredí na stály ale kontinuálny vývoj. Rýchly vývoj Tycoons však bude poznačený aj zničenou ekológiou ostrova, ktorú bude treba oproti ECOS zachraňovať v omnoho väčšej miere. Zlý ekologický stav ostrova totiž znečisťuje pôdu a znižuje tak produktivitu fariem, čo môže mať veľmi fatálne následky na obyvateľstve. S.A.A.T je už len doplnková strana zabezpečujúca výskum. Okrem toho však budú môcť vyrábať napríklad sondy na nerasty, ktoré depozit nerastu na danom ostrove zväčšia a zabezpečia tak bezproblémový chod ostrova na ďalšie hodiny dopredu. Toto je tiež zmena oproti predošlému dielu, kde sa baňa obnovovala peňažne, zatiaľ čo 2070 bude skôr dbať na aktualizáciu ostrovov.
Pozitívno-negatívnou novinkou je systém Uplay. Je potrebné prihlásiť sa do hry pomocou svojho Ubisoft účtu a pre prístup k väčšine svojich saveov. Celkovo bude nutné mať stále pripojenie na internet. Zaručuje to však hlas v senáte, kde s hráčmi (z celého sveta) budete hlasovať každý týždeň o vládnucej strane. Každá bude ponúkať istú výhodu k rozvoju vašich ostrovov. Aby však hlasovania nebolo málo, bude sa hlasovať aj za prezidenta. Ten bude určovať výhody, ktoré si za licencie budete môcť kupovať. Licencia sa získava za výskumy. V tom prípade sa budú dať vo vašej ARC kupovať práve vylepšenia pre danú mapu (sú časovo obmedzené – treba reaktivovať) a mnohé iné predmety na vylepšenie lodí alebo ostrovov. Okrem toho bude každý deň jeden quest, ktorý budete môcť splniť vo vašej ARC. Vždy si vyberiete, pre ktorú z frakcií ho splníte, čo vám u danej frakcie spôsobí nárast reputácie = nový portrét, farby, výzor ARC a iné…
ARC je tiež novinkou v sérii. Funguje ako váš RPG profil. Je to veľká mohutná morská loď, s ktorou môžete prenášať suroviny medzi vašimi jednotlivými hrami alebo vylepšenia medzi mapami. ARC, ktorú medzi misiami prenášate, totižto často nebude k dispozícii. Prenášanie predmetov funguje len v skirmishi a v multiplayerovej hre. Avšak tam, kde bude dostupná, zaručí hráčovi veľké výhody vďaka vylepšeniam.
Čo dodať nakoniec? Anno sa pohlo skvelým smerom. Z časti je síce ľahšie ako jeho predchodca – hlavne čo sa týka nárokov obyvateľstva. Nao druhej strane sa však zameriava na osobnejší rozvoj priemyslu a na väčšiu interaktivitu medzi hráčmi. Z časti mi chýba možnosť budovania väčšieho počtu monumentov a potreba čo najviac rozširovať rezidenčnú časť mesta, ale hra je celkovo vyvážená skvelým prostredím, atmosférou a grafikou. Treba podotknúť, že oproti predošlému dielu sa zvýšili aj rýchlosti načítavania. Pre fanúšikov a aj pre tých druhých je to proste MUST HAVE.
|
Grafika Stále rovnaký koncept a stále zábavné Hratelnosť na dlhé hodiny Výskum ARC |
|
Menej obsahu a surovín ako v predošlom diely Uplay |
90% | |
ŽÁNER | stratégia |
VÝROBCA | UBISOFT |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
UBISOFT / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|